Постанова
від 02.07.2014 по справі 822/1237/14
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/1237/14

Головуючий у 1-й інстанції: Ковальчук А.М.

Суддя-доповідач: Матохнюк Д.Б.

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 липня 2014 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого-судді: Матохнюка Д.Б.

суддів: Білої Л.М. Гонтарука В. М.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Хмельницького заводу "Полімер" на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 травня 2014 року у справі за адміністративним позовом Хмельницького заводу "Полімер" до Хмельницької міської ради, Хмельницького міськрайонного управління юстиції у Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю «Технопак», про визнання незаконними та скасування рішень , -

В С Т А Н О В И В :

У березні 2014 Хмельницький завод «Полімер» звернувся до суду з адміністративним позовом до Хмельницької міської ради, Хмельницького міськрайонного управління юстиції у Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю «Технопак», про визнання протиправним та скасування п. 7 рішення 25 сесії Хмельницької міської ради №33 від 12 червня 2013 року та визнання протиправним і скасування рішення №6622856 від 10 жовтня 2013 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки ТОВ «Технопак» у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна - земельних ділянок по вул. Пілотська, 77/3 в м. Хмельницькому.

Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 травня 2014 року відмовлено у задоволенні адміністративного позову.

Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказану постанову та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.

Сторони в судове засідання не з`явилися. Про дату, час і місце судового засідання повідомлені завчасно і належним чином, а відтак судом апеляційної інстанції у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України розглянуто справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції, на підставі розпорядження Хмельницької міської ради від 24 грудня 1993 року №2867 Хмельницькому заводу "Полімер" видано Державний акт на право постійного користування землею II-ХМ №000571 від 17 березня 1998 року площею 2,88 га по вул. Пілотській, 77/3 у м. Хмельницькому.

Згідно з рішенням 24 сесії Хмельницької міської ради №24 від 07 квітня 2005 року припинено право користування земельною ділянкою Хмельницькому заводу "Полімер", в тому числі, площею 1785 кв.м. Також, даним рішенням надано згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення вилученої земельної ділянки площею 1785 кв.м ТОВ "Технопак" для обслуговування приміщення котельні з гаражами та лакофарбовочного цеху по вул.Пілотській,77/3А у м. Хмельницькому.

Рішенням 27 сесії Хмельницької міської ради №25 від 23 грудня 2005 року ТОВ "Технопак" було надано в короткострокову оренду земельну ділянку площею 1785 кв.м.

Так, 18 липня 2006 року між Хмельницькою міською радою та ТОВ "Технопак" укладений договір оренди земельної ділянки №040674200127, який зареєстрований Хмельницькою регіональною філією ДП "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за №127 від 18 липня 2006 року. При виготовлені технічної документації із землеустрою було визначено кадастровий номер земельної ділянки №6810100000:05:004:0028, яка передавалась в оренду.

Рішенням 25 сесії Хмельницької міської ради №33 від 12 червня 2013 року ТОВ "Технопак" надано в оренду земельну ділянку площею 1785 кв.м. терміном на 10 років. Кадастровий номер земельної ділянки №6810100000:05:004:0028.

Також, 10 жовтня 2013 року між Хмельницькою міською радою та ТОВ "Технопак" укладено договір оренди землі №173-01-2013/2804866.

Крім того, 10 жовтня 2013 року Хмельницьким міськрайонним управлінням юстиції у Хмельницькій області прийнято рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за ТОВ «Технопак» про що свідчить витяг з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.

Не погодившись з такими рішеннями відповідачів, позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачі при прийнятті оскаржуваних рішень діяли на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.

Так, згідно з ст. 123 Земельного кодексу України (ЗК України) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Так, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Також, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

При цьому, ст. 181 ЗК Украъни визначено, що землеустрій - це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональної організації території адміністративно-територіальних одиниць, суб'єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Мета землеустрою полягає в забезпеченні раціонального використання та охорони земель, створенні сприятливого екологічного середовища та поліпшенні природних ландшафтів (ст. 182 ЗК України).

Згідно з ст. 184 ЗК України землеустрій передбачає:

а) встановлення (відновлення) на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, землеволодінь і землекористувань;

б) розробку загальнодержавної і регіональних програм використання та охорони земель;

в) складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель відповідних адміністративно-територіальних одиниць;

г) обґрунтування встановлення меж територій з особливими природоохоронними, рекреаційними і заповідними режимами;

ґ) складання проектів впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань та створення нових;

д) складання проектів відведення земельних ділянок;

е) встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок;

ж) складання проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін, упорядкування угідь, а також розроблення заходів щодо охорони земель;

з) розроблення іншої землевпорядної документації, пов'язаної з використанням та охороною земель;

и) здійснення авторського нагляду за виконанням проектів з використання та охорони земель;

і) проведення топографо-геодезичних, картографічних, ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень і розвідувань земель.

Відповідно до ст. 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

Так, органи виконавчої влади зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (копії такого проекту) безоплатно надати свої висновки про його погодження або відмову в такому погодженні.

При цьому, підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Також, у разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

Крім того, обов'язковою умовою проекту землеустрою є план земельної ділянки, складений за результатами кадастрової зйомки.

Відповідно до ст. 198 ЗК України кадастрова зйомка включає, зокрема погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та виготовлення кадастрового плану.

Колегія суддів критично ставиться до висновків суду першої інстанції про те, що на прийняття радою рішення про передачу земельної ділянки в оренду погодження меж ділянки з сусідніми землекористувачами не впливає, з огляду на наступне.

Так, погодження меж земельної ділянки з суміжними землекористувачами є обов'язковою умовою для виготовлення кадастрового плану земельної ділянки, який є невід'ємною частиною проекту землеустрою.

При цьому, в матеріалах справи наявний кадастровий план, який було виготовлено для ТОВ «Технопак», проте погодження меж земельної ділянки з суміжними землекористувачами, а саме із Хмельницьким заводом «Полімер» не здійснювалось, що є грубим порушенням норм законодавства та прав позивача, а також прийняття з порушенням оскарженого рішення Хмельницькою міською радою про затвердження проекту землеустрою ТОВ «Технопак».

Також, колегія суддів критично ставиться до висновків суду першої інстанції про відсутність накладок земельних ділянок позивача та ТОВ «Технопак», оскільки дані обставини позивачем не доведені, з огляду на наступне.

Так, в матеріалах справи наявний лист Управління Держземагенства у Хмельницькому районі Хмельницької області №05-12/6063 від 16 травня 2014 року в якому зазначено про суттєве накладення земельної ділянки ТОВ «Технопак» на земельну ділянку Хмельницького заводу «Полімер».

Крім того, суттєве накладення земельної ділянки ТОВ «Технопак» на земельну ділянку Хмельницького заводу «Полімер» також підтверджується висновками земельно-оціночної експертизи Вінницького відділення КНДІСЕ від 27 вересня 2013 року №1604/13-21 та №1605/1831/13-21, проведення яких передбачене вимогами ст. ст. 123, 186-1 ЗК України, проте дані висновки безпідставно не були прийняті судом першої інстанції в якості доказу.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про те, що Хмельницька міська рада при прийнятті оскаржуваного рішення діяла не в межах повноважень та у спосіб, що передбаченні Конституцією та законами України.

Також, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправним і скасування рішення №6622856 від 10 жовтня 2013 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки ТОВ «Технопак» у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна - земельних ділянок по вул. Пілотська, 77/3 в м. Хмельницькому, з огляду на наступне.

Так, відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-VI від 01 липня 2004 року (Закон №1952), починаючи з 01 січня 2013 року єдиною державною інформаційною системою, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав є Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (Державний реєстр прав).

Згідно з ст. 6 Закону №1952 систему органів державної реєстрації прав становлять: Міністерство юстиції України; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав; органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку.

Відповідно до ст. 10 Закону №1952 державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав. Невід'ємною складовою частиною Державного реєстру прав є база даних про реєстрацію заяв і запитів та реєстраційні справи.

Відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, мають відповідати даним реєстраційної справи, яка містить документовані записи щодо прав на нерухоме майно та їх обтяжень. У разі їх невідповідності пріоритет мають дані реєстраційної справи.

Так, ст. 15 Закону №1952 передбачено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:

1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;

2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;

3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;

4) внесення записів до Державного реєстру прав;

5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом. Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку (ст. 16 Закону №1952).

Статтею 19 Закону №1952 визначено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі, зокрема договорів, укладених у порядку, встановленому законом.

Суд першої інстанції 15 травня 2014 року постановив ухвалу про витребування у реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції документи, що стали підставою для прийняття рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки товариства з обмеженою відповідальністю "Технопак", щодо об'єкта нерухомого майна - земельних ділянок, а саме: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, №6622856 від 10.10.2013 року, правокористувач: товариство з обмеженою відповідальністю "Технопак", м.Хмельницький, вул. Пілотська, 77/3.

На виконання вказаної ухвали реєстраційною службою Хмельницького міськрайонного управління юстиції було надано належним чином завірену копію реєстраційної справи щодо земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Пілотська, 77/3А, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна №176623168101.

У наданій реєстраційній справі, серед інших документів, містяться: заява ТОВ «Технопак» про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 09 жовтня 2013 року; договір оренди землі, однак без номера та дати, але із підписами та печатками сторін; акт приймання-передачі земельної ділянки, однак без дати, проте із підписами та печатками сторін; картка прийому заяви №6588015 від 09 жовтня 2013 року в якій зазначено перелік документів поданих із заявою, серед яких договір оренди землі від 09 жовтня 2013 року; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 10 жовтня 2013 року в якому, зокрема зазначено вид іншого речового права - право оренди земельної ділянки; підстава виникнення іншого речового права - договір оренди землі, виданий 09 жовтня 2013 року, видавник: сторони Хмельницька міська рада, ТОВ «Технопак».

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на те, що договір оренди землі між Хмельницькою міською радою та ТОВ «Технопак» було укладено 10 жовтня 2013 року і акт приймання-передачі земельної ділянки теж від 10 жовтня 2013 року, тоді як реєстрацію іншого речового права за ТОВ «Технопак» було здійснено на підставі договору оренди від 09 жовтня 2013 року. Тобто, зазначені документи на підставі яких здійснили державну реєстрацію не могли існувати на момент прийняття рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за ТОВ "Технопак".

При цьому, колегія суддів вважає за необхідне зазначити про те, що суд першої інстанції не надав жодної оцінки витребуваним документам, що в свою чергу призвело до прийняття не обґрунтованого рішення.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що рішення Хмельницького міськрайонного управлінням юстиції у Хмельницькій області №6622856 від 10 жовтня 2013 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки ТОВ «Технопак» у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна - земельних ділянок по вул. Пілотська, 77/3 в м. Хмельницькому прийнято не в межах повноважень та у спосіб, що передбаченні Конституцією та законами України, оскільки прийнято на підставі документів, які не існували на момент прийняття вказаного рішення.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушив норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв'язку з чим оскаржуване рішення необхідно скасувати.

В силу п. 3 ч. 1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргуХмельницького заводу "Полімер" задовольнити.

Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 травня 2014 року, - скасувати.

Прийняти нову постанову.

Адміністративний позов Хмельницького заводу «Полімер» до Хмельницької міської ради, Хмельницького міськрайонного управління юстиції у Хмельницькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю «Технопак», про визнання протиправними та скасування рішень, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати п. 7 рішення 25 сесії Хмельницької міської ради №33 від 12 червня 2013 року.

Визнати протиправним та скасувати рішення №6622856 від 10 жовтня 2013 року про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки ТОВ «Технопак» у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, щодо об'єкта нерухомого майна - земельних ділянок по вул. Пілотська, 77/3 в м. Хмельницькому.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Хмельницького заводу «Полімер» витрати по сплаті судового збору в сумі 109,62 грн.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно ст 212 КАС України.

Головуючий Матохнюк Д.Б.

Судді Біла Л.М.

Гонтарук В. М.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2014
Оприлюднено11.07.2014
Номер документу39664242
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1237/14

Постанова від 27.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 28.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 16.06.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 15.05.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук А.М.

Ухвала від 07.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Постанова від 02.07.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 16.06.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Постанова від 19.05.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук А.М.

Ухвала від 02.04.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні