Постанова
від 02.07.2014 по справі 802/1859/14-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

02 липня 2014 р. Справа № 802/1859/14-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Томчука А.В.,

секретаря судового засідання: Медяної Н.А.

позивача: Парпальос В.В., Пірникоза Б.А.

відповідача: не з'явився

третя особа (І) ОСОБА_3

третя особа (ІІ) не з'явилася

третя особа (ІІІ) Погорілий В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля"

до: Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції у Вінницькій області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Теплик-Агро" третя особа (І), ОСОБА_5 третя особа (ІІ), відділ Держземагенства у Теплицькому районі третя особа (ІІІ)

про: визнання дій протиправним та скасування державної реєстрації правочину

ВСТАНОВИВ:

В травні 2014 року до Вінницького окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "Продовольча компанія "Зоря Поділля" (далі - ТОВ "Продовольча компанія "Зоря Поділля") з позовом до Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції у Вінницькій області (далі - РС Теплицького РУЮ у Вінницькій області), третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Теплик-А" (далі - ТОВ "Теплик-Агро"), ОСОБА_5 (далі - ОСОБА_5) про визнання дій протиправним та скасування державної реєстрації правочину.

Позовні вимоги мотивовано тим, що дії відповідача щодо проведення державної реєстрації договору оренди землі від 18 вересня 2013 року, укладеного між ТОВ "Теплик-Агро" та фізичною особою ОСОБА_5, та зареєстрованого 10.02.2014 року за №4628023, є протиправними і така державна реєстрація підлягає скасуванню, оскільки право оренди вказаної земельної ділянки на момент реєстрації вже було зареєстроване.

Ухвалою суду від 20 червня 2014 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено відділ Держземагенство у Теплицькому районі Вінницької області.

2 липня 2014 року представником позивача подано заяву про уточнення позовних вимог, а саме просить визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийнятого РС Теплицького РУЮ Вінницької області від 10.02.2014 року №10799474 на підставі укладеного договору між фізичною особою ОСОБА_5 та ТОВ "Теплик-Агро" 18 вересня 2013 року.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав повністю з підстав, зазначених у позовній заяві та заяві про уточнення позовних вимог та пояснень, долучених до матеріалів справи, та просив задовольнити позов у повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, з невідомих суду причин. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується наявною в матеріалах справи розпискою про отримання судової повістки (а.с. 70). Також в матеріалах справи містяться письмові заперечення (а.с.27-29).

Третя особа ІІ в судове засідання не з'явилася, з невідомих суду причин. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, що підтверджується наявною в матеріалах справи розпискою про отримання судової повістки.

Представник третьої особи ІІІ в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та окремо зазначив, що реєстрація договору оренди земельної ділянки площею 3,4182 га, що знаходиться на території Маломочульської сільської ради Теплицького району Вінницької області дійсно була здійснена за ОСОБА_5 про що був здійснений відповідний запис в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №1151. В підтвердження зазначеного надав суду копію вище вказаної книги.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_5 є власником земельної ділянки площею 3,4182 га, що знаходиться на території Маломочульської сільської ради Теплицького району Вінницької області (а.с. 40).

1 листопада 2010 року між ТОВ "ПК"Зоря Поділля" та ОСОБА_5 укладено договір оренди землі строком на 5 років (а.с. 9). Даний договір зареєстрований 24 грудня 2010 року за №041005900296 у відділі Держкомзему у Теплицькому районі Вінницької області, що підтверджується книгою записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (а.с.84-88).

Крім того, судом втановлено, що 18 вересня 2013 року між ТОВ "Теплик-Агро" та ОСОБА_5 також укладено договір оренди землі на ту ж саму земельну ділянку строком на 5 років (а.с.37) та відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 10 лютого 2014 року №10799474 проведено державну реєстрацію (а.с.47).

Як вбачається з матеріалів справи, відділ Держземагенства у Теплицькому районі Вінницької області листом за вих. № 378 від 4 лютого 2014 року повідомив ОСОБА_5 про те, що інформація про договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 0523783900:04:000:0095 площею 3,4182 га., яка знаходиться на території Маломочульської сільської ради в Книгах записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, щодо договорів оренди землі відсутні.

Також, судом встановлено, що договір оренди землі, укладений між позивачем та ОСОБА_5 від 1 листопада 2010 року, достроково розірваний не був.

Даючи правову оцінку діям щодо здійснення державної реєстрації договору оренди землі 18 вересня 2013 року, суд виходить з наступного.

Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією, регулюються Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", Законом України "Про Державний земельний кадастр", Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011 року.

Відповідно до частини 4 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно до статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Частиною 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно частини 4 статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Керуючись статтею 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

В порушення вимог чинного законодавства відповідач при реєстрації в Книзі реєстрації договору оренди, укладеного між ТОВ "Теплик-Агро" та ОСОБА_5, не перевірив належним чином, чи право оренди на цю земельну ділянку зареєстровано чи ні, внаслідок чого й здійснив повторну реєстрацію договору оренди цієї ж земельної ділянки.

Відтак, внаслідок таких дій органу реєстрації виникла ситуація, за якої одну і ту ж земельну ділянку реально було передано в оренду різним орендарям, оскільки право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.

При цьому, суд звертає увагу на положення абзацу 4 частини 6 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", яким передбачено, що у державній реєстрації права може бути відмовлено в разі, якщо заявлене право вже зареєстроване. В такому випадку відмова в державній реєстрації прав позбавляє особу права реєструвати договори оренди землі.

Враховуючи викладене, відповідачем проведено реєстрацію договору оренди земельної ділянки, укладеного між ТОВ "Теплик-Агро" та ОСОБА_5 18 вересня 2013 року, без дотримання вимог норм законодавства, що свідчить про недотримання покладених на державного реєстратора повноважень.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено).

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази, суд приходить до переконання про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції Вінницької області від 10.02.2014 року за №10799474 на підставі укладеного договору від 18 вересня 2013 року між фізичною особою ОСОБА_5 та ТОВ "Теплик-Агро", а тому адміністративний позов ТОВ "Продовольча компанія "Зоря Поділля" належить задовольнити у повному обсязі.

Питання про розподіл судових витрат у справі вирішується судом відповідно до вимог частини 1 статті 94 КАС України та частини 3 статті 4 Закону України "Про судовий збір".

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень Реєстраційної служби Теплицького районного управління юстиції Вінницької області від 10.02.2014 року за №10799474 на підставі укладеного договору від 18.09.2013 року між фізичною особою ОСОБА_5 та ТОВ "Теплик -Агро".

Стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Продовольча компанія "Зоря Поділля" судовий збір у розмірі 73 грн. (сімдесят три гривні) 08 коп.

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя: Томчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2014
Оприлюднено15.07.2014
Номер документу39703336
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1859/14-а

Ухвала від 20.06.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 21.07.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 03.09.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 21.07.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Постанова від 02.07.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 05.06.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 27.05.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні