ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 липня 2014 року № 813/3714/14
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Братичак У.В.,
секретаря судового засідання Хміль Х.З.,
за участю:
позивача ОСОБА_1,
представників позивача ОСОБА_2, ОСОБА_3,
відповідача Приймак Г.Р.,
представника відповідача Голуб Н.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом Релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області, ОСОБА_1 до Державного реєстратора Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області Приймак Галини Романівни, Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області, за участю третіх осіб ОСОБА_7, ОСОБА_8 про скасування державної реєстрації відомостей про юридичну особу, зобов'язання вчинити дії , -
в с т а н о в и в:
Релігійна громада Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області, ОСОБА_1 звернулись до суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області Приймак Галини Романівни, Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області, треті особи ОСОБА_7, ОСОБА_8. Позивачі із врахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 14.07.2014р. просять суд:
- визнати нечинним та скасувати запис, який міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, внесений державним реєстратором Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області Приймак Галиною Романівною про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах від 29.04.2014р. 14021070012000554; зміна керівника, зміна підписантів юридичної особи Українська Автокефальна Православна Церква м. Мостиська Львівської області (код ЄДРПОУ 35156771);
- скасувати державну реєстрацію відомостей про юридичну особу Українська Автокефальна Православна Церква м. Мостиська Львівської області (код ЄДРПОУ 35156771) реєстраційну дію «Внесення інформації щодо прізвища, ім'я та по батькові осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності., у тому числі підписувати договори та наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи або фізичні особи-підприємця» - ОСОБА_7 (без обмежень) - керівник, проведеної 29.04.2014р. державним реєстратором Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області Приймак Галиною Романівною, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців був внесений запис;
- зобов'язати державного реєстратора Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області Приймак Галину Романівну внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис щодо скасування реєстраційної дії «Внесення інформації щодо прізвища, ім'я та по батькові осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності., у тому числі підписувати договори та наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи або фізичні особи-підприємця» - ОСОБА_7 ( без обмежень) - керівник, проведеної 29.04.2014р. відносно Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області (код ЄДРПОУ 35156771);
- державному реєстратору не вчиняти будь-яких реєстраційних дій відносно Релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області без Указу правлячого архієрея Львівської єпархії та рішення загальних парафіяльних зборів, або церковної управи релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області;
- державному реєстратору Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області Приймак Галині Романівні відшкодувати моральну та матеріальну шкоду за вчинені дії на суму п'ятдесят тисяч гривень.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про керівника юридичної особи Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області ОСОБА_7 від 29.04.2014р. внесено безпідставно, на підстав документу що не відповідає статуту релігійної громади, оскільки Предстоятель Української Автокефальної Православної Церкви, Митрополит Київський і всієї України, Блаженійший Мефодій не наділений повноваженнями призначати настоятеля релігійної громади. Так, відповідно до п.3.1. Статуту Релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області для здійснення канонічного керівництва Парафією указом єпархіального архієрея на прохання парафії призначається настоятель з числа священнослужителів Львівської єпархії УАПЦ. Окрім того, ОСОБА_7 в клирі Львівської єпархії не числиться та за порушення канонічного права указом Блаженнійшого Мефодія виведений за штат УАПЦ.
Внаслідок неправомірних дій державного реєстратора, позивачі зазнали моральної та матеріальної шкоди, яку просять відшкодувати.
Позивачі, представники позивача в у судовому засіданні позов підтримали, просили його задовольнити.
Відповідач Приймак Г.Р. та представник відповідача Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області проти позову заперечили, зазначили що діяли відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", а також у державного реєстратора були відсутні підстави для відмови проведення реєстраційної дії чи залишення без розгляду документів щодо призначення керівником юридичної особи (без обмежень) ОСОБА_7. Окрім того, вказаним законом не передбачено порядку скасування такої реєстраційної дії як "Внесення інформації щодо прізвища, ім'я та по батькові осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності". У тому числі підписувати договори та наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи або фізичні особи-підприємця». Просили в задоволенні позову відмовити.
Треті особи в судове засідання не з'явились, хоча належним чином повідомлялись про місце, дату і час судового розгляду справи. Від третьої особи ОСОБА_7 надійшло заперечення на позовну заяву в якій зазначає, що запис про керівника юридичної особи Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області до ЄДРЮО та ФОП здійснено на підставі указу Митрополита Київського та всієї України від 16.04.2014р. № 0462 та на прохання парафії, а тому відсутні підстави для скасування такого запису.
Заслухавши пояснення представників сторін, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд робить висновок, що позов підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.
29.04.2014р. відносно юридичної особи Українська Автокефальна Православна Церква м. Мостиська Львівської області (код ЄДРПОУ 35156771) проведено реєстраційну дію «Внесення інформації щодо прізвища, ім'я та по батькові осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори та наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи або фізичні особи-підприємця» - ОСОБА_7 ( без обмежень) - керівник.
Даний запис здійснено на підставі документів що надійшли поштою, а саме: заповненої реєстраційної картки форми 4 за підписом ОСОБА_7, що засвідчений нотаріально та указу Предстоятеля Української Автокефальної Православної Церкви, Митрополита Київського і всієї України, Блаженійшого Мефодія від 16.04.2014р. №0462.
06.06.2014р. відносно юридичної особи Українська Автокефальна Православна Церква м. Мостиська Львівської області (код ЄДРПОУ 35156771) проведено реєстраційну дію «Внесення інформації щодо прізвища, ім'я та по батькові осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори та наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи або фізичні особи-підприємця» - ОСОБА_1 , керівник.
Даний запис здійснено на підставі заповненої реєстраційної картки форми 4 поданої особисто ОСОБА_1, указу № 158 від 13.05.2014р. керуючого Львівською Єпархією Української Автокефальної Православної Церкви Митрополита Макарія, відповідно до якого на прохання громади митр. прот. ОСОБА_1 призначається настоятелем церкви Вознесіння Господнього Релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області.
Відповідно до ст. 4 Закону України від 15.05.2003, № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" ( далі Закон № 755-IV) державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема:
- перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці;
- перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації;
- внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру;
- оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
Відповідно до ст. 17 Закону № 755-IV в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості щодо юридичної особи, зокрема серед інших - прізвище, ім'я, по батькові, дата обрання (призначення) та реєстраційні номери облікових карток платників податків, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори.
Статтею 18 закону передбачено, що якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Порядок внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі передбачений статтею 19 Закону № 755-IV. Так, зокрема відповідно до ч. 2 вказаної статті якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.
Як встановлено судом, третьою особою ОСОБА_7 державному реєстратору поштою було надіслані документи для внесення відомостей до Єдиного державного реєстру щодо осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, зокрема: заповнена реєстраційна картка форми 4 за підписом ОСОБА_7, що засвідчений нотаріально, указ Предстоятеля Української Автокефальної Православної Церкви, Митрополита Київського і всієї України, Блаженійшого Мефодія від 16.04.2014р. №0462 про призначення митр. прот. ОСОБА_7 настоятелем церкви Вознесіння Господнього Релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області та головою парафіяльної ради.
Однак, згідно статуту Релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області, зокрема п. 3.1. передбачено, що для здійснення канонічного керівництва Парафією указом єпархіального архієрея на прохання парафії призначається настоятель з числа священнослужителів Львівської єпархії УАПЦ.
Таким чином, Предстоятель Української Автокефальної Православної Церкви, Митрополит Київський і всієї України, Блаженійший Мефодій не уповноважений згідно статуту Релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області призначати настоятеля що одночасно головує на парафіяльних зборах (п. 3.3 Статуту). Такими повноваженнями наділений єпархіальний архієрей, а настоятелем може бути особа з числа священнослужителів Львівської єпархії УАПЦ.
З огляду на наведене, державному реєстратору для вчинення реєстраційної дії зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, не було подано примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення, - а саме відповідного указу єпархіального архієрея.
Таким чином, внесення змін до відомостей про юридичну особу які містяться в Єдиному державному реєстрі та пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, було здійснено безпідставно, а такий запис в реєстрі щодо проведення вказаної реєстраційної дії та сама реєстраційна дія підлягють скасуванню.
Щодо позовної вимоги - державному реєстратору не вчиняти будь-яких реєстраційних дій відносно Релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області без Указу правлячого архієрея Львівської єпархії та рішення загальних парафіяльних зборів, або церковної управи релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З вищезазначеної норми Конституції України слідує, що кожен орган державної влади зобов'язаний діяти виключно в межах передбачених чинним законодавством. Відповідно, суд при вирішенні питання щодо правомірності дій (бездіяльності) суб'єкта владних повноважень може вирішувати питання щодо відповідності таких дій нормам чинного законодавства, однак не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які віднесені по компетенції цього органу державної влади.
Статтею 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" визначено підстави та умови здійснення певних реєстраційних дій державним реєстратором, та відносяться до виключної компетенції державного реєстратора, а відтак судові органи не вправі перебирати на себе його повноваження.
Вказана позиція суду узгоджується із позицією Верховного Суду України, викладеною в постанові Пленуму №13 від 24.10.2008 року, згідно з яким, суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень та з позицією Європейського суду з прав людини, який неодноразово зазначав, що завдання суду при здійсненні його контрольної функції полягає не в тому, щоб підміняти органи влади держави, і суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.
Таким чином, позовні вимоги в цій частині є безпідставними, а тому не підлягають задоволенню.
Щодо позовної вимоги про стягнення моральної шкоди в сумі п'ятдесят тисяч гривень, суд зазначає, що під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.
Відповідно до ст. 23 Цивільного кодексу України, моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів.
Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності та справедливості.
При цьому, позивачем не наведено жодного факту заподіяння моральних страждань, не доведено причинного зв'язку між діями відповідача та спричиненням фізичних і моральних страждань. Також, суду не надано жодних доказів у чому полягає спричинена, на думку позивача шкода, інших доказів, які б підтверджували глибину, характер та тривалість моральних страждань та душевних переживань та чим саме керувався позивач, визначаючи розмір моральної шкоди.
З цих підстав, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення вимоги позивача про відшкодування моральної шкоди.
Згідно із вимогами ст. 94 КАС України, на користь позивача належить стягнути з Державного бюджету України судові витрати у формі судового збору пропорційно до задоволених вимог.
Керуючись ст.ст. 7-14, 69-71, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати запис від 29.04.2014р., який міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах; зміна керівника, зміна підписантів юридичної особи Українська Автокефальна Православна Церква м. Мостиська Львівської області (код ЄДРПОУ 35156771);
Скасувати державну реєстрацію відомостей про юридичну особу Українська Автокефальна Православна Церква м. Мостиська Львівської області (код ЄДРПОУ 35156771), а саме реєстраційну дію «Внесення інформації щодо прізвища, ім'я та по батькові осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори та наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи або фізичні особи-підприємця» - ОСОБА_7 (без обмежень) - керівник, проведеної 29.04.2014р. державним реєстратором Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції;
Зобов'язати державного реєстратора Реєстраційної служби Мостиського районного управління юстиції Львівської області внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про скасування реєстраційної дії «Внесення інформації щодо прізвища, ім'я та по батькові осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори та наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи або фізичні особи-підприємця» - ОСОБА_7 (без обмежень) - керівник, проведеної 29.04.2014р. відносно Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області (код ЄДРПОУ 35156771);
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви м. Мостиська Львівської області, ОСОБА_1 43 грн. судового збору.
Скасувати заходи забезпечення позову вжиті ухвалою суду від 16.06.2014р.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Львівського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення. В разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили в строк та в порядку, передбаченому ст. 254 КАС України.
Повний текст постанови складений та підписаний 21.07.2014 року.
Суддя Братичак У.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2014 |
Оприлюднено | 23.07.2014 |
Номер документу | 39830699 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні