ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" липня 2014 р. Справа № 921/374/14-г/4
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого - судді Скрипчук О.С.
суддів Дубник О.П.
Зварич О.В.
при секретарі судового засідання Лагутіні В.Б.
розглянувши апеляційну скаргу Приватного підприємства «МВМ» б/н від 26.05.2014 року
на рішення Господарського суду Тернопільської області від 13.05.2014 року
у справі № 921/374/14-г/4
за позовом: заступника прокурора м. Тернополя в інтересах держави в особі Тернопільської міської ради, м. Тернопіль
до відповідача: Приватного підприємства «МВМ», м. Тернопіль
про внесення змін у договір оренди землі від 19.07.2002 року.
за участю представників:
від позивача: не з'явився;
від відповідача: не з'явився;
прокурора: не з'явився;
ВСТАНОВИВ:
Заступник прокурора м. Тернополя в інтересах держави в особі Тернопільської міської ради звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом до ПП «МВМ» про внесення змін у договір оренди землі від 19.07.2002р.
Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 13.05.2014 року у справі № 921/374/14-г/4 (суддя Бурда Н.М.) позов заступника прокурора м. Тернополя задоволено. Суд виніс рішення, яким вніс зміни до укладеного між Тернопільською міською радою та Приватним підприємством «МВМ» договору оренди землі від 19.07.2002р., зареєстрований в реєстрі за №3592, зареєстрований у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради, про що в книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис №520 від 19.07.2002р., шляхом викладення пункту 5 договору у наступній редакції: «п.5 Орендна плата за землю вноситься землекористувачем за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступним за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця у розмірі 10 715 (десять тисяч сімсот п'ятнадцять) грн. 51 коп. з врахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки земель, встановленого відповідно до чинного законодавства, на рахунок місцевого бюджету №332113810900002 в УДК в Тернопільській області, ЗКПО 23588119, по коду бюджетної класифікації України 13050200 «Орендна плата за землю з юридичних осіб».
Не погоджуючись з даним рішенням ПП «МВМ» подало апеляційну скаргу б/н від 26.05.2014 року, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Тернопільської області від 13.05.2014 року, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми процесуального права. А саме скаржник стверджує, що позивачем не дотримана процедура внесення змін у договір, передбачена ст. 181 ГК України, а надіслані на адресу ПП «МВМ» листи не можуть вважатися належним доказом надіслання відповідачу проекту договору з пропозицією внесення змін у нього.
Прокурором подано до суду відзив на апеляційну скаргу № 119-3066 вих/14 від 16.06.2014 року, в якому просить рішення Господарського суду Тернопільської області залишити без змін.
Прокурор та сторони явку уповноважених представників у судове засідання не забезпечили, незважаючи на те, що про час та місце розгляду апеляційної скарги були належним чином повідомлені.
Відповідно до ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 19.07.2002 р. між Тернопільською міською радою (орендодавець) та ПП «МВМ» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, посвідчений 19.07.2002р. завідуючою Першої Тернопільської державної нотаріальної контори ОСОБА_2, зареєстрований в реєстрі за №3592, зареєстрований у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради, про що в книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис №520 від 19.07.2002р.
Згідно умов договору орендодавець на підставі рішення Тернопільської міської ради від 11.07.2001р. надав, а орендар прийняв у тимчасове користування на умовах оренди терміном на 25 років (до 11.07.2026р.) земельну ділянку загальною площею 1,6526 га, яка розташована в м. Тернополі за адресою: вул. Чернівецька, 44б для обслуговування викуплених будівель і споруд (п.п. 1,2 договору).
Пунктом 5 договору передбачено, що орендна плата за землю вноситься землекористувачем за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця у розмірі 3534,98 грн. з врахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки земель, встановленого відповідно до чинного законодавства, на рахунок місцевого бюджету №332113810900002 в УДК в Тернопільській області, ЗКПО 23588119, по коду бюджетної класифікації України 13050200 "Орендна плата за землю з юридичних осіб".
Відповідно до п. 8 договору сторони погодили, що орендодавець має право вимагати від орендаря збільшення розміру орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства України та з інших мотивів середньої ставки земельного податку.
В подальшому, 12.07.2013 року 35 сесією шостого скликання Тернопільської міської ради прийнято рішення №6/35/14 «Про грошову оцінку земель м. Тернополя», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Тернополя, затверджено економіко-планувальне зонування території та грошову оцінку одного квадратного метра земель міської забудови різного функціонального використання в розрізі економіко-планувальних зон та зобов'язано використовувати дані нормативної грошової оцінки земель міста з 01.01.2014р.
Зазначене рішення було оприлюднене у газеті Тернопільської міської ради «Тернопіль вечірній» від 13.07.2013р. №29 (1713), примірник якої долучений позивачем до матеріалів справи.
Згідно листа Відділу Держземагентства у м. Тернополі Тернопільської області №07-09/529 від 10.04.2014р. нормативна грошова оцінка орендованої ПП «МВМ» земельної ділянки загальною площею 1,6526 га, що знаходиться за адресою: м.Тернопіль, вул. Чернівецька, 44б (договір оренди земельної ділянки №520 від 19.07.2002р.) станом на 01.01.2014р. складає 4 286 203,28 грн.
З огляду на зазначене, позивач вказує, що розмір орендної плати згідно договору з урахуванням зміненої нормативно грошової оцінки повинен становити 10 715,51 грн. в місяць.
Позивачем було скеровано на адресу ПП «МВМ» листи №4590/07 від 30.12.2013р. та №158/08 від 21.01.2014р., якими було повідомлено про необхідність перерахунку суми орендної плати у відповідності до нормативної грошової оцінки земель міста Тернополя, затвердженої рішенням Тернопільської міської ради №6/35/14 від 12.07.2013р.
Однак, відповідачем не було вчинено дій щодо проведення процедури перерахунку суми орендної плати у відповідності до нормативної грошової оцінки земель міста Тернополя.
У зв'язку з чим прокурор звернувся до суду із позовом до відповідача про внесення змін у договір оренди землі від 19.07.2002р. шляхом викладення пункту 5 договору у наступній редакції: «п.5 Орендна плата за землю вноситься землекористувачем за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступним за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця у розмірі 10715 грн. 51 коп. з врахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки земель, встановленого відповідно до чинного законодавства, на рахунок місцевого бюджету №332113810900002 в УДК в Тернопільській області, ЗКПО 23588119, по коду бюджетної класифікації України 13050200 "Орендна плата за землю з юридичних осіб».
При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного.
Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" (надалі - Закон), законів України, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них .
Згідно ст.626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст.628 Цивільного кодексу України). Відповідно до ст.629 цього ж Кодексу договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Статтями 193 Господарського Кодексу України та 526 Цивільного Кодексу України передбачено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Стаття 206 Земельного кодексу України вказує, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до статті 1 Закону "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Вимогами статті 13 Закону передбачено, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч.ч.1-2 ст. 21 зазначеного Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно ст.15 Закону України „Про оренду землі" умови щодо орендної плати із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, а також щодо використання та цільового призначення земельної ділянки є істотними умовами договору. Відповідно до ст. 24 цього ж Закону орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.
Обов'язок землекористувача щодо своєчасної оплати земельного податку або орендної плати встановлений також статтею 96 Земельного кодексу України.
Як установлено пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового Кодексу орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно умов договору орендар зобов'язався вносити орендну плату за землю щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, у розмірі 3534,98 грн. з врахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки земель, встановленого відповідно до чинного законодавства (п. 5 договору).
У п. 8 договору сторони погодили, що орендодавець має право вимагати від орендаря збільшення розміру орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства України та з інших мотивів середньої ставки земельного податку.
Рішенням Тернопільської міської ради від 12.07.2013 року №6/35/14 «Про грошову оцінку земель м. Тернополя» було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Тернополя, затверджено економіко-планувальне зонування території та грошову оцінку одного квадратного метра земель міської забудови різного функціонального використання в розрізі економіко-планувальних зон та зобов'язано використовувати дані нормативної грошової оцінки земель міста з 01.01.2014р.
Згідно поданих відділом Держземагентства у м. Тернополі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а також листа Відділу Держземагентства у м. Тернополі Тернопільської області №07-09/529 від 10.04.2014р. нормативна грошова оцінка орендованої ПП «МВМ» земельної ділянки загальною площею 1,6526 га, що знаходиться за адресою: м. Тернопіль, вул. Чернівецька, 44б у 2014 році складає 4 286 203,28 грн.
Відповідно до ст.288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим .розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі) - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно із ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Пунктом 14.1.125 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів;
У відповідності з п.5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Частиною 1 статті 13 цього Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема: визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Щодо земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності, а відтак прийняте Тернопільською міською радою рішення від 12.07.2013р. №6/35/14 "Про грошову оцінку земель м. Тернополя" є підставою для внесення змін у договір оренди земельної ділянки від 19.07.2002р.
Відповідно до частини першої статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного вказаною нормою зазначеного Кодексу.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Частинами 2, 3 ст. 188 ГК України передбачено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. При цьому, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Також ч.4 вказаної статті ГК України передбачено, що у разі коли сторони не досягли згоди щодо зміни договору, зацікавлена сторона має право передати спір на вирішення суду.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору як в добровільному порядку, так і в разі незгоди однієї із сторін - за рішенням суду на вимогу іншої сторони, у випадках встановлених законом або договором.
Так у пункті 12 договору сторони дійшли згоди про те, що спори, пов'язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку.
Відповідно до ст. 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Позивач, з метою приведення положень договору (в частині зміни вартості нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати) до вимог законодавства неодноразово повідомляв відповідача про необхідність перерахунку суми орендної плати у відповідності до нормативної грошової оцінки земель міста Тернополя, затвердженої рішенням Тернопільської міської ради №6/35/14 від 12.07.2013р. Однак, домовленості щодо зміни розміру орендної плати сторонам договору досягнути не вдалося.
З приводу надсилання пропозиції щодо зміни умов договору стороною, яка бажає внести такі зміни іншій стороні, суд вважає за доцільне зазначити наступне.
Відповідно до п. 1 резолютивної частини Рішенням КСУ від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Таким чином, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди землі є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому у випадку недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки, не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.
Встановивши наведені обставини, а також беручи до уваги вищезазначені положення законодавства та той факт, що станом на день розгляду справи судом, рішення Тернопільської міської ради №6/35/14 від 12.07.2013р. 14 «Про грошову оцінку земель м. Тернополя» у встановленому законом порядку скасоване не було, суд першої інстанції обґрунтовано прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Тернопільської області від 13.05.2014 року відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для його скасування немає.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, -
Львівський апеляційний господарський суд
П О С Т А Н О В И В :
1. Рішення Господарського суду Тернопільської області від 13.05.2014 року у даній справі залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
3. Справу направити в Господарський суд Тернопільської області.
Головуючий - суддя Скрипчук О.С.
суддя Дубник О.П.
суддя Зварич О.В.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2014 |
Оприлюднено | 25.07.2014 |
Номер документу | 39854130 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Скрипчук О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні