КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" липня 2014 р. Справа№ 910/4370/14
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Пашкіної С.А.
суддів: Баранця О.М.
Сітайло Л.Г.
За участю представників сторін:
Від позивача - Купрін Т.М. - директор; ;
Від відповідача - Гуляєва Ж.О. - довір. №1240-ЖО від 25.03.14);
Від третьої особи - Шевченко О.Г. - довір №ГІОЦ-48/9 від 22.04.14);
розглянувши апеляційну скаргу Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно -західна залізниця"
на рішення Господарського суду міста Києва від 23.04.14р.
у справі №910/4370/14 (суддя Любченко М.О.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс"
до Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно -західна залізниця"
за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
Державного підприємства "Головний інформаційно-обчислювальний центр державної адміністрації залізничного транспорту України"
про усунення перешкод у здійснення права власності
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 23.04.2014р. у справі №910/4370/14 Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс", Київська область, до Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-західна залізниця", м.Київ про усунення перешкод у здійсненні Товариством з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" права користування та розпорядження своїм майном шляхом здійснення необхідних дій щодо прийняття, оформлення та передачі його заявки на перереєстрацію власних вантажних вагонів в Головний інформаційно-обчислювальний центр Укрзалізниці для подальшої реєстрації майна: цистерна для транспортування світлих нафтопродуктів модель 15-1500 №57995110, цистерна для транспортування світлих нафтопродуктів модель 15-871-6 №57995102, цистерна для транспортування світлих нафтопродуктів модель 15-871-6 №57995128 у автоматичному банку даних інвентарного парку вантажних вагонів залізниць та вагонів, які належать підприємствам та організаціям, відповідно до заявки, задоволено. Зобов'язано Державне територіальне-галузеве об'єднання "Південно-західна залізниця усунути перешкоди у здійсненні Товариством з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" права користування та розпорядження майном Товариства з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" шляхом здійснення необхідних дій щодо прийняття, оформлення та передачі його заявки №7 від 12.06.2013р. на перереєстрацію власних вантажних вагонів в Головний інформаційно-обчислювальний центр Укрзалізниці для подальшої реєстрації майна:цистерна для транспортування світлих нафтопродуктів модель 15-1500 №57995110; цистерна для транспортування світлих нафтопродуктів модель 15-871-6 №57995102; цистерна для транспортування світлих нафтопродуктів модель 15-871-6 №57995128 у автоматизованому банку даних інвентарного парку вантажних вагонів залізниць та вагонів, які належать підприємствам та організаціям, відповідно до заявки. Стягнуто з Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-західна залізниця" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" 1 218 грн. судового збору.
Рішення місцевого господарського суду ґрунтується на тому, позивач набув права володіння, користування та розпоряджання своїм рухомим майном: цистерною для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-1500, №57995110, цистерною для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-871-6, №57995102, цистерною для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-871-6, № 57995128, а безпідставна відмова відповідача вчинити дії щодо перереєстрації вагонів у зв'язку зі зміною їх власника, порушує права заявника стосовно користування придбаним майном.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить Київський апеляційний господарський суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 23.04.2014р. та прийняти нове рішення, яким позивачу відмовити у задоволенні позовних вимог та стягнути з позивача судові витрати.
В апеляційній скарзі відповідач зазначає про те, що позивач надав не повний пакет документів до заявки на перереєстрацію власних вантажних вагонів, а саме підтвердження залізничній адміністрації старої приписки про продаж вагонів іншому власнику та документи про набуття права власності послідовно від заводу виробника вагонів до останнього власника.
Суд першої інстанції, як зазначає скаржник, необґрунтовано посилається на рішення від 25.01.2013р. господарського суду Одеської області по справі №5017/3731/2012 про зобов'язання вчинити певні дії та визнання права власності на майно, вищевказане рішення на думку скаржника не стосується предмету даного позову та не висвітлює обставини необхідних для правильного вирішення справи, а саме не відображає ланцюг перепродажу послідовно від заводу виробника до останнього власника.
Дослідивши доводи апеляційної скарги, наявні матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи судова колегія встановила.
Між Товариством з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс", як покупцем та Товариством з обмеженою відповідальністю "Техноінтергрупп" як продавцем 19.03.2012р. укладено договір №5/04-12 купівлі-продажу, відповідно до якого продавець зобов'язався передати у власність покупця, а останній, в порядку та на умовах, визначених договором, прийняти й оплатити три восьмиосні залізничні цистерни для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-1500 №57995110, 15-871-6 №57995102 та №15-871-6 №57995128.
Додатком №1 до договору №5/04-12 від 19.03.2012р. купівлі-продажу сторони визначили найменування, ціну за одиницю, кількість, загальну суму та стан восьмиосних залізничних цистерн для транспортування світлих нафтопродуктів.
Відповідно до п.3.2 договору право власності на товар, купівля-продаж якого здійснюється відповідно до умов даного договору, переходить від продавця до покупця після підписання акту прийому-передачі.
Згідно з п.5.1 договору №5/04-12 від 19.03.2012р. право власності на товар, купівля-продаж якого здійснюється відповідно до умов даного договору, переходить від продавця до покупця в момент отримання товару.
19.03.2012р. продавець передав, а покупець прийняв товар згідно договору №5/04-12 від 19.03.2012р. на підставі акту прийому-передачі від 19.03.2012р.
Рішенням від 25.01.2013р. господарського суду Одеської області по справі №5017/3731/2012 за Товариством з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" визнано право власності на наступне майно: цистерну для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-1500, №57995110, цистерну для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-871-6, №57995102, цистерну для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-871-6, № 57995128, а також зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Техноінтергрупп" виконати умови пункту 3.3 договору №5/04-12 від 19.03.2012р. купівлі-продажу та передати Товариству з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" оригінали паспортів ВУ-4.
Отже, з урахуванням умов договору №5/04-12 від 19.03.2012р. та рішення господарського суду Одеської області по справі №5017/3731/2012, місцевий господарський суд дійшов вірного висновку про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" є власником наступного майна, а саме: цистерни для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-1500, №57995110, цистерни для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-871-6, №57995102, цистерни для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-871-6, № 57995128.
Доводи відповідача в апеляційній скарзі про те, що рішення господарського суду Одеської області не стосується предмету даного позову та не відображає ланцюг перепродажу послідовно від заводу виробника до останнього власника до уваги судовою колегією не приймаються, оскільки по-перше зазначене рішення вступило в законну силу, а отже факти які встановлені цим рішенням, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони, по-друге обставини, які досліджувались в процесі розгляду справи №5017/3731/2012 пов'язані з виконанням покупцем (позивач у даній справі) та продавцем умов договору купівлі продажу №5/04-12 від 19.03.2012р. цистерн модель: 15-1500 №57995110, 15-871-6 №57995102 та №15-871-6 №57995128.
Отже, у зв'язку з купівлею вагонів-цистерн 12.06.2013р. позивач просив відповідача провести реєстрацію вказаного майна та звернувся до відповідача з заявкою №7 від 12.06.2013р., до якої згідно переліку викладеного в ній, Товариством з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" в якості додатків було надано: статут, свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість, довідку з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи, довідку про взяття на облік платника податків, довідку з банку про відкриття рахунку, договори купівлі-продажу №5/04-12, №12/03/12-1, №5/08-09, №1/2009-в з актами прийому-передачі, акти технічного огляду на вагони, копії паспортів ВУ-4м, лист на приписку вагонів до станції Фастів та рішення №5017/3731/2012 від 25.01.2013р. господарського суду Одеської області.
Відповідач, посилаючись на Правила експлуатації і пономерного обліку власних вантажних вагонів, затверджених на 29-му засіданні Ради по залізничному транспорту держав-учасниць Співдружності 19-20 червня 2001р. в м.Клайпела, відмовив в реєстрації вагонів, оскільки позивачем не надано документів: про набуття права власності на вагони послідовно від заводу виробника до останнього власника, технічний паспорт заводу виробника вагону ф.ВУ-4(п.2.2); підтвердження залізничної адміністрації (залізниці) старої приписки про продаж вагонів новому власнику при купівлі-продажу власних вантажних вагонів, яким раніше вже був присвоєний восьмизначний номер (п.2.6).
Відповідно до Роз'яснення №04-5/601 від 29.05.2002р. Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею" у вирішенні спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею, господарським судам необхідно керуватися, серед іншого Правилами реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів, затвердженими Наказом №856 від 28.09.2004р. Міністерства транспорту України та зв'язку та іншими нормативними документами, затвердженими Мінтрансом (Мінтрансзв'язку) України у встановленому порядку.
Пунктом 1.2 Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів визначено, що під власними вантажними вагонами слід розуміти вантажні вагони, які мають восьмизначну нумерацію з ознакою в автоматизованому банку даних парку вантажних вагонів "власний вагон" відповідно до діючої нумерації та нанесення номерів на вагони згідно із "Знаками и надписями на вагонах грузового парка колеи 1520 мм", затвердженими Радою залізничного транспорту країн - учасниць СНД 25.04.2001.
Згідно з п.1.3 зазначених Правил не допускається випуск на колії загального користування власних вагонів, не зареєстрованих в автоматизованому банку даних парку вантажних вагонів, крім випадків, передбачених пунктом 5.14.
У п.2.2 Правил визначено, що для реєстрації власних вантажних вагонів власник подає до реєструвального підрозділу заявку згідно з додатком 2 до цих Правил та пакет документів. Надані документи мають бути без виправлень, містити інформацію про рід, номери вагонів (заводські та надані Укрзалізницею), моделі та роки їх побудови. Документи повинні бути пред'явлені в оригіналах або в копіях, завірених підписом і печаткою власника вагонів. Працівниками реєструвального підрозділу надані копії звіряються з оригіналами документів, завіряються підписом особи, що здійснила перевірку, та печаткою реєструвального підрозділу. Оригінали документів повертаються власнику. Акт огляду технічного стану власних вагонів подається тільки в оригіналі. Пакет документів із заявкою реєструвального підрозділу надається до Головного інформаційно-обчислювального центру Укрзалізниці згідно з додатком 3.
До пакета документів входять: 1) технічний паспорт вагона; 2) акт приймання-передавання (внутрішнього переміщення) основних засобів; 3) статутні документи підприємства (завірені підписом та печаткою власника); 4) довідка про включення підприємства до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України; 5) свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість; 6) заява про приписку власних вагонів власника вантажних вагонів (орендаря) до станції (додаток 1), погоджена залізницею; 7) акт огляду технічного стану вантажних вагонів (додаток 4), який складається працівником вагонного господарства на станції, заводі, у депо, де дислоковані вагони. При складанні акта на території України він заповнюється українською мовою, на залізничних адміністраціях інших країн - російською мовою. Число, місяць, рік та місце огляду вагона повинні відповідати фактичній даті та місцю дислокації вагона. Акт не повинен мати будь-яких виправлень і є дійсним протягом двох місяців з дня його складання; 8) у разі необхідності документи про продовження терміну служби вагонів (Технічне рішення про продовження терміну служби власних вантажних вагонів, затверджене організацією, що провела технічне обстеження вагонів, та узгоджене з Головним управлінням вагонного господарства Укрзалізниці). Продовження терміну служби вагонів може здійснюватися лише за заявкою власника вагонів; 9) документи про набуття права власності на вагони відповідно до чинного законодавства.
Пунктом 2.6 Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів встановлено, що реєстрація власних вантажних вагонів в АБД ПВ здійснюється Державним підприємством "Головний інформаційно-обчислювальний центр Укрзалізниці" безкоштовно за заявкою реєструвального підрозділу в тижневий термін з моменту одержання заявки. Державне підприємство "Головний інформаційно-обчислювальний центр Укрзалізниці" перевіряє в інформаційних базах відповідність моделі вагона роду вантажу, що перевозиться в ньому, і передбачуваному полігону обертання, достовірність заводського або інвентарного номера вагона.
Державне підприємство "Головний інформаційно-обчислювальний центр Укрзалізниці" в тижневий термін після одержання заявки від реєструвального підрозділу доводить до нього рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації із зазначенням причин. Реєструвальний підрозділ у триденний термін після отримання рішення від Державного підприємства "Головний інформаційно-обчислювальний центр Укрзалізниці" доводить до власника вагонів рішення про реєстрацію його вагонів. У разі розбіжностей технічних характеристик вагонів, зазначених у документах власника, з даними інформаційних баз документи повертаються власнику вагонів для усунення недоліків.
Згідно із ст.316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Статтею 317 Цивільного кодексу України передбачено, що власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місцезнаходження майна.
Відповідно до ст.134 Господарського кодексу України суб'єкт господарювання, який здійснює господарську діяльність на основі права власності, на свій розсуд, одноосібно або спільно з іншими суб'єктами володіє, користується і розпоряджається належним йому (їм) майном, у тому числі має право надати майно іншим суб'єктам для використання його на праві власності, праві господарського відання чи праві оперативного управління, або на основі інших форм правового режиму майна, передбачених цим Кодексом.
Приймаючи до уваги факт набуття позивачем права власності на рухоме майно, а також враховуючи положення ст.ст.316, 317 Цивільного кодексу України, ст.134 Господарського кодексу України, місцевий господарський суд дійшов вірного висновку про те, що позивач набув права володіння, користування та розпоряджання своїм майном, а саме: цистерною для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-1500, №57995110, цистерною для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-871-6, №57995102, цистерною для транспортування світлих нафтопродуктів модель: 15-871-6, № 57995128.
Статтею 391 Цивільного кодексу України встановлено, що власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Безпідставна відмова відповідача вчинити дії щодо перереєстрації вагонів у зв'язку зі зміною їх власника, порушує права заявника стосовно користування придбаним майном з огляду на те, що випуск на колії загального користування власних вагонів, не зареєстрованих в автоматизованому банку даних інвентарного парку вантажних вагонів залізниць та вагонів, які належать підприємствам та організаціям (АБД ПВ), не допускається. Бездіяльність відповідача щодо внесення змін до інформаційної бази та системи нормативно-довідкової інформації стосовно власника вагонів також позбавляє Товариство з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" можливості вчинити будь-які дії, спрямовані на розпорядження майном.
Враховуючи набуття Товариством з обмеженою відповідальністю "ТМК-Транс" права власності на рухоме майно на підставі договору №5/04-12 від 19.03.2012р. купівлі-продажу, що було встановлено рішенням від 25.01.2013р. господарського суду Одеської області по справі №5017/3731/2012 та безпідставну відмову відповідача вчинити дії щодо перереєстрації вагонів у зв'язку зі зміною їх власника, місцевий господарський суд дійшов вірного висновку про те, що дії відповідача порушують права позивача стосовно користування придбаним майном, а відтак, доводи відповідача, викладені у листі №НГ-НЗ-1-5/420 від 02.07.2013р. Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-західна залізниця" свідчать про факт порушення права власності позивача, оскільки зміст такого листа та подальша бездіяльність щодо перереєстрації вказує на прийняте відповідачем рішення стосовно відмови позивачу у реєстрації представлених вагонів, що є перешкодою у здійсненні позивачем будь-яких дій відносно користування та розпорядження набутим у власність майном.
Відповідно до ст. 41 Конституції України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Аналогічні положення передбачені статтею 321 Цивільного кодексу України.
Враховуючи викладене, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення Господарського суду міста Києва не підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст.101-105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
.Апеляційну скаргу Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно -західна залізниця" залишити без задоволення.
2.Рішення Господарського суду міста Києва від 23.04.2014р. у справі №910/4370/14 залишити без змін.
3.Повернути до Господарського суду міста Києва матеріали справи №910/4370/14.
Постанову може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.
Повний текст постанови складено та підписано 28.07.2014р.
Головуючий суддя С.А. Пашкіна
Судді О.М. Баранець
Л.Г. Сітайло
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2014 |
Оприлюднено | 28.07.2014 |
Номер документу | 39908503 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Пашкіна С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні