Постанова
від 22.07.2014 по справі 818/1451/14
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

копія

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 липня 2014 р. Справа № 818/1451/14

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соп'яненка О.В.

за участю секретаря судового засідання - Усенко І.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю агрофірма "Псьол" до головного управління Держземагенства у Сумській області, реєстраційної служби Краснопільського районного управління юстиції у Сумській області, треті особи: ОСОБА_1, фермерське господарство "Терра 2014" про визнання незаконними та скасування наказів, скасування державної реєстрації договорів,,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, який підтримав в судовому засіданні та мотивує тим, що 06 березня 2014 року звернувся до відповідача з заявою про проведення конкурсу по відбору виконавця послуг з виконання земельних торгів з продажу прав оренди земельних ділянок та виставити земельні ділянки на аукціон. Заявив про своє бажання отримати в користування земельні ділянки на території Тур`ївської сільської ради. Ці ділянки тривалий час оброблялись позивачем. 04 квітня 2014 року отримано відповідь з якої вбачається, що рішенням конкурсної комісії земельні ділянки, які зазначені позивачем як бажані для отримання, для проведення торгів не відібрані. Доля цих ділянок невідома. 10 квітня 2014 року позивачем отримано відповідь від Держземагентсва України, яким повідомлено, що земельні ділянки, які мало бажання отримати ТОВ "АФ Псьол" наказами Головного управління Держземагенства у Сумській області від 02 квітня 2014 року передано для ведення фермерського господарства.

Вважає такі рішення про передачу земельних ділянок фермерському господарству "Терра 2014" протиправним, оскільки при цьому не було враховано наявність заявки позивача на отримання земельних ділянок на конкурсних засадах. Вважає, що має рівні з фермерським господарством права на отримання ділянки. Заявку подав 06 березня 2014 року, а фермерське господарство лише 31 березня 2014 року.

В зв'язку з виданням протиправних наказів про передачу ділянок, укладено договори, які потім пройшли державну реєстрацію. Просить визнати незаконними та скасувати накази начальника головного управління Держземагенства у Сумській області від 02 квітня 2014 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок № СМ/5922387000:05:002/00001143 та № СМ/5922387000:05:002/00001144. Зобов`язати реєстраційну службу Краснопільського районного управління юстиції Сумської області скасувати Державну реєстрацію договорів оренди землі № 6 та № 7 від 14 травня 2014 року.

Представник головного управління Держземагенства у Сумскій області позов не визнала. Пояснила, що до подання позивачем заяви були подані заяви іншими особами, які просили виділити земельні ділянки, в отриманні яких зацікавлений позивач, для ведення селянського фермерського господарства, тобто вже було відомо про зацікавленість фізичних осіб в отриманні земельних ділянок. ОСОБА_1 також подав заяву про бажання отримати земельні ділянки. Відповідно до вимог закону позивач мав можливість отримати ділянки в користування лише на конкурсних засадах. Для ведення фермерського господарства ділянки виділяються без проведення конкурсу. На проведення конкурсу кошти не виділялись. Крім того, в управлінні створено комісію з добору ділянок, які можуть виставлятися на земельні торги окремими лотами. На 2014 рік ділянки, які мав бажання отримати позивач, до переліку комісією не включено. За таких обставин накази начальника управління про виділення ділянок для фермерського господарства відповідають вимогам закону. Просить в задоволенні позову відмовити.

Представник реєстраційної служби Краснопільського районного управління юстиції позов не визнав. Пояснив, що реєстрація договорів оренди земельних ділянок проведена у відповідності до вимог закону. Заявником надано передбачені законом документи. Необхідні для реєстрації. Законом заборонено вимагати будь-які інші документи. Підстав для відмови в проведенні державної реєстрації не встановлено, то реєстраційна дія була проведена. Просить в задоволенні позову відмовити.

Представник 3-ї особи фермерського господарства "Терра -2104" позов не визнав. Пояснив, що у відповідності до вимог закону з заявою про виділення землі для фермерського господарства звертається фізична особа, яка має бажання таке господарство створити. Договір оренди земельних ділянок укладено з ОСОБА_1 Господарство ділянок не отримувало. Вважає, що порушень закону допущено не було, просить в задоволенні позову відмовити.

Представник 3-ї особи - ОСОБА_1 позов не визнав. Пояснив, що ОСОБА_1 маючи намір створити фермерське господарство подав у встановленому законом порядку заяву про виділення земельних ділянок. На той момент ділянки були вільними. Відповідно до вимог закону має право отримати ділянки без конкурсу. Вважає, що прийняті рішення про передачу ділянок в оренду відповідають вимогам закону. Просить в задоволенні позову відмовити.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає. Судом встановлено, що 06 березня 2014 року позивач звернувся до головного управління Держземагенства у сумській області з клопотанням про про відбір виконавця послуг з виконання земельних торгів з продажу прав оренди земельних ділянок та виставити земельні ділянки державної власності на аукціон. В тому числі ділянки з кадастровими номерами 5922387000:05:003:0050 площею 105,5979 га та 5922387000:05:003:0057, площею 79,911 га на території Тур`янської сільської ради Краснопільського району (а.с. 6). 31 березня 2014 року ОСОБА_1 звернувся до головного управління Держземагенства у Сумській області з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 14 років орієнтовною площею 202,038 га для створення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Тур`янської сільської ради (а.с. 19). 02 квітня 2014 року начальником головного управління Держземагенства у Сумській області видано накази № СМ/5922387000:05:002/00001143 та № СМ/5922387000:05:002/00001144, якими надано ОСОБА_1 дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 79,91 га та 105,59 га на території Тур`янської сільської ради для ведення фермерського господарства (а.с. 70, 74). 04 квітня 2014 року головним управління Держземагенства у Сумській області позивачу надано відповідь за результатами розгляду клопотання від 06 березня 2014 року. Повідомлено про земельні ділянки на території Тур`янської сільської ради, що були відібрані комісією з добору земельних ділянок та/або прав на них, які можуть виставлятися на земельні торги окремими лотами. Про включення до переліку ділянок, вказаних вище, не повідомлено (а.с. 7).

Відповідно до ст. 124 ч.ч. 1-2 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Відповідно до ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва. Відповідно до ст. 7 ч.2 закону України "Про фермерське господарство" заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.

З наведених норм вбачається, що позивач мав прав отримати в оренду земельні ділянки державної чи комунальної власності лише за результатами земельних торгів. Фізична ж особа, яка виявила бажання створити селянське фермерське господарство має право на отримання земельної ділянки без проведення земельних торгів. При цьому законом не встановлено будь-якої пріоритетності заяв в залежності від часу їх подання.

"Порядком закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах", затвердженим Наказом Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.09.2012 N 579 визначено процедуру конкурсного відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та виконавця земельних торгів на конкурентних засадах, що застосовується організатором земельних торгів у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах. Відповідно до п.п. 1.3 Порядку конкурсний відбір виконавців здійснюється конкурсною комісією (далі - комісія), утвореною організатором земельних торгів. Відповідно до п. 2.1 Порядку інформація про проведення конкурсу з відбору виконавців готується комісією і повинна, крім іншого, містити дані про земельні ділянки: місце розташування; орієнтовний розмір; цільове призначення.

Наказом від 16 квітня 2013 року № 45 у головному управлінні Держземагенства у Сумській області створено комісію з добору земельних ділянок та /або прав на них, які можуть виставлятися на земельні торги окремими лотами і конкурсної комісії щодо відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурсних засадах (а.с. 128). Відповідно до Положення, затвердженого наказом головного управління Держземагенства у Сумській області від 16 квітня 2013 року № 45, комісія з добору земельних ділянок та /або прав на них, які можуть виставлятися на земельні торги окремими лотами є постійно діючим дорадчим органом, що утворюється з метою забезпечення дотримання вимог чинного законодавства під час добору земельних ділянок , які можуть виставлятися окремими лотами на земельні торги. Одним з завдань комісії є здійснення попереднього добору земельних ділянок державної власності, які або права на які виставлятимуться на земельні торги окремими лотами (а.с. 129).

Рішенням комісії від 28.03.2014 року визначено перелік земельних ділянок, права на які можуть бути продані на земельних торгах в 2014 році. Ділянки з номерами 5922387000:05:003:0050 площею 105,5979 га та 5922387000:05:003:0057, площею 79,911 га на території Тур`янської сільської ради Краснопільського району до переліку не включено (а.с. 120-127). Накази від 02 квітня 2014 року, які оскаржує позивач, видано начальником головного управління Дерземагенства у Сумській області в порядку встановленому законом та з урахуванням рішення комісії з добору земельних ділянок та /або прав на них, які можуть виставлятися на земельні торги окремими лотами. Крім того, накази, що оскаржуються за своєю природою є правовим актом індивідуальної дії, оскільки їх прийнято з метою реалізації положень нормативно-правового акту щодо конкретної ситуації, вони не містить загальнообов'язкових правил поведінки та стосується прав і обов'язків ОСОБА_1 Зазначені накази не передбачають багаторазового застосування та вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. Судом встановлено, що на виконання зазначених наказів ОСОБА_1 виготовлено проекти землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок після чого укладено договори оренди землі. Проведено державну реєстрацію договорів, ділянки передано в натурі (а.с. 86-112). Суд вважає, що дія наказів, які оскаржує позивач, припинена їх виконанням. На підставі викладеного, суд вважає, що підстави для визнання протиправними та скасування наказів головного управління Держземагенства у Сумській області видано накази № СМ/5922387000:05:002/00001143 та № СМ/5922387000:05:002/00001144 відсутні.

Позивач просить також зобов'язати реєстраційну службу Краснопільського районного управління юстиції скасувати державну реєстрацію договорів оренди землі. Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно чи іншого речового права проводиться в порядку, встановленому законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Відповідно до ст. 9, зазначеного закону, державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора, пов'язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом. Відповідно до ст. 15 ч. 2 перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Вичерпний перелік підстав для відмови в проведенні державної реєстрації права встановлено ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Законом державному реєстратору не надано права надавати оцінку законності прийнятого рішення про виділення земельної ділянки в користування та правомірності укладання договору оренди. Як зазначено в судовому засіданні представником реєстраційної служби, ОСОБА_1 подано для державної реєстрації усі передбачені документи. Підстав для відмови в проведення державної реєстрації реєстратором не виявлено. В судовому засіданні представником позивача повідомлено, що ніяких протиправних дій державним реєстратором при здійсненні реєстрації не вчинялось, протиправні рішення не приймались. За таких обставин, суд вважає, що позов в цій частині також задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю агрофірма "Псьол" до головного управління Держземагенства у Сумській області, реєстраційної служби Краснопільського районного управління юстиції у Сумській області про визнання незаконними та скасування наказів від 02.04.2014 року № СМ/5922387000:05:002/00001143, № СМ/5922387000:05:002/00001144 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зобов'язання скасувати державну реєстрацію договорів оренди землі № 7 від 14.05.2014 року, кадастровий номер № 5922387000:05:003:0050, площа 105,5979 га, № 6 від 14.05.2014 року, кадастровий номер № 5922387000:05:003:0057, площа 79,911 га. відмовити в зв'язку з необгрунтованістю.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя (підпис) О.В. Соп'яненко

З оригіналом згідно

Суддя О.В. Соп'яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2014
Оприлюднено04.08.2014
Номер документу39996528
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/1451/14

Постанова від 22.07.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 26.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Конюшко К.В.

Ухвала від 21.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Конюшко К.В.

Ухвала від 11.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Конюшко К.В.

Ухвала від 22.10.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Ухвала від 04.09.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Постанова від 22.07.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 05.06.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні