ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 січня 2015 року м. Київ К/800/57056/14
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача Конюшка К.В.
суддів Гончар Л.Я., Калашнікової О.В.
за участю:
секретаря Левіної А.А.
представника позивача Акольцева І.Є.
представника відповідача неприбуття
третьої особи ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірми «Псьол» на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 22 липня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2014 року
у справі № 818/1451/14
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірми «Псьол»
до Головного управління Держземагенства у Сумській області, Реєстраційної служби Краснопільського районного управління юстиції у Сумській області
треті особи ОСОБА_3, Фермерське господарство «Терра 2014»
про скасування наказів, реєстрації договорів
В С Т А Н О В И В :
У червні 2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Псьол» (далі - ТОВ АФ «Псьол») звернулось до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держземагенства у Сумській області (далі - Управління Держземагенства), реєстраційної служби Краснопільського районного управління юстиції у Сумській області, треті особи: ОСОБА_3, фермерське господарство «Терра 2014», про визнання незаконними та скасування наказів начальника головного управління Держземагенства у Сумській області від 02.04.2014 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок № СМ/5922387000:05:002/00001143 та №СМ/5922387000:05:002/00001144; зобов`язання реєстраційної служби Краснопільського районного управління юстиції Сумської області скасувати Державну реєстрацію договорів оренди землі від 14.05.2014 № 6 та № 7.
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 22.07.2014, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 22.10.2014, у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись зі вказаними рішеннями судів попередніх інстанцій, ТОВ АФ «Псьол» оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі скаржник просив скасувати рішення судів попередніх інстанцій з мотивів порушення судами норм матеріального та процесуального права і прийняти нове рішення - про задоволення позову.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що, на думку касатора, оспорювані накази відповідача є неправомірними та необґрунтовані, оскільки товариство звернулось до Управління Держкомзему з відповідною заявою про відбір виконавця послуг з виконання земельних торгів з продажу прав оренди земельних ділянок та виставлення земельних ділянок державної форми власності на аукціон до прийняття рішення комісією з добору земельних ділянок та/або прав на них, які можуть виставлятися на земельні торги окремими лотами від 28.03.2014.
У своїх запереченнях на касаційну скаргу Управління Держземагенства просило залишити рішення судів попередніх інстанцій без змін, а скаргу - без задоволення.
Згідно з частиною другою статті 220 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи і правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла висновку про те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Як установлено судами попередніх інстанцій, 06.03.2014 ТОВ АФ «Псьол» звернулось до Головного управління Держземагенства у Сумській області з клопотанням про відбір виконавця послуг з виконання земельних торгів з продажу прав оренди земельних ділянок та виставити земельні ділянки державної власності на аукціон. В тому числі ділянки з кадастровими номерами 5922387000:05:003:0050 площею 105,5979 га та 5922387000:05:003:0057 площею 79,911 га на території Тур`янської сільської ради Краснопільського району.
31.03.2014 ОСОБА_3 звернувся до Головного управління Держземагенства у Сумській області з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 14 років орієнтовною площею 202,038 га для створення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Тур`янської сільської ради.
02.04.2014 начальником Головного управління Держземагенства у Сумській області видано оспорювані накази № СМ/5922387000:05:002/00001143 та №СМ/5922387000:05:002/00001144, якими ОСОБА_3 надано дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 79,91 га та 105,59 га на території Тур`янської сільської ради для ведення фермерського господарства.
04.04.2014 Головним управління Держземагенства у Сумській області позивачу надано відповідь за результатами розгляду клопотання від 06.03.2014. ТОВ АФ «Псьол» повідомлено про перелік земельних ділянок на території Тур`янської сільської ради, які були відібрані комісією з добору земельних ділянок та/або прав на них, які можуть виставлятися на земельні торги окремими лотами. Серед зазначених у відповіді Управління Держземагенства земельних ділянок ділянки з кадастровими номерами 5922387000:05:003:0050 площею 105,5979 га та 5922387000:05:003:0057 площею 79,911 га були відсутні.
Крім того, судами попередніх інстанцій установлено, що наказом від 16.04.2013 № 45 у Головному управлінні Держземагенства у Сумській області створено комісію з добору земельних ділянок та/або прав на них, які можуть виставлятися на земельні торги окремими лотами і конкурсну комісію щодо відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурсних засадах.
Відповідно до Положення, затвердженого наказом головного управління Держземагенства у Сумській області від 16.04.2013 № 45, одним із завдань комісії є здійснення попереднього добору земельних ділянок державної власності, які або права на які виставлятимуться на земельні торги окремими лотами.
Рішенням вказаної комісії від 28.03.2014 визначено перелік земельних ділянок, права на які можуть бути продані на земельних торгах у 2014 році. Ділянки з номерами 5922387000:05:003:0050 площею 105,5979 га та 5922387000:05:003:0057 площею 79,911 га на території Тур`янської сільської ради Краснопільського району до переліку включено не було.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з відсутності підстав для визнання протиправними та скасування наказів Головного управління Держземагенства у Сумській області від 02.04.2014 № СМ/5922387000:05:002/00001143 та №СМ/5922387000:05:002/00001144.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується зі вказаним висновком судів попередніх інстанцій з огляду на таке.
Відповідно до змісту частин першої і другої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Статтею 134 Земельного кодексу України також установлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Порядком закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.09.2012 N 579 (далі - Порядок №579), визначено процедуру конкурсного відбору виконавців робіт із землеустрою, оцінки земель та виконавця земельних торгів на конкурентних засадах, що застосовується організатором земельних торгів у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах.
Відповідно до підпункту 1.3 Порядку №579 конкурсний відбір виконавців здійснюється конкурсною комісією (далі - комісія), утвореною організатором земельних торгів.
Підпунктом 2.1 цього Порядку передбачено, що інформація про проведення конкурсу з відбору виконавців готується комісією і повинна, крім іншого, містити дані про земельні ділянки: місце розташування; орієнтовний розмір; цільове призначення.
Ураховуючи викладені положення норм чинного законодавства України, колегія суддів вважає правильним висновок судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову ТОВ АФ «Псьол», оскільки земельні ділянки з номерами 5922387000:05:003:0050 площею 105,5979 га та 5922387000:05:003:0057 площею 79,911 га не були відібрані відповідною комісією для виставлення на земельні торги окремими лотами. У той же час, оспорюваними наказами у порядку, визначеному земельним законодавством, ОСОБА_3 надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Зважаючи на викладене, доводи касаційної скарги спростовуються викладеними норми права та установленими обставинами справи, у зв'язку з чим відсутні підстави для її задоволення та скасування чи зміни рішень судів попередніх інстанцій.
Відповідно до частини першої статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 210 - 232 КАС України, суд касаційної інстанції
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірми «Псьол» залишити без задоволення.
Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 22 липня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2014 року в цій справі залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України у строк та у порядку, визначеними статтями 237 - 239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий
(підпис)
К.В. Конюшко
Судді
(підпис)
Л.Я. Гончар
(підпис)
О.В. Калашнікова
Згідно з оригіналом помічник судді М.Р. Мергель
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2015 |
Оприлюднено | 27.01.2015 |
Номер документу | 42441748 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Конюшко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні