УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2014 р.Справа № 820/8310/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Шевцової Н.В.
Суддів: Макаренко Я.М. , Мінаєвої О.М.
за участю секретаря судового засідання Шалаєвої І.Т.
представника позивача ОСОБА_1
представника відповідачів Фатій Н.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 05.06.2014р. по справі № 820/8310/14
за позовом ОСОБА_3
до Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області , Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області
про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИЛА:
ОСОБА_3 (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області (далі - перший відповідач), Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області (далі - другий відповідач), в якому, з урахуванням уточнень, просила суд:
- скасувати рішення Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області №10880000 від 13.02.2014 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень;
- зобов'язати Реєстраційну службу Харківського районного управління юстиції Харківської області розглянути питання щодо державної реєстрації речових прав власності на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 05.06.2014р. зазначений позов задоволено.
Скасовано рішення Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області №10880000 від 13.02.2014 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Зобов'язано Реєстраційну службу Харківського районного управління юстиції Харківської області, повторно, з урахуванням висновків суду, розглянути питання щодо державної реєстрації речових прав власності на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1.
Другий відповідач - Державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області, не погодившись з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме: ч.ч. 2, 4 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст. 22, 23, 90, 95, 1021 Земельного кодексу України, п. 49 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, просить оскаржувану постанову скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
Також в обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, а саме: судом не враховано, що житловий будинок, про державну реєстрацію прав на який просила позивач, побудовано на земельній ділянці, наданій для ведення особистого селянського господарства, що суперечить вимогам чинного законодавства.
Позивач подала заперечення на апеляційну скаргу, в яких, посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції та невідповідність доводів апеляційної скарги обставинам справи, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Колегія суддів заслухавши, доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що позивачем 04.09.2013 року було отримано будівельний паспорт на будівництво житлового будинку та господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці площею 0,2451 га, кадастровий номер 6325157606:00:004:0007, яка належить ОСОБА_3 на праві приватної власності відповідно до свідоцтва про право на спадщину за законом від 29.07.2013 року.
На підставі цього ОСОБА_3 подала до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області повідомлення про початок виконання будівельних робіт/про зміну даних у повідомленні про початок виконання будівельних робіт, яке було прийнято Інспекцією 06.09.2013 року.
18.11.2013 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області було зареєстровано Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації (житловий будинок та господарські будівлі і споруди за адресою: АДРЕСА_1).
20.12.2013 року рішенням ХХХІІ сесії Манченківської селищної ради Харківського району Харківської області VI скликання "Про присвоєння об'єкту нерухомого майна поштової адреси: АДРЕСА_1" житловому будинку як об'єкту нерухомого майна, на земельній ділянці, що належить ОСОБА_3 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом серія та номер: №1-156, виданий 29.07.2013 року, присвоєно поштову адресу у відповідності з фактичним розташуванням у житловому кварталі: АДРЕСА_1.
На підставі цього позивач звернувся до Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області з метою реєстрації права власності на новозбудований будинок.
13.02.2014 року державний реєстратор прав на нерухоме майно реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області Михайлова Яна Олександрівна прийняла рішення № 10880000, яким відмовила у державній реєстрації права приватної власності на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 6325157606:00:004:006, 6325157606:00:004:007 за суб'єктом ОСОБА_3, податковий номер НОМЕР_1.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з незаконності та необґрунтованості оскаржуваного рішення відповідача.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV)
Відповідно до ч.1 ст. 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Обов'язковість процедури реєстрації речових прав встановлена ч. 3 ст. 3 зазначеного Закону, за приписами якої права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до ч.1 ст. 4 Закону, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування.
Згідно ст. 8 зазначеного Закону орган державної реєстрації прав: проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації; забезпечує ведення Державного реєстру прав; надає інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом; забезпечує облік безхазяйного нерухомого майна; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною 4 статті 9 Закону передбачено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав або відмову в такій реєстрації.
За приписами ст. 15 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених ст. 18 цього закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Таким чином, державний реєстратор під час розгляду заяви про реєстрацію речових прав на нерухоме майно повинен встановити відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства.
За приписами ч. 1 ст. 19 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав проводиться на підставі:
- договорів, укладених у порядку, встановленому законом;
- свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону;
- свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;
- державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом;
- рішень судів, що набрали законної сили;
- інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Відповідно до п.49 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 року № 868, у разі проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудовані чи реконструйовані об'єкти нерухомого майна заінтересованою особою є замовник будівництва, крім випадків, передбачених цим Порядком. Для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудований об'єкт нерухомого майна заявник подає: документ, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку; документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна; документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси.
З матеріалів справи вбачається, що позивач подав до Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області всі документи, передбачені п. 49 Порядку, а саме: свідоцтва про право на спадщину від 29.07.2013 року №1-154, 1-156, технічний паспорт від 06.12.2013 року, декларація про готовність об'єкта до експлуатації від 18.11.2013 року та рішення Манченківської селищної ради Харківського району Харківської області від 20.12.2013 року про присвоєння будинку адреси.
При цьому, колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги, що державним реєстратором правомірно відмовлено в проведенні державної реєстрації права власності, у зв'язку з тим, що гр. ОСОБА_3 не змінено цільове призначення земельної ділянки.
Так, законодавством України не передбачено повноважень державного реєстратора при розгляді ним заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, перевіряти використання земельної ділянки за її цільовим призначенням. Державний реєстратор для проведення державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна лише зобов'язаний встановити наявність всіх документів передбачених п. 49 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень та перевірити їх відповідність.
Відповідно до вимог частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачами не доведено правомірність рішення державного реєстратора про відмову в проведенні державної реєстрації права власності на житловий будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_3.
Отже, переглянувши постанову суду першої інстанції, колегія суддів, підтверджує, що при прийнятті судового рішення у справі суд першої інстанції правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим підстав для задоволення апеляційної скарги колегія суддів не вбачає.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, п. 1 ч. 1 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського районного управління юстиції Харківської області залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 05.06.2014р. по справі № 820/8310/14 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Шевцова Н.В. Судді (підпис) (підпис) Макаренко Я.М. Мінаєва О.М. Повний текст ухвали виготовлений 04.08.2014 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2014 |
Оприлюднено | 11.08.2014 |
Номер документу | 40055937 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Шевцова Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні