Ухвала
від 30.07.2014 по справі 817/4164/13-а
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-602, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції:

Суддя-доповідач:Жизневська А.В.

ПОСТАНОВА

іменем України

"30" липня 2014 р. Справа № 817/4164/13-а

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Жизневської А.В.

суддів: Одемчука Є.В.

Франовської К.С.,

при секретарі Рожко М.М. ,

за участю представника малого приватного підприємства "АВТО-АСО",

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу державного реєстратора прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Корюк Тетяни Василівни, Державної реєстраційної служби України на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "30" грудня 2013 р. у справі за позовом малого приватного підприємства "АВТО-АСО" до Державної реєстраційної служби України, державного реєстратора прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Корюк Тетяни Василівни про скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2013 року мале підприємство "Авто-Асо" (далі - Підприємство) звернулося до суду із позовом, в якому, з урахуванням уточнень до нього, просило скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Корюк Т.В. (надалі - державний реєстратор) № 6390114 від 03.10.2013 року про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зобов'язати Державну реєстраційну службу України зареєструвати за малим підприємством "Авто-Асо" право власності на приміщення кафе загальною площею 220,7кв.м. та літнє приміщення загальною площею 156,5 кв.м., які розташовані за адресою: Рівненська область, Зарічненський район, смт. Зарічне, вул. Центральна, 57 А (далі по тексту - приміщення кафе), а також видати витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на вказане приміщення.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 30 грудня 2013 року позов задоволено частково. Скасовано рішення державного реєстратора № 6390114 від 03.10.2013 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень. Зобов'язано Державну реєстраційну службу України зареєструвати за малим підприємством "Авто-Асо" право власності на приміщення кафе. Присуджено на користь МП "Авто-Асо" із Державного бюджету України сплачену суму судових витрат у розмірі 45,88 гривень. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

В апеляційних скаргах апелянти, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просять вказану постанову скасувати, прийнявши нову - про відмову у задоволенні позовних вимог.

Перевіривши доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що вони підлягають до часткового задоволення з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що рішенням Господарського суду Рівненської області від 18.04.2013 року у справі №918/236/13-г визнано за малим підприємством "АВТО-АСО" (Рівненська область, Зарічненський район, смт. Зарічне, вул. Центральна, 57А, код ЄДРПОУ 21089352) право власності на приміщення кафе загальною площею 220,7 кв.м. та літнє приміщення загальною площею 156,5 кв.м. (а.с.7-8). Вказане рішення набрало законної сили 03.05.2013 року.

20 серпня 2013 року позивач звернувся до реєстраційної служби Зарічненського районного управління юстиції Рівненської області із заявою про державну реєстрацію права власності на зазначені приміщення. 03.10.2013 року рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Корюк Т.В. від №6390114 відмовлено МП "АВТО-АСО" у державній реєстрації права власності на кафе та літнє приміщення, оскільки подані документи не відповідали вимогам Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 року №703 (далі - Порядок).

Вказане рішення нічим не мотивовано, відсутні обов'язкові посилання на пункти та статті законів і нормативно-правових актів, які дають право реєстратору відмовити у реєстрації прав у спірному випадку, за наявності обставин, що склалися.

Частиною 1 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон) визначено, що державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Відповідно до статті 4 вказаного Закону обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право власності на нерухоме майно.

Згідно частини 5 статті 3 Закону державна реєстрація прав є публічною, проводиться органом державної реєстрації прав, який зобов'язаний надавати інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом.

Пунктом 1 наказу Міністерства юстиції України №607/5 від 02.04.2013 "Про заходи щодо взаємодії органів державної реєстрації прав та їх посадових осіб" передбачено, що у разі подання до структурних підрозділів територіальних органів Мін'юсту, що забезпечують реалізацію повноважень Укрдержреєстру, заяви про державну реєстрацію права власності та/або інших речових прав на нерухоме майно, що виникають на підставі рішення суду, що набрало законної сили, де однією із сторін є юридична особа, та/або інший суб'єкт господарювання, та/або фізична особа - підприємець, рішення щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно приймаються державними реєстраторами прав на нерухоме майно Укрдержреєстру.

Згідно із ч.1 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться, зокрема, на підставі рішень судів, що набрали законної сили.

Порядок проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначена Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 703 від 22.06.2011 (далі - Порядок).

Зазначеним порядком визначено перелік документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно.

У відповідності до абз.3 п.10 Порядку документи, необхідні для проведення державної реєстрації, що подані з порушенням вимог, установлених законом, цим Порядком та іншими нормативно-правовими актами, є підставою для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію або відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, а не для відмови в прийнятті заяви про державну реєстрацію.

Пунктом 13 передбачено, що у разі подання не в повному обсязі документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію, яке містить рекомендації щодо усунення обставин, що були підставою для його прийняття.

І лише після такого заходу, у відповідності до приписів п.16 Порядку, державний реєстратор за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та документів, необхідних для її проведення, приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або про відмову в такій реєстрації.

Згідно п.23 Порядку державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені у Законі України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Як слідує з матеріалів справи, до заяви про державну реєстрацію прав на приміщення кафе заявник додав квитанцію про сплату державного мита, квитанцію про внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, рішення господарського суду Рівненської області від 18.04.2013 по справі №918/236/13-г, лист щодо набрання чинності рішенням суду, технічний паспорт (серія та номер: 2346, виданий 26.01.2013 КП "Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації"), статут малого підприємства "АВТО-АСО", свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи (номер: АОО№810061 від 13.09.1991), виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (серія та номер: ААВ№522380 від 09.01.2013), дублікат картки фізичної особи-платника податків № 6743 від 01.01.2005 року, пред'явив паспорт громадянина України (серія та номер: СР271642, виданого 27.10.1997 Зарічненським РВ УМВС України в Рівненській області) та надав його копію.

Статтею 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень, а саме: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; 5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; 5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; 6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що рішення державного реєстратора, яким відмовлено МП "АВТО-АСО" у державній реєстрації приміщення кафе, прийнято всупереч приписів Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" і вимог Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Суд вірно відмовив у задоволенні вимог про зобов'язання Державної реєстраційної служби України видати витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на приміщення кафе, оскільки така вимога є передчасною і спрямована на захист можливого порушення прав Підприємства у майбутньому.

Разом із тим, суд безпідставно зобов'язав Державну реєстраційну службу України зареєструвати за малим підприємством "Авто-Асо" право власності на приміщення кафе загальною площею 220,7 кв.м. та літнє приміщення загальною площею 156,5 кв.м., оскільки такі функції виконує державний реєстратор прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України, у відповідності до частини 2 статті 9 Закону. Так, державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.

Згідно ч.4 вказаної статті та п.3 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора, пов'язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Виходячи з викладеного, рішення про державну реєстрацію приймає не Державна реєстраційна служба України, а державний реєстратор речових прав на нерухоме майно, який особисто розглядає подані документи.

Водночас, адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень.

Під дискреційним повноваженням слід розуміти таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, що визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.

Діючим законодавством встановлена процедура прийняття рішень державними реєстраторами, і суд не може підміняти цю процедуру та орган, до компетенції якого віднесено прийняття відповідних рішень.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що підприємство звернулося за реєстрацією приміщення кафе на підставі рішення Господарського суду Рівненської області від 18.04.2013 року. З вказаного рішення не можливо встановити, що було предметом реєстрації - самовільне будівництво чи реконструйоване приміщення. Данні про земельну ділянку, її розміру де розташовано приміщення кафе, відсутні. Не має даних і про прийняття кафе та площадки в експлуатацію.

Вказане неможливо з'ясувати і зі змісту рішення про відмову у реєстрації, так як воно нічим не мотивоване, розгляд заяви для з'ясування наявності документів у заявника (згідно п.13 Порядку) не зупинявся.

Відтак, державний реєстратор не використав надані йому повноваження і передчасно відмовив у реєстрації права власності на майно.

З огляду на викладене, постанова суду в частині зобов'язання Державної реєстраційної служби України зареєструвати за МП "Авто-Асо" право власності на приміщення кафе підлягає скасуванню з прийняттям нової про зобов'язання державного реєстратора прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Корюк Т.В. повторно розглянути заяву малого підприємства "Авто-Асо" про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за №2582453 від 20.08.2013 року у відповідності до вимог Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 року №703 та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

У решті судове рішення підлягає залишенню без зміни.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги державного реєстратора прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Корюк Тетяни Василівни та Державної реєстраційної служби України задовольнити частково. Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "30" грудня 2013 р. скасувати в частині зобов'язання Державної реєстраційної служби України зареєструвати за малим підприємством "Авто-Асо" право власності на приміщення кафе загальною площею 220,7кв.м. та літнє приміщення загальною площею 156,5 кв.м., які розташовані за адресою: Рівненська область, Зарічненський район, смт.Зарічне, вул. Центральна, 57 А та прийняти в цій частині нову постанову.

Зобов'язати державного реєстратора прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Корюк Тетяну Василівну повторно розглянути заяву малого підприємства "Авто-Асо" про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за №2582453 від 20.08.2013 року у відповідності до вимог Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 року №703 та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

У решті судове рішення залишити без зміни.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя А.В. Жизневська

судді: Є.В.Одемчук

К.С. Франовська

Повний текст cудового рішення виготовлено "31" липня 2014 р.

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу/позивачам: Мале приватне підприємство "АВТО-АСО" вул.Центральна,57-А,смт.Зарічне,Рівненська область,34000

3- відповідачу/відповідачам: Державна реєстраційна служба України вул. Марини Раскової,15,м.Київ,01001 Державний реєстратор прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Корюк Тетяна Василівна вул.Марини Раскової,15,м.Київ,Лівобережна Частина Києва, Київ,02660

4-третій особі: - ,

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.07.2014
Оприлюднено08.08.2014
Номер документу40060700
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/4164/13-а

Ухвала від 08.09.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

Ухвала від 02.09.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

Ухвала від 12.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 12.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 26.11.2013

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

Ухвала від 11.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 21.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 18.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 30.07.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Жизневська А.В.

Ухвала від 15.05.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Жизневська А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні