Постанова
від 04.08.2014 по справі 818/1911/14
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КОПІЯ

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 серпня 2014 р. Справа №818/1911/14

Суддя Сумського окружного адміністративного суду Соколов В.М., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Управління Пенсійного фонду України в місті Глухові та Глухівському районі до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Глухів про стягнення заборгованості,-

В С Т А Н О В И В:

Управління Пенсійного фонду України в м. Глухові та Глухівському районі (далі по тексту - позивач, УПФУ в м. Глухові та Глухівському районі) звернулося до суду з позовом до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Глухів (далі по тексту - відповідач, ВВД ФССНВВПЗ України в м. Глухів) про стягнення заборгованості за квітень-червень 2014 року в сумі 181 грн. 11 коп.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що відповідно до п. 7 "Порядку відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання" затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 4 березня 2003 р. № 5-4/4 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 травня 2003 р. за № 376/7697, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на підставі довідки про відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, на централізованому рівні до 25 числа місяця, наступного за звітним, перераховує відповідні кошти Пенсійному фонду.

Частиною 2 ст. 2 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", особи, право яких на отримання відшкодування шкоди раніше було встановлено згідно із законодавством СРСР або законодавством України про відшкодування шкоди, заподіяної працівникам внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання, пов'язаних з виконанням ними трудових обов'язків, мають право на забезпечення по страхуванню від нещасного випадку відповідно до цього Закону. Крім цього, статтею 3 "Угоди про гарантії прав громадян держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення" від 13.03.1992 встановлено, що усі витрати, пов'язані із здійсненням пенсійного забезпечення за цією Угодою, несе держава, що надає забезпечення.

Зважаючи на викладене позивач зазначає, що якщо факт отримання каліцтва громадянам встановлено за законодавством СРСР, то обов'язок відшкодування витрат на виплату пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання покладається на Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.

Так, позивачем включено до актів звірок виплата пенсії громадянину ОСОБА_1, що отримав каліцтво 17.10.1984 в установі ОЕ-256/20 Вологодської області РФ, тобто за законодавством СРСР та громадянці ОСОБА_2 у зв'язку з втратою годувальника (ОСОБА_3 помер внаслідок нещасного випадку на виробництві в м. Горлівка, Донецької області ІНФОРМАЦІЯ_1).

Загальна сума невідшкодованих витрат УПФУ в м. Глухові та Глухівському районі у зв'язку з виплатою ОСОБА_1 пенсії по інвалідності внаслідок трудового каліцтва та ОСОБА_2 пенсії зв'язку з втратою годувальника за квітень-червень 2014 року складає 181,11 грн.

Від представника відповідача надійшло заперечення на адміністративний позов (а.с.38-40), в якому він зазначав, що спірне питання регулюється Угодою про взаємне визнання прав на відшкодування шкоди, заподіяної працівникам каліцтвом, професійним захворюванням або іншим ушкодженням здоров'я, які пов'язані з виконанням ними трудових обов'язків, що була підписана 9 вересня 1994 року державами колишнього СPCP, в тому числі і Україною. Зазначена Угода поширюється на всі підприємства, установи, організації Сторін (у тому числі колишнього СPCP). Згідно з статтею 2 Угоди, відшкодування шкоди, заподіяної працівникові внаслідок трудового каліцтва, іншого ушкодження здоров'я (в тому числі під час втрати працездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві, пов'язаного з виконанням працівником трудових обов'язків , після переїзду потерпілого на територію іншої Сторони), смерті проводиться роботодавцем Сторони, законодавство якої поширювалось на працівника під час отримання каліцтва, іншого ушкодження здоров'я, смерті. Роботодавець, відповідальний за заподіяну шкоду відшкодовує її відповідно до свого національного законодавства.

Враховуючи викладене, відповідач вважає, що вимоги УПФУ в м. Глухові та Глухівському районі про відшкодування витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності особам, які переїхали в Україну є безпідставними, оскільки національне законодавство України про соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання не покладає на Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України обов'язок одночасно здійснювати виплати потерпілим, які виїхали за межі України, та потерпілим, які отримали ушкодження здоров'я за її межами і переїхали на постійне місце проживання в Україну.

Крім того, відповідач зазначає, що пунктом 2 "Порядку відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання" затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 4 березня 2003 р. № 5-4/4 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 травня 2003 р. № 376/7697, визначено механізм відшкодування на централізованому рівні витрат Пенсійного фонду України, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок трудового каліцтва та професійного захворювання та пенсій у зв'язку з втратою годувальника.

Представники сторін в судове засідання не з'явилися. Про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином (а.с.35,36), надіслали заяви про розгляд справи без участі їх представника (а.с.37,42).

Відповідно до вимог ч.6 ст. 12 та ч.1 ст. 41 Кодексу адміністративного судочинства України під час судового розгляду справи в судовому засіданні забезпечується повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу, крім випадків неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи у разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження).

Таким чином, фіксування судового засідання по справі не здійснюється.

Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши докази в їх суквупності, дійшов висновку, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що УПФУ в м. Глухові та Глухівському районі включено до актів звірок виплата пенсії громадянину ОСОБА_1, що отримав каліцтво 17.10.1984 в установі ОЕ-256/20 Вологодської області РФ, тобто за законодавством СРСР та громадянці ОСОБА_2 у зв'язку з втратою годувальника (ОСОБА_3 помер внаслідок нещасного випадку на виробництві в м. Горлівка, Донецької області ІНФОРМАЦІЯ_1).

Загальна сума витрат УПФУ в м. Глухові та Глухівському районі у зв'язку з виплатою ОСОБА_1 пенсії по інвалідності внаслідок трудового каліцтва та ОСОБА_2 пенсії зв'язку з втратою годувальника за квітень-червень 2014 року складає 181,11 грн., що підтверджується списками осіб, яким виплачені пенсії (а.с.15,16,17,18,19,20), актами щомісячних звірок (а.с.6,7,8,9,10,11).

Надаючи правову оцінку матеріалам справи, суд виходить з наступного.

Статтею 1 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 14 січня 1998 року № 16/98-ВР (далі - Основи) встановлено, що загальнообов'язкове державне соціальне страхування - це система прав, обов'язків і гарантій, яка передбачає надання соціального захисту, що включає матеріальне забезпечення громадян у разі хвороби, повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом, громадянами, а також бюджетних та інших джерел, передбачених законом.

Залежно від страхового випадку є такі види загальнообов'язкового державного соціального страхування: пенсійне страхування; страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням; медичне страхування; страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; страхування на випадок безробіття; інші види страхування, передбачені законами України. Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, регулюються окремими законами, прийнятими відповідно до цих Основ. (стаття 4 Основ у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин).

Відповідно до пункту 4 статті 25 Основ за страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання надаються такі види соціальних послуг і матеріального забезпечення: профілактичні заходи по запобіганню нещасним випадкам на виробництві та професійним захворюванням; відновлення здоров'я та працездатності потерпілого; допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; відшкодування збитків, заподіяних працівникові каліцтвом чи іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням ним своїх трудових обов'язків; пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; пенсія у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; допомога на поховання осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.

Враховуючи те, що пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання є наслідком страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, належним страховиком, тим, хто має надавати застрахованій особі матеріальну допомогу чи соціальні послуги, відповідно до статті 25 Основ є Фонд, що також передбачено статтею 21 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV), яка визначає перелік соціальних послуг та виплат, які здійснюються та відшкодовуються Фондом.

Згідно з частиною четвертою статті 26 Основ якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між страховиками виник спір щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернулася застрахована особа. При цьому неналежний страховик має право звернутися до належного страховика щодо відшкодування понесених ним витрат.

Аналогічне правило закріплене частиною другою статті 24 Закону № 1105-XIV, відповідно до пункту 5 якої якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між Фондом і страховиками з інших видів соціального страхування виникають спори щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернувся застрахований. При цьому страховик, до якого звернувся застрахований, має право звернутися до відповідного страховика з інших видів соціального страхування щодо відшкодування понесених ним витрат.

Таким чином, витрати, понесені органами ПФУ у зв'язку із виплатою та доставкою пенсій по інвалідності від трудового каліцтва (у тому числі й пенсій, особам, які стали інвалідами від нещасного випадку на виробництві на території колишніх республік СРСР) підлягають відшкодуванню за рахунок Фонду як належного страховика від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання.

Пункт 7 Порядку, якому, на думку відповідача, суперечать вимоги управління ПФУ про відшкодування витрат, не врегульовує спірні відносини, які виникли у цій справі, оскільки встановлене ним правило та механізм взаєморозрахунків на централізованому рівні між Фондом та ПФУ розраховані на відсутність спору та реалізуються за наслідками попередньо здійснених згідно з пунктами 5, 6 Порядку звірок витрат за особовими справами потерпілих, складання актів таких звірок, узгодження й подання відповідних довідок.

Статтею 16 Закону № 1105-XIV визначено, що безпосереднє управління Фондом здійснюють його правління та виконавча дирекція. За змістом статті 18 зазначеного Закону виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду, проводить свою діяльність від імені Фонду у межах та в порядку, що визначаються його статутом і Положенням про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду, робочими органами виконавчої дирекції Фонду є, зокрема, її відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

Згідно з пунктом 15 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 1 березня 2001 року № 121/2001 (чинного на час виникнення спірних відносин) ПФУ здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку головні управління ПФУ в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві, Севастополі, та управління ПФУ в районах, містах і районах у містах.

З огляду на викладене вимоги управління ПФУ про відшкодування відділенням Фонду витрат, пов'язаних із виплатою та доставкою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві, відповідають змісту його прав як робочого органу ПФУ щодо відшкодування понесених ним витрат та узгоджуються із компетенцією виконавчої дирекції Фонду, основними завданнями якої згідно з Положенням про виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженим постановою правління Фонду від 20 квітня 2001 року № 15, крім іншого, визначено виконання завдань та основних принципів страхування від нещасного випадку, фінансування страхових виплат, а до повноважень у сфері здійснення процедури страхування та координації страхової діяльності віднесено, зокрема, співпрацю з фондами з інших видів соціального страхування щодо відшкодування витрат, понесених ними у зв'язку з матеріальним забезпеченням потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві, та представництво інтересів страховика в органах державної виконавчої влади, органах місцевого самоврядування і судах.

Дана позиція міститься у постанові Верховного суду України від 21 травня 2013 року №21-129а13.

Враховуючи викладені вище обставини, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про стягнення з ВВД ФССНВВПЗ України в м. Глухів заборгованості за квітень-червень 2014 року в сумі 181,11 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Управління Пенсійного фонду України в місті Глухові та Глухівському районі до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Глухів про стягнення заборгованості - задовольнити.

Стягнути з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Глухів (вул. Шевченка, 10, м. Глухів, Сумська область, код 24014366, п/р 37172002000160 в УДК в Сумській області, МФО 837013) на користь Управління Пенсійного фонду України в м. Глухові та Глухівському районі (вул. Спаська, 54, м. Глухів, Сумська область, код 37437447, п/р 256073208276 в ТВ БВ №10018/073 філії Сумського обласного управління ПАТ "Державний ощадний банк України", МФО 337568) заборгованість за квітень-червень 2014 року в сумі 181,11 грн. (сто вісімдесят одна грн. 11 коп.)

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя (підпис) В.М. Соколов

З оригіналом згідно

Суддя В.М. Соколов

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.08.2014
Оприлюднено11.08.2014
Номер документу40072878
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/1911/14

Ухвала від 23.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 30.09.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 05.09.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 04.08.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

Ухвала від 18.07.2014

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.М. Соколов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні