Постанова
від 09.07.2014 по справі 808/3766/14
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 липня 2014 року о/об 16 год. 04 хв.Справа № 808/3766/14 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., за участю секретаря судового засідання Колесникової С.Г.,

за участю представників:

від позивача - О.М. Кривенко,

від відповідача - Р.Б. Кіся

розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Фермерського господарства «РІА»

до Головного управління Держземагенства у Запорізькій області

про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,-

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фермерського господарства «РІА» (далі - позивач або ФГ «РІА») до Головного управління Держземагенства у Запорізькій області (далі - відповідач або ГУ Держземагенства у Запорізькій області), в якому позивач просить суд:

- визнати неправомірною відмову Головного управління Держземагенства у Запорізькій області у продовженні строку дії договорів оренди землі від 12.06.2014 між Фермерським господарством «РІА» та Запорізькою районною державною адміністрацією;

- зобов'язати Головне управління Держземагенства у Запорізькій області поновити строк дії договорів оренди земельних ділянок, які розташовані на території Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області площею 0,9600 га (кадастровий номер 2322180400:08:001:0167) та 24,0400 га (кадастровий номер № 2322180400:08:001:0160).

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що між Запорізькою районною державною адміністрацією та ФГ «РІА» укладено договори оренди земельних ділянок, розташованих на території Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області площею 0,9600 га та 24,0400 га відповідно. Згідно умов договорів строк його їх дії становить п'ять років і спливає 12.06.2014. Маючи намір продовжити термін дії договору оренди земельної ділянки від 12.06.2009 площею 24,04 га та договору оренди земельної ділянки від 12.06.2009 площею 0,96 га, 03.03.2014 позивач надав до ГУ Держземагенства у Запорізькій області заяву про поновлення строків дії договорів. На вказану заяву позивачем був отриманий лист-повідомлення від 21.03.2014 № 27-8-0.3-850/2-14, в якому ГУ Держземагенства у Запорізькій області зазначало про необхідність надання проекту додаткової угоди. На виконання листа-повідомлення від 21.03.2014 № 27-8-0.3-850/2-14, ФГ «РІА» 26.03.2014 разом із заявою про поновлення строку дії договорів до ГУ Держземагенства у Запорізькій області були надані проекти відповідних додаткових угод до договорів оренди від 12.06.2009. У відповідь на вказаний лист від відповідача надійшов лист-повідомлення від 01.04.2014 № 32-8-0.3-1129/2-14, в якому ГУ Держземагенства у Запорізькій області зазначило, що термін дії договорів оренди землі спливає 12.06.2014, тому останнім днем звернення було 12.03.2014. Згідно з п. 5 договорів оренди земельних ділянок строк їх дії становить п'ять років. З огляду на зазначене, поновлення договору оренди відбувається на той самий строк, на який було укладено договір. Також було повідомлено, що за змістом додаткової угоди, поданої ФГ «РІА» до клопотання, договір пропонується поновити на 10 років. На погляд ГУ Держземагенства у Запорізькій області запропоновані умови, по суті, є внесенням змін до умов договорів оренди землі в частині зміни строку оренди землі. На підставі отриманого листа-повідомлення ФГ «РІА» 07.04.2014 відповідачу була надана заява, в якій зазначено, що оскільки орендодавець не згоден із змінами строку дії договорів на 10 років, ФГ «РІА» згодне укласти додаткову угоду про поновлення договору оренди землі на попередніх умовах, строком на п'ять років, у зв'язку із чим були підготовані та надані нові проекти додаткових угод. Але в листі-повідомленні від 24.04.2014 № 27-8-0.3-1691/2-14 ГУ Держземагенства у Запорізькій області вказало, що ФГ «РІА» не скористалось переважним правом на укладення договорів оренди землі на новий строк, оскільки не виконало зобов'язання та не повідомило про це орендодавця у строк, встановлений договором, у зв'яжу із чим у задоволенні заяви про укладення договорів оренди на новий строк було відмовлено. Таким чином, на думку позивача, такі дії ГУ Держземагенства у Запорізькій області є порушенням переважного права ФГ «РІА» на укладення (поновлення) зазначених договорів оренди землі та є неправомірними з огляду на те, що ФГ «РІА» належним чином виконувало свої договірні зобов'язання та звернулось із заявою у встановлені законом та умовами договорів оренди землі строки.

Заперечуючи проти позовних вимог з підстав, викладених в письмових запереченнях, відповідач зазначив, що договори оренди оспорюваних земельних ділянок було укладено 12.06.2009, а, отже, дата закінчення строку даних договорів спливає 12.06.2014. Для того, щоб скористатись переважним правом на поновлення договорів оренди, ФГ «РІА», згідно умов п. 5 договорів оренди, повинен був звернутись до ГУ Держземагенства у Запорізькій області за три місяці до дати закінчення строку договорів, тобто до 12.03.2014. Листом від 03.03.2014 № 03 орендар звернувся до орендодавця з заявою про поновлення договорів оренди, однак, в порушення пункту 3 статті 33 Закону України «Про оренду землі» орендарем до заяви про поновлення договорів оренди не були додані проекти відповідних додаткових угод. На підставі викладеного, ГУ Держземагенства у Запорізькій області листом від 21.03.2014 № 27-8-0.3-850/2-14 в задоволенні заяви про намір скористатися переважним правом на поновлення договорів оренди було відмовлено. Наступного разу ФГ «РІА» звернувся до ГУ Держземагенства у Запорізькій області з заявою про поновлення договорів оренди 26.03.2014, тобто поза межами тримісячного строку, встановленого п. 5 договорів оренди земельних ділянок. На підставі викладеного, ГУ Держземагенства у Запорізькій області вважає, що ФГ «РІА» порушило встановлений законодавством термін щодо звернення про поновлення договору через викладені вище зволікання. Щодо позовних вимог про зобов'язання Головного управління Держземагенства у Запорізькій області поновити строк дії договорів оренди земельних ділянок, відповідач в письмових запереченнях зазначив, що ФГ «РІА» вимагає укласти додаткову угоду до договорів оренди землі без прийняття відповідного рішення, що за своєю сутністю є порушенням визначеного Законом України «Про оренду землі» порядку поновлення договорів оренди землі.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 16 червня 2014 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених в письмових запереченнях, та просив суд відмовити у задоволенні позову.

На підставі частини третьої статті 160 КАС України в судовому засіданні 09 липня 2014 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення

спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 15.12.2008 № 1646 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки ФГ «РІА» затверджено проект землеустрою щодо відведення земель фермерському господарству «РІА» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, розроблений ДП «Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», передано ФГ «РІА» в короткострокову оренду терміном на 5 років земельні ділянки ріллі загальною площею 25,000 га із земель запасу Августинівської сільської ради, за межами населених пунктів, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Також, розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 15.12.2008 № 1646 рекомендовано ФГ «РІА» в двомісячний термін укласти договір оренди земельних ділянок та зареєструвати його в Запорізькій філії ДП «Центр державного земельного кадастру» (а.с. 26).

Розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 11.06.2009 № 771 «Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 15.12.2008 № 1646» змінені положення щодо строків укладення та реєстрації договорів оренди земельних ділянок, зокрема, в п. 3 Розпорядження виключені слова «в двомісячний термін» (а.с. 27).

На підставі розпоряджень голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 15.12.2008 № 1646 «Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки ФГ «РІА», від 11.06.2009 № 771 «Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 15.12.2008 № 1646», 12.06.2009 між Запорізькою районною державною адміністрацією та ФГ «РІА» укладені договори оренди земельних ділянок. Відповідно до пункту 1 договорів оренди в оренду передані: земельна ділянка ріллі загальною площею 24,0400 га та земельна ділянка ріллі загальною площею 0,9600 га для ведення сільськогосподарського виробництва, які знаходяться за межами населених пунктів на території Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області. Зазначені договори зареєстровано в Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам», про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 23.09.2009 вчинено записи за № 040926000005 та за № 040926000006 відповідно.

Відповідно до умов п. 5 укладених договорів оренди, вони укладені на 5 (п'ять) років і діють до 12.06.2014 з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою (а.с. 16, 23). В цьому ж пункті визначено, що після закінчення строку договорів оренди орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 3 (три) місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендаря про намір продовжити його дію.

За приписами частини 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Пунктом 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 445/2011, центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, є Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України).

Згідно із пунктом 7 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, Держземагентство України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи.

Враховуючи, що згідно наведених актів законодавства, зокрема, вимог частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, повноваження щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у користування для всіх потреб перебувають у сфері компетенції Держземагентства України та його територіальних органів, позивач - ФГ «РІА» 03 березня 2014 року, згідно статті 33 Закону України «Про оренду землі» звернувся до ГУ Дерземагенства у Запорізькій області із заявою № 03 про поновлення строку дії договору оренди земельної ділянки від 12.06.2009 площею 24,04 га та договору оренди земельнї ділянки від 12.06.2009 площею 0,96 га (а.с. 30).

З матеріалів справи вбачається, що до зазначеної заяви позивачем жодних додаткових документів до ГУ Дерземагенства у Запорізькій області не надавалось.

Відповідачем за результатами розгляду заяви ФГ «РІА» від 18.03.2014 № 27-799/0/1-14 про поновлення строку дії договорів оренди земельної ділянки наданий лист-повідомлення від 21.03.2014 № 27-8-0.3-850/2-14, в якому повідомлялось, що ФГ «РІА» звернулось до ГУ Держземагенства у Запорізькій області з листом та додатками, в яких відсутній проект додаткової угоди. У зв'язку із неможливістю узгодити істотні умови договору оренди ГУ Дерземагенства у Запорізькій області не знайшло підстав для задоволення заяви ФГ «РІА» (а.с. 31).

26.03.2014, що підтверджується датою реєстрації вхідної кореспонденції, ГУ Дерземагенства у Запорізькій області отриманий лист ФГ «РІА» від 26.03.2014 № 04 про поновлення строку дії договорів оренди земельної ділянки, в якості додатків до яких надані проекти додаткових угод до договору оренди земельної ділянки від 12.06.2009 (зареєстрований 23.09.2009 № 040926000005) про внесення змін до нього та до договору оренди земельної ділянки від 12.06.2009 (зареєстрований 23.09.2009 № 040926000006) про внесення змін до нього (а.с. 32).

ГУ Дерземагенства у Запорізькій області за наслідками розгляду заяви позивача від 26.03.2014 № 04 та доданих до неї документів, ГУ Держземагенства у Запорізькій області листом від 01.04.2014 № 32-8-0.3-1129/2-14 повідомило, що термін дії договорів оренди землі спливає 12.06.2014, тому останнім днем звернення було 12.03.2014. Згідно з п. 5 договорів оренди земельних ділянок строк їх дії становить п'ять років. З огляду на зазначене, поновлення договору оренди відбувається на той самий строк, на який було укладено договір. Було повідомлено, що за змістом додаткової угоди, поданої ФГ «РІА» до клопотання, договір пропонується поновити на 10 років. Запропоновані умови, по суті, є внесенням змін до умов договорів оренди землі в частині зміни строку оренди землі. Також було зазначено, що до клопотання не надано обґрунтування збільшення строку оренди землі. Таким обґрунтуванням, як вказало ГУ Дерземагенства у Запорізькій області, може бути проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь. Натомість, ФГ «РІА» не скористалось переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, оскільки не виконало зобов'язання та не повідомило про це орендодавця у строк, встановлений договором. Внести зміни до договору оренди можливо тільки за умови дії такого договору. Крім того, відповідачем було зазначено, що ФГ «РІА» необхідно виконати умови договору та Закону України «Про оренду землі» щодо повернення земельної ділянки орендодавцеві (а.с. 33).

07.04.2014, що підтверджується датою реєстрації вхідної кореспонденції, ФГ «РІА» надало до ГУ Дерземагенства у Запорізькій області заяву, в якій просило поновити строк дії договорів оренди земельних ділянок, оскільки надало всі необхідні документи, належним чином виконувало обов'язки за умовами договору, а відтак має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору землі). Також позивач зазначав, що у цих договорах не зазначено строків повідомлення орендодавця про намір орендаря поновити строк дії договору. Термін дії договорів оренди спливає 12.06.2014, тому останнім днем звернення орендаря до орендодавця, згідно статті 33 Закону України «Про оренду землі», має бути 12.05.2014. Позивач вважає, що ФГ «РІА» звернулось до ГУ Дерземагенства у Запорізькій області з наміром продовжити терміни дії договорів оренди земельних ділянок 03.03.2014. У проекті додаткової угоди, поданої раніше, ФГ «РІА» пропонувало змінити строки дії договорів з огляду на оптимізацію господарської та фінансово-звітної діяльності. У разі незгоди ГУ Дерземагенства у Запорізькій області із такими змінами, ФГ «РІА» погоджується укласти додаткову угоду про поновлення договорів оренди землі на попередніх умовах, строком на 5 років, з терміном закінчення дії договору 12.06.2019, для чого надає нові проекти додаткових угод.

ГУ Дерземагенства у Запорізькій області за наслідками розгляду повторної заяви позивача від 07.04.2014 № 05 про продовження терміну дії договорів оренди земельних ділянок, які розташовані на території Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області площею 0,9600 га та 24,0400 га, повідомило наступне. Згідно з умовами умовами п. 5 договору оренди від 12.06.2009 (зареєстрованого 23.09.2009 № 040926000005) та договору оренди земельної ділянки від 12.06.2009 (зареєстрованого 23.09.2009 № 040926000006), для продовження терміну дії договору орендар повинен не пізніше ніж за 3 (три) місяці до закінчення строку дії договору, звернутись до орендодавця з письмовим повідомленням про намір укладення договорів оренди на новий строк. Термін дії договорів оренди землі спливає 12.06.2014, тому останнім днем звернення (згідно з п. 5 договору) було 12.03.2014. Оскільки ФГ «РІА» не скористалось переважним правом на укладення договорів землі на новий строк, оскільки не виконало договірні зобов'язання та не повідомило орендодавця у строк, встановлений договором, ГУ Дерземагенства у Запорізькій області не вбачає підстав для задоволення такої заяви. Одночасно було повідомлено, що ФГ «РІА» має право звернутись до ГУ Дерземагенства у Запорізькій області із заявою про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою для укладання нового договору оренди земельної ділянки (а.с. 37-38). Відтак, відповідач не вбачає підстав для задоволення заяви ФГ «РІА».

Надаючи правову оцінку обставинам справи суд виходить з приписів частини третьої статті 2 КАС України, відповідно до яких, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зі змісту статті 33 Закону України «Про оренду землі» вбачається, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення

договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

Згідно частини 1 статті 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Правовідносини щодо поновлення договору оренди землі врегульовані спеціальною нормою статті 33 Закону України «Про оренду землі».

Так, відповідно до статті 33 Закону України «Про оренду землі» по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із:

- власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності);

- уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).

Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.

Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

У разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Пунктом 5 Договорів оренди земельних ділянок від 12.06.2009 визначено, що Договір укладено на 5 (п'ять) років і діє до 12.06.2014 з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У такому разі орендар повинен не пізніше ніж за 3 (три) місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендаря про намір продовжити його дію.

Зі змісту договорів оренди земельних ділянок від 12.06.2009 (зареєстрованих 23.09.2009 за № 040926000005 та за № 040926000006) вбачається, що термін їх укладення становить 5 (п'ять) років, тобто вони діють до 12.06.2014 з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою.

З матеріалів справи вбачається, що вперше позивачем заяву про продовження строку дії договору оренди землі було подано 03.03.2014, згідно пункту 5 Договорів оренди земельних ділянок від 12.06.2009, однак без регламентованого статтею 33 Закону України «Про оренду землі» проекту додаткової угоди. У зв'язку із недотриманням орендарем пункту 3 статті 33 Закону України «Про оренду землі», а саме - відсутністю доданих до заяви документів (проектів додаткових угод), ГУ Держземагенства у Запорізькій області було відмовлено орендарю у задоволенні заяви про намір скористатися переважним правом на поновлення договорів оренди земельних ділянок.

За приписами статті 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.

Наступне звернення ФГ «РІА» до ГУ Держземагенства у Запорізькій області датується 26.03.2014, тобто поза межами тримісячного строку, регламентованого п. 5 договорів оренди земельних ділянок від 12.06.2009 (зареєстрованих 23.09.2009 за № 040926000005 та за № 040926000006).

Надаючи оцінку оскаржуваній відмові Головного управління Держземагенства у Запорізькій області у поновленні договорів оренди земельних ділянок від 12.06.2009, суд також виходить із критеріїв, встановлених частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

За змістом критерій «на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України» випливає із принципу законності, закріпленого у ч. 2 ст. 19 Конституції України. «На підставі» означає, що суб'єкт владних повноважень повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України та діяти на виконання їх, за умов та обставин, визначених ними. «У межах повноважень» означає, що суб'єкт владних повноважень повинен приймати рішення, вчиняти дії відповідно до повноважень, які прямо встановлені законом (так звані «прямі повноваження»), або безпосередньо випливають із положень закону і є необхідними для реалізації суб'єктом владних повноважень своїх функцій (так звані «похідні повноваження»). «У спосіб» означає, що суб'єкт владних повноважень повинен дотримуватися встановленої законом процедури прийняття рішення або вчинення дії і обирати лише визначені законом засоби.

Критерій «з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано» інакше може бути сформульовано як принцип використання повноваження з належною метою. Належною є та мета, що визначена в законі або випливає з його цілей. Якщо мету повноваження в законі не визначено, то слід виходити із загальної мети, яка визначена у статті 3 Конституції України - утвердження і забезпечення прав людини є головним обов'язком держави.

Критерій «обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення) дій» вимагає від суб'єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов'язковість врахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Суб'єкт владних повноважень повинен уникати невмотивованих висновків, обґрунтовуючи їх припущеннями, а не конкретними обставинами.

Критерій «добросовісно» вимагає від суб'єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів.

Із аналізу наведеного вбачається, що відповідачем при прийнятті рішення по заяві ФГ «РІА» щодо поновлення строку дії договору оренди земельної ділянки від 12.06.2009 площею 24,04 га та договору оренди земельні ділянки від 12.06.2009 площею 0,96 га критерії належного управління не були порушені, а оскаржувані відмови є законними. Відтак, суд приходить до висновку, що позовні вимоги щодо визнання неправомірною відмови Головного управління Держземагенства у Запорізькій області у продовженні строку дії договорів оренди землі від 12.06.2014 між Фермерським господарством «РІА» та Запорізькою районною державною адміністрацією не підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог ФГ «РІА» про зобов'язання Головного управління Держземагенства у Запорізькій області поновити строк дії договорів оренди земельних ділянок, які розташовані на території Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області площею 0,9600 га (кадастровий номер 2322180400:08:001:0167) та 24,0400 га (кадастровий номер № 2322180400:08:001:0160), суд зазначає наступне.

Процедура поновлення договорів оренди, як вже зазначалось, регламентована статтею 33 Закону України «Про оренду землі». Так, за приписами частини п'ятої вказаної правової норми орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що ГУ Дежземагенства України листом від 21.03.2014 № 27-8-0.3-850/2-14 не було відмовлено у продовженні строку дії договорів оренди земельних ділянок, а повідомлялось про неможливість узгодження істотних умов вказаних договорів оренди через відсутність проектів додаткових угод. Таким чином, суд не вбачає підстав для задоволення вимог про зобов'язання Головного управління Держземагенства у Запорізькій області поновити строк дії договорів оренди земельних ділянок, які розташовані на території Августинівської сільської ради Запорізького району Запорізької області площею 0,9600 га (кадастровий номер 2322180400:08:001:0167) та 24,0400 га (кадастровий номер № 2322180400:08:001:0160)

Згідно з положеннями статті 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами частини першої статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини,на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

У частині другій статті 71 КАС України зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов'язок доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позову Фермерського господарства «РІА» - відмовити.

Постанова набирає законної сили відповідно до частини першої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.

Суддя Я.В. Горобцова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2014
Оприлюднено21.08.2014
Номер документу40175970
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/3766/14

Ухвала від 13.02.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нестеренко Людмила Олексіївна

Ухвала від 03.02.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Нестеренко Людмила Олексіївна

Ухвала від 15.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 11.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Постанова від 09.07.2014

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Горобцова Ярослава Володимирівна

Ухвала від 10.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Постанова від 12.03.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Нагорна Л.М.

Постанова від 12.03.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Нагорна Л.М.

Ухвала від 10.10.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Нагорна Л.М.

Постанова від 09.07.2014

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Горобцова Ярослава Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні