ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" серпня 2014 р.Справа № 923/1386/13 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді : Величко Т.А.,
суддів Лашин В.В.; Ліпчанська Н.В. (на підставі розпорядження №477 від 12.08.2014р.)
при секретарі: Альошиній Г.М.
за участю представників сторін:
від прокуратури - Пашаєв Г.В.;
від позивача - Кандалей В.Т.; Ігнатов Д.І.;
від відповідача - не з'явились;
від третьої особи - Бурлаков С.П.; Діневич О.М.;
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс"
на рішення господарського суду Херсонської області від 20.06.2014р.
у справі № 923/1386/13
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс"
до Херсонської міської ради
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача: Приватне виробниче підприємство "М.А.Л"
за участю Прокурора м. Херсона
про зобов'язання укладення договору оренди земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс" в жовтні 2013 року звернулося до господарського суду Херсонської області з позовними вимогами до Херсонської міської ради про зобов'язання укласти договір оренди земельної ділянки площею 0,0917 га, з кадастровим номером 6510136600:07:0011:0022, розташованої під виробничою базою по АДРЕСА_1 у м. Херсоні, в редакції договору ТОВ "Примор'я-Сервіс" від 29.08.2013р.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Херсонської міської ради від 29.04.2011р. №198 спірну земельну ділянку вилучено із земель, наданих у постійне користування ВАТ "Херсонводбуд" та передано в оренду строком на п'ять років ЗАТ "Примор'я-Сервіс". В зв'язку із реорганізацією ЗАТ "Примор'я-Сервіс" шляхом перетворення у ТОВ "Примор'я-Сервіс", останнє двічі зверталося до Херсонської міської ради із заявами про внесення змін до вказаного рішення міської ради в частині зміни назви орендаря. Рішеннями Херсонської міської ради від 26.08.2011р. №323 та від 25.11.2011р. №476 в задоволенні заяви відмовлено з мотивів відсутності у позивача відповідного проекту землеустрою та рекомендовано оформити право користування земельною ділянкою між всіма співвласниками нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Херсон, АДРЕСА_1. Відмовлено міською Радою і в підписанні проекту договору оренди земельної ділянки, направленого позивачем в порядку статті 188 Господарського кодексу України. Як зазначає позивач, наявність рішення міської Ради про затвердження проекту землеустрою і передачу в оренду ЗАТ "Примор'я-Сервіс" спірної земельної ділянки та відмова міської Ради внести зміни до цього рішення в частині назви землекористувача, є підставою для спонукання міську Раду до укладення договору оренди земельної ділянки.
Ухвалою господарського суду Херсонської області від 07.10.2013 року порушено провадження у справі за даним позовом.
23.10.2013р. прокурор м. Херсона повідомив господарський суд про вступ у справу в порядку статті 29 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвалою господарського суду Херсонської області від 21.11.2013р. до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, залучено Приватне виробниче підприємство "М.А.Л.", оскільки рішення суду вплине на права та обов'язки цього підприємства як власника об'єктів нерухомості, розташованих за тією ж адресою, що і виробнича база і під розміщення якої останній позивач просить зобов'язати відповідача укласти договір оренди земельної ділянки.
Рішенням господарського суду Херсонської області від 04.12.2013р. в задоволенні позову відмовлено.
Судове рішення мотивоване тим, що відповідно до ст. 120, 125 Земельного кодексу України правонаступництво прав і обов'язків у користуванні земельною ділянкою можливе за наявності у попереднього землекористувача оформленого належним чином права користування земельною ділянкою. ЗАТ "Примор'я-Сервіс" не набуло права землекористування спірною земельною ділянкою, а отримало лише згоду на укладення договору оренди, не оформило право землекористування у відповідності до вимог чинного законодавства, а тому у ТОВ "Примор'я-Сервіс" відсутнє право вимагати у відповідача укладення договору оренди земельної ділянки як правонаступника попереднього землекористувача. Відсутність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки, яка перебуває в державній або комунальній власності, в оренду, позбавляє суд права зобов'язати цей орган в судовому порядку укласти договір оренди земельної ділянки.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 23.01.2014 року рішення господарського суду від 04.12.2013 року залишено без змін.
Як зазначає апеляційна інстанція, з огляду на приписи статей 120, 124, 125, 126 Земельного кодексу України та за відсутності у попередника позивача - ЗАТ "Примор'я-Сервіс" належним чином оформленого права користування земельною ділянкою, а також рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки в оренду, вимоги ТОВ "Примор'я-Сервіс" про зобов'язання Херсонську міську раду укласти договір оренди земельної ділянки площею 0,0917 га по АДРЕСА_1 у м. Херсоні не підлягають задоволенню.
Постановою Вищого господарського суду України від 27.03.2014 року вказані судові рішення було скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Херсонської області.
Як зазначила касаційна інстанція, суди не з'ясовували правовідносини сторін в контексті правонаступництва щодо права на укладення договору оренди з урахуванням положень ст. 108 Цивільного кодексу України, а також того, що перетворення позивача відбулось до прийняття Херсонською міською радою рішення про надання спірної земельної ділянки в оренду і позивач неодноразово звертався до ради із проханням внести зміни до рішення від 29.04.2011 року № 198 в частині зміни назви орендаря земельної ділянки та замість ЗАТ "Примор'я-Сервіс" орендарем земельної ділянки вважати ТОВ "Примор'я-Сервіс".
При новому розгляді, рішенням господарського суду Херсонської області від 20.06.2014 року (суддя Пригуза П.Д.) в задоволенні позову відмовлено повністю.
Суд дійшов висновку, що рішення Херсонської міської ради від 29.04.2011р. № 198 прийнято на підставі недостовірних відомостей, наданих заявником як щодо своєї організаційної форми, так і щодо змісту матеріалів, які не відображають достовірної інформації стосовно осіб, які також мають законні права на земельний об'єкт (об'єкти оренди). З цих підстав вказане рішення ради порушує цивільні права та законні інтереси інших осіб.
Вказане рішення ради не відображає законних прав ЗАТ "Примор'я-Сервіс", а тому немає правових підстав стверджувати, що ТОВ "Примор'я-Сервіс" набуло права на укладення з ним договору оренди землі на підставі рішення Херсонської міської ради від 29.04.2011 року № 198. Суд дійшов висновку, що ТОВ "Примор'я-Сервіс", яке є власником частини будівель та частини споруд на земельній ділянці за адресою по АДРЕСА_1, в м. Херсоні, не може вимагати передачі йому в користування земельної ділянки як під частиною будівлі, так під територією двору. Мостіння не є об'єктом нерухомості та не є самостійним об'єктом цивільних прав. Віднесення мостіння №1 до об'єктів благоустрою на цій земельній ділянці (а не до об'єктів нерухомого майна) встановлено постановою Вищого господарського суду України від 03.07.2013р. у справі № 5025/1698/2012 за участю цих же сторін. Для з'ясування та визначення дійсних своїх земельних прав, що залишилися у позивача після завершення процесу його перетворення із ЗАТ у ТОВ "Примор'я-Сервіс", останній має звернутися із відповідною заявою до компетентного органу місцевого самоврядування для виготовлення проекту землеустрою відповідно до вимог ст. 120 Земельного кодексу України та з урахуванням прав власників нерухомого майна на цій земельній ділянці вирішити (впорядкувати) земельні відносини.
В апеляційній скарзі, не погоджуючись з висновками суду ТОВ "Примор'я-Сервіс" просить скасувати рішення господарського суду від 20.06.2014 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ТОВ "Примор'я-Сервіс", зобов'язати Херсонську міську Раду укласти з ТОВ "Примор'я-Сервіс" договір оренди земельної ділянки площею 0,0917 га, кадастровий номером 6510136600:07:0011:0022 по АДРЕСА_1 в м. Херсоні під виробничою базою строком на 5 років в редакції ТОВ "Примор'я-Сервіс" від 29.08.2013р.
Доводи скаржника ґрунтуються на тому, що господарським судом допущені порушення норм процесуального права, не застосовані ті норми матеріального права, що підлягають застосуванню, а невірно зроблені висновки потягли за собою ухвалення незаконного по суті рішення.
Те, що ТОВ "Примор'я-Сервіс" є правонаступником ЗАТ "Примор'я-Сервіс" - підтверджено належними доказами і сторонами процесу не оспорюється. Рішенням Херсонської міської ради №198 від 29.04.2011 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ЗАТ "Примор'я-Сервіс" і надано земельну ділянку в оренду строком на 5 років. Зважаючи на те, що всі права та обов'язки ЗАТ "Примор'я-Сервіс" перейшли до правонаступника - позивача по справі, ТОВ "Примор'я-Сервіс" має законне право на укладання договору оренди спірної земельної ділянки.
У відзиві на апеляційну скаргу Приватне виробниче підприємство "М.А.Л" просить залишити рішення господарського суду від 20.06.2014 року без змін.
Херсонська міська Рада відмовила ТОВ "Примор'я-Сервіс" в укладенні договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 в м. Херсоні, оскільки в останнього відсутній проект землеустрою та на даній земельній ділянці існують інші власники нерухомого майна. На даний час є два рішення Херсонської міської ради - від 26.08.2011 року №323 та від 25.11.2011 року №476, які є чинними, якими відмовлено ТОВ "Примор'я-Сервіс" в укладенні договору оренди земельної ділянки в зв'язку з відсутністю проекту землеустрою та рішення щодо згоди на укладення договору оренди земельної ділянки розроблених та прийнятих саме на ТОВ "Примор'я-Сервіс". Укладання договору оренди землі не є правом, яке переходить у відповідності до ст. 108 Цивільного кодексу України, а є лише підстава для виникнення права на оренду земельної ділянки відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України. Херсонська міська Рада не може на підставі технічної документації з землеустрою, розробленої на юридичну особу, яка вже не існує, документально укласти договір земельної ділянки та оформити право оренди з позивачем. Права на укладання договору оренди земельної ділянки чи права оренди землі від ЗАТ "Примор'я-Сервіс" до ТОВ "Примор'я-Сервіс" за передавальним актом активів та обов'язків ЗАТ "Примор'я-Сервіс" станом на 25.04.2010 року не переходило.
Колегія суддів, перевіривши наявні матеріали справи (фактичні обставини справи) на предмет правильності їх юридичної оцінки господарським судом та заслухавши пояснення присутніх в засіданні представників сторін, дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з такого.
Як свідчать матеріали справи і це встановлено господарським судом, земельна ділянка по АДРЕСА_1 у м. Херсоні вперше була сформована відповідно до рішення Виконавчого комітету Херсонської міської ради від 27.04.1999 року за № 161, відповідно до якого Відкритому акціонерному товариству "Херсонводбуд", вул. Перекопська, 20 надано у постійне користування 0,4194 га землі в межах згідно з планом землекористування. Землю надано під адміністративну будівлю і ремонтно-механічні майстерні. Державний акт серії ІІ-ХС № 000960 на право постійного користування землею зареєстровано 01.07.1999 р. у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 455. Відповідно до плану землекористування зазначеного Державного акту, ВАТ "Херсонводбуд" надано у постійне користування 0,4194 га землі, яка складається з двох окремих земельних ділянок у м. Херсоні: по вул. Перекопська, 20, розміром 945 м. кв. - під адміністративну будівлю та по АДРЕСА_1, площею 3249 м. кв. - під ремонтно-механічні майстерні, що в сумі складає загальну площу 4194 м. кв. або 0,4194 га.
Згодом, відповідно до рішення загальних зборів акціонерів ВАТ "Херсонводбуд" (протокол № 5 від 08.04.2000 р.) ВАТ стало засновником нової юридичної особи у формі Закритого акціонерного товариства з власною назвою "Примор'я-Сервіс", яке зареєстроване як суб'єкт підприємницької діяльності 09.08.2000 року (том 1 а.с. 51, 53). У якості внеску до статутного фонду (капіталу) останнього ВАТ "Херсонводбуд" передало частину належних йому на праві власності майнових активів, у тому числі об'єкти нерухомого майна, розташовані по АДРЕСА_1 у місті Херсоні (том 1 а.с.117-118), площею 3249 м.кв. Відповідно до акту приймання передачі станом на 01.07.2000р. ЗАТ "Примор'я-Сервіс" прийняло вказані об'єкти, які за твердженням представника позивача внесені до розділу акту під назвою "По ПВП" (том 1 а.с. 119).
На підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 17.12.2002р. № 430 ЗАТ "Примор'я-Сервіс" видано свідоцтво про право власності на будівлі та споруди, розташовані у м. Херсоні по АДРЕСА_1, яке посвідчує, що зазначений об'єкт в цілому належить ЗАТ "Примор'я-Сервіс" на праві власності (том 1 а.с. 57).
Після створення та державної реєстрації нового товариства до ЗАТ "Примор'я-Сервіс" згідно ч. 2 ст. 120 Земельного Кодексу України перейшло право користування первісною земельною ділянкою, на якій розташовані об'єкти нерухомого майна, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача ВАТ "Херсонводбуд", у тому числі площа дворової території, що призначалася для обслуговування ремонтно-механічних майстерень у відповідності з цільовим призначенням земельної ділянки.
Після передачі нерухомого майна від ВАТ "Херсонводбуд" до ЗАТ "Примор'я-Сервіс", останнє отримало 17.12.2002 р. лише свідоцтво про право власності на будівлі та споруди, розташовані у м. Херсоні по АДРЕСА_1, - але право користування земельною ділянкою за цією адресою не оформило та не зареєструвало.
Між тим, ЗАТ "Примор'я-Сервіс" за договорами купівлі-продажу від 16.01.2003 р. № 5130, від 25.09.2003 р. № 5577, від 08.11.2004 р., від 25.09.2005 р. № 5578 та від 29.03.2006 р. продало, а ПВП "М.А.Л." придбало у приватну власність ремонтно-механічні майстерні та інші об'єкти нерухомого майна за адресою: м. Херсон, АДРЕСА_1 , а саме: 1/2 складу літ. Б, підвальне приміщення під літ. Ж, навіс літ. И, туалет літ. Є, адмінбудівлю літ. З, із них 2 поверх повністю, 1 поверх приміщення № 1-4 майстерня літ. В, котельна літ. Д, права власності на які були зареєстровані ПВП "М.А.Л." у встановленому законом порядку (том 1 а.с. 182-189).
Окрім того, ЗАТ "Примор'я-Сервіс" відчужило частину адміністративної будівлі літ. А-3 на користь ПАТ "Факторіал-Банк" та іншим особам (ОСОБА_6.).
З матеріалів справи вбачається, що після продажу у ЗАТ "Примор'я-Сервіс" залишилось на праві власності частина об'єктів нерухомості: частина будівлі - літ. А та частина літ. З, частина складу - літ. Б, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно серії САС № 878858 від 15.02.2011 р., виданого на підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.02.2011р. № 80 (том 1 а.с. 55), з огорожею № 1 та 2, а також з об'єктом благоустрою прилеглої (дворової) території № І - площі вкритої мостінням, права на які за наступництвом після перетворення перейшли до ТОВ "Примор'я-Сервіс".
Як вбачається з матеріалів проекту землеустрою, зокрема зі схеми розподілу земельної ділянки в користування ЗАТ "Примор'я-Сервіс" (том 1 а.с. 93), заявник замовив розподіл земельної ділянки по АДРЕСА_1 в м. Херсоні між неіснуючим землекористувачем ВАТ "Херсонводбуд" та ЗАТ "Примор'я-Сервіс". Суд зазначає, що вказана схема розподілу земельної ділянки не відповідає встановленим судом фактичним даним, за якими фактичними землекористувачами на час розробки проекту землеустрою по АДРЕСА_1, окрім ЗАТ "Примор'я-Сервіс", були й інші особи, зокрема ПВП "М.А.Л.", але не існувало такого землекористувача або власника нерухомих будівель чи споруд - ВАТ "Херсонводбуд".
Оскільки ЗАТ "Примор'я-Сервіс" не є власником об'єкту нерухомого майна у формі цілою будівлі або споруди, то воно на час прийняття рішення Херсонської міської ради від 29.04.2011 р. № 198, не мало права на укладення договору оренди частини земельної ділянки, вказаної у зазначеному рішенні ради. В свою чергу, ТОВ "Примор'я-Сервіс", як правонаступник ЗАТ "Примор'я-Сервіс" став наступником прав на частину нерухомості за адресою по АДРЕСА_1, у м. Херсоні, без права оренди частини земельної ділянки.
Розглядаючи питання правонаступництва ЗАТ "Примор'я-Сервіс" та ТОВ "Примор'я-Сервіс" суд констатує наступні факти.
Згідно рішення акціонерів ЗАТ "Примор'я-Сервіс" від 25.01.2010р. останнє реорганізовано шляхом перетворення у ТОВ "Примор'я-Сервіс". Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців державну реєстрацію змін, що виникли в результаті перетворення юридичної особи ЗАТ "Примор'я-Сервіс" у ТОВ "Примор'я-Сервіс", здійснено державним реєстратором 07.05.2010 року, цього ж дня заявнику було замінено свідоцтво про державну реєстрацію (том 2 а.с. 117, а.с. 131). У відповідності до пункту 1.1. статуту, зареєстрованого державним реєстратором виконкому Херсонської міської ради 07.05.2010р., ТОВ "Примор'я-Сервіс" є правонаступником ЗАТ "Примор'я-Сервіс" (том 1 а.с. 9-13, 15).
Згідно ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними.
В той же час, як вбачається з матеріалів справи, до Херсонської міської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою та укладання договору оренди землі подано заяву від імені ЗАТ "Примор'я-Сервіс" , а не ТОВ "Примор'я-Сервіс". Тобто, звернення було здійснено від імені юридичної особи, яка на час вирішення питання про надання земельної ділянки в оренду вже не існувала, була припинена. Отже, заява і документи, що подані до Херсонської міської ради заявником, окрім зазначених вище недостовірних відомостей, також містили недостовірні дані про заявника, оскільки вони не відповідали статусу відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Після прийняття Херсонською міською радою зазначеного рішення 10.06.2011 р. ТОВ "Примор'я-Сервіс" звернулося до Херсонської міської ради з листом за вих.№01/1-34, в якому просило внести зміни до вищевказаного рішення від 29.04.2011 року № 198 в частині назви орендаря земельної ділянки, посилаючись на реорганізацію ЗАТ "Примор'я-Сервіс" шляхом перетворення у ТОВ "Примор'я-Сервіс" (том 1 а.с.16).
Пунктом 4 рішення Херсонської міської ради від 26.08.2011 р. № 323 відмовлено у задоволенні заяви ТОВ "Примор'я-Сервіс" стосовно внесення змін до підпункту 1.2. рішення міської ради від 29.04.2011 р. № 198 про затвердження ЗАТ "Примор'я-Сервіс" проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 0,0917га, розташованій по АДРЕСА_1, під виробничою базою, на підставі статті 123 Земельного кодексу України у зв'язку з відсутністю відповідного проекту землеустрою (т. а.с.19).
У відповідь на лист ТОВ "Примор'я-Сервіс" від 15.09.2011 р. за вих. № 01/1-44, в якому викладена аналогічна заява товариства про здійснення зміни у назві землекористувача, Херсонською міською радою пунктом 2 рішення від 25.11.2011 р. № 476 відмовлено у задоволенні цієї заяви та рекомендовано заявнику оформити право користування земельною ділянкою всіма співвласниками нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Херсон, АДРЕСА_1, відповідно до вимог статті 120 Земельного кодексу України (т. 1 а.с. 17, 20).
Листом від 12.04.2012 р. за вих. № 01/1-16 позивачем надіслано на адресу відповідача перелік документів для укладення договору оренди на підставі рішення від 29.04.2011 р. № 198, проте міською радою листом від 01.06.2012 р. відмовлено в укладенні договору з тих підстав, що товариство до Херсонської міської ради розробленого та погодженого проекту землеустрою не надавало, рішень щодо відведення в користування ТОВ "Примор'я-Сервіс" земельної ділянки по АДРЕСА_1, не приймалось (том 1 а.с.18, 21).
29.08.2013р. ТОВ "Примор'я-Сервіс" в порядку статті 181 Господарського кодексу України звернулося до Херсонської міської ради з пропозицією укласти договір оренди спірної земельної ділянки, надавши відповідний проект договору (том 1 а.с. 22-27). Відповідачем листом від 24.09.2013 р. за вих. № 8-9174-17/15 повідомлено позивача про відмову в укладенні договору у зв'язку із відсутністю правових підстав (том 1 а.с.28).
Як вбачається з досліджених вище фактичних обставин справи, заява до Херсонської міської ради про надання в оренду земельної ділянки по АДРЕСА_1, подана від імені ЗАТ "Примор'я-Сервіс". Заява від цієї юридичної особи, відповідно до матеріалів справи містила відомості про набуття права власності ЗАТ "Примор'я-Сервіс" на цілісні об'єкти нерухомого майна за адресою по АДРЕСА_1, у м. Херсоні та відображали суб'єктний склад учасників земельних відносин на час набуття прав на нерухомість - ЗАТ "Примор'я-Сервіс" та ВАТ "Херсонводбуд", вказавши, що інших землекористувачів немає. Виходячи із цих первісних даних ЗАТ "Примор'я-Сервіс" дійсно було набувачем усіх прав користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1, у м. Херсоні. Ці дані пізніше змінилися та на час прийняття рішення були неправдивими, але були взяті за основу для прийняття Херсонською міською радою рішення від 29.04.2011 року № 198 про затвердження проекту землеустрою та про передачу в оренду ЗАТ "Примор'я-Сервіс" частини земельної ділянки по АДРЕСА_1, у м. Херсоні.
Як зазначає відповідач - Херсонська міська рада, а також прокурор і третя особа, вказане рішення ради не відображає законних прав ЗАТ "Примор'я-Сервіс", а тому немає правових підстав стверджувати, що ТОВ "Примор'я-Сервіс" набуло права на укладення з ним договору оренди землі на підставі рішення Херсонської міської ради від 29.04.2011 року № 198. Рішення, яке в своїй основі містить неправдиві дані, не може вважатися правовим.
Таким чином, предметом вказаного судового розгляду є вимога суб'єкта господарської діяльності про зобов'язання органу місцевого самоврядування укласти договір земельної ділянки з ним, як з правонаступником юридичної особи, щодо якої було прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, і за відсутності рішення органу місцевого самоврядування про передачу в оренду земельної ділянки саме цій особі, як правонаступнику.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності українського народу, від імені якого права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Ст. 19 Основного Закону встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
За змістом ст. 12 Земельного кодексу України, розпорядження землями територіальної громади міста, в тому числі надання їх у користування, належить до повноважень міста Ради та здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
За ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
П. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської Ради.
Отже, зазначеними нормами матеріального права встановлено, що набуття права користування земельними ділянками з земель державної або комунальної власності та передача в оренду таких земельних ділянок здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Херсонська міська Рада не розглядала заяву та не приймала рішення щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс" про оформлення користування земельною ділянкою на умовах оренди шляхом затвердження відповідного проекту землеустрою, укладення договору оренди земельної ділянки.
Рішеннями міської Ради від 26.08.2011 року №323 та від 25.11.2011 року №476, які не оскаржені в судовому порядку, є чинними, позивачу було відмовлено у внесенні змін до п.п. 1.2 п.1 рішення від 29.04.2011 року №198 в частині зміни назви землекористувача, а тому вказане рішення не можна вважати підставою для укладення з позивачем договору оренди земельної ділянки. За вказаним рішенням земельну ділянку передано в оренду попередньому позивачу - ЗАТ "Примор'я-Сервіс".
Ст. 104 Цивільного кодексу України встановлено, що при переведенні юридичної особи одного виду в юридичну особу іншого виду (зміна організаційно-правової форми, в даному випадку із ЗАТ у ТОВ), до новоствореної юридичної особи переходять права і обов'язки попередньої. Нова юридична особа є правонаступником усіх прав та обов'язків попередньої особи (ст. 108 Цивільного кодексу України).
Згідно із ч. 2 ст. 108 Цивільного кодексу України, у разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи. Тобто, право на земельні ділянки зберігається, але необхідно оформити правовстановлюючі документи на них у відповідності до вимог земельного законодавства.
З огляду на приписи ст. 120, 124, 125, 126 Земельного кодексу України, за відсутності у попередника - ЗАТ "Примор'я-Сервіс" належним чином оформленого права користування земельною ділянкою, а також рішення міської Ради про передачу земельної ділянки в оренду ТОВ "Примор'я-Сервіс", вимоги останнього про зобов'язання Херсонську міську Раду укласти з ним договір оренди земельної ділянки площею 0,0917 га по АДРЕСА_1 у м. Херсоні не підлягає задоволенню.
Надання господарським судом оцінки рішенню міської Ради №198 від 29.04.2011 року та матеріалам проекту землеустрою не є виходом за межі позовних вимог і не впливає на висновки суду щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.
Рішення господарського суду є законним, таким, що відповідає фактичним обставинам справи і даному законодавству. Доводи апеляційної скарги мотивованих висновків суду не спростовують, а зводяться до тлумачення обставин справи і норм права на свою користь.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103-105 ГПК України,
суд постановив:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс" залишити без задоволення, рішення господарського суду Херсонської області від 20.06.2014 року у справі №923/1386/13 - без змін.
Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.
Повний текст складено та підписано 18.08.2014 року.
Головуючий суддя Т.А. Величко
Суддя В.В. Лашин
Суддя Н.В. Ліпчанська
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2014 |
Оприлюднено | 20.08.2014 |
Номер документу | 40180780 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Величко Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні