ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2014 року Справа № 923/1386/13
Вищий господарський суд України в складі колегії
суддів:Грейц К.В. - головуючого (доповідача), Бакуліної С.В., Глос О.І., розглянувши матеріали касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс" на постановувід 14.08.2014 Одеського апеляційного господарського суду у справі Господарського суду Херсонської області № 923/1386/13 за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс" до Херсонської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідачаПриватне виробниче підприємство "М.А.Л" за участюПрокурора міста Херсона прозобов'язання укладення договору оренди земельної ділянки, за участю представників: позивача - Ігнатов Д.І., Кандалей В.Т. відповідача - третьої особи - Генпрокуратури -не з'явились Бурлаков С.П. Баклан Н.Ю. ВСТАНОВИВ:
В жовтні 2013р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс" звернулось з позовом до Херсонської міської ради (далі - відповідач) про зобов'язання укласти договір оренди земельної ділянки площею 0,0917га, кадастровий номер 6510136600:07:0011:0022, по вул. Робочій, 64 у м. Херсоні, строком на 5 років, в редакції договору ТОВ "Примор'я-Сервіс" від 29.08.2013.
Рішенням Господарського суду Херсонської області від 04.12.2013 у справі №923/1386/13, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 23.01.2014, в задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс"(далі - позивач) до Херсонської міської ради (далі - відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Приватного виробничого підприємства "М.А.Л" (далі - третя особа), а також за участю Прокурора міста Херсона, відмовлено.
Постановою Вищого господарського суду України від 27.03.2014 рішення місцевого господарського суду від 04.12.2013 та постанову суду апеляційної інстанції від 23.01.2014 у цій справі скасовано, а справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.
За результатами здійснення нового розгляду справи, рішенням Господарського суду Херсонської області від 20.06.2014 (суддя Пригуза П.Д.), залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 14.08.2014 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Величко Т.А., судді Лашин В.В., Ліпчанська Н.В.), в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Позивач з рішенням та постановою у справі не згоден, в поданій касаційній скарзі просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на порушення і неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.108 Цивільного кодексу України, ст. ст. 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 120, 124 Земельного кодексу України, ст. ст. 35, 83, 111 12 Господарського процесуального кодексу України.
Зокрема, скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій не виконано вказівок постанови Вищого господарського суду України від 27.03.2014 у цій справі, оскільки при повторному вирішенні спору господарські суди вдалися не до з'ясували відносини сторін в контексті правонаступництва щодо права на укладення договору оренди, а до оцінки рішення міської ради, яким правопопереднику позивача було надано таке право і законність якого вже була предметом розгляду в адміністративному судочинстві.
За розпорядженням Секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 13.10.2014 № 03-05/1989, у зв'язку з виходом з відпустки судді Бакуліної С.В., розгляд касаційної скарги у цій справі здійснюється у постійному складі колегії суддів: головуючий - Грейц К.В. (доповідач), Бакуліна С.В., Глос О.І.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 14.10.2014 розгляд касаційної скарги відкладено на 28.10.2014 на 10 год. 10 хв.
У відзивах на касаційну скаргу відповідач і третя особа у справі заперечили проти її задоволення.
Заслухавши пояснення присутніх у відкритому судовому засіданні 28.10.2014.представників позивача, третьої особи та Генеральної прокуратури України, перевіривши доводи касаційної скарги, повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного та рішенні місцевого господарських судів, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що згідно Державного акту серії ІІ-ХС №000960 від 01.07.1999 у постійному користуванні ВАТ "Херсонводбуд" знаходилась земельна ділянка площею 0,4194га в межах згідно з планом користування по вул. Робочій, 64 в м. Херсоні.
Загальними зборами акціонерів ВАТ "Херсонводбуд" (протокол № 5 від 08.04.2000) прийнято рішення щодо створення закритих акціонерних товариств на базі майнових комплексів, підпорядкованих дочірнім підприємствам та іншим структурним підрозділам товариства, зокрема, виступити засновником ЗАТ "Примор'я-Сервіс" та здійснити внесок в статутний фонд останнього майном ВАТ "Херсонводбуд" згідно переліків, затверджених правлінням, та грошовими коштами фізичних осіб, які беруть участь у створенні ЗАТ., Рішеннями правління ВАТ "Херсонводбуд" (протоколи № 7 від 18.04.2000 та № 10 від 19.06.2000) затверджено комісію для визначення переліку майна, на базі якого створюється закрите акціонерне товариство, та затверджено перелік майна ВАТ "Херсонводбуд", що передається ЗАТ "Примор'я-Сервіс" як внесок до статутного фонду на загальну суму 1620775 грн., в тому числі об'єкти нерухомого майна, розташовані по вул. Робочій, 64 у місті Херсоні.
На підставі рішення Виконавчого комітету Херсонської міської ради від 17.12.2002 №430 ЗАТ "Примор'я-Сервіс" видано свідоцтво про право власності на будівлі та споруди, розташовані у м. Херсоні по вул. Робочій, 64.
З метою отримання в оренду земельної ділянки, на якій розташовані будівлі та споруди, належні ЗАТ "Примор'я-Сервіс", останнє звернулось з клопотанням від 04.10.2007 №01/1-110 до Херсонської міськради, яка своїм рішенням від 21.08.2008 №929 надала дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду ЗАТ "Примор'я-Сервіс" земельної ділянки орієнтовною площею 0,1177га із земель, раніше наданих в постійне користування ВАТ "Херсонводбуд" по вул. Робочій, 64 під виробничою базою, строком до 01.03.2009.
На підставі зазначеного рішення ЗАТ "Примор'я-Сервіс" розробило та узгодило проект землеустрою на земельну ділянку площею 0,0917га по вул. Робочій, 64 в м. Херсоні.
Водночас, за рішенням акціонерів ЗАТ "Примор'я-Сервіс" від 25.01.2010 останнє перетворено у ТОВ "Примор'я-Сервіс", яке у відповідності до пункту 1.1 Статуту товариства, зареєстрованого державним реєстратором Виконкому Херсонської міської ради 01.12.2010, є правонаступником усіх прав та обов'язків ЗАТ "Примор'я-Сервіс".
В подальшому, пунктом 1 рішення Херсонської міської ради від 29.04.2011 №198 затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок суб'єктам господарювання, зазначеним у пунктах 1.1-1.4 цього рішення, а підпунктом 1.2 пункту 1 вилучено із земель, наданих у постійне користування ВАТ "Херсонводбуд", земельну ділянку площею 0,0917га по вул. Робочій, 64 та передано її в оренду строком на п'ять років ЗАТ "Примор'я-Сервіс" під розміщення виробничої бази.
З огляду на перетворення ЗАТ в ТОВ, яке відбулось до прийняття Херсонською міськрадою рішення від 29.04.2011 № 198, ТОВ "Примор'я-Сервіс" звернулося до Херсонської міської ради з листом від 10.06.2011.№01/1-34, в якому просило внести зміни до вищевказаного рішення в частині назви орендаря земельної ділянки, замість ЗАТ "Примор'я-Сервіс" орендарем земельної ділянки вважати ТОВ "Примор'я-Сервіс".
Втім, рішенням Херсонської міської ради від 26.08.2011 №323 (пункт 4) відмовлено у задоволенні заяви ТОВ "Примор'я-Сервіс" стосовно внесення змін до підпункту 1.2 рішення міської ради від 29.04.2011 №198 про затвердження ЗАТ "Примор'я-Сервіс" проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 0,0917га, розташованій по вул. Робочій, 64, під виробничою базою, на підставі статті 123 Земельного кодексу України у зв'язку з відсутністю відповідного проекту землеустрою.
У відповідь на лист ТОВ "Примор'я-Сервіс" від 15.09.2011 №01/1-44, в якому викладена аналогічна заява товариства про здійснення зміни у назві землекористувача, Херсонська міськрада рішенням від 25.11.2011 №476 (пункт 2) відмовила у задоволенні цієї заяви та рекомендувала заявнику оформити право користування земельною ділянкою всіма співвласниками нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Херсон, вул. Робоча, 64, відповідно до вимог статті 120 Земельного кодексу України.
Листом від 12.04.2012.№01/1-16 позивач надіслав на адресу відповідача перелік документів для укладення договору оренди на підставі рішення від 29.04.2011 №198, проте листом від 01.06.2012 міськрада відмовила в укладенні договору з тих підстав, що це товариство розробленого та погодженого проекту землеустрою до Херсонської міської ради не надавало, рішень щодо відведення в користування ТОВ "Примор'я-Сервіс" земельної ділянки по вул. Робочій, 64 не приймалось.
29.08.2013 ТОВ "Примор'я-Сервіс" в порядку статті 181 Господарського кодексу України звернулося до Херсонської міської ради з пропозицією укласти договір оренди спірної земельної ділянки, надавши відповідний проект договору, втім, останньою відмовлено в укладенні договору з посиланням на відсутність правових підстав (лист від 24.09.2013.№8-9174-17/15).
З огляду на зазначені обставини, ТОВ "Примор'я-Сервіс", вважаючи, що наявність рішення міської ради від 29.04.2011 №198, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення ЗАТ "Примор'я-Сервіс" земельної ділянки площею 0,0917га по вул. Робочій, 64 та передачу цієї земельної ділянки в оренду останньому, є підставою для укладення з ним як з правонаступником договору оренди землі, звернувся до господарського суду з цим позовом, вимоги якого обґрунтовані, зокрема, ст. ст. 116, 123, 124 Земельного кодексу України.
Вирішуючи спір у справі вдруге та відмовляючи в задоволенні позовних вимог, господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що рішення Херсонської міської ради від 29.04.2011 №198 прийнято на підставі недостовірних відомостей, наданих заявником як щодо своєї організаційної форми, так і відносно змісту матеріалів, що не відображають достовірної інформації про осіб, які також мають законні права на спірний земельний об'єкт. Крім того, як на підставу відмови в позові, суди першої та апеляційної інстанцій послалися на відсутність у правопопередника позивача належним чином оформленого права користування земельною ділянкою, а також відсутність рішення міськради про передачу земельної ділянки саме ТОВ "Примор'я-Сервіс".
Втім, зазначені висновки судів попередніх інстанцій колегія суддів вважає передчасними, тобто, такими, що здійснені внаслідок порушення норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, враховуючи таке.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 19 Основного Закону встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статті 12 Земельного кодексу розпорядження землями територіальної громади міста, у тому числі надання їх у користування, належить до повноважень міської ради та здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.
Згідно з частиною першою статті 116 Земельного кодексу громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної чи комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
За частиною першою статті 124 Земельного кодексу передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що питання регулювання земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
При цьому, законність прийнятого Херсонською міською радою рішення від 29.04.2011 №198, на підставі якого ЗАТ "Примор'я-Сервіс" набуло право на укладення договору оренди земельної ділянки, було предметом доказування в адміністративній справі №К9991/27483/12, за результатами розгляду якої постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 16.09.2011, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2012 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 08.08.2013, встановлено, що вказане рішення органу місцевого самоврядування є законним та таким, що прийняте в межах повноважень ради, оскільки надає право на оренду земельної ділянки виключно під об'єктами нерухомості ТОВ "Примор'я-Сервіс".
Відповідно до ч. 2 ст. 35 Господарського процесуального кодексу України факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори), за винятком встановлених рішенням третейського суду, під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони. Факти встановлені вищевказаними судовими рішеннями не потребують повторного доведення.
Отже, право набуте ЗАТ"Примор'я-Сервіс" на укладення договору оренди землі, що виникло після прийняття відповідачем рішення від 29.04.2011 №198, є таким, що отримано останнім у визначеному законодавством порядку.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ще до прийняття міськрадою рішення від 29.04.2011 №198, а саме 25.01.2010 відбулось перетворення ЗАТ "Примор'я-Сервіс" у ТОВ "Примор'я-Сервіс", яке у відповідності до пункту 1.1 Статуту товариства, зареєстрованого державним реєстратором виконкому Херсонської міської ради 01.12.2010, є правонаступником усіх прав та обов'язків ЗАТ "Примор'я-Сервіс".
Відповідно до ст. 108 Цивільного кодексу України перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи.
Скасовуючи первісні судові рішення та повертаючи справу на новий розгляд до місцевого господарського суду, суд касаційної інстанції зазначив про необхідність з'ясування правовідносини сторін в контексті правонаступництва щодо права на укладення договору оренди з урахуванням положень законодавства.
Втім, при новому розгляді справи, попередніми судовими інстанціями, в черговий раз, безпідставно ототожнено право на оренду землі в порядку правонаступництва в межах вже усталених правовідносин, що склалися між сторонами та відображені у відповідному договорі, з правом на вступ у ці правовідносини шляхом укладення такого договору, як форму реалізації волевиявлення правопопередника позивача та органу місцевого самоврядування, що так і не було здійснено сторонами до моменту перетворення ЗАТ в ТОВ.
Посилання судів попередніх інстанцій як на підставу відмову в позові на невідповідність проекту землеустрою фактичним даним, зокрема, щодо інших землекористувачів спірної земельної ділянки, колегія суддів відхиляє, оскільки, цей проект землеустрою затверджений рішенням Херсонської міської ради від 29.04.2011 №198, яке є чинним, а також у зв'язку з відсутністю в матеріалах справи належних і допустимих доказів оформлення у встановленому законом порядку будь-якими іншими особами права землекористування в межах спірної земельної ділянки.
Таким чином, в порушення вимог ст. 111 12 ГПК України, суди попередніх інстанцій не виконали вказівок, що містилися в постанові касаційної інстанцій від 27.03.2014 у цій справі, які є обов'язковими під час нового розгляду справи.
Враховуючи викладене, колегія суддів констатує порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, відтак, на підставі п. 3 ст. 111 9 ГПК України рішення та постанова у справі підлягають скасуванню, а справа - передачі на новий розгляд до суду першої інстанції.
Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс" задовольнити частково.
Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 14.08.2014 у справі Господарського суду Херсонської області № 923/1386/13 та рішення Господарського суду Херсонської області від 20.06.2014 у цій справі скасувати.
Справу направити на новий розгляд до Господарського суду Херсонської області.
Головуючий суддя К.В. Грейц
Судді С.В. Бакуліна
О.І. Глос
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2014 |
Оприлюднено | 03.11.2014 |
Номер документу | 41150554 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Гpeйц K.B.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні