ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2014 р.м. ХерсонСправа № 821/2090/14 11 год. 53 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Дубровної В.А.,
при секретарі: Рябчич А.М.,
за участю представників:
позивача - Ярового В.Ф.,
відповідача - Кротко Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Агротехмонтаж"
до Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Агротехмонтаж" (далі - позивач, ТОВ "ВКФ "Агротехмонтаж") звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Міндоходів у Херсонській області (далі - відповідач, ДПІ), у якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення від 05.06.2014 року №0000511502 про збільшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 1390897,00 грн. та №0000501502 про зменшення суми бюджетного відшкодування (у тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов'язань наступних періодів) з податку на додану вартість за лютий 2014 року у розмірі 1465154,00 грн. та застосування штрафних санкцій у сумі 732577,00 грн.
Вказані вимоги позивача ґрунтуються на тому, що дії ТОВ "ВКФ "Агротехмонтаж" з визначення суми бюджетного відшкодування у податковій декларації з податку на додану вартість за лютий 2014 року повністю відповідають вимогам ст. 200 Податкового кодексу України. В судовому засіданні представник позивача визнав висновок ДПІ щодо зменшення ТОВ "ВКФ "Агротехмонтаж" суми бюджетного відшкодування з ПДВ у розмірі 74257,00 грн., задекларованої згідно декларації за лютий 2014 р. При цьому, позивач вважає, що висновок ДПІ про зменшення та збільшення суми бюджетного відшкодування з ПДВ у розмірі 1390897,00 грн. є необґрунтованим, оскільки актом перевірки від 26.05.2014 р. №249/21-03-15-02/24121197 податковий орган підтвердив фактичну сплату сум ПДВ, заявлених до бюджетного відшкодування, не встановив будь-яких порушень при формуванні показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ, від'ємного значення.
В судовому засіданні представник позивача підтримав вказані позиції та просив суд задовольнити позовні вимоги.
Відповідач надав письмові заперечення, зазначивши, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення щодо збільшення та зменшення суми бюджетного відшкодування у розмірі 1390897,00 грн. є правомірними, оскільки при декларуванні спірної суми бюджетного відшкодування у лютому 2014 р. позивачем неправомірно включено до розрахунку бюджетного відшкодування суми ПДВ, які фактично були сплачені у попередніх періодах з квітня 2011 р. по січень 2014 р., що є порушенням п.200.1, 200.2, 200.3, 200.4 ст. 200 ПК України.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав вказані заперечення та просив суд відмовити у задоволені позовних вимог.
Суд, вивчивши матеріали справи, проаналізувавши доводи позову та заперечення на нього, вислухавши пояснення представників сторін у судовому засіданні, приходить до висновку щодо часткового задоволення позову з наступних підстав.
Підпунктом 200.7 ст. 200 ПК України передбачено, що платник податку, який має право на одержання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення повної суми бюджетного відшкодування, подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Як вбачається з матеріалів справи, 19.03.2014 р. позивачем було подано до ДПІ у м. Херсоні податкову декларацію з ПДВ за лютий 2014 року з додатками до неї, в яких зазначив суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку, у розмірі 1466105,00 грн. (р. 23, 23.1). Зокрема,
- у додатку № 2 до декларації з ПДВ за лютий 2014 р. "Довідка щодо залишку суми від'ємного значення попередніх податкових періодів, що залишається непогашеним після бюджетного відшкодування, отриманого у звітному податковому періоді, та підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного податкового періоду" визначено, що залишок від'ємного значення попереднього податкового періоду (ряд. 22 декларації) складається із сум ПДВ, які виникли у квітні-грудні 2011 року, січні-червні 2012 р., серпні-грудні 2012 р., січні - травні 2013 р., липні-серпні 2013 р., жовтні-грудні 2013 р., січні 2014 р.; частина залишку від'ємного значення, фактично сплачена отримувачем товарів ( послуг) постачальникам таких товарів ( послуг) у попередніх та звітному податкових періодах та не погашена податковими зобов'язаннями попередніх податкових періодів складає 1466105,00 грн.
- у додатку №3 до декларації з ПДВ за лютий 2014 року "Розрахунок суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість", сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню складає 1466105,00 грн.;
- у додатку №4 до декларації з ПДВ за лютий 2014 року " Заява про повернення суми бюджетного відшкодування (Д4) містить прохання перерахувати на розрахунковий рахунок позивача суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість за лютий 2014 р. у розмірі 1466105,00 грн.
Пунктом 200.11 ст. 200 ПК України передбачено, що за наявності достатніх підстав, які свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, податковий орган має право провести документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки.
Так, у травні 2014 р. ДПІ була проведена позапланова виїзна перевірка ТОВ "ВКФ "Агротехмонтаж" з питань правомірності нарахування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку за лютий, березень 2014 року, про що був складений акт від 26.05.2014 р. № 249/21-03-15-02/24121197 ( надалі акт перевірки).
Висновком даного акту є порушення ТОВ "ВКФ "Агротехмонтаж" вимог -
- п. 198.6 ст.198 ПК України в частині завищення податкового кредиту з ПДВ по декларації за квітень 2011 р. на суму 7124,00 грн.; за травень 2011 року - 21090,00 грн.; за червень 2011 року - 5522,00 грн.; за липень 2011 року - 6248,00 грн.; за серпень 2011 року - 1536,00 грн.; за вересень 2011 року - 1874,00 грн.; за жовтень 2011 року - 13,00 грн.; за листопад 2011 року - 3898,00 грн.; за грудень 2011 року - 451,00 грн.; за січень 2011 року - 4615,00 грн., що загалом складає 52371,00 грн.;
- п.200.1, 200.2, 200.3, 200.4 ст.200 ПК України в частині завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 74257,00 грн.;
- п. 200.1, 200.2, 200.3, 200.4 ст. 200 ПК України в частині завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 54339,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за травень 2011 року на суму 54339,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 72207,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за червень 2011 року на суму 72207,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 50514,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за липень 2011 року на суму 50514,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 73391,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за серпень 2011 року на суму 73391,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 71931,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за вересень 2011 року на суму 71931,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 74953,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за жовтень 2011 року на суму 74953,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 72555,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за листопад 2011 року на суму 72555,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 52574,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за грудень 2011 року на суму 52574,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 32867,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за січень 2012 року на суму 32867,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 14070,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2012 року на суму 14070,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 49043,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за березень 2012 року на суму 49043,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 59043,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за квітень 2012 року на суму 59043,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 48489,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за травень 2012 року на суму 48489,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 57011,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за червень 2012 року на суму 57011,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 45982,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за липень 2012 року на суму 45982,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 41649,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за вересень 2012 року на суму 41649,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 76436,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за жовтень 2012 року на суму 76436,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 86070,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за листопад 2012 року на суму 86070,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 33497,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за грудень 2012 року на суму 33497,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 43899,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за січень 2013 року на суму 43899,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 65246,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2013 року на суму 65246,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 49570,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за березень 2013 року на суму 49570,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 10365,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за квітень 2013 року на суму 10365,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 8156,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за травень 2013 року на суму 8156,0 грн., завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 6838,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за червень 2013 року на суму 6838,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 23618,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за серпень 2013 року на суму 23618,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 80297,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за вересень 2013 року на суму 80297,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 9777,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за листопад 2013 року на суму 9777,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 11638,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за грудень 2013 року на суму 11638,0 грн.; завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 14872,0 грн. та заниження суми бюджетного відшкодування по декларації за січень 2014 року на суму 14872,0 грн., що загалом складає суму завищення\заниження бюджетного відшкодування 1390897,00 грн.
На підставі вказаних висновків ДПІ було прийнято податкові повідомлення-рішення від 05.06.2014 року за № 0000511502 про збільшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 1 390 897,00 грн. та за №0000501502 про зменшення суми бюджетного відшкодування (у тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов'язань наступних періодів) з податку на додану вартість за лютий 2014 року у розмірі 1465154,00 грн. та застосування штрафних санкцій у сумі 732577,00 грн.
Оцінюючи правомірність прийняття оскаржуваних податкових повідомлень - рішень, суд виходить з встановлених в ході розгляду справи фактичних обставин та їх узгодженості з діючими, на момент виникнення спірних правовідносин, положеннями Податкового Кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI ( далі - ПК України).
Як вбачається з акта перевірки, податковий орган приймаючи спірні податкові повідомлення-рішення виходив з наступного, зокрема :
- TOB ВКФ "Агротехмонтаж" неправомірно заявлено до бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року суму ПДВ 52371,02 грн., внаслідок не здійснення самостійно коригування податкового кредиту у бік зменшення шляхом подання уточнюючих розрахунків по періодам квітень 2011 року - грудень 2011 року, січень 2012 року на загальну суму ПДВ 52371,02 грн., згідно висновків акту від 14.02.2013 року №1085/22-1/24121197 про результати планової документальної виїзною перевіркою TOB ВКФ "Агротехмонтаж" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.09 р. по 30.09.12 р., яким встановлено порушення пп. 7.4.1, 7.4.5 п. 7.4 ст.7 Закону України від 03 квітня 1997 року №168/97-ВР "Про податок на додану вартість", п.198.6 ст.198, п.201.1 ст. 201 ПК України в частині неправомірного включення до складу податкового кредиту ПДВ у загальній сумі 22840,0 грн. по господарській операції з TOB "Лана-торг", яка є нікчемною, а також неправомірного включення до складу податкового кредиту сум ПДВ у загальній сумі 27682,66 грн. по податковим накладним, отриманим від TOB "АМВ-Миколаїв" на загальну суму ПДВ 17081,00 грн., від TOB "Терекс" на загальну суму ПДВ 10601,66 грн., як такі що складні з порушенням;
- TOB ВКФ " Агротехмонтаж" завищено заявлену суму бюджетного відшкодування на рахунок платника по декларації за лютий 2014 року на суму 21886,00 грн., оскільки у липні 2012 року підприємством проведено коригування податкового кредиту на вказану суму в бік зменшення по контрагенту TOB "Золотий екватор" (розрахунок коригування №114 від 30.06.2012 року на загальну суму 131318,07 грн. (в т.ч. ПДВ - 21886,35 грн.) ) по податковій накладній №7631 від 31.05.2012 року, яка була включена в реєстр виданих та отриманих податкових накладних за червень 2012 року.
В судовому засіданні представник позивача надав суду письмову заяву про згоду TOB ВКФ "Агротехмонтаж" з вищевказаними висновками ДПІ у зв'язку з помилковим пред'явленням до бюджетного відшкодування у лютому 2014 р. загальної суми ПДВ 74257,00 грн. (52 371,02 грн. + 21886,00 грн.)
Крім того, судом встановлено, що на прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень вплинув висновок ДПІ, викладений на стор. 25-28 акту перевірки, а саме з посиланням на пункти 200.1, 200.3, абзац "а" пункту 200.4, ст. 200 Податкового кодексу України, підпункт 4.6 пункту 4 розділу V "Порядок заповнення податкової декларації", затверджений наказам № 678 від 13.11.2013 року "Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість", ревізор - інспектор вказує, що платники, які заповнили рядок 22 декларації та відповідно до статті 200 розділу V Податкового кодексу України № 2755-V1 від 02.12.2010 року мають право на бюджетне відшкодування податку на додану вартість, здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування та подають до декларації (ДЗ) додаток 3, значення рядка З (ДЗ) додатка 3 переноситься до рядка 23 декларації за поточний звітний (податковий) період, тому враховуючи, що від'ємне значення ПДВ за квітень 2011 року у розмірі 54339,00 грн., яке згідно наданих до перевірки первинних документів, фактично сплачено постачальникам таких товарів (послуг) у квітні, травні 2011 року, тому TOB ВКФ "Агротехмонтаж" завищено суму бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 54339,0 грн. та занижено на вказану суму бюджетного відшкодування по декларації за травень 2011 року.
З аналогічних підстав був зроблений висновок щодо завищення TOB ВКФ "Агротехмонтаж" бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 72207,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за червень 2011 року, завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 50514,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за липень 2011 року, завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 73391,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за серпень 2011 року, завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 71931,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за вересень 2011 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 74953,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за жовтень 2011 р., завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 72555,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за листопад 2011 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 52574,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за грудень 2011 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 32867,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за січень 2012 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 14070,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за лютий 2012 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 49043,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за березень 2012 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 59043,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за квітень 2012 р., завищено суму бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 48489,0 грн. та занижено суму бюджетного відшкодування по декларації за травень 2012 року на суму 48489,0 грн., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 57011,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за червень 2012 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 45982,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за липень 2012 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 41649,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за вересень 2012 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 76436,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за жовтень 2012 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 86070,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетного відшкодування по декларації за листопад 2012 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 33497,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетного відшкодування по декларації за грудень 2012 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 43899,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетного відшкодування по декларації за січень 2013 р., завищення суми бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 65 246,0 грн. та заниження на вказану суму бюджетне відшкодування по декларації за лютий 2013 р., завищення бюджетного відшкодування по декларації за лютий 2014 року на суму 14 872,00 грн. та заниження на вказану суму бюджетного відшкодування по декларації за березень 2013 р.
Таким чином, на думку податкового органу, встановлено порушення пп. 200.1. - 200.4 ст. 200 ПК України, в результаті чого позивачем завищено загальну суму бюджетного відшкодування, яка підлягає зменшенню за лютий 2014 р. в розмірі 1390897,00 грн. та занижено на вказану суму бюджетне відшкодування, яка підлягає збільшенню у відповідних звітних періодах.
Суд не погоджується з вказаним висновком відповідача, виходячи з наступного.
Згідно п. 200.1 ст.200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Відповідно до п.200.4 ст.200 ПК України якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від'ємне значення, то:
а) бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від'ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, а в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов'язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем послуг;
б) залишок від'ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до податкового кредиту наступного податкового періоду.
Платник податку може прийняти самостійно рішення про зарахування в повному обсязі належної йому суми бюджетного відшкодування або її частини у зменшення податкових зобов'язань з цього податку, що виникли протягом наступних звітних (податкових) періодів, за наявності умов, передбачених пунктом 200.4 цієї статті. Зазначене рішення відображається платником податку у податковій декларації, яку він подає за результатами звітного (податкового) періоду, в якому виникає право на подання заяви про отримання бюджетного відшкодування згідно з нормами цієї статті. У разі прийняття такого рішення зазначена сума не враховується при розрахунку сум бюджетного відшкодування наступних звітних (податкових) періодів (п.200.6 ст.200 ПК України).
Згідно п.200.7 ст.200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
З наведених норм податкового законодавства вбачається, що платник податку у випадку, якщо сума податку на додану вартість має від'ємне значення, приймає рішення або про віднесення цієї суми до бюджетного відшкодування, або про включення суми від'ємного значення з ПДВ до податкового кредиту. Зазначене рішення платника податку відображається останнім у відповідній податковій декларації.
При цьому, законодавчо установлений порядок повернення з бюджету сум бюджетного відшкодування не передбачає автоматичного погашення сум бюджетного відшкодування у разі, якщо такі суми не були своєчасно заявлені до відшкодування.
Наведене стосується і залишків від'ємного значення між сумою податкових зобов'язань і податкового кредиту податкових періодів, що передували попередньому періоду, та у яких сформувалися суми, що підлягали відшкодуванню в наступному податковому періоді, але не заявлялися до відшкодування у наступних податкових періодах, за якими вони виникли.
Отже, жодна норма ПК України не обмежує право платника податку заявити до повернення суму бюджетного відшкодування часовими межами відповідного податкового періоду, та не ставить право платника податку на отримання податкової вигоди в залежність від того, в якому звітному податковому періоді у платника виникло право на бюджетне відшкодування, за винятком строку, який визначений у п.102.5 ст.102 ПК України.
Крім того, слід зазначити, що відповідно до п. 200.14 ст.200 ПК України якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки орган державної податкової служби виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган, зокрема а) у разі заниження заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування щодо суми, визначеної органом державної податкової служби за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого заниження та підстави для її вирахування. У цьому випадку вважається, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження як бюджетного відшкодування та враховує її згідно з пунктом 200.6 цієї статті у зменшення податкових зобов'язань з цього податку в наступних податкових періодах;
Отже, наведена норма ПК України підлягає застосуванню тільки у разі коли податковий орган за результатами перевірки виявляє суму бюджетного відшкодування, яка не заявлялась, однак, в даному випадку, позивач заявив суму бюджетного відшкодування в декларації до проведення перевірки, а тому у податкового органу не було підстав вважати, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми бюджетного відшкодування.
Крім того, суд відмічає, що актом перевірки підтверджується правомірність формування у відповідних звітних періодах податкового кредиту та від'ємного значення на суму ПДВ 1390897,00 грн., у додатку №1 до акту перевірки, податковим органом підтверджено, що фактично за результатами звірки даних, зазначених у розрахунку бюджетного відшкодування ПДВ до декларації з ПДВ за лютий 2014 р. з даними первинних документів, що підтверджують факт оплати платником товарів загальна сума ПДВ складає 1466105,00 грн., у т.ч. спірна сума ПДВ 1390897,00 грн.
Отже, суд вважає, що зменшення позивачу суми бюджетного відшкодування 1390897,00 грн. згідно декларації з ПДВ за лютий 2014 р. лише на тій підставі, що таке відшкодування повинно бути заявлене у податкових періодах, наступних за його виникненням, не ґрунтується на нормах діючого податкового законодавства, тому позивачем правомірно заявлено до бюджетного відшкодування ПДВ у сумі 1390897,00 грн., що доводить протиправність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення № 0000501502 від 05.06.2014 р. у цій частині, а податкове повідомлення - рішення від 05.06.2014 року №0000511502 про збільшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у частині 1390897,00 грн. в повному обсязі.
Щодо правомірності визначення в оскаржуваному податковому повідомленні - рішенні №0000501502 від 05.06.2014 р. штрафної санкції в сумі 732577,00 грн., суд встановив наступне.
Відповідно до ст.123 Податкового кодексу України у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, -
тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
При повторному протягом 1095 днів визначенні контролюючим органом суми податкового зобов'язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування - тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Судом встановлено, що даним податковим повідомленням - рішенням відповідач застосував до позивача штрафні санкції в розмір 50 % від суми завищення бюджетного відшкодування, як за повторно вчинене правопорушення.
Проте, в ході розгляду справи податковим органом не надано суду доказів повторного протягом 1095 днів зменшення контролюючим органом суми бюджетного відшкодування, чим спростовується право податкового органу щодо застосування до позивача штрафних санкцій у розмірі 50 відсотків від завищеної суми бюджетного відшкодування.
При цьому, в ході розгляду справи позивачем було визнано правомірним зменшення суми бюджетного відшкодування у розмірі 74257,00 грн., тому суд вважає правомірним застосування до позивача штрафної санкції в розмірі 25 відсотків від визнаної суми бюджетного відшкодування, що складає 18 564,25 грн. ( 74 257,00 х 25%).
Щодо залишеної суми штрафної санкцій 714012,75 грн., то суд вважає її неправомірно нарахованою, оскільки у податкового органу не було законних підстав для зменшення в оскаржуваному податковому повідомленні - рішенні суми бюджетного відшкодування у розмірі 1390897,00 грн., а тому в цій частині податкове повідомлення - рішення №0000501502 від 05.06.2014 р. підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на викладене та враховуючи часткове визнання позивачем зменшення бюджетного відшкодування у сумі 74257,00 грн. згідно декларації за лютий 2014 р., тому суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а заперечення відповідача суд відхиляє як безпідставні і такі, що суперечать чинному законодавству та фактичним обставинам справи.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить із наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено (ч. 3 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України.
Оскільки при поданні адміністративного позову позивач просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення від 05.06.2014 року №0000511502 та №0000501502, тому загальна сума майнових вимог складає 3588628,00 грн., а сума судового збору за адміністративний позов майнового характеру складає 4872,00 грн. (4 розміри мінімальної заробітної плати).
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при поданні адміністративного позову було сплачено судовий збір у сумі 560,28 грн.
Оскільки позовні вимоги задоволені в частині грошового зобов'язання за податковими повідомленнями - рішеннями у загальній сумі 3495806,70 грн., що складає 97,41% від загальної суми майнових вимог, тому розмір судового збору який стягується на користь позивача з урахуванням сплати у сумі 560,28 грн., складає 434,26 грн. (560,00 грн. - (4872,00 грн. - (4872,00 грн.*97,41%)), відповідно до задоволених позовних вимог, судовий збір у сумі 126,02 грн. на користь позивача не стягується, у зв'язку з відмовою в задоволенні в частині позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 8, 9, 12, 19, 71, 94, 158-163, 167 КАС України, суд -
постановив :
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 05.06.2014 року №0000511502 про збільшення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у загальному розмірі 1390897,00 грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 05.06.2014 року №0000501502 в частині зменшення суми бюджетного відшкодування (у тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов'язань наступних періодів) з податку на додану вартість за лютий 2014 року у розмірі 1390897,00 грн. та застосування штрафних санкцій у сумі 714012,75 грн.
У задоволені адміністративного позову щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 05.06.2014 року №0000501502 в частині зменшення суми бюджетного відшкодування (у тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов'язань наступних періодів) з податку на додану вартість за лютий 2014 року у розмірі 74257,00 грн. та застосування штрафних санкцій у сумі 18564,25 грн. відмовити.
Стягнути з Державного бюджету на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Агротехмонтаж" (ідентифікаційний код 24121197) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 434,26 грн. (чотириста тридцять чотири гривні 26 коп.).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 18 серпня 2014 р.
Суддя Дубровна В.А.
кат. 8.3.3
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2014 |
Оприлюднено | 20.08.2014 |
Номер документу | 40190574 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні