12/907
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
У Х В А Л А
"02" липня 2009 р. Справа № 12/907
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарях Кадусі Н.В., Луговій І.В., за участю прокурора –Архипенко В.О., представників сторін: позивача –Ткача І.О. за довіреністю, відповідачів 1 і 2 –Стойко А.Ю. за довіреностями, третьої особи –Топорової О.В. особисто, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши справу за позовом прокурора міста Черкаси в інтересах держави в особі Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області до Черкаської міської ради, виконавчого комітету Черкаської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів –суб'єкта підприємницької діяльності –фізичної особи Топорової Оксани Володимирівни про визнання незаконними і скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
Прокурор в інтересах держави в особі Державного Управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області (далі - позивач), звернувся в суд з позовом до Черкаської міської ради (далі –відповідач-1), виконавчого комітету Черкаської міської ради (далі –відповідач-2), про визнання незаконними і скасування рішень відповідача-1 № 9-253 від 09.03.2006 року, № 9-330 від 24.03.2006 року та відповідача-2 № 1201 від 20.08.2008 року з підстав невідповідності їх вимогам ст.ст. 123 ч. 6, 151 Земельного Кодексу України, ст. 5 Закону України «Про основи містобудування», п. 9 «Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 року № 677, п. 4.8 наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 19.12.2006р. № 548 «Про затвердження Положення про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі та Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві і Севастополі», а саме –при погодженні місця розташування та при розробленні проекту відведення земельної ділянки суб'єкту підприємницької діяльності –фізичній особі Топоровій О.В. під розташування і подальшу експлуатацію кафе-бару по вул. Героїв Сталінграду, 42 в м. Черкаси враховано позитивний висновок відділу екології та раціонального природокористування виконавчого комітету Черкаської міської ради, а не Державного Управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області, зазначений об'єкт не передбачений генеральним планом міста та відсутнє містобудівне обґрунтування.
Ухвалою суду від 27.03.2009 року до участі в справі залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів –суб'єкта підприємницької діяльності –фізичну особу Топорову О.В.
Відповідачі-1 і 2, третя особа письмові відзиви на позов не подали.
У судовому засіданні прокурор і представник позивача позов з підстав, викладених в позовній заяві і письмових поясненнях до неї, підтримали і просили суд його задовольнити. Представник відповідачів-1 і 2, третя особа позов не визнали, просили суд в його задоволенні відмовити повністю з мотивів його необґрунтованості, в частині вимог про визнання незаконними і скасування рішення відповідача-2 № 1201 від 20.08.2008 року представник відповідачів-1 і 2 просив суд провадження у справі припинити у зв'язку з непідвідомчістю даного спору господарському суду.
Заслухавши пояснення прокурора, представників сторін, третьої особи, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд припиняє провадження у справі з наступних підстав.
25.03.2004 року суб'єкт підприємницької діяльності –фізична особа Топорова О.В. (третя особа у справі) звернулась до голови Черкаської міської ради з заявою про надання їй дозволу на розташування кафе-бару з літньою площадкою по вул. Героїв Сталінграду, 42 в м. Черкаси (а/с 27).
Листом від 19.04.04 р. № 3522-2 заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради направлено подання до в.о. начальника міського управління земельних ресурсів, начальника управління містобудування та архітектури, начальника відділу екології та раціонального природокористування, головного державного санітарного лікаря по м. Черкаси, начальника археологічної інспекції управління культури Черкаської облдержадміністрації про підготовку висновків щодо можливості погодження Топоровій О.В. розташування вищеназваного об'єкту за рахунок земель Черкаської міської ради (а/с 26).
За повідомленням в.о. начальника Черкаського міського управління земельних ресурсів спірна земельна ділянка по вул. Героїв Сталінграду, 42 відноситься до міських земель не наданих у власність чи користування (а/с 15).
Рішенням дев'ятої сесії Черкаської міської ради від 09.03.2006 року № 9-253 погоджено третій особі місце розташування кафе-бару з літньою терасою по вул. Героїв Сталінграду, 42 на земельній ділянці площею 770,0 кв. м за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування, надано дозвіл на розробку проекту відведення цієї земельної ділянки в оренду (а/с 25, 79).
24.03.2006 року дев'ятою сесією Черкаської міської ради прийнято рішення за № 9-330, яким затверджено проект відведення земельної ділянки по вул. Героїв Сталінграду, 42 третій особі, надано їй зазначену земельну ділянку в оренду на 49 років (а/с 29, 78).
Зазначене рішення Черкаської міської ради прийняте з урахуванням позитивного висновку державної землевпорядної експертизи від 16.03.2006 року (а/с 9), позитивних висновків та за попереднім погодженням комісії у складі в.о. начальника міського управління земельних ресурсів, начальника управління містобудування та архітектури, начальника відділу екології та раціонального природокористування виконавчого комітету Черкаської міської ради, головного державного санітарного лікаря по м. Черкаси, начальника археологічної інспекції управління культури Черкаської облдержадміністрації. Результати роботи комісії оформлені у вигляді акта обстеження земельної ділянки від 04.05.2004 року, який підписаний усіма переліченими її членами і завірений печатками (а/с 16-17, 10-14, 20-24, 61-63).
03.07.2006 року між відповідачем-1 і третьою особою, на підставі рішення від 24.03.2006 року № 9-330, укладено договір оренди земельної ділянки площею 770 кв. м по вул. Героїв Сталінграду, 42 під розташування та подальшу експлуатацію кафе-бару з літньою терасою строком до 24.03.2055 року (а/с 66-76). Договір зареєстрований у Черкаській регіональній філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.07.2006 року за № 040677500350.
20.08.2008 року рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради № 1201, з урахуванням договору оренди земельної ділянки від 03.07.2006 року, дозволено третій особі будівництво кафе-бару з літньою терасою на орендованій земельній ділянці по вул. Героїв Сталінграду, 42 (а/с 28, 77).
15.10.2008 року третьою особою укладено з ТОВ «Черкаси-Мегастрой»договір підряду № 15-10 на виконання робіт по будівництву кафе-бару по вул. Героїв Сталінграду, 42 в м. Черкаси.
Протести прокурора міста Черкаси на рішення відповідача-1 № 9-253 від 09.03.2006 року, № 9-330 від 24.03.2006 року та відповідача-2 № 1201 від 20.08.2008 року (а/с 6-8), в яких прокурором вимагається їх скасування, відповідачем-1 розглянуті щодо рішень № 9-253 від 09.03.2006 року, № 9-330 від 24.03.2006 року, рішенням четвертої сесії Черкаської міської ради від 04.06.2009 року № 4-1217 ці протести відхилені, протест на рішення відповідача-2 № 1201 від 20.08.2008 року не розглянутий.
Із вищенаведеного слідує, що на підставі оспорюваних рішень відповідач-1 передав, а третя особа прийняла в оренду земельну ділянку за рахунок міських земель (комунальної власності), не наданих у власність чи користування, під забудову, а відповідачем-2 дозволено третій особі будівництво кафе-бару з літньою терасою на орендованій земельній ділянці по вул. Героїв Сталінграду, 42 в м. Черкаси.
Компетенція відповідачів-1 і 2 в даних правовідносинах визначена ст. 143 Конституції України, ст. 12 Земельного кодексу України, ст.ст. 26 п. 34, 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 4 ч. 2 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 12, 14 Закону України «Про основи містобудування», за обставин даної справи прокурором і позивачем не оспорюється.
Відносини, пов'язані з орендою землі і її забудовою, регулюються Земельним, Цивільним, Господарським кодексами, Законом України «Про оренду землі», Законом України «Про планування і забудову територій», іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, договором оренди землі і є господарськими.
За змістом ст.ст. 93, 118, 123, 124, 151 Земельного кодексу України в редакції, що діяла з 02.03.2006 року (станом на час дії спірних правовідносин), ст. 16 Закону України «Про оренду землі», п.п. 4-5 Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004 року N 427, п. 9 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 року № 677, при передачі в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову, з метою запобігання негативному впливу на навколишнє природне середовище, проект відведення земельної ділянки виконавець попередньо погоджує, зокрема, з природоохоронним органом.
Із матеріалів справи вбачається, що оспорювані рішення прийняті за попереднім погодженням з відділом екології та раціонального природокористування виконавчого комітету Черкаської міської ради, який відповідач-1 вважає повноважним природоохоронним органом. Компетенція відділу в цих відносинах ґрунтується на Положенні про відділ екології та раціонального природокористування Черкаського міськвиконкому, затвердженому рішенням Черкаської міської ради від 13.12.2007 року № 4-146, Порядку надання в користування та безоплатної передачі у власність земельних ділянок у м. Черкаси, затвердженому рішенням восьмої сесії Черкаської міської ради від 31.03.2005 року.
Прокурор і позивач вважають, що єдиним природоохоронним органом, який має право надавати позитивні висновки при погодженні місця розташування об'єкта та при розробленні проекту відведення земельної ділянки, є позивач. Зазначена компетенція управління (позивача) ґрунтується на Положенні про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі та Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві і Севастополі, затвердженому наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 19.12.2006 року № 548, Порядку погодження природоохоронними органами матеріалів щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок, затвердженому наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05.11.2004 року № 434, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 22.11.2004 року за № 1470/10069.
Відповідно до ст.ст. 16, 18, 20 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, Ради та їх виконавчі і розпорядчі органи, а також спеціально уповноважені на те державні органи по охороні навколишнього природного середовища і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України, визначена їх компетенція у цій галузі.
Отже, на підставі вищевикладеного суд вважає, що за обставин даної справи спір виник між спеціально уповноваженими місцевими органами державної виконавчої влади і самоврядування, які відповідно до п. 7 ст. 3 КАС України, є суб'єктами владних повноважень, при здійсненні ними функцій державного управління у галузі охорони навколишнього природного середовища.
У відповідності до п. 3 ч. 1 ст. 17 КАС України, на спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, поширюється компетенція адміністративних судів.
Крім того, ця справа не підпадає під перелік публічно-правових справ, на які не поширюється компетенція адміністративних судів.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України, господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, судові витрати не стягуються.
Керуючись ст.ст. 49, 80 ч. 1 п. 1, 86 ГПК України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Провадження у справі № 12/907 за позовом прокурора міста Черкаси в інтересах держави в особі Державного Управління охорони навколишнього природного середовища в Черкаській області до Черкаської міської ради, виконавчого комітету Черкаської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів –суб'єкта підприємницької діяльності –фізичної особи Топорової Оксани Володимирівни про визнання незаконними і скасування рішень, - припинити.
Ухвала може бути оскаржена до Київського міжобласного апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом десяти днів з дня прийняття.
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2009 |
Оприлюднено | 11.07.2009 |
Номер документу | 4019563 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні