КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" вересня 2014 р. Справа№ 910/18635/13
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Авдеєва П.В.
суддів: Яковлєва М.Л.
Куксова В.В.
За участю представників:
від прокуратури: Давиденко О.В. - за посвідченням,
від Київської міської ради: представник не з'явився,
від Товариства з обмеженою відповідальністю "Аякс": Щелчков Д.В., Дудник С.В. - представники за довіреностями,
від Комунального підприємства "Київтранспарксервіс": Глущенко М.М. - представник за довіреністю,
від Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської рада (Київської міської державної адміністрації): представник не з'явився,
від Комунального підприємства "Деснянськпарксервіс": представник не з'явився.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Аякс» (вх.5184/14 від 01.07.2014р.)
на рішення Господарського суду міста Києва від 11.03.2014р.
у справі №910/18635/13 (головуючий суддя Удалова О.Г., судді: Бондаренко Г.П., Любченко М.О.)
за позовом Заступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аякс»
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: 1.Комунальне підприємство «Київтранспарксервіс», 2.Департамент зелених ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Комунальне підприємство «Деснянськпарксервіс»
про звільнення та повернення земельної ділянки.
ВСТАНОВИВ:
В вересні 2013 року Заступник прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аякс» про зобов'язання останнього звільнити земельну ділянку площею 0,84 га по вул. Бальзака 46-А у Деснянському районі м. Києва (нормативна грошова оцінка якої складає 16 084 740 грн.), що використовується під розміщення автостоянки, та повернути її Київській міській раді, привівши у придатний для використання стан.
Позовні вимоги мотивовані тим, що земельна ділянка, розташована за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 46-А (далі-земельна ділянка), використовується Товариством з обмеженою відповідальністю «Аякс» без належної та достатньої правової підстави.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 11.03.2014 року у справі №910/18635/13 позов задоволено.
Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Аякс" звільнити земельну ділянку площею 0,84 га по вул. Бальзака 46-А у Деснянському районі м. Києва (нормативна грошова оцінка якої складає 16 084 740 грн.), що використовується під розміщення автостоянки, повернути її Київській міській раді та привести у придатний для використання стан.
Присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Аякс" до Державного бюджету України 3 441,00 грн. витрат на сплату судового збору.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції від 11.03.2014р., Товариство з обмеженою відповідальністю «Аякс» звернулося до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати зазначене рішення суду та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.
Прокуратура, позивач та треті особи не скористалися своїм правом згідно ч. 1 ст. 96 ГПК України та не надали суду відзивів на апеляційну скаргу, що згідно ч. 2 ст. 96 ГПК не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Учасники процесу були належним чином повідомлені про час та місце судового засідання, про що свідчать наявні в матеріалах справи докази. Однак, позивач, третя особа 2 та 3 наданим їм процесуальним правом не скористалися та в судове засідання не з'явилися, своїх повноважних представників не направили, про причини своєї неявки суд не повідомили.
Враховуючи те, що матеріали справи містять докази повідомлення учасників судового процесу про дату, час та місце судового засідання з розгляду апеляційної скарги, судова колегія вважає за можливе розглянути подану апеляційну скаргу за відсутності представника позивача, третьої особи 2 та 3.
Судова колегія, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення суду, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення суду першої інстанції не підлягає скасуванню або зміні з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 14.12.2011р. між Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс" (далі - третя особа 1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Аякс" (далі - відповідач) був укладений договір про надання права на експлуатацію фіксованих місць паркування №ДНП-2011-12/48 (далі - договір №ДНП-2011-12/48), відповідно до умов якого третя особа 1 надає за плату відповідачу право на організацію та експлуатацію 120 (ста двадцяти) місць для платного паркування транспортних засобів, а також 13 (тринадцяти) спеціальних місць для безкоштовного паркування транспортних засобів, які перевозять інвалідів, що розташовані на паркувальному майданчику за адресою: м. Київ, Деснянський р-н, вул. Бальзака, 46-А, в межах ІІІ територіальної зони паркування м. Києва (надалі - об'єкт), а також здійснення розрахунків з юридичними та фізичними особами та паркування їхнього автотранспорту.
Відповідно до п.5.1 договору №ДНП-2011-12/48 цей договір вважається укладеним і набирає чинності з 14.12.2011р. і діє до 31.12.2012р.
Пунктом 5.2 договору № ДНП-2011-12/48 передбачено, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору одна із сторін письмово не повідомить іншу сторону про його розірвання, договір вважається продовженим ще на один рік.
Згідно із п.5.9 договору № ДНП-2011-12/48 після закінчення дії договору, втрати чинності або його розірвання (крім випадку оформлення права власності/права користування земельною ділянкою у встановленому чинним законодавством порядку) відповідач втрачає право на експлуатацію об'єкту. Об'єкт договору підлягає негайному поверненню третій особі 1.
05.11.2012 р. третя особа 1 направила на адресу відповідача лист №3860/146, у якому повідомляла про закінчення терміну дії договору №ДНП-2011-12/48 та пропонувала укласти новий договір, а також попереджала, що у випадку не укладення нового договору відповідач повинен звільнити паркувальний майданчик (а.с.26 т.1).
Проте, відповідач на вищевказаний лист відповіді не надав та нового договору з третьою особою 1 не уклав.
У зв'язку з цим, третя особа 1 направила на адресу відповідача лист № 188 від 24.01.2013 р., у якому вимагала негайно укласти новий договір або звільнити паркувальний майданчик, розташований за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 46-А (а.с.39 т.1).
Однак, відповідач не звільнив паркувальний майданчик та не уклав нового договору оренди.
Вважаючи, що відповідач використовує земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 46-А (далі - земельна ділянка), без належних правових підстав, зважаючи на порушення інтересів держави, прокурор звернувся до господарського суду та просив зобов'язати відповідача звільнити земельну ділянку площею 0,84 га по вул. Бальзака 46-А у Деснянському районі м. Києва, що використовується під розміщення автостоянки, та повернути її Київській міській раді, привівши у придатний для використання стан.
Відповідно до п.2 рішення Київської міської ради "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" № 380-1/1814 від 28 березня 2002 року, був затверджений проект відведення земельних ділянок Деснянській районній у м. Києві державній адміністрації для експлуатації та обслуговування автостоянок вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) на вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва, а також передано Деснянській районній у м. Києві державній адміністрації, за умови виконання п. 2.1 цього рішення, в короткострокову оренду на 5 років земельні ділянки загальною площею 13,62 га в межах червоних ліній для експлуатації та обслуговування автостоянок вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) на вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва за рахунок земель міської забудови.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, що 16.12.2003р. на підставі вказаного рішення, між Київською міською радою та Деснянською районною у місті Києві державною адміністрацією були укладені договори оренди вищевказаних земельних ділянок № 62-6-00101, № 62-6-00103, № 62-6-00107, № 62-6-00099, № 62-6-00110, № 62-6-00111, № 62-6-00113, № 62-6-00108, № 62-6-00114, № 62-6-00112, № 62-6-00106, № 62-6-00104, № 62-6-00105, № 62-6-00102, № 62-6-00100.
Так, зокрема, у листі Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 057023-25201 від 08.11.2013 р. зазначено, що згідно з рішенням Київради від 28.03.2002 р. № 380-1/1814 Деснянській районній у м. Києві державній адміністрації передано в короткострокову оренду на 5 років земельні ділянки загальною площею 13,62 га в межах червоних ліній для експлуатації та обслуговування автостоянок вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) на вул. Бальзака за рахунок земель міської забудови і укладено відповідні договори оренди земельних ділянок, зареєстровані в Головному управлінні земельних ресурсів 16.12.2003р. Термін дії вказаних договорів закінчився 16.12.2008 р. (а.с.155-156 т.1).
З витягу з бази даних міського земельного кадастру станом на 24.07.2013р. вбачається, що право оренди Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації на земельні ділянки, розташовані за адресою: м. Київ, вул. Оноре де Бальзака, вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина-Осокорки), в тому числі й на спірну земельну ділянку, закінчилось 16.12.2008р.
Відповідач стверджує, що Київською міською радою було прийнято рішення про поновлення договорів оренди № 62-6-00101, № 62-6-00103, № 62-6-00107, № 62-6-00099, № 62-6-00110, № 62-6-00111, № 62-6-00113, № 62-6-00108, № 62-6-00114, № 62-6-00112, № 62-6-00106, № 62-6-00104, № 62-6-00105, № 62-6-00102, № 62-6-00100 від 16.12.2003 р.
Дані твердження відповідача спростовуються наступним.
З листа Постійної комісії з питань земельних відносин, містобудування та архітектури Київської міської ради № 08/281-117 від 31.01.2013р. вбачається, що на пленарному засіданні V сесії Київради VІ скликання 15.07.2010р. за пропозицією депутата Київської міської ради було включено до порядку денного проект рішення "Про поновлення Деснянській районній у м. Києві раді договорів оренди земельних ділянок для експлуатації та обслуговування автостоянок на вул. Оноре де Бальзака вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) у Деснянському районі м. Києва" та по ньому прийнято позитивне рішення.
Оскільки це рішення Київради було прийнято за відсутності проекту та матеріалів кадастрової справи А-13781, то воно не може бути оформлене відповідно до вимог Регламенту Київради (а.с.110 т.1).
У відповідності до ст.29 Регламенту Київської міської ради в редакції, що діяла на 15.07.2010 р., після прийняття рішення Київрадою відповідна постійна комісія Київради у десятиденний строк після пленарного засідання сесії Київради опрацьовує рішення відповідно до зауважень та змін, які були прийняті на пленарному засіданні сесії Київради та зафіксовані у стенограмі, і подає їх до управління організаційного та документального забезпечення Київради для візування заступником Київського міського голови - секретарем Київради та підпису Київським міським головою.
Рішення Київради для підпису Київським міським головою готується на номерному бланку рішення Київради і подається до управління організаційного та документального забезпечення Київради.
На зворотній стороні останньої сторінки рішення Київради друкуються дані про візування рішення Київради, а саме: посада, прізвище та ініціали керівника, який завізував рішення Київради.
Рішення Київради візують:
- заступник міського голови - секретар Київради;
- керуючий справами;
- голова або за відсутності голови заступник або секретар відповідної постійної комісії Київради;
- начальник управління організаційного та документального забезпечення Київради;
- начальник управління правової експертизи проектів рішень та розпоряджень секретаріату Київради;
- головний спеціаліст, який здійснює літературне редагування.
Начальник управління організаційного та документального забезпечення Київради не пізніше ніж через 25 днів після пленарного засідання сесії Київради передає рішення Київради, оформлені та завізовані заступником міського голови - секретарем Київради, головами, заступниками або секретарями відповідних постійних комісій Київради, начальником управління правової експертизи проектів рішень та розпоряджень секретаріату Київради, на підпис Київському міському голові.
Заступник міського голови - секретар Київради, підписує додатки до рішення Київради.
Після підписання рішення Київради Київським міським головою начальник управління організаційного та документального забезпечення Київради згідно з протоколом голосування на пленарному засіданні Київради присвоює рішенню Київради номер.
В матеріалах справи наявна копія рішення "Про поновлення Деснянській районній у м. Києві державній адміністрації договорів оренди земельних ділянок для експлуатації та обслуговування автостоянок на вул. Оноре де Бальзака вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) у Деснянському районі м. Києва" Київської міської ради VІ скликання, прийнятого на VІІ сесії.
Проте, вказане рішення не оформлене відповідно до вимог Регламенту Київської міської ради, оскільки воно не підписане міським головою, документу не присвоєний номер та не вказана дата.
З огляду на викладене, судова колегія вважає, що вказаний документ є проектом рішення Київської міської ради.
Рішення Київської міської ради "Про поновлення Деснянській районній у м. Києві державній адміністрації договорів оренди земельних ділянок для експлуатації та обслуговування автостоянок на вул. Оноре де Бальзака вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) у Деснянському районі м. Києва" оформлене та підписане у порядку, встановленому законодавством України, суду не надано.
Крім того, у письмових поясненнях Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської рада (Київської міської державної адміністрації), наданих через загальний відділ діловодства суду першої інстанції 16.01.2014 р., вказано, що у Департаменті земельних ресурсів не зареєстровано документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою площею 0, 84 га по вул. Оноре де Бальзака, 46-А у Деснянському районі м. Києва. Інформація щодо прийняття Київською міською радою рішень про передачу зазначеної земельної ділянки у власність або користування відсутня.
Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Пунктом 2.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 р. передбачено, що за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.
Згідно із ч.1 ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").
Так, документом, що посвідчує право оренди земельної ділянки, є договір оренди земельної ділянки.
У матеріалах справи відсутні будь-які інші чинні договори або додаткові угоди, укладені між Київською міською радою та Деснянською районною у м. Києві державною адміністрацією, що посвідчували би право оренди Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації на земельні ділянки загальною площею 13,62 га в межах червоних ліній для експлуатації та обслуговування автостоянок вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) на вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва взагалі і на земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 46-А, зокрема.
Таким чином, право оренди спірної земельної ділянки Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації припинилось 16.12.2008р.
Проте, 06.05.2011р. між Комунальним підприємством "Деснянськпарксервіс" (третя особа 3) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Аякс" (відповідач) був укладений договір № 69 (далі - договір № 69), відповідно до умов якого третя особа 3 співпрацює з відповідачем з питань експлуатації та обслуговування місця тимчасового відстою транспорту (автостоянки) за адресою: вул. Бальзака, 46-А, розташованої вздовж лінії швидкісного трамваю (автостоянка №7), загальною площею 8124 кв.м. (далі "Об'єкт").
Згідно із п.1.2 договору № 69 метою даного договору є задоволення потреб відповідача у здійсненні підприємницької діяльності, пов'язаної з організацією та експлуатацією місць тимчасового відстою транспортних засобів шляхом взаємодії з третьою особою 3.
У відповідності до п.2.1.8 договору № 69 третя особа 3 зобов'язується здійснювати утримання плати за землю згідно з розрахунками, затвердженими ДПІ у Деснянському районі міста Києва, від відповідача згідно з укладеним договором з подальшим перерахуванням на рахунок Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації з метою зарахування коштів в рахунок плати за землю, що нараховуються ДПІ у Деснянському районі міста Києва.
Пунктом 2.3.2 договору № 69 передбачено, що відповідач зобов'язується щомісяця, не пізніше 25 числа звітного місяця, перераховувати на рахунок третьої особи 3 за надані послуги грошові кошти в сумі 12 375,00 грн., до складу якої входять:
- вартість наданих послуг;
- утримання плати за землю згідно з розрахунками, затвердженими ДПІ у Деснянському районі міста Києва;
- ПДВ 20%.
Відповідно до п.3.1 договору № 69 цей договір набуває чинності з 06.05.2011р. і діє по 31.12.2011р., а в частині розрахунків - до повного їх виконання.
01.06.2011р. між відповідачем та третьою особою 3 була укладена додаткова угода № 2 до договору №69 від 06.05.2011 р., згідно з умовами якої цей договір набуває чинності з 06.05.2011 р. і діє по 31.12.2012 р., а в частині розрахунків - до повного їх виконання.
01.01.2013 р. між відповідачем та третьою особою 3 була укладена додаткова угода № 3 до договору №69 від 06.05.2011 р., згідно з умовами якої до вказаного договору були внесені наступні зміни:
- пункт 2.3.2 договору №69 викладено в наступні редакції: відповідач самостійно сплачує плату за утримання земельної ділянки згідно з розрахунками, затвердженими ДПІ у Деснянському районі міста Києва;
- пункт 3.1 договору №69 викладено в наступні редакції: цей договір набуває чинності з 06.05.2011 р. і діє по 31.12.2013 р., а в частині розрахунків - до повного їх виконання.
Частиною 1 ст. 283 Господарського кодексу України встановлено, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
У відповідності до ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно із п.288.1 ст.288 Податкового кодекс України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Пунктом 288.2 ст. 288 Податкового кодекс України встановлено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
З огляду на вищевикладене, судова колегія прийшла до висновку про те, що договір № 69 за своєю правовою природою є договором оренди земельної ділянки.
Разом з тим, третя особа 3 не мала права передавати відповідачу спірну земельну ділянку в оренду з огляду на наступне.
Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Частиною 7 ст. 93 Земельного кодексу України, орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.
Згідно із ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі", орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Отже, чинним законодавством України встановлено, що право передання земельної ділянки в оренду належить виключно її власнику або особі, уповноваженій ним.
Право оренди Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації, як вже встановлено судом, закінчилось 16.12.2008р. та поновлене у встановленому законодавством порядку не було. На момент укладення договору № 69 Деснянська районна у м. Києві державна адміністрація не була власником земельної ділянки або уповноваженою ним особою, у зв'язку з чим третя особа 3, як Комунальне підприємство Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації, не мала права передавати спірну земельну ділянку в оренду відповідачу.
Крім того, згідно з п. 1.2 рішення Київської міської ради "Про ліквідацію районних комунальних підприємств з паркування транспортних засобів" № 377/6593 від 27.10.2011 р., було прийнято рішення про ліквідацію комунального підприємства "Деснянськпарксервіс" (третя особа 3).
Пунктом 4 вищевказаного рішення було вирішено районним в місті Києві державним адміністраціям передати до комунального підприємства виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтранспарксервіс" та закріпити за ним на праві господарського відання майно підприємств, зазначених у пункті 1 цього рішення, що залишиться після процедури ліквідації.
27.02.2013 р. виконуючим обов'язки голови Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації була надана нотаріально посвідчена згода, зареєстрована в реєстрі за № 11-118, на припинення права користування земельними ділянками по вул. Бальзака вздовж лінії швидкісного трамваю (кадастрові номери 62:701:002, 62:701:003, 62:701:005, 62:701:006, 62:701:007, 62:701:008, 62:701:009, 62:701:017, 62:701:018, 62:701:019, 62:701:025, 62:701:026, 62:701:027, 62:701:028, 62:701:029, 62:701:030), які відповідно до рішення Київської міської ради від 28 березня 2002 року № 380-1/1814 були надані в оренду Деснянській районній у м. Києві державній адміністрації на користь КП "Київтранспарксервіс".
Враховуючи вищевикладене, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що на час прийняття останнім оскаржуваного рішення відповідач використовував спірну земельну ділянку без відповідних правовстановлюючих документів.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки (п. 3.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 р.).
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Частиною 1 ст. 212 Земельного кодексу України встановлено, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.
Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки (ч. 2 цієї статті).
З огляду на викладене, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог.
Додану відповідачем до апеляційної скарги копію свідоцтва про право власності від 24.03.2014р. колегія суддів не приймає до уваги, оскільки на момент прийняття оскаржуваного рішення останнього не існувало.
При цьому, судова колегія звертає увагу відповідача на те, що він непозбавлений права звернутися до господарського суду з позовом про визнання за ним права користування земельною ділянкою зазначеної в свідоцтві про право власності на нерухоме майно від 24.03.2014р. (пункт 1 частини другої статті 16 ЦК України).
Крім того, вправі вимагати від власника земельної ділянки (в тому числі й шляхом подання відповідного позову) оформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташоване відповідне нерухоме майно, та ділянкою, необхідною для його обслуговування, шляхом укладення договору.
Також, судова колегія звертає увагу відповідача на те, що він вправі на підставі постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014р. по справі №826/3959/14 вимагати від Київської міської ради розглянути його клопотання від 22.01.2014р. №08/888 щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою земельної ділянки площею 8124 кв.м., розташованої за адресою: м.Київ, вул. Оноре де Бальзака, 46-а на пленарному засіданні міської ради (копію постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2014р. по справі №826/3959/14 долучено до матеріалів справи).
Згідно з положеннями ст.43 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.
Згідно із ч. 2 ст. 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Доводи, наведені Товариством з обмеженою відповідальністю «Аякс» в апеляційній скарзі, судовою колегією до уваги не приймаються з огляду на те, що вони є необґрунтованими та такими, що спростовуються матеріалами справи.
Виходячи з наведеного, судова колегія вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції, яким задоволено позовні вимоги, відповідає чинному законодавству та матеріалам справи. Судова колегія не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування чи зміні оскаржуваного рішення.
Судові витрати покладаються на підставі ст.49 ГПК України на апелянта.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 103-105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Аякс» (вх.5184/14 від 01.07.2014р.) на рішення Господарського суду міста Києва від 11.03.2014р. у справі №910/18635/13 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 11.03.2014 року у справі №910/18635/13 залишити без змін.
3. Матеріали справи №910/18635/13 повернути до Господарського суду міста Києва.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку.
Дата підписання повного тексту постанови 22.09.2014р.
Головуючий суддя П.В. Авдеєв
Судді М.Л. Яковлєв
В.В. Куксов
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2014 |
Оприлюднено | 23.09.2014 |
Номер документу | 40551952 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Авдеєв П.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні