Постанова
від 16.09.2014 по справі 3/5007/1350/12
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

"16" вересня 2014 р. Справа №3/5007/1350/12

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючий суддя Гулова А.Г.

суддя Маціщук А.В. ,

суддя Петухов М.Г.

при секретарі судового засідання Яцюку В.В.

за участю представників сторін:

від позивачів: Житомирської обласної ради - не з`явився

Бердичівської районної ради - не з`явився

Садківської сільської ради - не з`явився

від відповідача: Феліва О.О. - представника за довіреністю від 01.10.2014р. №б/н

Куленко О.Я. - представника за довіреністю від 02.01.2014р. №1/02-14УКК

від третіх осіб: Житомирської обласної державної адміністрації - не з`явився

Бердичівської районної державної адміністрації - не з`явився

прокурора: Марщівської О.П. - службове посвідчення від 30.07.2013р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу заступника прокурора Житомирської області

на рішення господарського суду Житомирської області від 23.04.2014р.

у справі №3/5007/1350/12 (суддя Машевська О.П.)

за позовом першого заступника прокурора Житомирської області в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради, м.Житомир, Бердичівської районної ради, м.Бердичів, Садківської сільської ради, с.Садки Бердичівський р-н

за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - Житомирської обласної державної адміністрації, м.Житомир

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська каолінова компанія", м. Бердичів

за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Бердичівської районної державної адміністрації, м.Бердичів

про стягнення втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 21940863,00 грн.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Житомирської області від 23.04.2014р. у справі №3/5007/1350/12 відмовлено у задоволенні позову першого заступника прокурора Житомирської області в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради, Бердичівської районної ради, Садківської сільської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська каолінова компанія" за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - Житомирської обласної державної адміністрації та за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Бердичівської районної державної адміністрації про стягнення втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 21940863,00 грн..

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, заступник прокурора Житомирської області звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржене рішення скасувати і прийняти нове, яким задоволити позов.

Мотивуючи апеляційну скаргу, прокурор зазначає, зокрема, наступне:

- на думку господарського суду обгрунтованим є висновок судового експерта про те, що технічна документація 2011 року в частині розрахунку втрат 2010 року, не відповідає формулі п.1 Порядку №1278 та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, оскільки станом на 2010 рік були відсутні підстави для проведення розрахунку втрат сільськогосподарського призначення на площі 114,0172 га, так як втрати на ці площі були розраховані в 1998 році та скориговані в 2004 році, а вихідні дані щодо землекористування - не змінилися. Місцевий господарський суд посилається на те, що у 2006 році ТОВ "Українська каолінова компанія" було здійснено відшкодування втрат на площі 3,7га в сумі 553 979грн., що не було враховано при проведенні розрахунку. На думку суду при проведенні розрахунку втрат не взято до уваги склад та площу грунтового покриву, який був визначений КП "Житомирводпроект" у 2004 році при проведенні грунтового оновлення, в зв'язку із чим розрахунок проведений не на підставі актуальних вихідних даних та не у відповідності до п.1 Порядку №1279, оскільки земельні ділянки вилучались на тимчасовій основі та з обов'язковим поверненням до сільськогосподарського обороту за складом угідь, який є не нижчим у цінності по відношенню до складу угідь, які вилучались;

- розпорядженням голови Бердичівської районної державної адміністрації від 19.03.2012 №90 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо посвідчення права користування земельною ділянкою загальною площею 114,0172 га на території Садківської сільської ради, за межами населених пунктів, для добувної промисловості (під кар'єр по видобутку каолінів), а у 1998 році на замовлення ЗАТ «Українська каолінова компанія» виготовлено проект відведення на земельну ділянку загальною площею 150,2 га у користування. З вказаного вбачається, що площа, на яку фактично збільшено земельну ділянку на умовах оренди ЗАТ «Українська каолінова компанія» площею 114,0172 га, входить в межі попередньо відведеної земельної ділянки площею 150,2 га;

- відповідно до п.4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 №1279, відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами у двомісячний термін після затвердження у встановленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок. В даному випадку розрахунок вартості втрат сільськогосподарського виробництва, затверджений заступником голови Житомирської облдержадміністрації, датований 01.09.2010, тобто розрахунок здійснено вже після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. При цьому, даним розрахунком чітко визначено, що ЗАТ "Українська каолінова компанія" необхідно відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва у розмірі 21940863грн.;

- згідно ч.3 ст.207 Земельного кодексу України відшкодуванню підлягають також втрати, завдані обмеженням прав власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, або погіршенням якості угідь внаслідок негативного впливу, спричиненого діяльністю громадян, юридичних осіб, органів місцевого самоврядування або держави, а також у зв'язку з виключенням сільськогосподарських угідь, лісових земель і чагарників із господарського обігу внаслідок встановлення охоронних, санітарних та інших захисних зон. Тобто, законодавством встановлено обов'язковість відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва саме у разі погіршення якості угідь, а не "зменшення цінності угіддя";

- п.3 Порядку №1279 визначено формулу, за якою має здійснюватися розрахунок втрат сільськогосподарського виробництва спричинених, серед іншого, погіршенням якості земель. Згідно абз.2 п.З Порядку № 279 у разі повернення сільськогосподарських і лісових угідь, наданих у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, менш цінними розмір втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва визначається як різниця між розмірами, втрат цих угідь;

- оскільки не можливо об`єктивно встановити якісний стан сільськогосподарських угідь (в т.ч. показників їх бонітування), які будуть повернуті після тимчасового використання земельної ділянки для добування корисних копалин, адже відповідні роботи з рекультивації земель ще не виконано, землі фактично перебувають у порушеному стані, а витрати на їх рекультивацію товариством не понесені, відповідно до п.4 Порядку №1279, останнє мало б здійснити відшкодування всього розрахованого обсягу втрат сільськогосподарського виробництва, спричинених повним погіршенням якості сільськогосподарських угідь площею 107,4795 га під час користування надрами (тобто для цілей, не пов'язаних із веденням сільського господарства) в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання;

- суд при прийнятті оскарженого рішення не взяв до уваги той факт, що відповідач не відшкодував втрати сільськогосподарського виробництва у розмірі 21940863грн., які визначені розрахунком вартості втрат від 01.09.2010р., чим завдав збитки органам державного самоврядування;

- висновок експертизи, який покладений в основу спірного рішення, не надає чіткої відповіді на питання щодо того, як повинні були визначатися втрати сільськогосподарського виробництва відповідно до ст.207 Земельного кодексу України та Порядку №1279. Крім того, експертний висновок не підтверджує невідповідності розрахунку втрат 2010р. нормативним вимогам, які діяли на час його складання.

Відповідач у письмовому відзиві на апеляційну скаргу та його представник у судовому засіданні заперечили проти доводів та вимог апеляційної скарги, вважаючи рішення господарського суду Житомирської області від 23.04.2014р. законним та обґрунтованим, просять залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Бердичівська районна державна адміністрація у письмовому відзиві просить суд проводити розгляд справи без участі її представника.

Позивачі та Житомирська обласна державна адміністрація не скористалися правом подачі відзивів на апеляційну скаргу, що, у відповідності до ч.2 ст.96 ГПК України, не перешкоджає перегляду рішення місцевого господарського суду.

У своїх клопотаннях від 12.09.2014р., 12.08.2014р. Житомирська обласна рада та Бердичівська районна рада, відповідно, просять розглядати справу без участі їх представників.

Від заступника прокурора Житомирської області надійшло клопотання від 15.09.2014р., підтримане прокурором у судовому засіданні, про відкладення розгляду справи з посиланням на те, що Управліннм Служби безпеки України в Житомирській області направлено запит (не вказано кому) щодо офіційного роз`яснення окремих питань розрахунку розміру втрат сільськогосподарського виробництва.

Судом відхилено вказане клопотання з огляду на те, що зазначені у ньому обставини доказами не підтверджені.

Прокурор у судовому засіданні підтримала доводи та вимоги апеляційної скарги, просить суд рішення господарського суду Житомирської області від 23.04.2014 року у справі №3/5007/1350/12 скасувати та прийняти нове рішення - про задоволення позову.

Враховуючи норми ст.101 ГПК України про межі перегляду справ в апеляційній інстанції, та той факт, що неявка в засідання суду представників позивачів та третіх осіб, належним чином та відповідно до законодавства повідомлених про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає перегляду оскарженого судового рішення, колегія суддів розглянула апеляційну скаргу за відсутності вказаних представників.

Обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення прокурора та представників відповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши повноту з'ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, відповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскарженого рішення, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як убачається з матеріалів справи, Закрите акціонерне товариство "Українська каолінова компанія" створене у 1995 році для здійснення підприємницької діяльності , зокрема, розвідки , видобування і експлуатації каоліну.

Постановою Верховної Ради України №62/98-ВР від 03.02.1998р. "Про вилучення і надання земельних ділянок для несільськогосподарських потреб та попереднє погодження місць розташування об'єктів" (п.5 абз. 1 Постанови) товариству було попередньо погоджено місце розташування кар'єру по видобутку каолінів та виробничої бази (72,1 га земель, у тому числі 69,2га) на землях сільськогосподарського підприємства "Великогадомецьке" Бердичівського району Житомирської області.

30.09.1998р. рішенням 3 сесії 23 скликання Садківська сільська рада Бердичівського району Житомирської області надала згоду на виділення товариству земельної ділянки площею 150,2 га під будівництво гірничо-збагачувального комбінату та розташування кар'єру по видобуванню каоліну. в т.ч.: за рахунок земель КСП ""Хлібороб" - 150,2 га, включно земель в постійне користування - 14,7 га ріллі та в довгострокове користування строком на 30 років - 135,3 га, з них: ріллі - 129, 4 га, сіножатей -0,3 га, шляхів -0.4 га. боліт -5,2 га; та за рахунок земель Бердичівського управління магістральних газопроводів - 0,2 га забудованих земель.

Рішенням 5 сесії23 скликання Бердичівської районної ради Житомирської області від 04.12.1998р. надано згоду на вилучення земельної ділянки площею 150, 2 га (в т.ч. 141,1 га ріллі) із земель КСП "Хлібороб", а також ділянку 0,2 га забудованих земель від Бердичівського управління магістральних газопроводів і надання їх товариству в тимчасове довгострокове користування.

Житомирським філіалом Інституту УААН розроблено Проект відведення 150,2 га земель в користування товариству під будівництво гірничо-збагачувального комбінату по видобутку та переробці каолінів на Велико-Гадомецькому родовищі із землекористувань господарств Бердичівського району Житомирської області,1998рік ( далі - Проект відведення 1998р.).

Проект відведення 1998р. отримав позитивний висновок державної землевпорядної експертизи Житомирського обласного управління земельних ресурсів від 05.02.1999р.

Виходячи з предметного покажчика Проекту відведення 1998р., останній містив 3 додатки : 1) робочий проект розробки і рекультивації родовища; 2) робочий проект рекультивації кар'єру; 3) проект будівництва.

У складі Проекту відведення 1998р. міститься розрахункова відомість визначення вартості втрат сільськогосподарського виробництва у розмірі 3 413 795,00 грн., визначених у відповідності з постановою Кабінету Міністрів України N 1279 від 17 листопада 1997 року, виходячи, зокрема, з таких критеріїв: для розрахунку втрат взято площу 14,7 га ріллі, надану в постійне користування для будівництва проммайданчика та під'їзної колії та ставка площею 3,6 га (який буде облаштовано на території рекультивованого кар'єру).

Стосовно решти угідь в пояснювальній записці до Проекту відведення 1998р., із посиланням на Робочий проект рекультивації земель, розроблений ДП "Академпроект" НАНУ", 1998 рік, зазначається, що на час закінчення строку користування земельні ділянки передбачено повернути в сільськогосподарський цикл для вирощування районованих сільськогосподарських культур.

Постановою Верховної Ради України від 18.03.1998р. №517-XIV "Про вилучення і надання земельних ділянок для несільськогосподарських потреб та попереднє погодження місць розташування об'єктів" вилучено та надано в постійне користування землі Сільськогосподарського підприємства "Хлібороб" ( 14,7 га ріллі) Бердичівського району Житомирської області під будівництво виробничої бази акціонерному товариству "Українська каолінова компанія" ( абз.3 п.1) та вилучено і надано в тимчасове користування землі Сільськогосподарського підприємства "Хлібороб" (135,3 га земель, в тому числі 129,4 га ріллі) та Бердичівського управління магістральних газопроводів (0,2 га земель) Бердичівського району Житомирської області під кар'єр по видобутку каолінів акціонерному товариству "Українська каолінова компанія" строком на 30 років (абз. 4 п.2).

Пунктом 3 постанови №517-XIV доручено відповідним районним, міським радам видати державні акти на право постійного користування землею та укласти договори на право тимчасового користування землею з вищезазначеними підприємствами, установами та організаціями.

Пунктом 4 постанови №517-XIV вирішено підприємствам, установам та організаціям, яким надаються земельні ділянки для несільськогосподарських потреб відшкодовувати втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва відповідним обласним радам в порядку і розмірах, визначених постановою №1279 від 17 листопада 1997 року.

Судом встановлено, що п.п.3 та 4 Постанови № 517-XIV в межах дії Земельного кодексу України від 18.12.1990р. № 561-XII ( до 01 січня 2002 року) виконано не було.

У 2001-2002 роках Садківська сільська рада прийняла ряд рішень (11 від 19.02.2001р., №84 від 22.11.2001р., №93 від 20.12.2001р., №6 від 06.02.2002р., №13 від 01.03.2002р.) про посвідчення громадянам - жителям села Великі Гадомці Бердичівського району їх права на земельну частку (пай) державними актами на право приватної власності на землю , в тому числі на землі, надані товариству.

Розпорядженням голови Бердичівської РДА від 17.01.2003р. №8 також було видано громадянам - жителям села Великі Гадомці Бердичівського району державні акти на право приватної власності на землю, в тому числі на земельну ділянку 150,га, надану товариству, внаслідок чого на останній було незаконно виділено 234 земельні ділянки розміром від 0, 58 га до 0,69 га.

Зазначені рішення Садківської сільської ради та розпорядження голови Бердичівської РДА за протестом прокурора Бердичівського району 07.07.2005 року були скасовані у відповідній частині рішенням сільської ради від 20.07.2005р. та розпорядженням голови Бердичівської ОДА № 325 від 22.07.2005року відповідно . В тому ж 2005 році 44 громадяни добровільно відмовилися від права власності на земельні ділянки та їх відмова прийнята розпорядженням голови Бердичівської РДА № 564 від 24.12.2005р.

У 2004 році на відведеній товариству земельній ділянці КП "Житомирпроект" проведено детальні грунтові вишукування, в результаті яких складено Звіт по проведенню грунтових вишукувань на землях, відведених в користування ЗАТ "Українська каолінова компанія" на Велико-Гадомецькому родовищі первинних каолінів для гірничих розробок.

Звітом встановлено наступне:

- площа сільськогосподарських угідь становить: ріллі - 144, 1, га, сіножатей -0,3 га, 0,4 га шляхів та 5,2 га боліт;

- на земельній ділянці виділено чотири агровиробничі групи грунтів: 1)чорноземи типові слабогумусові легкосуглинкові (52г) - 73,2га; 2) лучно - чорноземні легкосуглинкові (121 г) -7,3 га; 3) чорноземно - лучні легкосуглинкові (133 г) - 63,6 га 4) мулувато-болотні неосушені ( 141) - 0,3га.

Розпорядженням голови Бердичівської РДА №429 від 05.10.2004 року "Про регулювання земельних відносин" прийнято добровільну відмову товариства від права постійного користування частиною земельної ділянки площею 14,7 га , передбаченої під будівництво комбінату та під'їзної залізничної колії та припинено право постійного користування товариства на цю частину земельної ділянки на підставі ст.ст. 17,142,п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України.

У 2004 році КП "Житомирпроект" підготовлено розрахунок суми відшкодування вартості втрат сільськогосподарського виробництва , які підлягають відшкодуванню в зв'язку з відведенням земель Товариству під будівництво виробничої бази по початковому циклу переробки каолінової руди при розробці Велико-Гадомецького родовища первинних каолінів на території Садківської сільради Бердичівського району Житомирської області,2004 рік.

У пояснювальній записці до розрахунку втрат 2004 р. вказано, що підставою їх визначення послужили:

- матеріали про проведенню детальних грунтових вишукувань на землях, відведених в користування товариству на Велико-Гадоминецькому родовищі первинних каолінів Бердичівського району Житомирської області в масштабі 1:5000,1:10 000, виготовлені КП "Житомирводпроект";

- проект рекультивації земельної ділянки після закінчення розробки родовища;

- документація по економічній оцінці земель Житомирської області;

- шкали бонітування грунтів орних земель, багаторічних насаджень, сіножатей і пасовищ;

- добровільна відмова товариства від частини земельної ділянки. зумовлена зміною технологічного процесу переробки видобутих первинних каолінів;

- розпорядження голови Бердичівської РДА від 05.10.04р. №429 "Про регулювання земельних відносин".

У зв'язку з цим, розрахунок втрат 2004 року здійснено на площі 3,7 га ріллі, яка вилучалася для несільськогосподарських потреб на суму 553 979,00грн., виходячи , серед іншого, з таких критеріїв:

- рілля на площі 3,7 га земельної ділянки №1 зайнята грунтами агрогрупи 133г;

- коефіцієнт інтенсивності використання сільськогосподарських угідь по Ружинському (12) земельно - оціночному району - 1,61;

- норматив вартості 1га-80,8 тис. грн.;

- бал бонітету грунтів визначено за матеріалами по проведенню детальних грунтових вишукувань в розрізі агровиробничих груп грунтів, який становить відповідно до 133г агровиробничої групи - 61;

- бал бонітету грунтів рільних земель по Житомирській області - 53.

Розрахунок втрат 2004 року погоджений головою правління КП "Житомирводпроект", начальником обласного управління Державного комітету України по земельних ресурсах в Житомирській області та начальником Державної інспекції з охорони та використання земель по Житомирській області, затверджений заступником голови Житомирської ОДА Галичем М.А. 30.11.2004року.

14.06.2006 року Держпромгірнаглядом видано товариству акт №1245 про надання гірничого відводу терміном чинності до 17.10.2017р. Відповідно до цього акта, площа проекції гірничого відводу складає 67,25га.

У 2006 році ДП "Житомирський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" складено Документацію із визначення потужності гумусового горизонту на грунтах земельної ділянки, відведеної в користування товариству.

Відповідно до цієї документації , на виділеній земельній ділянці поширені грунти чорноземного та лучно-чорноземного типів (52,121,133 агровиробничі групи); морфологічна будова поширених на ділянці грунтів характеризується наявністю гумусового горизонту, потужністю 60,0-65.0 см; площа цих грунтів складає 118.6 га ( 82,1% від загальної площі земельної ділянки); диференціація грунтового профілю за вмістом гумусу виражається у підвищеній кількості його в верхній грунтовій товщі до глибини 35,0-40.0 см, зменшення його з глибини 35.0 -40,- см на 50-70%.

У 2006 році ПВБ "Нерудпроект" в складі Робочого проекту розробки Велико-Гадомецького родовища первинних каолінів, розташованого в Бердичівському районі Житомирської області підготовлено товариству Робочий проект рекультивації кар'єру.

Відповідно до проекту рекультивації 2006р. :

- загальна площа земельного відводу - 129,71 га, площа порушених земель , що підлягають рекультивації, в т.ч. під сільськогосподарські угіддя - 122,09 га, площа кар'єрної виробки - 67, 25 га. площа земель забору грунту для рекультивації порушеної ділянки - 54,84 га, в т.ч. площа зняття ГРШ -31,46 га, площа планування території рекультивації - 122,09 га, площа проведення біологічної рекультивації - 122,09 га;

- експлікація земель по угіддях до і після проведення гірничодобувних робіт: всього 122,09 га, з них до порушення земель - 117,89 га рілля, 0,3 га- сіножаті, 3,7 га - болота, 0,2 га - дорога; після проведення рекультивації - 122,09 га рілля;

- проектними рішеннями рекультивації земель порушених гірничими роботами передбачено їх повернення в господарське використання; по мірі проведення рекультивації площі передаються сільськогосподарським виробникам для використання під ріллею; площі, зайняті тимчасовими відвалами розкривних порід рекультивуються під ріллю;

- роботи по рекультивації кар'єру будуть проводитися паралельно з розробкою кар'єру.

Згідно з п.2.4 Висновку державної екологічної експертизи по Робочому проекту розробки Велико-Гадомецького родовища первинних каолінів, розташованого в Бердичівському районі Житомирської області , після рекультивації рекультивовані землі будуть повернуті землевласнику. Згідно з заключною (узагальнюючою) частиною експертизи ( п.3 висновку), вплив планованої діяльності на навколишнє природне середовище не суперечить вимогам чинного природоохоронного законодавства і оцінюється як прийнятний.

31 серпня 2006 року Управлінням з контролю та охороною земель у Житомирській області товариству надано дозвіл № 0005 на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки площею 101,8419 га за складом угідь -рілля.

У 2006 році ТОВ "Бердичівфото" на замовлення товариства виконана Технічна документація із землеустрою щодо оновлення та встановлення меж земельних ділянок на місцевості та складання документів, що посвідчують право користування товариства земельними ділянками площею 150,2 га, в тому числі першочергового освоєння площею 116,11 га.

В пояснювальній записці до Технічної документації 2006р. вказано підстави для її розроблення, і зокрема :

- освоєння земель на раніше відведеній земельній ділянці товариство буде проводити поетапно;

- відповідно до проведених розрахунків межа відводу не змінилась і становить 150,2 га, в тому числі ділянки № 1 площею 116,11га ( першочергового освоєння) , та ділянка №2 площею 34,09 га ( другочергового освоєнння);

- планується передати в оренду земельну ділянку № 1 площею 101,9819 га, без врахування площі 14,2681 га розпайованих 23 земельних ділянок, які мають обмеження.

Згідно предметного покажчика (змісту ) Технічної документації 2006р. , до її складу ввійшли 5 додатків:1) технічна документація ; 2) проект відведення; 3) звіт про грунтові вишукування; 4) документація по уточненню грошової оцінки с/г угідь; та 5) проект рекультивації.

В складі Технічної документації 2006р. міститься також розрахунок втрат 2004 р. в сумі 553 979,00 грн. на площі 3,7 га ріллі земельної ділянки № 1.

Судом встановлено, що втрати в сумі 553 979,00грн. товариством сплачені у повному обсязі у 2006 році.

10.02.2006р. між Бердичівською РДА як орендодавцем і товариством як орендарем укладено договір оренди земельної ділянки площею 101,8419га, кадастровий номер 1820885600:08:000:0385 під кар`єр для видобутку каолінів строком на 30 років. Розмір орендної плати складає 50921,00грн. на рік.

Договір оренди зареєстровано в державному реєстрі земель 15.02.2006р. за № 040620400001. Земельну ділянку передано згідно акта приймання - передачу орендованої земельної ділянки від 16.02.2006р..

01 вересня 2010 року ДП "Житомирський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" складено розрахунок вартості втрат сільськогосподарського виробництва, пов'язаних з вилученням сільськогосподарських угідь, яка розміщена на території Садківської сільської ради Бердичівського району і передбачена для передачі в оренду товариству в розмірі 21 940 863, 00 грн. щодо земельної ділянки площею 114,0172 га.

Розрахунок втрат 2010р. здійснено на площі 107,4795 га ріллі, де за основу взято, що:

- рілля на площі 31,7255 га зайнята грунтами агровиробничої групи 52г; на площі 5,4723га- агровиробничої групи 53г; на площі 26,7346 га-грунтами агровиробничої групи 53д; на площі 40, 8749 га - агровиробничої групи 121г; і на площі 2,6722 га - грунтами агровиробничої групи 133г;

- бал бонітету грунтів визначено в розрізі агровиробничих груп грунтів: для агровиробничої групи 52г - 73; для агровиробничої групи 53г - 86; для агровиробничої групи 53д - 91; для агровиробничої групи 121г - 87; і для агровиробничої групи 133г - 61;

- середній бал бонітету грунтів рільних земель по Житомирській області - 53; норматив вартості 1 га - 80,8 тис. грн.; коефіцієнт інтенсивності використання сільськогосподарських угідь - 1,61.

У 2011 році Житомирською регіональною філією ДП "Центр державного земельного кадастру" складено Технічну документацію із землеустрою щодо посвідчення права користування земельною ділянкою площею 114,0172 га товариству для добувної промисловості (під кар'єр по видобутку каолінів) на території Садківської сільської ради Бердичівського району Житомирської області, 2011 рік.

Метою розробки Технічної документації 2011р. було впорядкування земельних ділянок, що передані в оренду товариству, так як ділянки площею 12,1753 га, що додатково передавалися в оренду, примикали до основної ділянки площею 101. 8419 га та знаходились в межах відводу. Однак, цією документацією передбачено посвідчення права користування земельною ділянкою загальною площею 114,0172 га , а не лише в частині 12,1753 га, що додатково передавалися до орендованих згідно договору оренди 101,8419 га.

ДП "Житомирський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" надано Технічний звіт по обстеженню земельної ділянки (на предмет встановлення грунтового покриву), яка намічається для передачі в оренду товариству, що містить у своєму складі пояснювальну записку до розрахунку розмірів втрат 2010 року, однак сам розрахунок - відсутній.

Зі змісту наявної у звіті пояснювальної записки та наявної у технічній документації копії розрахунку вбачається, що розрахунок втрат 2010р. у сумі 21940863,00грн. визначено із 107, 4795га ріллі, оскільки із загальної площі, що підлягала передачі в оренду у розмірі 114,0172га, під болотами зайнято - 5,6474га, під дорогами - 0,8903га. Інформаційною базою для визначення послужили:

- документація по економічній оцінці земель Житомирської області , 1988р.,

- шкали бонітування грунтів орних земель, багаторічних насаджень, сіножатей і пасовищ , 1993р.,

- матеріали інвентаризації земель Садківської сільської ради;

- натурні обстеження грунтів земельної ділянки на предмет встановлення грунтового покриву.

Розпорядженням голови Бердичівської райдержадміністрації від 19.03.2012року № 90 змінено загальну площу орендованої товариством земельної ділянки на 114,0172 га.

11.06.2012року між Бердичівською РДА, як орендодавцем і Товариством, як орендарем укладено угоду про внесення змін до договору оренди від 10.02.2006року. П.1 цієї додаткової угоди внесено зміни у п. 2,6 договору оренди в частині збільшення площі орендованої земельної ділянки з 101, 8419га до 114, 0172га. та у частині збільшення орендної плати з 50921,00грн. до 469692,94грн. на рік.

Акт приймання - передачі земельної ділянки додатковою площею 12,1753 га, що є обов`язковим згідно ст.17 ЗУ "Про оренду землі", відсутній.

Додаткова угода зареєстрована в Управлінні Держземагентства у Бердичівському районі від 11.12.2012року за № 182080004002313.

За наведених обставин, посилаючись, зокрема, на ст.ст.207-209 Земельного кодексу України, на п.4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №1279 від 17.11.1997р., як правову підставу, та на розрахунок розміру втрат 2010 року, як фактичну підставу позову, прокурор звернувся до господарського суду з позовом про стягнення з відповідача на користь місцевих бюджетів втрат сільськогосподарського виробництва на загальну суму 21 940 863грн.

Як зазначалося вище, рішенням господарського суду Житомирської області від 23.04.2014р. у справі №3/5007/1350/12 у задоволенні позову відмовлено.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Статтею 207 Земельного кодексу України врегульовано умови відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Порядок визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997р. №1279 (далі-Порядок №1279).

У п.4.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», з посиланням на ст.207 ЗК України, зокрема, зазначено, що втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників внаслідок їх вилучення для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом, підлягають відшкодуванню, а господарським судам належить з'ясовувати та враховувати обставини, які свідчать про наявність постійного чи тимчасового використання земельної ділянки, цільове використання земельної ділянки після експлуатації родовища та її власне цільове призначення, категорію земель, можливість відновлення і подальшого раціонального використання відповідно до вимог статей 4, 5, 19, 30, пункту 4 статті 66, статті 79 ЗК України та застосування правових наслідків, встановлених статтею 20 ЗК України у разі порушення згаданих норм цього Кодексу.

У справі проведено судову земельно-технічну експертизу, на вирішення якої судом першої інстанції було винесено загалом сім питань, з яких основне - це питання відповідності Технічної документації 2011року в частині Розрахунку втрат 2010р. на загальну суму 21 940 863 грн. щодо земельної ділянки №1 (кадастровий номер 1820885600:08:000:0385) площею 101,8419 га вимогам формули пункту 1 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №1279 від 17.11.1997р. та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування.

Розрахунок втрат 2010 року був здійснений щодо земельної ділянки №1 (кадастровий номер 1820885600:08:000:0385) площею 101,8419 га та земельної ділянки (кадастровий номер 1820885600:08:000:2313) площею 12,1753 га, загальна площа - 114,0172 га. Даний факт враховано при проведенні судової експертизи.

В ході проведення судової земельно -технічної експертизи відповідачем було подано докази на підтвердження тим обставинам , що у зв'язку з об'єднанням земельної ділянки №1 (кадастровий номер 1820885600:08:000:0385) площею 101,8419 га із земельною ділянкою площею 12,1753 га ( кадастровий номер 1820885600:08:000:2313) утворилась нова земельна ділянка №1 (кадастровий номер 1820885600:08:000:0999) площею 114,0172 га.

Згідно висновку № 1-13 судової земельно - технічної експертизи від 23.02.14 року на перше питання ухвали суду від 01.12.2013р., Технічна документація 2011року в частині розрахунку розміру втрат 2010 року не відповідає, як вимогам формули пункту 1 Порядку №1279, так і іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування.

Враховуючи встановлені обставини справи, судова колегія погоджується з висновком судового експерта про те, що Технічна документація 2011 року в частині розрахунку втрат 2010 року, не відповідає формулі п.1 Порядку №1278 та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, оскільки: станом на 2010 рік були відсутні підстави для проведення розрахунку втрат сільськогосподарського призначення на площі 114,0172 га, оскільки втрати на ці площі були розраховані в 1998 році та скориговані в 2004 році, а вихідні дані щодо землекористування - не змінилися; в 2006 році товариством було здійснено відшкодування втрат на площі 3,7 га в сумі 553 979, 00 грн., що не було враховано при проведенні цього розрахунку; при розрахунку втрат не взято до уваги склад та площу грунтового покрову, який був визначений КП "Житомирводпроект" в 2004р. при проведенні грунтового оновлення, в зв'язку із чим розрахунок проведений не на підставі актуальних вихідних даних; розрахунок безпідставно проведено відповідно до п.1 Порядку №1279 , оскільки земельні ділянки вилучались на тимчасовій основі та з обов'язковим поверненням до сільськогосподарського обороту за складом угідь, який є не нижчим у цінності по відношенню до складу угідь, які вилучались.

Судом встановлено, що відповідач не виконав п.4 Постанови ВРУ № 517-XIV в частині відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 3 413 795,00 грн., розрахованих із загальної площі 18,3 га ріллі, в порядку, визначеному Постановою №1279.

Для товариства, якому відведені угіддя було надано на умовах поетапного освоєння для добування корисних копалин відкритим способом, строк відшкодування цих втрат визначався саме моментом фактичного надання відведених угідь, з яких такі втрати були визначені (п.4 Порядку № 1279).

Нормами ст.17 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV передбачено, що передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі.

З наведеного вбачається, що момент фактичного надання відведених угідь для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, з урахуванням ст.18 Кодексу України "Про надра" від 27.07.1994 № 132/94-ВР та ч.2 ст. 22 ЗК України 1990 року співпадав з моментом встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчував право власності або право користування землею.

Судом враховано, що п.3 Постанови ВРУ №517-XIV, який зобов'язував Бердичівську районну раду видати Товариству державний акт на право постійного користування та укласти договір оренди на право тимчасового користування земельною ділянкою в межах дії Земельного кодексу України від 18.12.1990 № 561-XII ( до 01 січня 2002 року) також, не було виконано.

Тому, враховуючи у сукупності наведене, станом на 01.01.2002 року (набрання чинності Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768-III (далі - ЗК України 2001року) для відповідача момент фактичного надання відведених угідь не настав, а відтак, не настав строк для відшкодування втрат в сумі 3 413 795,00 грн., розрахованих із відведених 18,3 га ріллі.

Пунктом 1 Розділу Х "Перехідні положення" ЗК України 2001 року встановлено, що рішення про надання в користування земельних ділянок, а також про вилучення (викуп) земель, прийняті відповідними органами, але не виконані на момент введення у дію цього Кодексу, підлягають виконанню відповідно до вимог цього Кодексу.

З врахуванням п.12 цього Розділу та ч.3 ст. 5 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, виконання п.3 Постанови ВРУ №517-XIV в частині оформлення орендних відносин вже покладалось на відповідну місцеву державну адміністрацію, а саме Бердичівську районну державну адміністрацію.

З наведеного вище вбачається, що оскільки за нормами ст.92 ЗК України 2001р., відповідач не міг мати на праві постійного землекористування відведену йому у 1999 році земельну ділянку площею 14, 7га ріллі, а тому виконання п.3 Постанови ВРУ №517-XIV в частині оформлення права державним актом на право постійного користування фактично не могло відбутися.

Добровільна відмова товариства від права постійного користування земельною ділянкою площею 14,7 га ріллі та її прийняття Бердичівською РДА (розпорядження № 429 від 05.10.2004р.) стали наслідком, як вищезазначених законодавчих змін у регулюванні земельних відносин, так і зміни товариством технологічного процесу переробки видобутих первинних каолінів.

У зв'язку з цим, під будівництво виробничої бази станом на 2004 рік необхідними були лише 3,7 га ріллі на умовах тимчасового користування замість відведених у 1999 році 14, 7 га ріллі для будівництва проммайданчика та під'їзної колії на постійній основі.

Отже, оскільки Товариство у 2004 році вважалось таким, що не отримало у фактичне користування відведені угіддя для добування корисних копалин, а відтак, не відшкодувало витрати в сумі 3 413 795,00 грн., розрахованих із відведених 18,3 га ріллі (на постійній та тимчасовій основі), для виконання Постанови ВРУ № 517-XIV вже за положеннями ЗК України 2001 року мали бути враховані приписи ч. ч. 2 та 5 ст. 207 ЗК України 2001 року про те, що відшкодуванню підлягали втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), як основного засобу виробництва в сільському господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським виробництвом, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, а саме , Порядком № 1279.

Частиною 4 ст. 66 ЗК України передбачено, що надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим проектом рекультивації на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.

Згідно ч.1 ст.166 Земельного кодексу України рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.

Частиною 3 ст. 168 ЗК України визначено, що при здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Відповідно до ч.2 ст.209 ЗК України кошти, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, використовуються на освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, поліпшення відповідних угідь, охорону земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою, а також на проведення інвентаризації земель, проведення нормативної грошової оцінки землі. Використання цих коштів на інші цілі не допускається.

Частиною 6 ст.52 Закону України "Про охорону земель" визначено, що роботи із зняття, складування, збереження та нанесення ґрунтової маси на порушені земельні ділянки здійснюються за рахунок фізичних та юридичних осіб, з ініціативи або вини яких порушено ґрунтовий покрив.

08.07.2003 року набрав чинності Закон України "Про землеустрій" від 22.05.2003 р. № 858-IV, який визначив обов'язковим проведення землеустрою на землях усіх категорій незалежно від форми власності, зокрема, в разі виявлення порушених земель, проведення заходів щодо рекультивації порушених земель.

Аналізуючи зміст зазначених вище правових норм, судова колегія дійшла висновку, що землекористувач, який за власний кошт проводить рекультиваційні заходи, спрямовані на відновлення первинного складу угідь, не є суб'єктом відшкодування втрат згідно п.1 Порядку №1279.

Приймаючи до уваги, що фактично відведена товариству земельна ділянка за складом угідь (рілля) не змінилась - у 2004 році КП "Житомирпроект" проведено детальні грунтові вишукування, в результаті яких складено Звіт по проведенню грунтових вишукувань на землях, відведених у користування товариству, у 2006 році ДП "Житомирський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" складено Документацію із визначення потужності гумусового горизонту на грунтах земельної ділянки, відведеної в користування товариству та ПВБ "Нерудпроект" підготовлено товариству Робочий проект рекультивації кар'єру.

Крім того, з укладенням договору оренди 2006 року (зареєстрований 15.02.2006р. за №040620400001) та передачі землі за актом для товариства настав момент фактичного надання відведених угідь площею 101,8419 га для добування корисних копалин, а відтак, строк відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва (п.4 Порядку №1279).

З матеріалів справи вбачається, що втрати в розмірі 553 979,00 грн. були сплачені товариством у 2006 року на користь позивачів у справі у відповідних розмірах на підставі розрахунку 2004р., виходячи із площі 3,7га.

Судом встановлено, що договором оренди землі від 10.02.2006р. на товариство покладається обов'язок повернути орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому воно одержало її в оренду, з урахуванням того, що земельна ділянка буде використовуватись під будівництво виробничої бази та під кар'єр для видобутку каолінів.

При цьому слід зазначити, земельна ділянка площею 12,1753га, на яку згідно угоди від 11.06.2012р. про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 10.02.2006р. збільшено загальну площу до 114,0172га, у встановленому порядку за актом приймання-передачі орендарю не передана.

Крім того, у випадку повернення угідь у сільськогосподарський оборот у тому ж складі, що тимчасово вилучалися із сільськогосподарського обороту за проектом рекультивації, відсутні підстави для розрахунку втрат сільськогосподарського виробництва за правилами абз.2 п.3 Порядку №1279. При цьому, дані проекту рекультивації повинні братися як достовірні, незалежно від того чи в подальшому відповідні заходи із рекультивації будуть повністю реалізовані.

За наведених обставин, судова колегія погоджується з висновком місцевого господарського суду про відсутність підстав для стягнення з відповідача втрат у розмірі 21940863,00грн. (щодо земельної ділянки у розмірі 114,0172га).

Згідно ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Це стосується, в першу чергу, прокурора, який повинен довести факти та обставини, на підставі яких він будує позовні вимоги щодо стягнення втрат.

Таким чином, доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, спростовуються наведеним вище, матеріалами справи та не грунтуються на законодавстві.

Відтак, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду Житомирської області від 23.04.2014р. у справі №3/5007/1350/12 прийняте з повним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому його слід залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Рішення господарського суду Житомирської області від 23.04.2014р. у справі №3/5007/1350/12 залишити без змін, а апеляційну скаргу заступника прокурора Житомирської області - без задоволення.

2. Справу №3/5007/1350/12 повернути до господарського суду Житомирської області.

Головуючий суддя Гулова А.Г.

Суддя Маціщук А.В.

Суддя Петухов М.Г.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.09.2014
Оприлюднено29.09.2014
Номер документу40563726
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/5007/1350/12

Ухвала від 10.06.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 23.09.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Постанова від 16.09.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Ухвала від 21.07.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Ухвала від 08.07.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Ухвала від 06.06.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Рішення від 23.04.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 03.03.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 14.01.2014

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 23.12.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні