ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.10.2014 року справа № 904/2846/14
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Кузнецова В.О.-доповідача
суддів: Науменка І.М., Павловського П.П.
при секретарі судового засідання: Ситниковій М. Ю.
прокурор: Барчук А.Б., посвідчення № 000865 від 17.08.12, прокурор відділу;
представники сторін в судове засідання не з'явились про час та місце судового засідання повідомленні належним чином
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника прокурора Дніпропетровської області на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 22.05.2014 року по справі № 904/2846/14
за позовом Прокурора Апостолівського району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства у Дніпропетровській області, м.Дніпропетровськ
до В-1: Підприємства об'єднання громадян "ДОБРОБУТ" Дніпропетровської обласної громадської організації "Управління соціального захисту ветеранів та інвалідів МВС України", Дніпропетровська обл., с. Нива Трудова
В-2: Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровській області,
м. Апостолове
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача : Державна інспекція сільського господарства в Дніпропетровській області, м.Дніпропетровськ
про визнання недійсним розпорядження та державних актів на право постійного користування земельними ділянками загальною площею 4596,2940 га, вартістю 105456843,33 грн. та зобов'язання повернути вказані земельні ділянки
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 22.05.14р. у справі № 904/2846/14 (суддя Петренко Н.Е.) відмовлено в задоволені позову.
Рішення мотивовано тим, що прокурором не доведено порушення на момент прийняття спірного розпорядження від 27.04.2011р. № 170-р-11 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування підприємству об'єднання громадян "Добробут" на території Нивотрудівської сільської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області" та видання державних актів на право постійного користування земельною ділянкою прав та інтересів позивача - Головного управління Держземагенства у Дніпропетровській області, а Головним управлінням Держземагенства у Дніпропетровській області не доведено, які саме інтереси порушені, якими діями та ким саме порушено.
Не погодившись з рішенням господарського суду, заступник прокурора Дніпропетровської області, звернувся до Дніпропетровського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, зокрема на ст. ст. 14, 43, 83 ГПК України, ст. ст. 20-24, 122, 150, 186 Земельного кодексу України, ст. ст. 50, 56 Закону Країни «Про землеустрій», ст. ст. 9, 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26.05.04р., просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення яким задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 19.06.14р. прийнято апеляційну скаргу до розгляду.
Державною інспекцією сільського господарства в Дніпропетровській області надано відзив на апеляційну скаргу заступника прокурора Дніпропетровської області, в якому зазначено, що рішення господарського суду постановлено із неправильним застосуванням норм процесуального та матеріального права, а саме ст. 43, 83 ГПК України. ст. 50 Закону Країни «Про землеустрій» та Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26.05.04р., натомість, апеляційна скарга є обґрунтованою, просить скасувати оскаржуване рішення господарського суду та задовольнити позовні вимоги.
Апостолівська районна державна адміністрація Дніпропетровської області у своїй заяві просить розглянути дану справу без участі повноважного представника та зазначає, що судом першої інстанції в повному обсязі досліджено матеріали справи, прийнято вірне рішення у відповідності до норм чинного законодавства, доводи скаржника, в свою чергу, які зазначені в апеляційній скарзі є безпідставними та необґрунтованими. Просить залишити оскаржуване рішення - без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Підприємство об'єднання громадян "ДОБРОБУТ" Дніпропетровської обласної громадської організації "Управління соціального захисту ветеранів та інвалідів МВС України" заперечує проти апеляційної скарги заступника прокурора через необґрунтованість та безпідставність, просить оскаржуване рішення господарського суду залишити без змін.
Представники Головного управління Держземагенства у Дніпропетровській області, Підприємства об'єднання громадян "ДОБРОБУТ" Дніпропетровської обласної громадської організації "Управління соціального захисту ветеранів та інвалідів МВС України", Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області не використали своє право бути присутніми у судовому засіданні, хоча належним чином повідомлялися про час та місце розгляду даної справи згідно з вимогами Інструкції з діловодства в господарських судах України .
В судовому засіданні 01.10.14р. оголошені вступна та резолютивна частини постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Суд апеляційної інстанції, вислухавши у судовому засіданні присутніх представників сторін, дослідивши наявні у справі докази, перевірив правильність висновків суду першої інстанції щодо фактичних обставин справи, повноту їх дослідження судом першої інстанції та юридичну оцінку, і прийшов до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі доручення прокуратури Дніпропетровської області прокуратурою Апостолівського району в порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів із залученням спеціалістів управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області проведено перевірку додержання посадовими особами Апостолівської РДА вимог чинного законодавства при розпорядженні земельними ділянками сільськогосподарського призначення.
За результатами перевірки Державною інспекцією сільського господарства в Дніпропетровській області 11.04.2014 року складено акт № 105/14 перевірки дотримання вимог земельного законодавства та встановлено, що розпорядження голови Апостолівської РДА від 27.04.2011 року № 170-р-11 «Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в постійне користування ПОГ «Добробут» на території Нивотрудівської сільської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області» загальною площею 4596,2940га, прийняте з порушенням вимог ст.ст. 22, 24, 186-1, 198 Земельного кодексу України, статті 50 Закону України «Про землеустрій», ч.1 п.п. 10-1, 14 постанови Кабінету Міністрів України від 18.08.2010 № 749 «Про затвердження Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номера земельній ділянці», постанови Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 677 «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок».
Розпорядженням від 27.04.2011 року № 170-р-11 «Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в постійне користування підприємству об'єднання громадян «Добробут» на території Нивотрудівської сільської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області» затверджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 4596,2940 га, в т.ч. ріллі 4038,8031 га, пасовищ 515,4061 га, під господарськими шляхами - 42,0848 га, за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення на території Нивотрудівської сільської ради Апостолівського району, та видано Державні акти на право постійного користування земельною ділянкою в кількості 49 штук:
1) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044817 зареєстровано за № 122030003000001 від 09.06.2011р., площа 64,1126га, кадастровий номер 1220387700:01:001:0077;
2) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044819 зареєстровано за № 122030003000002 від 09.06.2011р., площа 189,3688 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0078;
3) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044820 зареєстровано за № 12203000300003 від 09.06.2011р., площа 95,5499 га, кадастровий номер 1220387700:01:001:0079;
4) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044818 зареєстровано за № 122030003000004 від 09.06.2011р., площа 74,0620 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0082;
5) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044821 зареєстровано за № 122030003000005 від 09.06.2011р., площа 48,8201 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0033;
6) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044822 зареєстровано за № 122030003000006 від 09.06.2011р., площа 15,2625 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0037;
7) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044823 зареєстровано за № 122030003000007 від 09.06.2011р., площа 69,8315 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0039;
8) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044824 зареєстровано за № 122030003000008 від 09.06.2011р., площа 9,4109 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0040;
9) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044825 зареєстровано за № 122030003000009 від 09.06.2011р., площа 63,6839 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0041;
10) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044826 зареєстровано за № 122030003000010 від 09.06.2011р., площа 130,6496 га, кадастровий номер 1220387700:01:002:0042;
11) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044827 зареєстровано за № 122030003000011 від 09.06.2011р., площа 39,8191 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0043;
12) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044828 зареєстровано за № 122030003000012 від 09.06.2011р., площа 32,8154 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0044;
13) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044829 зареєстровано за № 122030003000013 від 09.06.2011р., площа 4,5746 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0048;
14) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044830 зареєстровано за № 122030003000014 від 09.06.2011р., площа 77,6477 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0083;
15) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №044834 зареєстровано за № 122030003000015 від 09.06.2011р., площа 47,1016 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0068;
16) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044833 зареєстровано за № 122030003000016 від 09.06.2011р., площа 26,4024 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0067;
17) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044836 зареєстровано за № 122030003000017 від 09.06.2011р., площа 189,2424 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0073;
18) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №044835 зареєстровано за № 122030003000018 від 09.06.2011р., площа 94,7218 га, кадастровий номер 1220387700:01:001:0069;
19) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044832 зареєстровано за № 122030003000019 від 09.06.2011р., площа 192,1616 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0066;
20) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044816 зареєстровано за № 122030003000020 від 09.06.2011р., площа 64,2941 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0031;
21) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044815 зареєстровано за № 122030003000021 від 09.06.2011р., площа 56,1230 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0030;
22) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044814 зареєстровано за № 122030003000022 від 09.06.2011р., площа 14,8567 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0029;
23) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044813 зареєстровано за № 122030003000023 від 09.06.2011р., площа 52,1825 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0026;
24) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044812 зареєстровано за № 122030003000024 від 09.06.2011р., площа 39,3934 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0027;
25) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044811 зареєстровано за № 122030003000025 від 09.06.2011р., площа 65,8202 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0063;
26) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044810 зареєстровано за № 122030003000026 від 09.06.2011р., площа 206,2308 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0062;
27) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044809 зареєстровано за № 122030003000027 від 09.06.2011р., площа 123,6979 га, кадастровий номер 1220387700:01:001:0059 ;
28) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044831 зареєстровано за № 122030003000028 від 09.06.2011р., площа 101,2071 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0065;
29) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044840 зареєстровано за № 122030003000029 від 24.06.2011р., площа 173,2254 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0081;
30) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044857 зареєстровано за № 122030003000030 від 24.06.2011р., площа 206,7226 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0060;
31) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044841 зареєстровано за № 122030003000031 від 24.06.2011р., площа 163,9457 га, кадастровий номер 1220387700:01:001:0074;
32) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044844 зареєстровано за № 122030003000032 від 24.06.2011р., площа 133,9192 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0071;
33) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №044842 зареєстровано за № 122030003000033 від 24.06.2011р., площа 164,2454 га, кадастровий номер 1220387700:01:001:0070;
34) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044850 зареєстровано за № 122030003000034 від 24.06.2011р., площа 57,4746 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0049;
35) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044852 зареєстровано за № 122030003000035 від 24.06.2011р., площа 5,6452 га, кадастровий номер 1220387700:01:002:0047;
36) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044855 зареєстровано за № 122030003000036 від 24.06.2011р., площа 45,4354 га, кадастровий номер 1220387700:01:002:0032;
37) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044854 зареєстровано за № 122030003000037 від 24.06.2011р., площа 37,1597 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0046;
38) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044848 зареєстровано за № 122030003000038 від 24.06.2011р., площа 145,7213 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0045;
39) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044847 зареєстровано за № 122030003000039 від 24.06.2011р., площа98,8624 га, кадастровий номер 1220387700:01:002:0036;
40) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044846 зареєстровано за № 122030003000040 від 24.06.2011р., площа 102,1558 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0035;
41) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044845 зареєстровано за № 122030003000041 від 24.06.2011р., площа 77,6802 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0034;
42) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044839 зареєстровано за № 122030003000042 від 24.06.2011р., площа 3,0248 га, кадастровий номер 1220387700:01:001:0085;
43) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044838 зареєстровано за № 122030003000043 від 24.06.2011р., площа 323,0902 га, кадастровий номер 1220387700:01:001:0080;
44) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044856 зареєстровано за № 122030003000044 від 24.06.2011р., площа 144,1816 га, кадастровий номер 1220387700:01:001:0084;
45) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044849 зареєстровано за № 122030003000045 від 24.06.2011р., площа 14,1259 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0076;
46) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044843 зареєстровано за № 122030003000046 від 24.06.2011р., площа 191,7252 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0072;
47) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044837 зареєстровано за № 122030003000047 від 24.06.2011р., площа 183,5783 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0075;
48) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044851 зареєстровано за № 122030003000048 від 24.06.2011р., площа 125,7429 га, кадастровий номер1220387700:01:001:0064;
49) державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 044853 зареєстровано за № 122030003000049 від 24.06.2011р., площа 9,5881 га, кадастровий номер1220387700:01:002:0038.
Судом встановлено, що підставою щодо звернення позивача до суду став Акт № 105/14, складений Державною інспекцією сільського господарства в Дніпропетровській області 11.04.2014 року.
Підставами для проведення перевірки, як зазначено в Акті, були норми чинного законодавства України, наказ державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області від 03.04.2014 року № 318. виданий та підписаний її керівником на виконання вимоги прокуратури Дніпропетровської області від 31.03.2014 року № 05/3-3278-14.
Так, судом першої інстанції правомірно встановлено, що дорученням прокуратури Дніпропетровської області від 31.03.2014 року № 05/3-3278-14, на яке вказує прокурор Апостолівського району у позові, та вимогою від 31.03.2014 року № 05/3-3278-14 фактично є один і той же документ: лист заступника прокурора області старшого радника юстиції О.Рички на ім'я прокурора Апостолівського району, у якому повідомляється про організацію та проведення перевірки на підставі звернення громадського об'єднання, а також про питання, які необхідно з'ясувати під час проведення перевірки.
Колегія суддів вважає, вказаний лист за своїми ознаками є розпорядчим документом у розумінні ч. 3 ст. 21 Закону України "Про прокуратуру", не містить ознак постанови прокурора, за фактом винесення якої прокурор має право вимагати вчиняти ті чи інші дії, витребувати документи, не міг бути підставою вимагати від Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області проведення перевірки та не міг бути підставою щодо видання Державною інспекцією сільського господарства в Дніпропетровській області наказу від 03.04.2014 року № 318.
Прокурор Апостолівського району ніяких постанов на виконання листа заступника прокурора області від 31.03.2014 року № 05/3-3278-14 не виносив.
Відповідно до норм ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, атому здійснюючи на вимогу прокурора перевірку діяльності підконтрольних підприємств, орган державного контролю повинен дотримуватися встановленого для нього законами порядку призначення, організації та проведення перевірок.
Відтак, дії Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області щодо видання наказу № 318 є порушенням ч. 1 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", з огляду на те, що Апостолівська РДА у розумінні ст. 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" не являється суб'єктом господарювання, а стосовно ПОГ "ДОБРОБУТ", ніяких перевірок не проводилось.
Статтею 50 Закону України «Про землеустрій» визначено, що проекти землеустрою розробляються відповідно до Порядку складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, який встановлено Кабінетом Міністрів України.
Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок
(далі - Порядок) був затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. № 677.
Вказаний Порядок не містить чіткого переліку документів, які мають міститись у проекті землеустрою щодо відведення земельних ділянок, тому твердження прокурора та Головного управління Держземагенства у Дніпропетровській області про те, що проект землеустрою має обов'язково містити матеріали польових геодезичних робіт і план земельної ділянки, складений за результатами кадастрової зйомки, є необґрунтованими, не доведеними нормативно.
Зважаючи на вищенаведене, доводи прокурора щодо невідповідності проекту землеустрою ст. 56 Закону України "Про землеустрій" є безпідставними.
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.08.2010р. № 749 «Про затвердження Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці» встановлено процедуру присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці та внесення відповідних даних до державного реєстру земель.
Пунктом 10 зазначеного порядку встановлено, що визначення та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці здійснюють територіальні органи Держкомзему.
Абзацом 2 п.п 1 п. 12 порядку визначено де саме повинні проставлятися позначки про присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці. В свою чергу, визначений та зазначений на даних документах кадастровий номер земельної ділянки не вважається присвоєним.
Кадастровий номер земельної ділянки вважається присвоєним тільки після внесення його Центром кадастру до автоматизованої системи земельного кадастру, про що Центр кадастру робить позначку про приймання обмінного файлу та готує Поземельну книгу.
Відтак, відсутність позначки про присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці або проставлення її не на тому документі із складу проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не є підставою для відмови у її затвердженні відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України.
Таким чином, доводи позивача щодо невідповідності проекту землеустрою, затвердженого розпорядженням голови Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровській області від 27.04.2011р. № 170-р-11, у зв'язку з порушенням ч. 1 п. 10-1 та ч. 1 п. 14 Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці є безпідставними та не обґрунтованими.
Згідно до пункту "а" статті 17 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття спірного розпорядження та актів) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Пунктом "а" частини 3 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
В силу вимог частин 1, 2 статті 92 Земельного кодексу України - право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку; права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації.
Правильними визнає колегія висновки суду, що на відміну від ст. 22 Земельного кодексу України "Визначення земель сільськогосподарського призначення та порядок їх використання", ст. 92 "Право постійного користування земельною ділянкою" містить вичерпний перелік суб'єктів, які можуть набувати право постійного користування земельною ділянкою державної та комунальної форми власності.
При цьому, наявні в матеріалах справи копії статутних документів ПОГ "ДОБРОБУТ" та його засновників підтверджують висновок суду про наявність у ПОГ "ДОБРОБУТ" права на оформлення у постійне користування земельних ділянок державної власності, а у Апостолівській РДА - повноважень та законних підстав щодо затвердження проекту землеустрою шляхом винесення оскаржуваного прокурором Апостолівського району розпорядження від 27.04.2011 року № 170-р-11.
До того ж, колегія суддів вважає хибним висновок позивача про те, що ПОГ «Добробут» повинен був мати статус сільгоспвиробника на момент отримання земельних ділянок у постійне користування, оскільки порядок отримання такого статусу чітко встановлений нормами податкового законодавства, зокрема - ст. 209.6 Податкового кодексу України, якою визначено, що сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих виробничих потужностях, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом
попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.
Нормами чинного, на час винесення оскаржуваного розпорядження та актів, земельного законодавства не було встановлено обов'язку щодо необхідності підтвердження набувачем права постійного користування земельною ділянкою свого статусу у якості сільськогосподарського підприємства та сільськогосподарського товаровиробника, а відсутність в переліку основних видів діяльності за КВЕД виду економічної діяльності - «вирощування зернових та технічних культур» не є підставою у відмові в наданні земельної ділянки в постійне користування.
Таким чином, доводи позивача щодо неправомірності дій голови Апостолівської РДА з винесення розпорядження № 170-р-11 від 27.04.2011р. без врахування вимог ст. ст. 22, 24 Земельного кодексу України, а також того, що ПОГ «Добробут» було сільськогосподарським товаровиробником, є безпідставними та не обґрунтованими.
Позивач у позовній заяві вказує, що відповідно до листа № 01-07/231 від 15.04.2014р. ДП «Дніпропетровській науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» ґрунтовий покрив земельних ділянок, які надані в постійне користування ПОГ «Добробут» на підставі оскаржуваного розпорядження, представлений групами грунтів (шифр агрогрупи 121е - лучно-чорноземні важко суглинкові ґрунти), що належать до особливо цінних, у зв'язку з чим, в силу приписів ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», зазначений проект землеустрою підлягав в обов'язком порядку державній експертизі.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» передбачено, що обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель.
Відповідно до ст. 150 Земельного кодексу України до особливо цінних земель відносяться: чорноземи нееродовані несолонцюваті на лесових породах; лучно-чорноземні незасолені несолонцюваті суглинкові ґрунти; темно-сірі опідзолені та черноземи опідзолені на лесах і глеюваті; бурі гірсько-лісові та дерновобуроземні глибокі і середньоглибокі; дерново-підзолисті суглинкові ґрунти; торфовища з глибиною залягання торфу більше одного метра і осушені незалежно від глибини; коричневі ґрунти південного узбережжя Криму; землі, надані в постійне користування НВАО "Масандра" підприємствам, що входять до його складу; дернові глибокі ґрунти Закарпаття; землі дослідних полів науково-дослідних установ і навчальних закладів; землі природно-заповідного фонду; землі історико-культурного призначення.
Як вбачається з Переліку особливо цінних груп ґрунтів, затвердженого Наказом державного комітету України по земельних ресурсах від 06.10.2003р. № 245, агрогрупа121e - лучно-чорноземні важко суглинкові ґрунти віднесена до особливо цінних і ґрунтів, але вказана група ґрунтів не віднесена ст. 150 Земельного кодексу України до земель особливої цінності, тому відсутні підстави стверджувати про необхідність проведення обов'язкової державної експертизи проекту землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок.
Окрім того, лист ДП «Дніпропетровській науково-дослідний та проектний
інститут землеустрою» не може бути достатнім та належним доказом в підтвердження цінності ґрунтів (земель) оскільки зазначений лист містить посилання на Матеріали
ґрунтового обстеження радгоспу ім. Димитрова Апостолівського району, однак будь-який документ у підтвердження цього (витяг) відсутній (не додано).
Відтак, доводи позивача щодо необхідності проведення державної експертизи землевпорядної документації у розумінні ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» є безпідставними та не обґрунтованими.
Таким чином, апеляційний суд приходить до висновку про те, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи, дав їм правильну юридичну оцінку, прийняв законне і обґрунтоване рішення, підстави для скасування якого відсутні.
Доводи апеляційної скарги не спростовують рішення суду, а тому його слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.ст.101, 103, 105 ГПК України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 22.05.2014р. у справі № 904/2846/14 - залишити без змін, а апеляційну скаргу заступника прокурора Дніпропетровської області - без задоволення.
Постанова може бути оскаржена до Вищого господарського суду України
Головуючий суддя В.О. Кузнецов
Суддя П.П. Павловський
Суддя І.М. Науменко
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2014 |
Оприлюднено | 08.10.2014 |
Номер документу | 40779061 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Наталія Едуардівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Наталія Едуардівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Наталія Едуардівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні