УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "06" жовтня 2014 р. Справа № 906/838/13
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Сікорської Н.А. ,
за участю представника позивача: Поліщук О.Г., дов. 26/213 від 03.03.2014р.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Житомирської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Каменеобробка" (м.Житомир)
за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Управління Держземагенства у Житомирському районі (м. Житомир)
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Житомирська міська рада звернулась з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Каменеобробка" про внесення змін до п. 3 та п. 5 договору оренди земельної ділянки від 21.03.2006року.
Ухвалою господарського суду від 12.06.2013р. прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі.
Ухвалою суду від 06.08. 2013р. провадження у справі було зупинено до вирішення справи № 906/1092/13 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Каменеобробка" до Житомирської міської ради про визнання недійсним рішення.
Ухвалою господарського суду від 22.09.2014р. провадження у справі поновлено та призначено судове засідання на 06.10.2014р.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві.
Представник третьої особи в судове засідання не з'явився, на виконання вимог ухвали суду від 22.09.2014р. надіслав письмові пояснення (а.с.105-109).
Відповідач не скористався своїм правом надання письмового відзиву на позовну заяву та правом на участь в судовому засіданні: повноважного представника в судове засідання не направив, про причини неявки суд не повідомив, хоча належним чином повідомлявся про час та місце судового засідання (а.с.103).
Оскільки явка представника відповідача в судове засідання не визнана обов'язковою, а надання письмового відзиву відповідно до вимог ст.59 ГПК України є правом відповідача, а не його обов'язком, суд вважає, що неявка представника відповідача та неподання відзиву не перешкоджатиме розгляду справи за наявними в ній матеріалами відповідно до ст.75 ГПК України.
Заслухавши пояснення учасника судового процесу, дослідивши матеріали справи, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
10.03.2006р. між Житомирською міською радою (орендодавець, позивач) та Закритим акціонерним товариством "Каменеобробка", яке відповідно до Статуту реорганізовано, шляхом перетворення у ТОВ "Каменеобробка" (орендар, відповідач) було укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець, на основі рішення 28 сесії Житомирської міської ради 4 скликання від 09.12.2005р. №584 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для іншої промисловості, яка знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. вул.Баранова, 137 (п.1.1 договору).
Пунктом 2 договору оренди передбачено, що в оренду передаються земельні ділянки:
ділянка 1 площею 0,8111 га;
ділянка 2 площею 1,0992 га;
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить:
ділянка 1- 476507,37грн.
ділянка 2 - 645761,20грн.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розмір якої становить: 14570,15грн. в рік, у тому числі:
ділянка 1 - 6498,13 грн. в рік за користування земельною ділянкою площею 0,8111 га;
ділянка 2 - 8072,02 грн. в рік за користування земельною ділянкою площею 1,0992 га.
Згідно пункту 8 договору оренди, розмір орендної плати щорічно переглядається у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі внаслідок інфляції;
погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Строк дії договору оренди - 10 років (п. 4 договору оренди).
Земельна ділянка площею 1,9103 га, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул.Баранова, 137 передана відповідачеві у фактичне користування за актом приймання-передачі від 21.03.2006р. (а.с.34).
Даний договір оренди зареєстровано в Житомирській регіональній філії Центру ДЗК за №040620900174 та посвідчено приватним нотаріусом Житомирського міського нотаріального округу ОСОБА_2
Рішенням Житомирської міської ради № 369 від 05.09.2007р. "Про затвердження матеріалів коригування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок міста Житомира" було затверджено матеріали коригування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок міста Житомира (а.с. 35).
21.11.2007р. за № 456 рішенням Житомирської міської ради "Про введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки та приведення у відповідність діючих договорів оренди у місті Житомирі" було введено в дію нові розміри плати за землю для юридичних та фізичних осіб суб'єктів підприємницької діяльності та громадян міста з 01 січня 2008 року (а.с.36).
24.01.2013р. за № 498 Житомирська міська рада прийняла рішення "Про затвердження нових розмірів річної орендної плати та приведення у відповідність договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення", яким було затверджено нові розміри нормативної грошової оцінки та орендної плати за використання земельними ділянками на умовах оренди в м. Житомирі, зокрема, ЗАТ "Каменеобробка" (договір оренди земельних ділянок площею: ділянка 1 - 0,8111 га, ділянка 2 - 1,0992 га по вул.Баранова, 137, від 21.03.2006р. №040620900174).
Нормативна грошова оцінка становить: ділянка 1 - 2305205,22грн.; ділянка 2 - 3124006,39грн.
Орендна плата становить: ділянка 1 - 76071,77грн. в рік. Коефіцієнт співвідношення орендної плати до земельного податку при цьому становить 3,300;
ділянка 2 - 112464,23грн. в рік. Коефіцієнт співвідношення орендної плати до земельного податку при цьому становить 3,600. (а.с. 13-14).
Листом від 22.02.2013 року за №15/1467 Житомирська міська рада повідомила ЗАТ "Каменеобробка" про встановлення нового розміру річної орендної плати за користування земельною ділянкою, та направила проект змін до договору оренди земельної ділянки з пропозицією направити на адресу орендодавця підписані зміни до договору для їх подальшої реєстрації (а.с.9-10).
Проте, відповідач пропозиції погодити внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати, залишив без задоволення .
Обґрунтовуючи позовну заяву позивач посилається на ст.ст.83, 96, 211 Земельного кодексу України, ст. ст. 611, 623 Цивільного кодексу України та зазначає, що рішенням Житомирської міської ради від 24.01.2013р. №498 затверджено нові розміри нормативної грошової оцінки та орендної плати за користування земельними ділянками на умовах оренди в м.Житомирі, зокрема, для ТОВ "Каменеобробка", однак ТОВ "Каменеобробка" не вживає дій стосовно виконання вимог рішення Житомирської міської ради №498 від 24.01.2013р. щодо приведення договору оренди земельної ділянки від 10.03.2006р. у відповідність до вимог чинного законодавства.
За вказаних обставин, позивач звернувся до господарського суду Житомирської області з позовною заявою про внесення змін до договору оренди землі від 10.03.2006р.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши подані сторонами докази на підтвердження своїх вимог та заперечень, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата - платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою ( ст. 21 Закону про оренду).
У ч.ч. 2 , 4 ст. 21 Закону про оренду землі (на час укладення договору оренди від 10.03.2006р.) було визначено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебували у державній або комунальній власності, надходила до відповідних бюджетів, розподілялася і використовувалася відповідно до закону і не могла перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Отже, на розмір орендної плати безпосередньо впливає нормативна грошова оцінка земельної ділянки.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України „Про оцінку земель").
Зазначеною статтею передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
Відповідно до ст. 23 цього Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Як зазначено вище, пунктом 2 договору оренди сторони визначили орендну плату ділянки 1 в розмірі 6498,13грн. в рік, виходячи з критеріїв нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 476507,37грн.; ділянки 2 в розмірі 8072,02грн. в рік, виходячи з критеріїв нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 645761,20грн.
У п. 8 Договору оренди сторони погодили, що розмір орендної плати щорічно повинен переглядатися у випадках і з моменту, зокрема, зміни розмірів земельного податку та інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Одночасно ст. 30 Закону про оренду передбачено, що у разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі , спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами земельного законодавства як на час укладення договору оренди, так і на дату виникнення спірних відносин, передбачено можливість зміни умов договору, зокрема, в частині розміру орендної плати, як його істотної умови, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, установлених договором або законом.
В подальшому Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 3 червня 2008 року внесено зміни до ч. ч. 4, 5 ст. 21 Закону про оренду, відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебували у державній або комунальній власності не могла бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлювався Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлювався Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебували у державній або комунальній власності, не могла перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст. 21 Закону "Про оренду землі", розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності), які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Таким чином, розмір та строки сплати орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності з 01.01.2011 р. регулюється Податковим кодексом України.
У зв'язку із введенням в дію з 1 січня 2011 року Податкового кодексу України Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (ч. 2 прикінцевих положень Податкового кодексу України).
Статтею 288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - З відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Отже, встановлення ст. 288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень договору оренди у відповідність до вимог закону в частині визначення як розміру грошової оцінки земельної ділянки, так і розміру орендної плати.
Виходячи з вище викладених законодавчих приписів і виходила Житомирська міська рада, приймаючи рішення 24.01.2013р. за №498 про внесення змін в пункти 3 та 5 Договору оренди в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1 з 476507,37грн. до 2305205,22грн грн., земельної ділянки 2 з 645761,20грн. до 3124006,39грн. та, відповідно, розміру орендної плати земельної ділянки 1 з 6498,13грн. до 76071,77грн. в рік, земельної ділянки 2 з 8072,02грн. до 112464,23грн.
У п. 2.19 постанови Пленуму №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справи у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснюється, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Слід зазначити, що під час вирішення спору щодо внесення змін у договір оренди від 10.03.2006р., відповідач звернувся до господарського суду Житомирської області з позовом про визнання недійсним рішення Житомирської міської ради від 24.01.13р. № 498 "Про затвердження нових розмірів річної орендної плати та приведення договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення" в частині ЗАТ "Каменеобробка" .
Рішенням господарського суду Житомирської області від 10.04.2014р. у справі №906/1092/13, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 01.07.2014р. в задоволенні позову відмовлено (а.с.94-100).
Отже, на дату винесення рішення у справі рішення Житомирської міської ради №498 від 24.01.2013р. "Про затвердження нових розмірів річної орендної плати та приведення у відповідність договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення", зокрема, в частині встановлення для відповідача нового розміру нормативно-грошової оцінки та орендної плати є чинним.
Позивач, з метою внесення змін у договір оренди, скористався досудовим порядком вирішення цього питання, надіславши відповідачу супровідним листом від 22.02.2013р. за №15/11467 проект змін до п.п. 3 та 5 цього договору. Однак останній відмовився його підписати.
У статті 654 ЦК України зазначено, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Так, статтею 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. За приписами ст. 21 Закону про оренду саме у договорі оренди встановлюється розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю. Відповідно, жодним іншим документом останні встановлюватися не можуть.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність всіх підстав для внесення змін у договір оренди від 10.03.2006р. за рішенням суду.
Згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Про рішення суду, як підставу зміни зобов'язання між сторонами йдеться у ст. ст. 11 та 16 Цивільного кодексу України. Саме рішення господарського суду, зокрема, його резолютивна частина, виступатиме правопосвідчуючим документом зміни договірного зобов'язання, викладеного у п.п. 3 та 5 договору оренди від 10.03.2006р. та не потребує укладення між сторонами угоди на його виконання.
Витрати, пов'язані з оплатою судового збору, покладаються на відповідача, оскільки він спонукав позивача звернутись з позовом до суду.
Також на виконання припису ст.7 Закону України "Про судовий збір" господарський суд повертає позивачу зайво сплачений судовий збір у розмірі 0,50грн.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до п.3 та п.5 Договору оренди земельної ділянки від 10 березня 2006 року, укладеного між Житомирською міською радою (10014, м. Житомир, майдан С.П.Корольова 4/2, ідентифікаційний код 13576954) та Закритим акціонерним товариством "Каменеобробка", правонаступником якого являється Товариство з обмеженою відповідальністю "Каменеобробка" (10025, місто Житомир, вул. Баранова, 137, код ЄДРПОУ 33128150), зареєстрованого у Житомирській регіональній філії центру ДЗК 21 березня 2006 року за № 040620900174, виклавши їх в наступній редакції:
" п.3. Нормативна грошова оцінка становить:
ділянка 1 - 2305205,22 грн.;
ділянка 2 - 3124006,39 грн.;
"п.5. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розмір якої становить:
ділянка 1 - 76071,77 грн. в рік. Коефіцієнт співвідношення орендної плати до земельного податку при цьому становить 3,33".
ділянка 2 - 112464,23 грн. в рік. Коефіцієнт співвідношення орендної плати до земельного податку при цьому становить 3,600".
Зміни для сторін договору набирають чинності в день набрання рішенням суду законної сили.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Каменеобробка" (10025, місто Житомир, вул. Баранова, 137, код ЄДРПОУ 33128150)
на користь Житомирської міської ради (10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова , 4/2, код ЄДРПОУ 13576954)
- 1147,00 грн. судового збору.
4. Повернути Житомирській міській раді (10014, м.Житомир, майдан ім. С.П.Корольова, буд.4/2, ідент. код 13576954) 0,50 грн. судового збору, зайво сплаченого згідно платіжного доручення №331 від 20.03.2013 на суму 1147,50грн.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 08.10.14
Суддя Сікорська Н.А.
Віддрукувати:
1- до справи
2- відповідачу (рек. із зв. повід.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2014 |
Оприлюднено | 09.10.2014 |
Номер документу | 40795725 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Сікорська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні