ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"29" вересня 2014 р.Справа № 916/3039/14
Господарський суд Одеської області у складі:
Судді Зайцева Ю.О.
при секретарі судового засідання Ошарін Д.С.
За участю представників сторін:
Від прокуратури: Малєєв О.М. (посвідчення №005178 від 22.09.2012 р.);
Від позивача: Черевиченко Д.О. (довіреність №01/02-45/2895 від 14.05.2014р.);
Від відповідача-1: не з'явися;
Від відповідача-2: Приймачук С.І. (довіреність від 18.08.2014р.);
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації до Комінтернівської районної державної адміністрації(відповідач-1) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Транзит"(відповідач-2) про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ :
Суть спору : 31.07.2014 р. заступник прокурора Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації з позовом до відповідача Комінтерновської районної державної адміністрації, Товариства з обмеженою відповідальністю "Транзит" про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки.
Ухвалою судді господарського суду Одеської області Зайцева Ю.О. від 04.08.2014 р. справа прийнята до провадження з призначенням до розгляду у відкритому судовому засіданні.
22.08.2014 р. відповідачем по справі ТОВ «Транзит» подано відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого він заперечує проти задоволення позову, просить суд відмовити прокурору в повному обсязі з підстав, викладених у відзиві.
27.08.2014 р. прокуратурою надано до суду витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців №19200475 від 26.08.2014 р. щодо реєстрації відповідача ТОВ «Транзит».
26.09.2014 р. відповідачем по справі Комінтернівською районної державною адміністрацією подано пояснення по справі, відповідно до змісту яких адміністрація не заперечує проти задоволення позову прокурора.
29.09.2014 р. у судовому засіданні після повернення з нарадчої кімнати було проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду в порядку статті 85 ГПК України.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення, суд встановив:
Рішенням Першотравневої сільської ради №52-V від 10.08.2006 р., було надано ТОВ "ТРАНЗИТ" дозвіл на збір матеріалів щодо вибору земельної ділянки загальною площею 0,950 га для будівництва АЗС. Розпорядженням Комінтернівської райдержадміністрації №1538 від 20.10.2006 року було створено комісію по вибору земельної ділянки для будівництва та обслуговування АЗС ТОВ "ТРАНЗИТ" на території Першотравневої сільської ради. Даною комісією був складений Акт вибору земельної ділянки від 20.10.2006р.
Розпорядженням Комінтернівської районної держадміністрації №17 від 12.01.2007 р. затверджено акт вибору земельної ділянки, передбаченої для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу ТОВ "ТРАНЗИТ", загальною площею 0,950 га. Розпорядженням Комінтернівської районної держадміністрації №57 від 22.01.2007р. ТОВ "ТРАНЗИТ" було надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки.
Розпорядженням Комінтернівської райдержадміністрації №1290а/А-2007 від 06.09.2007 р. було затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «ТРАНЗИТ» для будівництва та обслуговування автозаправочного комплексу та прийнято рішення про укладення договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,950 га для будівництва та обслуговування автозаправочного комплексу ТОВ «ТРАНЗИТ» із земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність або користування та перебувають у запасі Першотравневої сільської ради (за межами населеного пункту).
На підставі даного розпорядження, між Комінтернівською райдержадміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю «ТРАНЗИТ» був укладений договір оренди земельної ділянки від 24.12.2009 року, який, відповідно до вимог діючого законодавства України, був зареєстрований в Комінтернівському районом відділі Одеської регіональної філії центру ДЗК у книзі записів державної реєстрації Договорів оренди землі запис від 24.12.2009р. за №040952400190. Земельній ділянці було присвоєно кадастровий номер. Межі земельної ділянки були встановлені в натурі (на місцевості), про що свідчить Акт встановлення в натурі меж земельної ділянки від 05.12.2007р. Межі земельної ділянки погоджені з суміжними землекористувачами.
Відповідно до умов Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,950 га рілля. Згідно п. 6 Договору, - договір укладено строком на 49 років. Відповідно до п. 7 Договору, - орендна плата за землю вноситься у грошовій формі у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки, яка відповідно до п. 4 Договору складає 1 255 344,29 гривень.
Прокуратура вважає, що під час укладення вказаного договору відповідачами були порушенні положення ст.ст.122,123 Земельного кодексу, внаслідок чого зазначений договір підлягає визнанню недійсним. В обґрунтування наведеного прокурор зазначив, що повноваження щодо надання вищевказаної земельної ділянки для будівництва та обслуговування автозаправочного комплексу надано (чинним на момент укладення оспорюваного договору законодавством) виключно Одеській обласній державній адміністрації. Разом з цим, проведеним досудовим слідством кримінальному провадженню №42013170330000036 встановлено, що Комінтернівська РДА розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ТОВ «ТРАНЗИТ» земельної ділянки взагалі не видавала.
З наявного в матеріалах справи листа архівного відділу Комінтернівської районної державної адміністрації №03/188 від 06.09.2013 вбачається, що в архіві міститься копія розпорядження за №1290а/А-2007 від 06.09.2007 р., відповідно до якого Комінтернівською РДА погоджено відповідний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та рекомендовано клопотати перед Одеською обласною державною адміністрацією щодо затвердження цього проекту землеустрою. Крім того, відповідно до звернення ТОВ «ТРАНЗИТ», останній звертався до РДА з заявою саме про погодження проекту землеустрою, а не його затвердження.
Відповідно до листа Одеської обласної державної адміністрації за №4205/02-23/01/4272 від 16.07.2014 р., останньою розпорядження про передачу в оренду ТОВ «ТРАНЗИТ» спірної земельної ділянки не видавалось.
Таким чином прокурор вказує, що оскільки земельна ділянка передана ТОВ «ТРАНЗИТ» із земель запасу Першотравневої сільської ради Комінтернівського району, товариство має повернути вказану земельну ділянку до земель запасу Першотравневої сільської ради.
З наведених підстав прокурор звернувся з відповідним позовом до суду в інтересах позивача та просить суд:
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,95 га (кадастровий номер - 5122784200:01:002:0646), призначеної для будівництва та обслуговування автозаправочного комплексу на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області, який укладений 24.12.2009 р. між Комінтернівською районною державною адміністрацією та ТОВ "Транзит";
- зобов'язати ТОВ "Транзит" повернути земельну ділянку загальною площею 0,95 га (кадастровий номер - 5122784200:01:002:0646), яка розташована на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту) до запасу Першотравневої сільської ради.
Відповідач проти позову заперечував, в обґрунтування відзиву зазначив, що висновки позивача про порушення ст. 122 ЗК є хибними та ґрунтуються на невірному тлумаченні даної норми Земельного кодексу. Відповідач вказує, що земельна ділянка передавалась в оренду під будівництво об'єкту для обслуговування жителів територіальної громади району, отже Комінтернівська райдержадміністрація при прийнятті рішення про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та укладення договору оренди, діяла в межах своєї компетенції, передбаченої пунктом "в" ч. З ст. 122 Земельного кодексу України та ст. 19 Конституції України.
Відповідач звертає увагу суду на те, що Рішення Першотравневої сільської ради №52 від 10.08.2006р. "Про надання попереднього погодження на виділення земельної ділянки для будівництва та обслуговування АЗК "ТРАНЗИТ"; Розпорядження Комінтернівської райдержадміністрації №1538 від 20.10.2006р. "Про створення комісії по вибору земельної ділянки для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу ТОВ "ТРАНЗИТ"; Розпорядження Комінтернівської райдержадміністрації №17 від 12.01.2007р. "Про затвердження акту вибору земельної ділянки"; Розпорядження Комінтернівської райдержадміністрації №57 від 22.01.2007р. "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва та обслуговування автозаправочного комплексу ТОВ "ТРАНЗИТ"; Розпорядження Комінтернівської райдержадміністрації №1290а/А-2007 від 06.09.2007р. "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "ТРАНЗИТ" для будівництва та обслуговування автозаправочного комплексу з метою обслуговування мешканців територіальної громади району на території Першотравневої сільської ради", які стали підставою укладення оскарженого правочину, на теперешній час є діючими та жодним чином не скасовані.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Згідно зі статтею 121 Конституції України одним із завдань прокуратури України є представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право, зокрема, звертатись до суду, з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненій прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Згідно частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень частини третьої цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Згідно з ст.1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
Господарський суд порушує справи за позовними заявами: підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави, відповідно до ст. 2 ГПК України.
Відповідно до статті 14 Конституції України, частини 1 статті 148 Господарського кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави та об'єктом прана власності Українського народу. Від імені народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Окрім того, ст. 14 Конституції України та ст. 1 Земельного кодексу України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
У відповідності до ст. 119 Конституції України місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади.
Пунктом 7 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій віднесено вирішення питання використання земель, природних ресурсів, охорони довкілля.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 16 цього Закону - місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за використанням та охороною земель.
З огляду на викладене, органом уповноваженим державою здійснювати розпорядження спірною земельною ділянкою права є Одеська обласна державна адміністрація.
При розгляду справи суд приймає до уваги, що про вищевказані факти порушення вимог земельного законодавства прокуратурі Одеської області стало відомо у червні-липні 2014 року в ході вивчення матеріалів кримінального провадження за № 42013170330000036, у зв'язку з чим строк передбачений статтею 257 Цивільного кодексу України не пропущений .
Так, судом встановлено, що спірні правовідносини щодо укладення 24.12.2009 року між Комінтернівською райдержадміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю «ТРАНЗИТ» договору оренди земельної ділянки, який, відповідно до вимог діючого законодавства України, був зареєстрований в Комінтернівському районом відділі Одеської регіональної філії центру ДЗК у книзі записів державної реєстрації Договорів оренди землі запис від 24.12.2009р. за №040952400190.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 122 Земельного кодексу України встановлено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання; ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті. Обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб.
Відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до ст. 16 Закону України «Про оренду землі», ст. 124 Земельного кодексу України (діючих на час укладення договору оренди), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. В даному випадку повноваження щодо передачі цієї земельної ділянки для будівництва та обслуговування автозаправочного комплексу належали Одеській обласній державній адміністрації.
Судом під час розгляду справи встановлено, що Одеською обласною державною адміністрацією розпорядження про передачу в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «Транзит» спірної земельної ділянки не видавалось .
Статтею 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені в статті 203 цього Кодексу.
У пункті 2 статті 203 Цивільного кодексу України зазначено, що особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.
Таким чином, відсутність розпорядження Одеської обласної державної адміністрації, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування ТОВ «Транзит» та порушення відповідачем вимог земельного законодавства, є підставою для визнання спірного договору оренди земельної ділянки недійсним.
Решту доводів і поданих сторонами доказів, відхилення яких не обгрунтовано вище, суд відхиляє як такі, що не мають значення для вирішення спору.
Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Рішення прийнято на підставі наданих сторонами доказів, оскільки згідно із ст.33, 38 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона: повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; самостійно визначити і надати суду ті докази на підтвердження своїх доводів, які вважає необхідними, належними і достатніми. Докази витребовуються судом у ході розгляду справи лише у разі подання відповідного клопотання - на суд не покладено обов'язку вказувати стороні, які докази вона повинна подати на підтвердження свої вимог чи заперечень, або проводити розшук тих чи інших доказів з власної ініціативи.
При цьому суд приймає до уваги строк розгляду справи, достатність часу у будь-якої із сторін для надання доказів на підтвердження власних доводів, для спростування обставин чи доводів протилежної сторони та для подання суду клопотання про витребування таких доказів у інших осіб.
За при приписами ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Відповідно до ст.44, 49 ГПК України витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст.ст. 32,33,34,38,43,44,49,82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов прокурора заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації до Комінтернівської районної державної адміністрації (відповідач-1) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Транзит" (відповідач-2) про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки - задовольнити.
2. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,95 га (кадастровий номер - 5122784200:01:002:0646), призначеної для будівництва та обслуговування автозаправочного комплексу на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області, який укладений 24.12.2009 р. між Комінтернівською районною державною адміністрацією та ТОВ "Транзит";
3. Зобов'язати ТОВ "Транзит" повернути земельну ділянку загальною площею 0,95 га (кадастровий номер - 5122784200:01:002:0646), яка розташована на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту) до запасу Першотравневої сільської ради.
4. Стягнути з Комінтернівської районної державної адміністрації (67500, Одеська обл., Комінтернівський р-н., сел. Комінтернівське, просп. 40-річчя Визволення, буд. №1, код ЄДРПОУ 04057155) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач ГУ ДКСУ в Одеській області код ЄДРПОУ 37607526, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області МФО 828011 код класифікації: 22030001) судові витрати в розмірі 1218,0 /одна тисяча двісті вісімнадцять грн./.
5. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНЗИТ» (68000, Одеська обл., Комінтернівський р-н., м. Іллічіськ, вул. 1 Травня, буд. №24, код ЄДРПОУ 32572253) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач ГУ ДКСУ в Одеській області код ЄДРПОУ 37607526, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області МФО 828011 код класифікації: 22030001) судові витрати в розмірі 1218,0 /одна тисяча двісті вісімнадцять грн./.
Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного господарського суду, яка подається через місцевий господарський суд протягом 10-денного строку з моменту складення та підписання повного тексту рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо не буде подано апеляційну скаргу. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст складено та підписано 06.10.2014 року.
Суддя Ю.О. Зайцев
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2014 |
Оприлюднено | 14.10.2014 |
Номер документу | 40805383 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Зайцев Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні