cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" грудня 2014 р.Справа № 916/3039/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Бєляновського В.В.,
суддів: Мишкіної М.А., Будішевської Л.О.
при секретарі - Шитря О.М.
за участю представників:
Від прокурора : Малєєв О.М.
Від позивача: не з'явився
Від 1 відповідача: не з'явився
Від 2 відповідача:Приймачук С.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в. м. Одесі
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Транзит»
на рішення господарського суду Одеської області від 29 вересня 2014р.
по справі № 916/3039/14
за позовом: заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації
до відповідачів:
1. Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області;
2. Товариства з обмеженою відповідальністю «Транзит»
про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання повернути земельну ділянку
ВСТАНОВИЛА:
У липні 2014 року заступник прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Транзит» про визнання недійсним на підставі ч. 1 ст. 203, ст. 215 ЦК України договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,95 га (кадастровий номер - 5122784200:01:002:0646), призначеної для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області, укладеного 24.12.2009 року між відповідачами, та зобов'язання ТОВ «Транзит» повернути зазначену земельну ділянку до земель запасу Першотравневої сільської ради.
Позовні вимоги обґрунтовувалися тим, що оспорюваний договір укладено Комінтернівською районною державною адміністрацією з перевищенням повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, та в порушення 123 Земельного кодексу України за відсутності відповідного рішення місцевої ради чи органу виконавчої влади про затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.
ТОВ «Транзит» не визнало позов посилаючись на те, що земельна ділянка передавалася в оренду під будівництво об'єкту для обслуговування жителів територіальної громади району, отже Комінтернівська районна державна адміністрація при прийнятті рішення про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та укладення договору оренди діяла в межах своєї компетенції, передбаченої чинним законодавством.
Комінтернівська районна державна адміністрація визнала позов вказуючи те, що розпорядженням голови райдержадміністрації від 06.09.2007р. № 1290а/А-2007 проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Транзит» було лише погоджено. Отже, через відсутність розпорядження Одеської обласної державної адміністрації про затвердження проекту відведення та передачі земельної ділянки в оренду позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню.
Рішенням господарського суду Одеської області від 29 вересня 2014 року у справі (суддя - Зайцев Ю.О.) позов задоволено, визнано недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,95 га (кадастровий номер - 5122784200:01:002:0646), призначеної для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області, який укладений 24.12.2009р. між Комінтернівською районною державною адміністрацією та ТОВ "Транзит"; зобов'язано ТОВ "Транзит" повернути земельну ділянку загальною площею 0,95 га (кадастровий номер - 5122784200:01:002:0646), яка розташована на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту) до запасу Першотравневої сільської ради; стягнуто з Комінтернівської районної державної адміністрації на користь Державного бюджету України судові витрати в розмірі 1218 грн.; стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю «Транзит» на користь Державного бюджету України судові витрати в розмірі 1218 грн.
В апеляційній скарзі ТОВ «Транзит» просить скасувати пункти 2 та 5 резолютивної частини рішення господарського суду Одеської області від 29.09.2014р. та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні п. 2 позовних вимог заступника прокурора Одеської області. В обґрунтування вимог апеляційної скарги скаржник посилається на те, що судом не надано належної правової оцінки обставинам справи в їх сукупності та доказам наявним в матеріалах справи, рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечення на неї, вислухавши пояснення прокурора та відповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, рішенням Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області № 52-V від 10.08.2006р. надано ТОВ "Транзит" дозвіл на збір матеріалів щодо вибору земельної ділянки загальною площею 0,95 га пасовищ для будівництва АЗС із земель запасу Першотравневої сільської ради Комінтернівського району біля села Нова Вільшанка вздовж траси Одеса-Миколаїв.
Розпорядженням Комінтернівської районної держадміністрації № 17 від 12.01.2007р. затверджено акт вибору земельної ділянки, передбаченої для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу ТОВ "Транзит", загальною площею 0,95 га пасовищ із земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність або користування та перебувають у запасі на території Першотравневої сільської ради (за межами населеного пункту) та надано дозвіл на проведення проектно - вишукувальних робіт.
Розпорядженням Комінтернівської районної держадміністрації № 57 від 22.01.2007р. ТОВ "Транзит" надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки загальною площею 0,95 га пасовищ в оренду для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу, із земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність або користування та перебувають у запасі на території Першотравневої сільської ради (за межами населеного пункту). Зобов'язано ТОВ «Транзит» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подати для розгляду та затвердження в установленому порядку.
Розпорядженням Комінтернівської районної держадміністрації № 300 від 03.03.2007р. внесено зміни до вищевказаних розпоряджень, де слово «пасовищ» замінено словом «ріллі».
16.08.2007 року ТОВ «Транзит» звернулося до Комінтернівської районної держадміністрації з листом, в якому виклало прохання погодити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу із земель сільськогосподарського призначення на території Першотравневої сільської ради.
Як вбачається з архівної копії, виданої начальником архівного відділу Комінтернівської районної державної адміністрації разом з супровідним листом від 06.09.2013р. № 03/188, головою Комінтернівської районної державної адміністрації 06.09.2007 року було видано розпорядження № 1290а/А-2007, яким погоджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Транзит» в оренду для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу із земель сільськогосподарського призначення на території Першотравневої сільської ради. Пунктом 2 цього розпорядження зобов'язано ТОВ «Транзит» клопотати перед Одеською обласною державною адміністрацією про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу в оренду земельної ділянки, загальною площею 0,950 га ріллі, для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу із земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність або користування та перебувають у запасі Першотравневої сільської ради (за межами населеного пункту).
Зазначене розпорядження виготовлено на фірмовому бланку райдержадміністрації, підписано головою та засвідчено відбитком гербової печатки райдержадміністрації.
Разом з тим, в обґрунтування своїх заперечень проти позову відповідачем подано до матеріалів справи ксерокопію розпорядження голови районного державної адміністрації від « 06» вересня 2007р. № 1290а/А-2007, згідно з яким вирішено затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Транзит» в оренду для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу із земель сільськогосподарського призначення на території Першотравневої сільської ради; укласти договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,950 га ріллі для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу ТОВ «Транзит» із земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність або користування та перебувають у запасі Першотравневої сільської ради (за межами населеного пункту) (а.с. 69).
Вказана копія виготовлена не на фірмовому бланку райдержадміністрації, а на аркуші паперу, де рукописним текстом написано «Розпорядження», та на ній не міститься підпису голови і відбитку печатки райдержадміністрації.
Крім того, копії, які видаються органами державної влади України, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та їх об'єднаннями усіх форм власності, повинні бути засвідчені з додержанням вимог пункту 5.27 Національного стандарту України «Державна уніфікована система організаційно - розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів. ДСТУ 4163-2003», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 07.04.2003р. № 55, згідно з яким відмітку про засвідчення копії документа складають зі слів "Згідно з оригіналом", назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії і проставляють нижче реквізиту 23.
Подана відповідачем копія розпорядження вищевказаним вимогам не відповідає.
За фактом наявності в технічній документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди ТОВ «Транзит» на земельну ділянку, копії розпорядження голови Комінтернівської районної державної адміністрації від 06.09.2007р. № 1290а/А-2007 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Транзит», слідчим СВ Комінтернівського РВ ГУ МВС України в Одеській області було проведено досудове розслідування за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України, в процесі якого встановлено, що в архівному відділі Комінтернівської районної державної адміністрації зберігається оригінал розпорядження від 06.09.2007р. № 1290а/А-2007 «Про погодження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Транзит» для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу на території Першотравневої сільської ради», яким райдержадміністрацією лише погоджено вказаний проект із землеустрою та зобов'язано ТОВ «Транзит» клопотати перед Одеською обласною державною адміністрацією про затвердження проекту. Оригіналу розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації від 06.09.2007р. № 1290а/А-2007 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Транзит» в ході досудового розслідування не встановлено. В управлінні Держземагенства у Комінтернівському районі Одеської області, Комінтернівській районній державній адміністрації Одеської області та в Одеській обласній державній адміністрації оригінал розпорядження такого змісту не зберігається. У зв'язку з цим, постановою від 31.10.2013р. вказане кримінальне провадження було закрито.
В листі Одеської обласної державної адміністрації від 16.07.2014р. № 4205/02-23/01/4272 повідомляється, що їй не було відомо про факт порушення Комінтернівською районною державною адміністрацією вимог Земельного кодексу України при виданні головою райдержадміністрації розпоряджень і головою обласної державної адміністрації не видавалися розпорядження щодо передачі в оренду ТОВ «Транзит» відповідної земельної ділянки.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів вважає, що надана відповідачем в обґрунтування своїх заперечень ксерокопія розпорядження райдержадміністрації від 06.09.2007р. № 1290а/А-2007 є підробленою, а тому не береться судом до уваги.
24.12.2009 року між Комінтернівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ «Транзит» було укладено договір оренди земельної ділянки, зареєстрований в Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії Центру ДЗК за №040952400190, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,950 га для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу із земель сільськогосподарського призначення на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області, на підставі розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації від 06.09.2007р. № 1290/А-2007, строком на 49 років. Кадастровий номер земельної ділянки - 5122784200:01:002:0646.
Умовами пунктів 12 та 13 даного договору визначено, що земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу; цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення.
Зазначена в даному договорі земельна ділянка була передана орендареві від орендодавця на підставі акту приймання - передачі від 24.12.2009р.
Предметом даного спору є вимога заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Одеської обласної державної адміністрації до відповідачів Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області та ТОВ „Транзит" визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 24.12.2009р., укладений між відповідачами, на підставі ч. 1 ст. 203, ст. 215 ЦК України та зобов'язати ТОВ «Транзит» повернути зазначену земельну ділянку до земель запасу Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області. Обґрунтована дана вимога тим, що оспорюваний договір укладено з порушенням вимог діючого земельного законодавства. Підставами для визнання оспорюваного договору оренди землі недійсним заступник прокурора вказує те, що оспорюваний договір укладено Комінтернівською районною державною адміністрацією з перевищенням повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, та в порушення 123 Земельного кодексу України за відсутності відповідного рішення місцевої ради чи органу виконавчої влади про затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.
З огляду на встановлені обставини справи колегія суддів погоджується з прийнятим судом першої інстанції судовим рішенням про задоволення позову, з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, є Закон України "Про оренду землі".
За змістом ч. 1 ст. 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Частиною 2 ст. 16 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Частинами 3, 4 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
Обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.
Відповідно до положень ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Згідно з положеннями ст. 123 цього Кодексу, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Статтею 1 Закону України «Про автомобільні дороги» визначено, що автозаправні станції, автозаправні комплекси є об'єктами дорожнього сервісу, на яких здійснюється обслуговування учасників дорожнього руху та які розміщуються на землях дорожнього господарства або потребують їх використання для заїзду та виїзду на автомобільну дорогу.
Таким чином, оскільки спірна земельна ділянка загальною площею 0,950 га із земель сільськогосподарського призначення на території Першотравневої сільської ради Комінтернівського району Одеської області передавалася в оренду ТОВ «Транзит» для будівництва та обслуговування автозаправного комплексу, тобто об'єкту дорожнього сервісу призначеного для обслуговування учасників дорожнього руху вздовж траси Одеса-Миколаїв, то повноваження щодо передачі вищевказаної земельної ділянки в оренду згідно з ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України належить виключно Одеській обласній державній адміністрації.
Також судом апеляційної інстанції установлено, і це підтверджується матеріалами справи, що рішення про затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду відповідачеві ТОВ «Транзит» ні Комінтернівською районною державною адміністрацією, а ні Одеською обласною державною адміністрацією не приймалося.
Згідно із частиною 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Зокрема, відповідно до частини першої вказаної статті зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства.
З огляду на наведене, оскільки оспорюваний договір укладено Комінтернівською районною державною адміністрацією з перевищенням повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, та в порушення 123 Земельного кодексу України за відсутності відповідного рішення місцевої ради чи органу виконавчої влади про затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду, з порушенням прав Одеської обласної державної адміністрації, то договір оренди земельної ділянки від 24.12.2009 року є недійсним у зв'язку з недодержанням сторонами в момент вчинення цього правочину встановленого законом порядку.
З урахуванням наведених правових положень та встановлених обставин даної справи, колегія суддів вважає доводи викладені скаржником в апеляційній скарзі необґрунтованими, оскільки вони спростовуються зібраними по справі доказами та не відповідають вимогам закону, що регулює спірні правовідносини. За таких обставин колегія суддів не знаходить законних підстав для повного чи часткового задоволення вимог апеляційної скарги.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів не вбачає підстав для скасування оскаржуваного рішення.
Керуючись ст. ст. 99, 101-105 ГПК України, Одеський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду Одеської області від 29 вересня 2014 року у справі № 916/3039/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Транзит» - без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.
Повна постанова складена 17.12.2014р.
Головуючий суддя: Бєляновський В.В.
Судді: Мишкіна М.А.
Будішевська Л.О.
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2014 |
Оприлюднено | 18.12.2014 |
Номер документу | 41933162 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Бєляновський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні