Постанова
від 07.10.2014 по справі 916/2287/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" жовтня 2014 р. Справа № 916/2287/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

головуючого судді : Величко Т.А.

суддів: Таран С.В., Ярош А.І.

при секретарі: Бендерук Є.О.

за участю представників сторін:

від прокуратури Одеської області - Шивцова С.А;

від прокуратури Татарбунарського району Одеської області - не з'явився;

від позивача - не з'явився;

від відповідача - Брицька М.Я., Лизогуб М.О., Остапенко Н.М.;

від третьої особи - Головатий П.І.;

розглянувши апеляційну скаргу Заступника прокурора Одеської області

на рішення господарського суду Одеської області від 16.07.2014р.

у справі № 916/2287/14

за позовом: Прокурора Татарбунарського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного Управління Держземагенства в Одеській області

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕД ФОРЕСТ"

за участю 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору по стороні позивача: Татарбунарської районної ради Одеської області

про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язати повернути земельну ділянку нормативною вартістю 10 654 000 грн.

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Татарбунарського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного Управління Держземагенства в Одеській області звернувся до господарського суду Одеської області з позовними вимогами до ТОВ "РЕД ФОРЕСТ", 3-тя особа, яка не заявляє самостійних вимог: Татарбунарська районна рада про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 5125080400:01:001:1013), розташованої на території Білоліської сільської ради, загальною площею 20 га, який укладено між TOB "РЕД ФОРЕСТ" та Головним Управлінням Держземагентства в Одеській області 25.02.2014 р. на підставі наказу ГУ Держземагентства в Одеській області від 25.02.2014р. №ОД/5125080400:01:001/00000292; зобов'язання ТОВ "РЕД ФОРЕСТ" повернути земельну ділянку, розташовану на території Білоліської сільської ради, загальною площею 20 га (кадастровий номер 5125080400:01:001:1013) за межами населеного пункту.

Позовні вимоги обґрунтовані недотриманням вимог земельного законодавства при укладенні спірного договору, а саме: технічна документація з нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки не розглядалась, та не погоджувалась, на розгляд до Татарбунарської районної ради не надавалась, останньою не затверджувалась та відповідно не має юридичної сили. Укладення зазначеного договору без проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки сприяло умови спричинення шкоди фінансовим інтересам держави у вигляді ненадходження до бюджету коштів через неправильний розрахунок орендної плати на підставі земельного податку, коли у відповідності до вимог діючого законодавства це необхідно робити на підставі та після проведення і введення в дію нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передається в оренду.

В уточненнях до позовних вимог прокурор Татарбунарського району просив зобов'язати ТОВ "РЕД ФОРЕСТ" повернути земельну ділянку, розташовану на території Білоліської сільської ради, загальною площею 20 га(кадастровий номер 5125080400:01:001:1013) (за межами населеного пункту) до земель державної власності в особі Головного Управління Держземагенства в Одеській області, оскільки відповідно до ст. 122 ЗК України саме на нього покладені повноваження щодо розпорядження земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення.

У відзиві на позовну заяву ТОВ "РЕД ФОРЕСТ" вважає, що заявник не довів наявність обставин для визнання недійсним спірного договору; заявник безпідставно звернувся з позовом за відсутності порушеного права позивача, яке підлягає судовому захисту; твердження заявника, що за наявності технічної документації та нормативної грошової оцінки земельної ділянки узгоджений сторонами розмір орендної плати був би іншим, ніж зазначений в спірному договорі, є нормативно та документально обгрунтованим припущенням. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки не є істотною умовою договорів оренди землі.

В поясненнях до позовної заяви Головне Управління Держземагенства в Одеській області від 09.07.2014р. №9-15-0.4-5735/2-14 не підтримує позовні вимоги прокурора. При укладенні договору оренди 25.02.2014р. були дотримані всі істотні умови, визначені ст. 15 ЗУ «Про оренду землі». Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки не є істотною умовою оренди землі. Згідно нової редакції п.п. 288.5.1, п.288.5 ст. 288 ПК України укладення договору оренди земель державної та комунальної власності з 01.04.2014р. можливо лише за наявності нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки. Зазначена в листі Відділу Держземагенства у Татарбунарському районі Одеської області №24-2-02/1417 з 06.06.2014р., середня вартість 1кв.м земель енергетики на території Білоліської сільської Ради, на який посилається прокурор, стосується земельних ділянок, розташованих на території Білоліської сільської Ради, тобто, в межах населеного пункту і до переданої в оренду земельної ділянки (за межами населеного пункту) ніякого відношення не має. Також є безпідставними доводи прокурора про спричинення спірним договором шкоди державним інтересам держави, оскільки відповідач сплачує своєчасно кошти за користування земельною ділянкою.

Прокурор у своїх запереченнях на відзив ТОВ "РЕД ФОРЕСТ" та пояснення Головного Управління Держземагенства в Одеській області вважає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки є одним з найважливіших економічних регуляторів земельних відносин та застосовується при визначенні розміру орендної плати за землі державної та комунальної власності. Дані про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки оформляється як витяг з технічної документації і береться за основу розрахунку розміру орендної плати.

Спірний договір оренди землі було укладено 25.02.2014р. тобто, в строк коли набрав чинності (з 27.09.2013р.) Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, затверджений наказом Мінагропрому України з 22.08.2013р. №50В, а від так була можливість замовити та розробити технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі та визначити розмір орендної плати з додержанням законодавчо передбаченої процедури, що не було зроблено сторонами умисно, з метою явного заниження розміру орендної плати. Про це свідчять і умови пункту 4.1 оскаржуваного договору.

В клопотанні від 16.07.2014р. №9-15-0.4-5735/2-14 Головного Управління Держземагенства в Одеській області видізвало надані ним пояснення по суті спору від 09.07.2014р.

Рішенням господарського суду Одеської області від 16.07.2014р. (суддя Никифорчук М.І.) у задоволенні позову прокурора Татарбунарського району Одеської області відмовлено повністю.

Судове рішення мотивоване тим, що при укладенні договору оренди сторонами були дотримані всі істотні умови, визначені ст. 15 ЗУ України «Про оренду землі»; нормативна грошова оцінка земельної ділянки не є істотною умовою договорів оренди землі. Як зазначив господарський суд, прокурор взагалі не обґрунтував та не надав жодного доказу того, що позивачі, уклавши зазначений договір без проведення нормативно грошової оцінки земельної ділянки - створив умови спричинення шкоди фінансовим інтересам держави у вигляді ненадходження до бюджету коштів через неправильний розрахунок орендної плати на підставі земельного податку.

Суд також послався на наявну практику Європейського суду з прав людини, а саме рішення від 24.06.2003р. у справі "Стретч проти Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії". Європейський суд з прав людини дійшов висновку, що визнання недійсним договору, згідно з яким особа отримала майно від держави, та подальше позбавлення цього майна на підставі того, що державний орган порушив закон, є неприпустимим.

В апеляційній скарзі не погодившись з висновком суду, заступник прокурора Одеської області просить рішення господарського суду скасувати, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Доводи скаржника ґрунтуються на допущених господарським судом порушених норм матеріального та процесуального права, прокурор у позові просив визнати недійсним договір не у зв'язку з порушенням ЗУ України «Про оренду землі», а з огляду на порушення вимог ЗУ «Про оцінку земель», який є спеціальним законом, що має застосовуватись до спірних правовідносин. Посилання суду на постанову Європейського суду з прав людини взагалі є недоречним, оскільки в ній (рішення від 24.06.2003р.) мова йде про позбавлення особи права власності на майно, натомість у даній справі предметом судового спору є такі правовідносини які виникли з договору оренди земельної ділянки.

Колегія суддів перевіривши матеріали справи (фактичні обставини справи) на предмет правильності їх юридичної оцінки господарським судом та заслухавши пояснення присутніх в засіданні представників сторін, дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з такого.

Наказом Головного Управління Держземагенства в Одеській області від 27.08.2013р. №ОД/Б125080400:01:001/00000045 надано дозвіл ТОВ "РЕД ФОРЕСТ" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду строком на 49 років для розміщення та експлуатації сонячної електростанції орієнтованою площею 20 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність чи користування на території Білоліської сільської Ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населеного пункту).

Наказом №ОД/5125080400:01:001/00000292 від 25.02.2014р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду строком на 49 років ТОВ "РЕД ФОРЕСТ" для розміщення та експлуатації сонячної електростанції за адресою Білоліської сільської Ради (за межами населеного пункту) площею 20 га (в.ч. пасовища -20 га), кадастровий номер 5125080400:01:001:1013 (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення).

Пунктом 3 вказаного наказу визначено, що до проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки орендна плата встановлюється в розмірі 12-ти земельних податків за 1рік; після проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та затвердження її у встановленому законодавством порядку річна орендна плата встановлюється в розмірі від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі (п.п. 3.1).

Проект землеустрою відведення земельної ділянки в довгострокову оренду строком на 49 років для розміщення та експлуатації сонячної електростанції за адресою Білоліської сільської Ради (за межами населеного пункту) Татарбунарського району Одеської області було розроблено ПП «Бюро проектування та експертизи » за замовленням ТОВ "РЕД ФОРЕСТ" на підставі договору від 17.04.2013 №212/3-С.

На підставі наказу Головного Управління Держземагенства в Одеській області від 25.02.2014р. №ОД/5125080400:01:001/00000292 між Головним Управлінням Держземагентства в Одеській області (орендодавець) та TOB "РЕД ФОРЕСТ" (орендар) 25.02.2014р. було укладено договір оренди землі №27.

За вказаним договором в строкове платне користування товариству була передана земельна ділянка для розміщення та експлуатації сонячної електростанції загальною площею 20 га (в.ч. пасовища -20 га) на території Білоліської сільської Ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населеного пункту).

Кадастровий номер земельної ділянки 5125080400:01:001:1013. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до п.2.4 договору - нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена. Строк дії договору - 49 років.

Пунктом 4.1 встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Білоліської сільської Ради в УДКАСУ у Татарбунарському районі Одеської області у розмірі 12 земельних податків, а саме 56270,64 грн. за 1 рік. Після проведення та введення в дію нормативно грошової оцінки земельної ділянки орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від визначеної нормативно грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативно грошової оцінки.

Підставою для визнання недійсним спірного договору оренди земельної ділянки прокурор зазначив те, що технічна документація з нормативно грошової оцінки зазначеної земельної ділянки не розглядалась, не погоджувалась, на розгляд до Татарбунарської районної Ради не надавалася, останньою не затверджувалась та відповідно не має юридичної сили. Укладення договору без проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки створює умови спричинення шкоди фінансовим інтересам держави у вигляді ненадходження до бюджету коштів через неправильний розрахунок орендної плати на підставі земельного податку, коли у відповідності до вимог діючого законодавства це необхідно робити на підставі та після проведення і введення в дію нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передається в оренду.

Апеляційна інстанція з огляду на встановлені обставини справи, зазначає таке.

Відповідно до ч.1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішення органів виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймаються на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: злочину цільового призначення земельної ділянки відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

Відповідно до положень цієї статті рішення про надання земельних ділянок у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюється: затвердженням проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок; надання земельних ділянок особі у користування з визначенням умов надання, в.т.ч. (у разі наявності) вимог щодо використання сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двохтижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно з законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Із змісту ст. 13, 15 ЗУ «Про оренду землі» вбачається, що до договору оренди землі орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є в т.ч., орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Відповідно до вимог ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно вимог ст. 26 Закону України «Про землеустрій» документація із землеустрою підлягає державній експертизі, метою забезпечення її відповідності вихідним даним та технічним умовам, вимогам законів України і чинним нормативно правовим актам. Порядок здійснення державної експертизи документації із землеустрою визначається законом.

Статею 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Головне Управління Держземагенства в Одеській області було створено відповідно до наказу Державного агентства земельних ресурсів України від 06.07.2012р. №310, державна реєстрація проведена 25.07.2012р. Відповідно до змін до Положення про Головне Управління Держземагенства в Одеській області від 14.03.2013р. (п. 4.30-4.32) до його повноважень передачі відповідно до закону земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області.

На виконання вказаних повноважень Головне Управління Держземагенства в Одеській області видало 27.08.2013р. наказ №ОД/5125080400:01:001/00000045 про надання дозволу ТОВ "РЕД ФОРЕСТ" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в довгострокову оренду на 49 років для розміщення та експлуатації сонячної електростанції площею 20га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які не надані у власність чи користування на території Білоліської сільської Ради Татарбунарського району Одеської області (за межами населеного пункту).

Наказом Головного Управління Держземагенства в Одеській області від 25.02.2014 №ОД/5125080400:01:001/00000292 затверджено проект землеустрою, розроблений ПП «Бюро проектування та експертизи».

Пунктом 3 вказаного наказу встановлено, що до проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки орендна плата встановлюється в розмірі 12 земельних податків за 1 рік; після проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та затвердження її у встановленому законодавством порядку, річна орендна плата встановлюється в розмірі 3% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі (п.п. 3.1 наказу).

Вказані положення кореспондуються і з п.4.1 договору оренди землі №27.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади АР Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Пунктом 2.24 постанови Пленуму ВГСУ №6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання практики розгляду справи у спорах, що виникають із земельних відносин» встановлено, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України. З огляду на це, судам потрібно встановлювати наявність у відповідного органу повноважень для вирішення питання щодо затвердження проекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а також, дійсність укладення договору, що оспорюється. Також слід враховувати, що оспорений договір оренди укладається на виконання рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, та без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.

Оскільки право оренди спірної земельної ділянки виникло на підставі наказу Головного Управління Держземагенства в Одеській області від 25.02.2014 №ОД/5125080400:01:001/00000292, щодо якого судом не встановлено його незаконність, відсутні підстави для визнання недійсним договору оренди землі №27 від 25.02.2014р.

Доводи прокурора про те, що технічна документація з нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки не розглядалась, не погоджувалась, на розгляд Татарбунарської райради не надавалась та нею не погоджувалась, судовою колегією не приймається, оскільки чинне законодавство не пов'язує дійсність договору оренди землі від наявного або відсутнього затвердження у встановленому законом порядку технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, також це не є істотною умовою договору оренди землі, відсутність якої не може свідчити про недотримання відповідачами вимог чинного законодавства при укладенні спірного договору оренди землі.

Крім того, згідно положень ст. 18 ЗУ «Про оцінку земель» нормативно грошова оцінка земельних ділянок несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів проводиться не рідше, ніж один раз на 7-10 років.

За таких обставин, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції підставно відмовлено в задоволенні позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 99, 101, 103-105 ГПК України,

суд постановив:

Апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області залишити без задоволення, рішення господарського суду Одеської області від 16.07.2014р. у справі №916/2287/14 - без змін.

Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку.

Повний текст складено та підписано 10.10.2014 року.

Головуючий суддя Т.А. Величко

Суддя С.В. Таран

Суддя А.І. Ярош

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.10.2014
Оприлюднено16.10.2014
Номер документу40869489
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2287/14

Ухвала від 09.09.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Ухвала від 21.08.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Ухвала від 16.04.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 14.04.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 19.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Грек Б.М.

Постанова від 02.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 13.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Постанова від 07.10.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Рішення від 16.07.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні