Ухвала
від 02.07.2014 по справі 815/3325/14
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/3325/14

У Х В А Л А

02 липня 2014 року

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Цховребової М.Г.

при секретарі судового засідання - Філімоненко А.О.

за участю:

позивача - ОСОБА_1

представника позивача - ОСОБА_2

представників відповідачів - Пасічніченко В.М., Михальчука Л.С.

представника третьої особи - Марочкіна В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Одесі клопотання представників відповідачів та третьої особи про закриття провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держземагентства в Одеській області, Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Русіч і К», про визнання недійсними наказів та земельних торгів, -

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держземагентства в Одеській області, Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю «Русіч і К», (з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 02.07.2014 року) про визнання недійсними:

- наказів Головного управління Держземагентства в Одеській області:

- від 22.10.2013 року № ОД/5122083600:01:002/00000102;

- від 28.10.2013 року № 106 в частині затвердження переліку прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які виставляються на земельні торги у формі аукціону окремими лотами земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, яка не надана у власність чи користування, загальною площею 50,0000 га ріллі, розташована на території Одеської області Ізмаїльського району Матроської сільської ради (за межами населеного пункту), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- від 28.10.2013 року № 106 в частині виставлення на земельні торги у формі аукціону земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, яка не надана у власність чи користування, загальною площею 50,0000 га ріллі, розташована на території Одеської області Ізмаїльського району Матроської сільської ради (за межами населеного пункту), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- земельних торгів за лотом № 1 щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, яка не надана у власність чи користування, загальною площею 50,0000 га ріллі, розташована на території Одеської області Ізмаїльського району Матроської сільської ради (за межами населеного пункту), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, оформлені протоколом № 1/8 від 5 грудня 2013 року, підписаним переможцем торгів, виконавцем торгів - Державним підприємством «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» та організатором земельних торгів - Головним управлінням Держземагентства в Одеській області.

В судовому засіданні 02.07.2014 року з'ясовано, що 10.06.2014 року через канцелярію суду представником третьої особи подано клопотання про, у якому, керуючись п. 1 ч. 1 ст. 157 КАС України, він просить провадження по справі № 815/3325/14 закрити з тих підстав, зокрема, що:

- до суду звернулась фізична особа ( ОСОБА_1), але у проведенні земельних торгів у формі аукціону приймала участь фізична особа-підприємець ОСОБА_1, що підтверджується змістом заяви фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, про участь у земельних торгах у формі аукціону;

- Головне управління Держземагентства в Одеській області - є територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України, йому підпорядковане та діє згідно Положення про Головне управління Держземагентства в Одеській області, затвердженим наказом Держземагентства від 06.07.2012 року № 310, із змінами від 01.03.2013 року № 85. За п.п. 4.30, 4.31 зазначеного положення Головне управління Держземагентства в Одеській області - не відноситься до суб'єкта владних повноважень у розумінні п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України, та є рівноправним суб'єктом земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію делегованого права розпоряджатися землею.

Державне підприємство «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» взагалі не відносяться до суб'єктів владних повноважень, оскільки є суб'єктом господарювання.

Спір у справі стосується права користування земельною ділянкою, тобто цивільного права і виник у позивача з особами, які - не є суб'єктами владних повноважень;

- позов, предметом якого є перевірка правильності формування волі Головного управління Держземагентства в Одеській області стосовно розпорядження землею та передачі права користуватись нею, а також законності угоди (договору оренди землі) між рівноправними сторонами, не може бути розглянутий за правилами КАС України, оскільки спір - не є публічно-правовим, тощо.

12.06.2014 року через канцелярію суду від представників відповідачів надійшли клопотання, у яких, керуючись ст. 17, п. 1 ч. 1 ст. 109, п. 1 ч. 1 ст. 157 КАСУ, постановою Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних правовідносин», вони також просять винести ухвалу про закриття провадження у справі № 815/3325/14 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держземагентства в Одеській області, Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», третя особа - ТОВ «Русіч і К» про визнання недійсними торгів з оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 50 га на території Матроської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, укладеного між головним управлінням та ТОВ «Русіч і К», з тих підстав, зокрема, що:

- з положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.

Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або орган місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності;

- позовну заяву ОСОБА_1 подано як фізичною особою, проте заяву про участь у земельних торгах ОСОБА_1 подавав як ФОП, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію ФОП серії НОМЕР_1, тобто, склад сторін у даному випадку відповідає вимогам ст. 1 ГПК України;

- оскільки головне управління виступало організатором земельних торгів та укладало договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту, реалізуючи свої повноваження як орган виконавчої влади по передачі земельної ділянки у користування на підставі ч. 4 ст. 122 ЗК України, Положення про Головне управління Держземагентства в Одеській області, спір не є публічно-правовим, отже він підлягає вирішенню у господарському судочинстві, тощо.

02.07.2014 року через канцелярію суду від представника третьої особи надійшли доповнення до клопотання про закриття провадження по справі, у яких, керуючись п. 1 ч. 1 ст. 157 КАСУ, він просить провадження по справі № 815/3325/14 закрити, з тих підстав, зокрема, що:

- спори, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, не можуть бути підвідомчі адміністративним судам, оскільки відносини щодо набуття та реалізації громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та цивільного обороту земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими;

- Головне управління Держземагентства в Одеській області виконуючи статутну функція (п. 4.31 Положення) виступило організатором земельних торгів щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у користування в межах області, що підтверджується змістом наказу «Про проведення земельних торгів у формі аукціону» від 28.10.2013 року № 106;

- наказ ГУ Держземагенства в Одеській області від 28.10.2013 року № 106 не має обов'язкового характеру, а тому не породжує будь-яких прав, обов'язків та певних правових наслідків для позивача (ОСОБА_1), а направлений на повідомлення невизначеного кола осіб на участь в торгах та підготовку ГУ Держземагентства в Одеській області до торгів;

- прийняття рішення про участь в торгах для ОСОБА_1 або для будь-якої іншої особи, це власне рішення особи, яке відбувається на власний розсуд, що вказує відсутність ознаки публічно-правового спору, а саме підпорядкованість позивача (ОСОБА_1) в будь-якій формі або порядку до Головного управління Держземагентства в Одеській області, або Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», який за статутом діє виключно, як суб'єкт господарювання. Одночасно і у Головного управління Держземагентства в Одеській області, або Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», який за статутом діє виключно, як суб'єкт господарювання відсутні владні приписи до позивача (ОСОБА_1), що вказує на відсутність в цілому справи адміністративної юрисдикції.

Представники відповідачів та третьої особи підтримали зазначені клопотання з підстав, викладених у клопотаннях.

Позивач та його представник заперечували проти задоволення клопотань відповідачів та третьої особи, вважаючи їх необґрунтованими та безпідставними.

Заслухавши позицію представників відповідачів та третьої особи, думку позивача та його представника, дослідивши матеріали справи в межах розгляду клопотань, суд вважає, що клопотання відповідачів та третьої особи не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 157 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

При цьому, по-перше, в судовому засіданні 02.07.2014 року судом прийнято заяву позивача про зміну позовних вимог, у якій на відміну від первісно заявленого позову немає вимоги про визнання недійсним договору оренди спірної земельної ділянки, укладеного з переможцем торгів ТОВ «Русіч і К».

По-друге, в т.ч. з урахуванням вищезазначеної обставини, посилання у клопотаннях на те, що до суду звернулась фізична особа ( ОСОБА_1), але у проведенні земельних торгів у формі аукціону приймала участь фізична особа-підприємець ОСОБА_1, є питанням про склад осіб, які братимуть участь у справі, та може бути вирішено, зокрема, в порядку ст. 52 КАС України «Заміна неналежної сторони».

По-третє, в судовому засіданні з'ясовано, що Головне управління Держземагентства в Одеській області - замовник (організатор) спірних земельних торгів, Державне підприємство «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» - виконавець спірних земельних торгів. Представниками відповідачів у клопотаннях та у судовому засіданні визнано, що відповідачі при здійсненні ними вищезазначених функцій діяли на виконання делегованих державою повноважень.

Відповідно до п. 9 ст. 3 КАС України відповідач - суб'єкт владних повноважень, а у випадках, передбачених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

Згідно з п. 7 ст. 3 КАС України суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Враховуючи та на підставі наведеного, суд дійшов до висновку про необґрунтованість клопотань відповідачів та третьої особи та про відсутність законодавчих підстав для закриття провадження у справі.

Керуючись ст.ст. 157, 160, 165 КАС України, суд -

ухвалив:

У задоволенні клопотань представників Головного управління Держземагентства в Одеській області, Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Русіч і К» про закриття провадження у справі № 815/3325/14, - відмовити.

Ухвала оскарженню не підлягає.

В повному обсязі ухвалу складено 7 липня 2014 року.

Суддя М.Г. Цховребова

інше

відмова в закритті

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2014
Оприлюднено17.10.2014
Номер документу40907392
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/3325/14

Ухвала від 18.08.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 02.07.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Постанова від 19.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 02.07.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 27.08.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 26.08.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 20.06.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Цховребова М. Г

Ухвала від 19.06.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е. А.

Ухвала від 05.06.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні