cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 жовтня 2014 р. Справа № 909/812/14
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Максимів Т. В. , при секретарі судового засідання Кошилович М. П., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: заступника прокурора м.Івано-Франківська в інтересах держави Івано-Франківської міської ради в особі комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром", вул. Ботанічна, 2, м. Івано-Франківськ,76000
до відповідача: публічного акціонерного товариства "Авангард", с. Загвіздя,Тисменицький район, Івано-Франківська область,77450
про стягнення 28968,35 грн.
за участю представників сторін:
від прокуратури: старший прокурор відділу Аверкова Н.О., посвідчення №015218 від 13.02.2013,
від позивача: 1. представник Яковійчук С.Ю., довіреність № 10-02/16 від 04.01.2014,
2. начальник відділу лабораторного контролю Майстришин Л.-М. В., довіреність №7-2-1/1210 від 02.10.2014,
від відповідача: представник Різнічук О.І., довіреність № 7 від 26.08.2014,
від Івано-Франківської міської ради: представник не з"явився.
ВСТАНОВИВ:
Заступник прокурора м.Івано-Франківська в інтересах держави Івано-Франківської міської ради в особі комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" звернувся до господарського суду з позовом до публічного акціонерного товариства "Авангард" про стягнення 28968,35грн.
Позовні вимоги мотивовано порушенням відповідачем умов договору на відпуск і споживання питної води з комунального водопроводу та на приймання стічних вод до комунальної каналізації №13 від 02.01.10, що полягає у скиді відповідачем до комунальної каналізації стічних вод з порушенням показників якості цих вод, визначених п.2.26 даного договору.
09.10.14 прокуратурою м.Івано-Франківська подано заяву про уточнення позовних вимог №115-310-14 (вх.№15643/14 від 09.10.14) щодо застосування в обгрунтування позовних вимог Правил приймання стічних вод у комунальну систему каналізації м.Івано-Франківська, затверджених рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради №493 від 12.09.13.
Керуючись ч.3 ст.2 ГПК України, заступник прокурора м.Івано-Франківська в позовній заяві №115-310 від 20.06.14 (вх.№10544/14 від 28.07.14) визначив, на підставі якого законодавства подається позов; в чому саме порушуються матеріальні інтереси держави; обґрунтував необхідність їх захисту. Тому, у відповідності до ч.1 ст.2 ГПК України, слід вважати, що прокурор з вимогами, викладеними в позові, звернувся до господарського суду в інтересах держави Івано-Франківської міської ради на підставі покладеного на нього п.2 ст. 121 Конституції України представництва.
В судовому засіданні 09.10.14 оголошувалася перерва до 13.10.14.
В судовому засіданні 13.09.10 представники позивача та прокуратури позовні вимоги підтримали у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача щодо позову заперечив, свої заперечення виклав у відзиві на позов №584 від 22.09.14 (вх.№14577/14 від 23.09.14) та доповненні до нього №601 від 01.10.14 (вх.№15165/14 від 01.10.14). Зокрема, звернув увагу суду на те, що результати вимірювань показників якості стічної води, згідно проби від 24.09.13, проведених Івано-Франківським обласним управлінням водних ресурсів, відрізняються від результатів позивача, що підтверджується долученими до матеріалів справи протоколом №140 проведення вимірювань показників якості стічних вод та актом розпломбування та ідентифікації проб зворотних вод (оригінали вказаних документів оглянуто в судовому засіданні). Крім того просив суд взяти до уваги те, що позивачем при проведенні аналізу якості стічних вод використана невірна Методика.
Розглянувши матеріали справи із врахуванням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод стосовно розгляду справи упродовж розумного строку, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, суд вважає за правильне взяти до уваги наступне.
02.01.10 між комунальним підприємством "Івано-Франківськводоекотехпром" та публічним акціонерним товариством "Авангард" укладено договір на відпуск і споживання питної води з комунального водопроводу та на приймання стічних вод до комунальної каналізації №13.
Згідно з умовами даного договору комунальне підприємство "Івано-Франківськводоекотехпром" зобов"язалося забезпечувати об"єкти відповідача питною водою та приймати від нього стічні води (п.2.1.1 та п.2.1.3 договору). У свою чергу, відповідач зобов"язався проводити скид стічних вод в міську каналізацію згідно встановлених п.2.2.6 даного договору показників якості, а у випадку перевищених показників якості оплачувати за скинуті стічні води з застосуванням діючих тарифів коефіцієнта кратності, який встановлюється згідно розділу 3 Правил приймання стічних вод у комунальну систему каналізації м.Івано-Франківська. Цим же пунктом договору передбачено, що показники якості стічних вод контролюються позивачем.
У відповідності до умов договору та Правил приймання стічних вод у комунальну систему каналізації м.Івано-Франківська, затверджених 12.09.13 рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради №493, 24.09.13, 16.12.13, 12.03.14 та 11.06.14, на підставі направлень №425/1365 від 03.09.13, №576/3063 від 29.11.13, №149/4421 від 03.03.14 та №384/5427 від 05.06.14, позивачем, шляхом відбору проб, проведено перевірки якості стічних вод, що скидаються відповідачем у комунальну каналізацію.
Відбір проб проведено з метою контролю якості стічних вод відповідача з контрольного колодязя перед випуском в міський каналізаційний колектор ручним способом в скляні пляшки об"ємом 1 л кожна проба та оформлено актами відбору проб стічних вод №373 від 24.09.13, №522 від 16.12.13, №72 від 12.03.14 та №377/224 від 11.06.14.
В ході перевірки встановлено, що відповідачем проводився скид стічних вод в міську каналізаційну мережу з перевищенням гранично допустимої концентрації. За наслідками перевірки оформлено результати аналізу стічних та поверхневих вод, які перевищують гранично допустимі концентрації №377/224, №587/373, №802/522 та №135/72, та проведено розрахунки підвищеної плати за скид стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій, згідно яких загальна вартість скиду цих вод становить 28968,35грн.
03.10.13, 25.12.13, 19.03.14 та 23.06.14 позивачем на адресу відповідача направлено повідомлення про результати аналізу стічних вод №8-5/2048№8-5/2678, №5-4/439 та №/6-4/1027. Факт направлення вказаних повідомлень підтверджується наявними в матеріалах справи копіями фіскальних чеків.
Доказів погашення заборгованості на спірну суму суду не подано.
08.10.13, 25.12.13, 20.03.14 позивачем на адресу відповідача направлено претензії з вимогою провести оплату за скид стоків з наднормативним вмістом забруднень в місячний термін.
Зазначені претензії залишені відповідачем без відповіді та задоволення.
Згідно з пунктом 1.5 Правил прийому стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України № 37 від 19.02.02 та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.02 №37 та зареєстрованої в Міністрерстві юстиції України 26.04.02 за № 402/6690, Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, у яких установлюються допустимі концентрації для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод підприємств у міську каналізацію.
Пунктом 1.2 зазначеної Інструкції передбачено єдиний на території України порядок встановлення та стягнення плати за скиди промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, який поширюється на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації, та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.
У відповідності до зазначених Правил та Інструкції, рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 12.09.13 №493 затверджено Правила приймання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м.Івано-Франківська.
Відповідно до п. 1.2. місцевих правил, вони є обов'язковими для КП "Івано-Франківськводоекотехпром" та інших підприємств, що мають на балансі системи каналізації, та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності і відомчої належності.
Встановлення підприємствам об'ємів, режиму та нормативів скиду забруднюючих речовин у міську каналізацію входить виключно до компетенції КП "Івано-Франківськводоекотехпром" та обумовлюються ним у договорах зі споживачами (пункт 1.7 місцевих правил).
Пунктом 2.1.2 місцевих правил надано право КП "Івано-Франківськводоекотехпром" здійснювати відбір проб стоків ( у тому числі раптовий, у будь-яку годину доби, не погоджений зі споживачем заздалегідь), а у разі виявлення в них перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин виставляти споживачу рахунки за скид понаднормативних забруднень.
У свою чергу, пунктом 2.2.2 місцевих правил покладено на споживачів обов"язок дотримуватися установлених КП "Івано-Франківськводоекотехпром" кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках, а у разі їх порушення оплачувати за скид понаднормативних забруднень згідно розрахунку величини додаткової плати протягом місяця з моменту його отримання.
Аналогічні положення закріплено позивачем та відповідачем у п. 2.2.6 договору на відпуск і споживання питної води з комунального водопроводу та на приймання стічних вод до комунальної каналізації №13 від 02.01.10: споживач (відповідач) зобов"язався проводити скид стічних вод в міську каналізацію згідно встановлених п.2.2.6 даного договору показників якості, а у випадку перевищених показників якості оплачувати за скинуті стічні води з застосуванням діючих тарифів коефіцієнта кратності, який встановлюється згідно розділу 3 Правил приймання стічних вод у комунальну систему каналізації м.Івано-Франківська. Цим же пунктом договору передбачено, що показники якості стічних вод контролюються позивачем.
Розділом 8 місцевих правил встановлено порядок контролю за скидом стічних вод у міську каналізацію: контроль за виконанням договірних умов скиду стічних вод споживачів за кількісними та якісними показниками здійснюють уповноважені особи КП "Івано-Франківськводоекотехпром"; для здійснення контролю за якістю стічних вод, уповноважені особи КП "Івано-Франківськводоекотехпром" відбирають для аналізу у встановлених контрольних колодязях проби стічних вод відповідно до порядку відбору та фіксуються в акті, який підписують представники КП "Івано-Франківськводоекотехпром" та споживача.
При виявленні перевищення гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, встановлених договором або місцевими правилами, КП "Івано-Франківськводоекотехпром" у 15-тиденний термін після проведення лабораторних досліджень направляє споживачу рекомендованим лисом повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (п.8.10 місцевих правил).
Згідно з п.8 Додатку №1 до місцевих правил, який встановлює порядок відбору проб для контролю якості стічних вод, що скидаються в міську каналізацію, споживачі можуть вимагати відбору контрольної проби, при цьому КП "Івано-Франківськводоекотехпром" має право відібрати арбітражну пробу, про що також вказується в акті відбору проб. У відповідності до керуючого нормативного документу 211.1.0.009-94 в акті відбору проб зазначається: номер посудини (проби), назва проби, мета відбору, вид проби, спосіб відбору, пункт і місце відбору, дані про обробку проби, дата, час та відомості про осіб, які відібрали пробу(п.11 додатку №1 до місцевих правил).
Судом оглянуто акти відбору проб стічних вод №373 від 24.09.13, №522 від 16.12.13, №72 від 12.03.14 та №377/224 від 11.06.14 та встановлено, що вони складені з дотриманням вимог п.11 додатку №1 до місцевих правил.
Згідно з положеннями п. 3.6 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів та п.6.8 місцевих правил, період, за який стягується плата за скид підприємством стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій, установлених разовим аналізом, - не більше трьох календарних місяців.
Для визначення вмісту забруднень у стічних водах підприємств використовуються як дані лабораторії КП "Івано-Франківськводоекотехпром", так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держнагляду, охорони навколишнього природного середовища або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі. Методики проведення аналізів погоджуються із відповідними органами (п. 8.6 місцевих правил).
У результатах аналізів стічних та поверхневих вод №377/224, №587/373, №802/522 та №135/72, якими зафіксовано перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин, зокрема, фосфатів, відділ лабораторного контролю комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" не відобразив методики виконання вимірювань, однак в судовому засіданні представник позивача Василевський В.В.(інженер-фахівець з якості стічних вод комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром) та Майстришин Л.-М.В. (начальник відділу лабораторного контролю) пояснили, що аналіз відібраних проб на вміст фосфатів проводився відділом лабораторного контролю, який є акредитованим на проведення вимірювання у сфері поширення державного метрологічного нагляду та здійснювався шляхом використання Методики виконання вимірювань масової концентрації розчинених ортофосфатів фотометричним методом (МВВ 08/12-0005-01).
Згідно з розділом 1 даної Методики "Галузь використання", цей документ встановлює методику виконання вимірювань масової концентрації розчинених ортофосфатів у поверхневих та очищених стічних водах фотометричним методом і не передбачає застосування до неочищених стічних вод, однак сторонами у справі не доведено, що стічні води, які скидаються відповідачем до міської каналізації, є неочищеними (зокрема в порушення п.2.2.6 відповідач не оформив паспорт водного господарства, що позбавляє суд можливості встановити факт наявності чи відсутності у відповідача очисних споруд).
При цьому суд приймає до уваги, що відділ лабораторного контролю комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" є атестованим на проведення вимірювання у сфері поширення державного метрологічного нагляду, про що свідчить Свідоцтво про атестацію №60 (чинне з 26.08.09 до 26.08.14 у період проведення аналізів). Галузь атестації відділу лабораторного контролю визначена додатком до Свідоцтва про атестацію №60. Згідно даного додатка відділ лабораторного контролю комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" уповноважений на проведення досліджень масової концентрації фосфат-іонів та хімічного споживання кисню у стічних, поверхневих, зворотніх та стічних водах промпідприємств.
З огляду на дотримання позивачем встановленої чинним законодавством процедури контролю якості стічних вод, суд вважає результати аналізу стічних та поверхневих вод, які перевищують гранично допустимі концентрації №377/224, №802/522 та №135/72, та складені на їх основі розрахунки підвищеної плати за скид стічних вод є належними доказами на підтвердження факту скиду відповідачем до міської каналізації стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій. Твердження представника відповідача про необхідність застосування керуючого нормативного документа 211.1.0.009-94 при проведенні дослідження спростовується п.11додатку 1 "Порядок відбору проб для контролю якості стічних вод, які скидаються в міську каналізацію" Правил приймання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м.Івано-Франківська, згідно якого керуючий нормативний документ застосовується лише при відборі проб.
Результат аналізу стічних та поверхневих вод, які перевищують гранично допустимі концентрації №587/373 та відповідний розрахунок судом до уваги не приймається, оскільки спростовується протоколом проведення вимірювань показників якості стічної води Лабораторії моніторингу вод та ґрунтів Івано-Франківського обласного управління водних ресурсів №140. Як вбачається із матеріалів справи та пояснень спеціалістів у судових засіданнях, позивач не скористався своїм правом на відібрання арбітражної проби, згідно п.8 додатку 1 Правил приймання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м.Івано-Франківська для проведення аналізу в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області, а відтак результат аналізу №587/373 не може бути визнаним судом беззаперечним доказом достовірності проведеного позивачем дослідження.
За змістом ст. 173 ГК України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених ГК України, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші тощо), а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Наведена правова норма кореспондується зі статтею 509 Цивільного кодексу України, згідно якої зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставою виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договір. Аналогічні положення закріплено у ст.174 Господарського кодексу України: господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Оскільки договір на відпуск і споживання питної води з комунального водопроводу та на приймання стічних вод до комунальної каналізації №13 від 02.01.10, за своєю правовою природою є договором про надання послуг, до нього застосовуються положення глави 63 Цивільного кодексу України.
Так, в силу ст.901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
За умовами спірного договору відповідач зобов"язався проводити скид стічних вод в міську каналізацію згідно встановлених п.2.2.6 даного договору показників якості, а у випадку перевищених показників якості оплачувати за скинуті стічні води з застосуванням діючих тарифів коефіцієнту кратності, який встановлюється згідно розділу 3 Правил приймання стічних вод у комунальну систему каналізації м.Івано-Франківська
За змістом ст.ст. 525, 526 ЦК України, одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом; зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
В силу ст.629 ЦК України, договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ст. 610 ЦК України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Згідно пункту 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Пунктом 2 ст. 614 ЦК України передбачено, що відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов'язання.
Статтею 33 ГПК України покладено обов'язок на кожну зі сторін довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідач доказів належного виконання своїх зобов'язань не надав, доводи позивача не спростував.
З огляду на встановлення судом факту порушення відповідачем договірних зобов"язань, беручи до уваги інтереси територіальної громади м.Івано-Франківська, суд вважає, що позовні вимоги в частині стягнення 28349,05грн. підлягають до задоволення. Позовні вимоги в частині стягнення 349,30 грн. задоволенню не підлягають з огляду на їх необґрунтованість.
В контексті викладеного, позов підлягає до задоволення частково.
Судовий збір за правилами ст. 49 ГПК України слід покласти на позивача та відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
На підставі вищевикладеного, у відповідності до ст.124 Конституції України, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст.ст.11, 253, 256, 258, 267, 509, 525, 526, 530, 610, 612, 614, 629, 901 Цивільного Кодексу України, ст.ст.173, 174 Господарського кодексу України, керуючись ст.ст. 33, 49, ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов заступника прокурора м.Івано-Франківська в інтересах держави Івано-Франківської міської ради в особі комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" до публічного акціонерного товариства "Авангард" про стягнення 28968,35грн. задовольнити частково.
Стягнути з публічного акціонерного товариства "Авангард" (Івано-Франківська область, Тисменицький район, с.Загвіздя, код ЄДРПОУ 00853582) на користь комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром"(м.Івано-Франківськ, вул.Ботанічна, 2, код ЄДРПОУ 32360815) 28349,05(двадцять вісім тисяч триста сорок дев"ять гривень п"ять копійок) основного боргу.
Стягнути з публічного акціонерного товариства "Авангард"(Івано-Франківська область, Тисменицький район, с.Загвіздя, код ЄДРПОУ 00853582) в доход Державного бюджету України (отримувач коштів: Управління Державної казначейської служби України в м. Івано-Франківську Івано-Франківської області; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37952250; Банк отримувача: ГУ ДКСУ у Івано-Франківській області; код банку отримувача (МФО): 836014; Рахунок отримувача: 31219206783002; код класифікації доходів бюджету: 22030001; Код ЄДРПОУ суду: 03499939) 1787,94 (одну тисячу сімсот вісімдесят сім гривень дев"яносто чотири копійки) судового збору.
Стягнути з комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром"(м.Івано-Франківськ, вул.Ботанічна, 2, код ЄДРПОУ 32360815) в доход Державного бюджету України (отримувач коштів: Управління Державної казначейської служби України в м. Івано-Франківську Івано-Франківської області; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37952250; Банк отримувача: ГУ ДКСУ у Івано-Франківській області; код банку отримувача (МФО): 836014; Рахунок отримувача: 31219206783002; код класифікації доходів бюджету: 22030001; Код ЄДРПОУ суду: 03499939) 39,06 (тридцять дев"ять гривень шість копійок) судового збору.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
В решті позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 17.10.14
Суддя Максимів Т. В.
Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2014 |
Оприлюднено | 22.10.2014 |
Номер документу | 40942279 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Максимів Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні