cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 лютого 2015 року Справа № 909/812/14 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Божок В.С.- головуючого, Костенко Т.Ф., Сибіги О.М. перевіривши матеріали касаційної скаргипублічного акціонерного товариства "Авангард" на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 02.12.2014 у справігосподарського суду Івано-Франківської області за позовомзаступника прокурора м. Івано-Франківська в інтересах держави Івано-Франківської міської ради в особі комунального підприємства "Івано-Франківськводоекотехпром" допублічного акціонерного товариства "Авангард" простягнення 28 968,35 грн в судовому засіданні взяли участь представники: від позивачаТомчук М.О., прокурор відділу Генеральної прокуратури України, посв. №000606 від 01.08.2012; від відповідачане з'явились; від Генеральної прокуратури УкраїниТомчук М.О., прокурор відділу, посв. №000606 від 01.08.2012;
ВСТАНОВИВ:
Рішенням від 13.10.2014 господарського суду Івано-Франківської області (суддя: Максимів Т.В.) позов заступника прокурора м. Івано-Франківська задоволено частково, стягнуто з ПАТ "Авангард" на користь КП "Івано-Франківськводоекотехпром" 28349,05 грн основного боргу, в решті позову відмовлено.
Постановою від 02.12.2014 Львівського апеляційного господарського суду (судді: Скрипчук О.С. - головуючий, Дубник О.П., Матущак О.І.) рішення господарського суду Івано-Франківської області від 13.10.2014 у даній справі залишено без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Судові рішення мотивовані тим, що позивач довів належними доказами факт порушення відповідачем договірних зобов'язань.
Не погоджуючись з судовими рішеннями ПАТ "Авангард" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою і просить їх скасувати, посилаючись на те, що судами порушені норми процесуального права, зокрема, ст. 34, 84, 105 Господарського процесуального кодексу України. Також скаржник вважає, що господарськими судами неправильно проведені розрахунки плати за скид стічних вод, застосовано невірну методику виконання вимірювань під час проведення досліджень, а матеріали справи не містять доказів скидання ним саме неочищених стічних вод.
КП "Івано-Франківськводоекотехпром" у відзиві на касаційну скаргу просить в задоволені касаційної скарги відмовити та залишити в силі постанову Львівського апеляційного господарського суду від 02.12.2014, оскільки вважає, що матеріали справи містять достатні докази щодо порушення відповідачем своїх зобов'язань.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при винесенні оспорюваного судового акта, знаходить необхідним у задоволенні касаційної скарги відмовити.
Господарськими судами встановлено, що 02.01.2010 КП "Івано-Франківськводоекотехпром" та ПАТ "Авангард" уклали договір №13 на відпуск і споживання питної води з комунального водопроводу та на приймання стічних вод до комунальної каналізації, за умовами якого КП "Івано-Франківськводоекотехпром" зобов'язалося забезпечувати об'єкти відповідача питною водою та приймати від нього стічні води. Відповідач повинен здійснювати постійний лабораторний контроль за скидом стічних вод до мереж централізованого водовідведення.
Пунктом 2.2.6 договору сторони передбачили, що скид стічних вод в міську каналізацію проводиться згідно встановлених даним пунктом показників якості, а у випадку перевищення показників якості оплачувати за скинуті стічні води з застосуванням діючих тарифів коефіцієнта кратності, який встановлюється згідно розділу 3 "Правил приймання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м. Івано-Франківська". Цим же пунктом договору сторони домовились, що показники якості стічних вод контролюються позивачем у контрольному колодязі, який позначається на схемі зовнішніх мереж з прив'язкою до місцевості. У випадку неможливості доступу до контрольного колодязя позивач проводить відбір проб у попередньому до контрольного колодязя.
Представниками інспекції КП "Івано-Франківськводоекотехпром" проведено перевірку якості скинутих стічних вод ПАТ "Авангард" у міську каналізацію та зафіксовано перевищення гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин в скинутих стічних водах, зокрема, фосфатів. Результати аналізу оформлено актами №135/72 від 12.03.2014, №377/224 від 11.06.2014, №587/373 від 24.09.2014 та №802/522 від 16.12.2013.
Позивачем здійснено розрахунок суми додаткової плати за скид стічних вод із наднормативним вмістом забруднень та направлено на адресу відповідача претензії від 20.03.2014, від 08.10.2013 та від 25.12.2013 з вимогою провести оплату у загальному розмірі 28968,35грн., які залишені відповідачем без відповіді.
Відповідно ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Статтею 610 Цивільного кодексу України встановлено, що порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Згідно ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Згідно п. 1.5 Правил прийому стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України № 37 від 19.02.2002 та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Держбуду України №37 від 19.02.2002 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за №402/6690, водоканали розробляють місцеві правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, у яких встановлюються допустимі концентрації для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод підприємств у міську каналізацію.
Пунктом 1.2 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів передбачено єдиний на території України порядок встановлення та стягнення плати за скиди промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, який поширюється на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації, та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.
Правила приймання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м. Івано-Франківська, затверджені рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради №493 від 12.09.2013, є обов'язковими для КП "Івано-Франківськводоекотехпром" та інших підприємств, що мають на балансі системи каналізації, та для всіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності і відомчої належності.
Пунктом 1.7 вказаних вище Правил визначено, що встановлення підприємствам об'ємів, режиму та нормативів скиду забруднюючих речовин у міську каналізацію входить виключно до компетенції КП "Івано- Франківськводоекотехпром" та обумовлюються ним у договорах зі споживачами.
За п.п. 2.1.2 та 2.2.2 Правил надано право КП "Івано-Франківськводоекотехпром" здійснювати відбір проб стоків (у тому числі раптовий, у будь-яку годину доби, не погоджений зі споживачем заздалегідь), а у разі виявлення в них перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин виставляти споживачу рахунки за скид понаднормативних забруднень.
Покладено на споживачів обов'язок дотримуватися установлених КП "Івано-Франківськводоекотехпром" кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках, а у разі їх порушення оплачувати за скид понаднормативних забруднень згідно розрахунку величини додаткової плати протягом місяця з моменту його отримання.
Як встановлено господарськими судами аналіз відібраних проб на вміст фосфатів проводився відділом лабораторного контролю КП "Івано-Франківськводоекотехпром" та здійснювався шляхом використання Методики виконання вимірювань масової концентрації розчинених ортофосфатів фотометричним методом (МВВ 08/12-0005-01), а акти відбору проб стічних вод складені з дотриманням вимог п.11 додатку №1 до Правил приймання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м.Івано-Франківська.
Розділом 8 цих Правил встановлено порядок контролю за скидом стічних вод у міську каналізацію: контроль за виконанням договірних умов скиду стічних вод споживачів за кількісними та якісними показниками здійснюють уповноважені особи КП "Івано-Франківськводоекотехпром"; для здійснення контролю за якістю стічних вод, уповноважені особи КП "Івано-Франківськводоекотехпром" відбирають для аналізу у встановлених контрольних колодязях проби стічних вод відповідно до порядку відбору та фіксуються в акті, який підписують представники КП "Івано-Франківськводоекотехпром" та споживача.
Відповідно п. 3.6 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів та п.6.8 Правил приймання стічних вод споживачів у каналізаційну систему м. Івано-Франківська, період, за який стягується плата за скид підприємством стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій, установлених разовим аналізом, - не більше трьох календарних місяців.
За п. 8.6 Правил для визначення вмісту забруднень у стічних водах підприємств використовуються як дані лабораторії КП "Івано-Франківськводоекотехпром", так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держнагляду, охорони навколишнього природного середовища або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі.
Згідно з розділом 1 "Галузь використання" Методики виконання вимірювань масової концентрації розчинених ортофосфатів фотометричним методом (МВВ 08/12-0005-01), цей документ встановлює методику виконання вимірювань масової концентрації розчинених ортофосфатів у поверхневих та очищених стічних водах фотометричним методом.
Господарськими судами встановлено, що відділ лабораторного контролю КП "Івано-Франківськводоекотехпром" є атестованим на проведення вимірювання у сфері поширення державного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію №60 від 26.08.2009, чинного на період проведення аналізів. Галузь атестації відділу лабораторного контролю визначена додатком до Свідоцтва про атестацію №60. Згідно даного додатку відділ лабораторного контролю КП "Івано-Франківськводоекотехпром" уповноважений на проведення досліджень масової концентрації фосфат-іонів та хімічного споживання кисню у стічних, поверхневих, зворотніх та стічних водах промпідприємств.
Господарські суди дійшли висновку, що позивачем дотримано порядок відбору проб та проведено їх аналіз з дотриманням умов договору та законодавчих вимог.
Отже, господарські суди дійшли обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позову, оскільки позивач належними та допустимими доказами підтвердив факт скиду ПАТ "Авангард" до міської каналізації стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин.
Відповідно ст.ст. 111 5 та 111 7 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі вже встановлених фактичних обставин справи перевіряє рішення місцевого господарського суду чи постанови апеляційного суду виключно на предмет правильності застосування згаданими судами норм матеріального чи процесуального права, тобто в межах юридичної оцінки фактичних обставин справи; касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що господарськими судами дана правильна юридична оцінка обставинам справи, тому судові рішення відповідають чинному законодавству України та обставинам справи і підстав для їх скасування немає.
На підставі викладеного, керуючись ст.111 5 , п.1 ст.111 9 , ст.111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ :
В задоволенні касаційної скарги відмовити.
Постанову від 02.12.2014 Львівського апеляційного господарського суду зі справи №909/812/14 залишити без змін.
Головуючий В.С.Божок
Судді Т.Ф. Костенко
О.М. Сибіга
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2015 |
Оприлюднено | 23.02.2015 |
Номер документу | 42802150 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Божок В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні