Копія
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 вересня 2014 р. 17:49 Справа №818/1751/14
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кравченка Є.Д.,
за участю секретаря судового засідання - Шевченко В.М.,
представників позивача: Данько Д.О., Пугач А.С.,
представників відповідача: Колосюка О.П., Челядіна С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Обласного комунального закладу Сумської обласної ради "Сумська обласна дитячо-юнацька спортивна школа "Футбольний центр Барса" до Виконавчої дирекції Сумського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Обласний комунальний заклад Сумської обласної ради "Сумська обласна дитячо-юнацька спортивна школа "Футбольний центр Барса" (далі - позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Виконавчої дирекції Сумського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення про повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, використаних неправомірно, та застосування фінансових санкцій від 16.06.2014 № 5.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 9 вересня 2013 року між позивачем та відповідачем був укладений договір № 96-02 на часткове фінансування дитячо-юнацької спортивної школи за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати непрацездатності. Відповідно до укладеного договору відповідач здійснює часткове фінансування за рахунок коштів відповідача на поточний рахунок позивача у межах асигнувань, передбачених бюджетом відповідача та кошторисом позивача за коштами Фонду на 2013 рік.
Загальна сума фінансування відповідно до укладеного договору становить 4 370 000 грн.
Пунктом 3.1 вищевказаного договору передбачено, що розрахунки між сторонами здійснюються в національній валюті України у безготівковій формі.
Пунктом 3.7. договору позивач зобов'язався повернути відповідачу не використані за звітний 2013 рік кошти фонду протягом 5 банківських днів з дня подання річного звіту про використання коштів Фонду.
Позивач зазначає, що за період з 20.09.2013 по 11.11.2013 всього від відповідача надійшло 3 497 000,00 грн. Недофінансування відповідачем позивачу на суму 837 000,00 грн. на виконання умов укладеного договору виникло у зв'язку із відсутністю потреби.
За період з 01.09.2013 по 31.12.2013 відповідачем проводилась перевірка цільового використання коштів Фонду у позивача, за результатами якої був складений акт № 07-08-08/5.
Актом перевірки встановлено:
п. 2 - наявність кошторису позивача на 2013 рік на часткове фінансування за рахунок коштів відповідача, який був погоджений з начальником управління освіти та науки Сумської ОДА і виконавчою дирекцією відділення ФСС з ТВП 09.09.2013 в сумі 10 949,00 тис грн. (в тому числі кошти Фонду 4 370,00 тис. грн.. та кошти обласного бюджету 6 579,00 тис грн.) та наявність звіту про використання коштів в ІІІ-ІV кв. 2013 року наданий відповідачу відповідно 11.10.2013 та 13.01.2014;
п. 3 - надходження коштів від відповідача в розмірі 3 497 000,000 грн.,
- наявність залишку невикористаних коштів відповідача станом на 31.12.2013 в розмірі 102 050,34 грн., облік коштів соціального страхування ведеться за Планом рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ,
- надходження та витрачання коштів обліковуються на субрахунках;
п. 5 - отримані від відповідача кошти передбачені на витрати: проведення навчально-тренувальних зборів і змагань у межах України, придбання спортивного інвентарю, спортивного обладнання, запасних частин до спортивного інвентарю та обладнання, спортивної форми та спортивного взуття в обсягах, необхідних для проведення навчально-тренувального процесу;
п. 5.3 - фактичне проведення переліку змагань згідно календарного плану спортивних заходів, розклади, накази директора, кошториси на проведення виїзних змагань, списки учнів, журнали, авансові звіти, проїзні білети та первинні документи, що підтверджують витрати на проживання учасників змагань,
- завищення позивачем витрат по харчуванню учнів під час змагань на загальну суму 660,00 грн.;
п. 5.4. - за результатами проведених позивачем відкритих конкурсних торгів було укладено 5 угод на загальну суму 2 767 870,00 грн., без проведення відкритих торгів 2 угоди на суму 113 700,00 грн, що разом за угодами складає суму 1 881 570,00 грн.,
- придбання основних засобів відповідно до звіту у кількості 56 штук на загальну суму 518 992,70 та інших матеріальних цінностей на загальну суму 2 362 577,30 грн. (разом 2 881 570,00 грн.);
- порушення ст. 48 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», п. 3.3. та п. 3.4. Порядку часткового фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл за рахунок коштів Фонду соціального страхування від 31.07.2012 № 44 у зв'язку із укладанням договору на придбання секундомерів та свистків за рахунок коштів Фонду на загальну суму 14 300,00 грн. (порушення полягає в тому, що придбання за рахунок коштів Фонду спортивного інвентарю індивідуального призначення для тренерів-викладачів не передбачено).
Позивач стверджує, що порушення в укладанні договорів виявлено у п.п. 5.3. та 5.4. на загальну суму 14 960 грн., інших порушень щодо укладання договорів та використання коштів не встановлено.
Відповідно до положення преамбули Постанови № 30 від 22.12.2010 року «Про затвердження Порядку проведення перевірок утримувачів коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності цільового призначення, оформлення, реалізації та оскарження їх результатів» - неправомірне (нецільове) використання коштів Фонду - витрачання страхових коштів їх утримувачами з порушенням встановленого законодавством порядку та/або на цілі, що не відповідають цільовому призначенню, визначеному нормативно-правовими актами.
Позивач зазначає, що кошти отримані позивачем від Фонду соціального страхування повинні були використані з порушенням затвердженого кошторису на 2013 рік, який був погоджений з начальником управління освіти та науки Сумської ОДА і виконавчою дирекцією відділення ФСС з ТВП 09.09.2013 в сумі 10 949,00 тис грн. або використані не за цільовим призначенням, тобто не за затвердженою розшифровкою до кошторису на 2013 рік.
На підтвердження цільового використання коштів відповідачу надавався звіт про використання коштів Фонду соціального страхування, звіт про рух товарно-матеріальних цінностей (основних засобів та інших матеріальних активів), придбаних за рахунок коштів Фонду позивачем за 2013 рік.
Позивач зазначає, що актом перевірки № 07-08-08/5 від 30 травня 2014 року встановлений перелік порушень та встановлена сума на яку були укладені угоди з порушенням. Крім того, в акті перевірки, також, встановлені суми, за якими проводився фактичний розрахунок, а за якими договорами на момент перевірки та на момент оскарження рішення від 16 червня 2014 року розрахунки фактично не проводились.
Позивач підтверджує, що на момент проведення перевірки цільового використання коштів було встановлено укладання п'яти угод за результатами проведених відкритих торгів, та встановлений факт оприбуткування за накладними. Позивачем надано до перевірки реєстри бюджетних фінансових зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 24.01.2014 №3 та від 27.01.2014 №4 з зазначенням дати документів від листопада-грудня 2013, що підтверджує виконання позивачем договірних зобов'язань перед постачальниками, а також використання коштів, отриманих від відповідача.
Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 30 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» страхувальники та інші утримувачі страхових коштів у разі порушення порядку використання страхових коштів відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Враховуючи викладене, позивач вважає, що виконуючи умови договору від 9 вересня 2013 року № 96-02 не порушував жодного з пунктів, а також жодного з положень, на які посилається відповідач у своєму рішенні.
Платіжними дорученнями №92 від 06.11.2013, №93 від 06.11.2013, № 610 від 18.12.2013р., № 611 від 18.12.2013р., № 612 від 18.12.2013р., № 613 від 18.12.2013р., № 609 від 20.12.2013р., № 614 від 20.12.2013р., № 616 від 24.12.2013р., № 617 від 24.12.2013 р., № 615 від 30.12.2013 р. виконав усі обов'язки за укладеними договорами на придбання товарів, що була затверджена переліком до кошторису 2013 року.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити.
Представники відповідача у судовому засіданні позов частково визнали та проти його задоволення не заперечували в частині скасування рішення від 16.06.2014 № 5 у розмірі 193 485, 00 грн. з огляду на арифметичну помилку, у зв'язку з чим подали суду письмову заяву про часткове визнання позову (а.с. 166-169).
У задоволенні іншої частини позовних вимог представники відповідача просили відмовити з підстав зазначених у письмових запереченнях на адміністративний позов (а.с. 64-66, 83-89).
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов слід задовольнити частково, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Виконавчою дирекцією Сумського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності проведено планову перевірку цільового використання коштів Фонду позивачем за період з 09.09.2013 по 31.12.2013.
За результатами перевірки складено акт від 30.05.2014 № 07-08-08/5, яким встановлено порушення вимог ст. 48 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 № 2240-ІІІ, п. 3.3. та п. 3.4. Порядку часткового фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл за рахунок коштів Фонду соціального страхування від 31.07.2012 № 44 (а.с. 13-22).
На підставі акта перевірки відповідачем прийнято рішення про повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, використаних неправомірно (не за цільовим призначенням), та застосування фінансових санкцій від 16.06.2014 № 5, яким позивача зобов'язано перерахувати в повному обсязі до бюджету Фонду неправомірно використані кошти у сумі 3 380 617, 49 грн. та застосовано фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 1 690 308, 75 грн. (а.с. 23).
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Законом, який відповідно до Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначає правові, організаційні та фінансові основи загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян на випадок тимчасової втрати працездатності, у зв'язку з вагітністю та пологами, у разі смерті, а також надання послуг із санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованим особам та членам їх сімей є Закон України від 18.01.2001 №2240-III «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» (далі - Закон №2240-III).
Відповідно до Закону №2240-III створено Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, який уповноважений державою на виконання відповідних функцій, в тому числі у спірних відносинах.
Згідно статті 9 Закону №2240-III Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені статтею 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів. Фонд належить до цільових позабюджетних страхових фондів.
Стаття 2 Закону №2240-III визначає, що страхові кошти - це акумульовані страхові внески, суми від фінансових санкцій та інші надходження відповідно до законодавства для здійснення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг за цим Законом.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 11 Закону №2240-III правління Фонду здійснює контроль за цільовим використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання.
Згідно статті 48 Закону №2240-III за рахунок коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, у межах асигнувань, що визначаються щорічно при затвердженні бюджету Фонду на наступний фінансовий рік, здійснюється часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій, утримання дитячо-юнацьких спортивних шкіл, дитячих оздоровчих таборів і позашкільного обслуговування, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків, в порядку, визначеному правлінням Фонду.
Постановою правління Фонду від 31.07.2012 № 44 затверджений Порядок часткового фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Порядок № 44), чинний на момент виникнення спірних правовідносин.
Так, судом встановлено, що фінансування діяльності позивача здійснюється, зокрема, за договором від 09.09.2013 № 96-02 за рахунок коштів Виконавчої дирекції Сумського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (а.с. 8-12).
Відповідно до п. 3.2., п. 3.3 Порядку № 44 облік коштів Фонду на часткове фінансування ДЮСШ здійснюється їх одержувачем на окремих субрахунках бухгалтерського обліку. До 15 числа місяця, наступного за звітним кварталом, ДЮСШ надає до Виконавчої дирекції Фонду або до виконавчої дирекції відділення Фонду, яка здійснювала фінансування, звіти про використання коштів Фонду та рух товарно-матеріальних цінностей (основних засобів та інших матеріальних активів), придбаних за рахунок коштів Фонду, за формами, наведеними у додатках 2 та 3 до цього Порядку.
Відповідно до п. 3.4., п. 3.5, п. 3.6 Порядку № 44 у разі неподання ДЮСШ звіту за звітний період або надання звіту, що містить недостовірні відомості, часткове фінансування ДЮСШ за рахунок коштів Фонду припиняється відповідно до умов договору про часткове фінансування ДЮСШ згідно з наказом Виконавчої дирекції Фонду або виконавчої дирекції відділення Фонду, яка здійснювала фінансування. У разі усунення виявлених порушень фінансування може бути відновлено відповідно до умов договору про часткове фінансування ДЮСШ згідно з наказом Виконавчої дирекції Фонду або виконавчої дирекції відділення Фонду, яка здійснювала фінансування. До 5-го числа місяця, наступного за звітним кварталом, перераховуються суми відсотків, нарахованих банком на залишки коштів Фонду.
Протягом п'яти банківських днів з дня подання річного звіту ДЮСШ повертає на рахунок Виконавчої дирекції Фонду, а ДЮСШ регіональних організацій ФСТ та ДЮСШ, що їм не підпорядковані, на рахунок виконавчої дирекції відділення Фонду не використані за звітний рік кошти Фонду.
Згідно з п. 4.2., п. 4.3 Порядку № 44 у разі виявлення порушень використання коштів Фонду, несвоєчасного повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду фінансування ДЮСШ припиняється відповідно до умов договору про часткове фінансування ДЮСШ згідно з наказом Виконавчої дирекції Фонду, а фінансування ДЮСШ регіональних організацій ФСТ та ДЮСШ, що їм не підпорядковані, - відповідно до умов договору про часткове фінансування ДЮСШ за наказом виконавчої дирекції відділення Фонду. Фінансування ДЮСШ відновлюється відповідно до умов договору про часткове фінансування ДЮСШ згідно з наказом Виконавчої дирекції Фонду, фінансування ДЮСШ регіональних організацій ФСТ та ДЮСШ, що їм не підпорядковані, - відповідно до умов договору про часткове фінансування ДЮСШ згідно з наказом виконавчої дирекції відділення Фонду після повернення на поточний рахунок Виконавчої дирекції Фонду або виконавчої дирекції відділення Фонду в повному обсязі коштів, використаних з порушенням порядку їх використання.
Як встановлено з п. 4.3., п. 4.3.2, п. 4.3.3 Договору № 96-02 ДЮСШ зобов'язана: забезпечити використання коштів Фонду відповідно до вимог цього Договору та Порядку № 44 та інших нормативно-правових документів Фонду; подати до 15 числа наступного за звітним кварталом, звіт про використання коштів Фонду та рух товарно-матеріальних цінностей (основних засобів та інших матеріальних активів), придбаних за рахунок коштів Фонду; повернути в повному обсязі на поточний рахунок Фонду суму, використану з порушенням порядку, у термін не пізніше 10 календарних днів з дня виявлення порушень використання, несвоєчасного повернення, або повернення не в повному обсязі коштів Фонду.
Згідно із п. 5.2. Договору № 96-02 порушення ДЮСШ своїх зобов'язань за цим Договором щодо використання коштів Фонду становить істотне порушення умов цього Договору.
Відповідно до п. 5.3. Договору № 96-02, істотне порушення умов Договору ДЮСШ є підставою для розірвання Фондом цього Договору та застосування до ДЮСШ санкцій, встановлених цим Договором та чинним законодавством України.
Згідно із п. 5.4. Договору № 96-02 у випадку порушення порядку використання коштів Фонду, позивач в повному обсязі відшкодовує Фонду неправомірно витрачену суму коштів та сплачує штраф у розмірі 50% такої суми.
Відповідно до ст. 28 Закону № 2240-ІІІ Виконавча дирекція має право проводити перевірку правильності використання страхових коштів на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, накладати фінансової санкції та адміністративні штрафи, передбачені цим Законом та іншими актами законодавства.
Механізм проведення перевірок підприємств, установ, організацій (у тому числі громадських об'єднань), дитячо-юнацьких спортивних шкіл, дитячих закладів оздоровлення, санаторіїв-профілакторіїв, які є структурними підрозділами підприємств, установ, організацій, та навчальних закладів щодо використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності цільового призначення їх отримувачами відповідно до статті 48 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", а також перевірок страхових коштів цільового призначення, які виділяються одноразово на підставі рішень правління Фонду, прийняття рішень про повернення страхових коштів до бюджету Фонду у разі їх неправомірного (нецільового) використання та їх оскарження встановлений Порядком проведення перевірок отримувачів коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності цільового призначення, оформлення, реалізації та оскарження їх результатів від 22.12.2010 № 30 (далі - Порядок № 30).
Розділом IV Порядку № 30 визначено перелік питань для перевірки використання страхових коштів Фонду цільового призначення, а саме:
- дотримання вимог нормативно-правових актів Фонду щодо часткового фінансування отримувачів страхових коштів;
- наявність документів, необхідних для провадження діяльності отримувача страхових коштів, відкриття та відновлення часткового фінансування;
- обґрунтованість складання кошторису по коштах Фонду та дотримання кошторисної дисципліни;
- здійснення заходів щодо усунення порушень, виявлених попередніми перевірками;
- дотримання договірних умов при здійсненні фінансування за рахунок страхових коштів Фонду;
- дотримання порядку бухгалтерського обліку щодо надходження і використання коштів Фонду цільового призначення, у тому числі дотримання порядку ведення касових операцій по цих коштах;
- наявність документів, які підтверджують правомірне витрачання страхових коштів та їх використання за цільовим призначенням;
- відповідність наданого звіту про використання страхових коштів фактичним витратам;
- підстави для перерахування страхових коштів іншим підприємствам, установам та організаціям за придбані товарно-матеріальні цінності і надані послуги (угоди, рахунки-фактури тощо).
Відповідно до п. 5.1. Порядку № 30 результати перевірки оформляються актом, який підписується посадовою особою органу Фонду, керівником і головним бухгалтером об'єкта контролю.
Згідно із п. 5.6. Порядку № 30 за матеріалами акту перевірки, якою встановлено неправомірне (нецільове) використання страхових коштів та/або неповне, несвоєчасне повернення страхових коштів до бюджету Фонду, керівником органу Фонду або його заступником з урахуванням заперечень (за їх наявності) протягом п'яти робочих днів з дня підписання акту перевірки приймається рішення про повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, використаних неправомірно (не за цільовим призначенням), та застосування фінансових санкцій відповідно до вимог статей 22 та 30 Закону за встановленою формою.
В силу статті 30 Закону, страхувальники та інші отримувачі страхових коштів у разі порушення порядку використання страхових коштів відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. За порушення порядку використання страхових коштів, несвоєчасне або не в повному обсязі повернення страхових коштів відповідно до частини першої статті 21 та статті 22 цього Закону, несвоєчасне подання або неподання звітності про використання коштів Фонду, інших відомостей, передбачених цим Законом, страхувальник, інший отримувач страхових коштів несе відповідальність відповідно до Закону.
В ході перевірки позивача виконавчою дирекцією Сумського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності встановлено, що позивач в порушення п. 3.2 Порядку № 44 для надходження коштів Фонду відкрив рахунок 35422006003581 в ГУДКСУ в Сумській області МФО 837013, на який надходять кошти не тільки Фонду, а й благодійні внески, гранти та дарунки. В бухгалтерському обліку кошти оприбутковані на субрахунку 324 «Спеціальний реєстраційний рахунок». Перевіркою, також, встановлено, що оскільки на 324 субрахунку обліковуються кошти не тільки Фонду, відслідкувати рух коштів Фонду в бухгалтерському обліку під час перевірки неможливо.
З матеріалів справи вбачається, що у вересні-грудні 2013 року позивачем були використані кошти Фонду на проведення навчально-тренувальних зборів і змагань в межах України на суму 513 379, 66 грн., які фактично списані з рахунку ДЮСШ «ФЦ «Барса» ГУДКСУ у Сумській області 27 та 30 грудня 2013 року в сумі 281 983, 66 грн. та 231 396, 00 грн.
Перевіркою авансових звітів матеріально відповідальних осіб встановлено, що до звітів додані відомості на компенсацію коштів по харчуванню, списки на відшкодування добових, проїзні документи учасників навчально-тренувальних зборів і змагань в межах України з особистими підписами спортсменів про отримання готівки, яка була відшкодована матеріально-відповідальним особам (тренерам-викладачам) у грудні 2013 року та травні 2014 року, що є порушенням Інструкції про порядок розрахунків при забезпеченні харчування учасників та суддів спортивних змагань та навчально-тренувальних зборів/навчально-тренувальної роботи від 31.07.1989 № 319, якою передбачено, що виплата готівки на харчування учасникам спортивних заходів здійснюється до їх початку згідно з відомістю, у якій кожен з учасників таких заходів засвідчує факт отримання коштів власним підписом. Перевіркою встановлено, що посадовими особами позивача порушено п. 5 Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон від 13.03.1998 № 59, яким передбачено, що підприємство, яке відряджає працівника, забезпечує його коштами для здійснення поточних витрат під час службового відрядження (авансом).
Зважаючи на те, що кошти з рахунку позивача списані на зазначені цілі (харчування та відрядження) у грудні місяці 2013 року та травні місяці 2014 року за період вересень-грудень 2013 року, авансування вказаних витрат за рахунок коштів Фонду не відбулося в порушення норм діючого законодавства, оскільки останнє було проведено за рахунок інших джерел, що підтверджує неправомірне та використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не за цільовим призначенням.
За таких обставин, суд погоджується з твердженням відповідача щодо неправомірного використання позивачем коштів на проведення навчально-тренувальних зборів і змагань у вересні-грудні 2013 року у розмірі 512 719, 66 грн.
Відповідно до п. 2.5.4 Порядку № 44 за рахунок коштів Фонду передбачаються витрати (часткове фінансування) на проведення навчально-тренувальних зборів і змагань у межах України відповідно до кошторисів. До цієї статті витрат належать оплата відряджень (проїзд (враховуючи перевезення багажу), проживання, добові) учасників на навчально-тренувальні збори і змагання, оплата за користування транспортом для проведення спортивних заходів у межах території їх проведення.
В порушення даної норми, перевіркою встановлена розбіжність між кількістю дітей, які фактично брали участь у змаганнях, та кількістю дітей, які зазначені у списках учасників заходу на компенсацію коштів по харчуванню, в яких учні ставлять свої підписи, а саме: у списках учасників заходу на компенсацію коштів по харчуванню (витрати по харчуванню на одну дитину становили 55 грн.) фактично зазначена більша кількість учасників: ДЮСШ «Горпинка» - Барса 2 від 08.09.2013 - кількість учасників завищено на двоє дітей; ДЮСШ ФК «Ворскла» - Барса 2 від 20.10.2013 - кількість учасників завищено на двоє дітей; Барса 2 - ДЮСШ № 9 від 03.11.2013 - кількість учасників завищено на одну дитину; ДЮСШ Ромни - Барса від 24.10.2013 - кількість учасників завищено на одну дитину; ДЮСШ «Фрунзенець» - Барса 2 - кількість учасників завищено на одну дитину; ДЮСШ Лебедин - Барса 2 від 02.10.2013 - кількість учасників завищено на одну дитину; Барса - Нафтовик від 09.10.2013 - кількість учасників завищено на двоє дітей; Барса - Явір від 24.11.2013 - кількість учасників завищено на двоє дітей.
Таким чином, суд погоджується з висновками акту перевірки про завищення позивачем фактичних витрат по харчуванню учнів під час змагань на загальну суму 660,00 грн.
Також, перевіркою витрачання коштів Фонду на придбання спортивного інвентарю, спортивного обладнання, запасних частин до спортивного інвентарю та обладнання, спортивної форми та спортивного взуття (крім спортивної форми та взуття індивідуального призначення) в обсягах, необхідних для проведення навчально-тренувального процесу в сумі 2881570,00 грн. встановлено наступне.
За результатами проведених ДЮСШ «ФЦ «Барса» відкритих конкурсних торгів було укладено:
- договір №1 від 29.11.2013 між позивачем та ТОВ "Спорт Сервіс" про закупівлю одягу дитячого, одягу іншого та аксесуарів одягу інших з текстильного волокна (костюмів тренувальних та костюмів утеплених) на загальну суму 774 200,00 грн. (а.с. 194-198);
- договір №2 від 29.11.2013 між позивачем та ТОВ "Спорт Сервіс" про закупівлю білизни спідньої, не трикотажної (футболки, труси) на загальну суму 168 700,00 грн. (а.с. 187-191);
- договір №3 від 29.11.2013 між позивачем та ТОВ "Спорт Сервіс" про закупівлю взуття спортивного (туфлі кросові) на загальну суму 277 900,00 грн. (а.с. 183-185);
- договір №4 від 29.11.2013 між позивачем та ТОВ "Спорт Сервіс" про закупівлю аксесуарів одягу з натуральної шкіри, одягу виготовленого з фетру чи нетканих полотен, одягу готового з текстильних полотен з покривом (костюм вітрозахисний) на загальну суму 379 400,00 грн. (а.с. 179-181);
- договір №5 від 29.11.2013 між позивачем та ТОВ "ДІО-СПОРТ" про закупівлю виробів спортивних (бігова доріжка spirit CT 800, орбітрек Sportop E 700P+) на загальну суму 1 167 670,00 грн. (а.с. 174-177).
Крім того, судом встановлено, що позивачем було укладено договори без проведення відкритих конкурсних торгів:
- договір №5 від 01.11.2013 з ФОП ОСОБА_5 про поставку спортивних шапок на загальну суму 99 400,00 грн. (а.с. 201);
- договір №17 від 06.11.2013 з ФОП ОСОБА_6 про поставку секундомірів та свистків Select на загальну суму 14 300,00 грн. (а.с. 203-204).
Судом встановлено, що на вимогу прокуратури Сумської області (а.с. 90-92) та пропозиції постачальника ТОВ «Спорт сервіс» (а.с. 100) ДЮСШ «ФЦ «Барса» договори про закупівлю товарів за державні кошти №1 від 29.11.2013, договір №2 від 29.11.2013, договір №3 від 29.11.2013 та договір №4 від 29.11.2013 на загальну суму 1 600 200, 00 грн. були розірвані 07.05.2014, відповідні бюджетні фінансові зобов'язання зняти з реєстрації, кошти Фонду на момент розгляду справи до фонду не повернуті.
Договір від 01.11.2013 № 5 на придбання спортивного одягу та взуття (укладеного без процедури відкритих торгів) на суму 99 400,00 грн. розірвано 23.05.2014, казначейські зобов'язання за вищевказаним договором відізвані 27.05.2014, кошти Фонду на момент розгляду справи до Фонду не повернуті.
Судом встановлено, що 23.04.2014 позивач надав до виконавчої дирекції Сумського обласного відділення лист, в якому повідомив про розірвання чотирьох з п'яти договорів укладених за результатами відкритих конкурсних торгів, укладених в 2013 році на загальну суму 1 600 200 грн. та договору на придбання спортивного одягу та взуття, укладеного без процедури відкритих торгів на суму 99 400 грн., проте кошти на позивачем повернуті не були. Тобто, позивач підтвердив факт невикористання ним коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Таким чином, ДЮСШ «Футбольний центр «Барса» в порушення ст.3.6 Порядку №44 протягом п'яти банківських днів з дня подання річного звіту не повернула на рахунок виконавчої дирекції Сумського обласного відділення Фонду не використані за звітний рік кошти Фонду.
Станом на 30.05.2014 залишок коштів Фонду, що виник у зв'язку з розірванням чотирьох договорів за процедурою відкритих конкурсних торгів та договору від 01.11.2013 №5 (без торгів) на рахунку позивача становить 1 699 600 грн.
За таких обставин, суд погоджується із висновками акту перевірки щодо неправомірно використаних позивачем коштів у розмірі 1 699 600 грн.
Крім того, судом встановлено, що за результатами укладеного договору від 29.11.2013 № 5 на суму 1 167 670, 00 грн. станом на 30.05.2014 матеріальні цінності оприбутковані за накладними та частково знаходяться на відповідальному зберіганні у постачальника відповідно до укладеного договору відповідального зберігання, а саме: спортінвентар на суму 143 322, 17 грн. відвантажено постачальником до ДЮСШ «ФЦ «Барса».
Відповідно до п. 2.5.5 Порядку № 44 Придбання ДЮСШ спортивного інвентарю, спортивного обладнання, запасних частин до спортивного інвентарю та обладнання, спортивної форми та спортивного взуття (крім спортивної форми та взуття індивідуального призначення) для вихованців в обсягах, необхідних для проведення навчально-тренувального процесу. Після закінчення звітного періоду ДЮСШ Центральних рад ФСТ надають Виконавчій дирекції Фонду, а ДЮСШ регіональних організацій ФСТ та ДЮСШ, що їм не підпорядковані, виконавчим дирекціям відділень Фонду звіт про рух товарно-матеріальних цінностей (основних засобів та інших матеріальних активів), придбаних за рахунок коштів Фонду, за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку. Придбання спортивного інвентарю, обладнання, спортивної форми та спортивного взуття за рахунок коштів Фонду здійснюється ДЮСШ відповідно до вимог чинного законодавства.
Таким чином, позивач в порушення п. 2.5.5 Порядку № 44 після закінчення звітного періоду надав виконавчій дирекції Сумського обласного відділення Фонду звіт про рух товарно-матеріальних цінностей (основних засобів та інших матеріальних активів), постачання яких на суму 1 024 347, 83 грн. контрагентом позивача не відбулося.
За таких обставин, суд погоджується із висновками акту перевірки щодо неправомірно використаних позивачем коштів у розмірі 1 024 347, 83 грн.
Стосовно договору від 06.11.2013 № 17 щодо придбання позивачем секундомірів та свистків на загальну суму 14 300,00 грн., то суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Підпунктом 2.5.5. пункту 2.5. Порядку № 44 визначено, що за рахунок коштів Фонду передбачаються витрати (часткове фінансування) на придбання ДЮСШ спортивного інвентарю, спортивного обладнання, запасних частин до спортивного інвентарю та обладнання, спортивної форми та спортивного взуття (крім спортивної форми та взуття індивідуального призначення) для вихованців в обсягах, необхідних для проведення навчально-тренувального процесу.
Наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 04.02.2010 № 258 затверджено Положення про порядок забезпечення вихованців, спортсменів, учнів та тренерів спортивних шкіл усіх типів, центрів олімпійської підготовки, шкіл вищої спортивної майстерності і спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю спортивним одягом, спортивним спеціальним взуттям, спортивним інвентарем індивідуального користування та терміни його використання, яке визначає порядок забезпечення вихованців, спортсменів, учнів та тренерів спортивних шкіл усіх типів, центрів олімпійської підготовки, шкіл вищої спортивної майстерності і спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю спортивним одягом, спортивним спеціальним взуттям, спортивним інвентарем індивідуального користування і терміни його використання для участі у навчально-тренувальному процесі та змаганнях.
Так, Додатком 2 до вказаного Положення визначено вичерпний перелік, в тому числі і спортивного інвентарю індивідуального користування, для забезпечення вихованців, спортсменів, учнів та тренерів спортивних шкіл усіх типів, центрів олімпійської підготовки, шкіл вищої спортивної майстерності і спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю, пунктом 38 якого не передбачено придбання секундомірів та свистків, що було здійснено позивачем.
Отже, віднесення вказаних коштів позивачем в рахунок фінансування Фонду є неправомірним використанням страхових коштів, в зв'язку з чим суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування рішення від 11.02.2014 № 12 в частині повернення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності коштів в сумі 14 300, 00 грн.
Відповідно до статті 19 Конституції України державні органи та органи місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
У відповідності до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень чинного законодавства України приходить до висновку, що в задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення від 16.06.2014 № 5 стосовно повернення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності коштів в сумі 4 877 441, 24 грн. необхідно відмовити, оскільки відповідач діяв в межах наданих йому законом повноважень.
Відповідач у поданій суду заяві визнав адміністративний позов в частині визнання протиправним та скасування рішення від 16.06.2014 № 5 стосовно повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в сумі 128 990 грн. та в частині застосування до позивача фінансових санкцій (штрафу) у розмірі 64 495 грн.
Відповідно до статей 51, 136 Кодексу адміністративного судочинства України відповідач має право в будь-який час до закінчення судового розгляду визнати адміністративний позов повністю або частково, зробивши усну заяву. Якщо відмову від адміністративного позову чи визнання адміністративного позову викладено в адресованій суду письмовій заяві, ця заява приєднується до справи.
Беручи до уваги положення статті 112 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі повного визнання відповідачем адміністративного позову і прийняття його судом приймається постанова суду про задоволення адміністративного позову. Суд не приймає визнання адміністративного позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановивши наявність у представника відповідача повноважень відносно вчинення визнання позову, з'ясувавши, що визнання позову не суперечить закону і не порушує прав, свобод чи інтересів яких-небудь осіб, часткове визнання позову прийняв.
Таким чином, суд доходить висновку, що позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення 16.06.2014 № 5 в частині повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в сумі 128 990 грн. та в частині застосування до позивача фінансових санкцій (штрафу) у розмірі 64 495 грн. підлягають задоволенню.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Згідно із ч. 3 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини позовних вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" під час подання адміністративного позову майнового характеру сплачується 10 відсотків розміру ставки судового збору. Решта суми судового збору стягується з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Обласний комунальний заклад Сумської обласної ради "Сумська обласна дитячо-юнацька спортивна школа "Футбольний центр Барса" до Виконавча дирекція Сумського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчої дирекції Сумського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про повернення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, використаних неправомірно (не за цільовим призначенням), та застосування фінансових санкцій від 16.06.2014 № 5 в частині зобов'язання перерахувати неправомірно використані кошти у розмірі 128 990 грн. та застосування фінансових санкцій (штрафу) у розмірі 64 495 грн.
У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Обласного комунального закладу Сумської обласної ради "Сумська обласна дитячо-юнацька спортивна школа "Футбольний центр Барса" (40022, вул. Привокзальна, 2/1, м. Суми, ідентифікаційний код 38244708) на користь Державного бюджету України на розрахунковий рахунок № 31217206784002, отримувач УДКС у м. Суми, банк ГУ ДКСУ у Сумській області, МФО 837013, код класифікації доходів бюджету 22030001, код ЄДРПОУ 37970593 судовий збір у розмірі 4 198 (чотири тисячі сто дев'яносто вісім) грн. 91 коп.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя (підпис) Є.Д. Кравченко
З оригіналом згідно
Суддя Є.Д. Кравченко
Постанову складено у повному обсязі та підписано 23.09.2014.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2014 |
Оприлюднено | 22.10.2014 |
Номер документу | 40950354 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Є.Д. Кравченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні