Постанова
від 06.10.2014 по справі 826/7885/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251 КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 826/7885/14 Головуючий у 1-й інстанції: Клочкова Н.В.

Суддя-доповідач: Бабенко К.А

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 жовтня 2014 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Бабенка К.А., суддів: Кобаля М.І., Петрика І.Й., розглянувши адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Арте-Трейд ФДС» на Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 липня 2014 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Арте-Трейд ФДС» до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, податкового повідомлення-рішення форми «П», -

В С Т А Н О В И В:

В зв'язку з неприбуттям жодного з представників осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, відповідно до п. 2 частини першої ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 липня 2014 року в задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням Позивачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить судове рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове судове рішення, яким його позов задовольнити.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, Постанову суду першої інстанції скасувати, ухвалити нову Постанову, якою адміністративний позов задовольнити повністю з наступних підстав.

Відповідачем проведено документальну позапланову виїзну перевірку з питань дотримання вимог податкового та валютного законодавства Позивача при взаємовідносинах з ТОВ "Інтерком компані", ТОВ "Промтрейд Корпорейшн", ТОВ "Піщана", ТОВ "Тасаір" за період 01.01.2011 року по 20.08.2013 року, за результатом якої складено відповідний Акт від 07.05.2014 № 390/26-55-22-08/35917826 (надалі - Акт), копія якого наявна в матеріалах справи (Т.1,а.с.18-29).

Перевіркою встановлено порушення Позивачем вимог ст. 134, пп. 138.1.1 п. 138.1 ст.138, п. 138.2 ст. 138, пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України , в результаті чого ним занижено на 162429,70 грн. суми податку на прибуток, в тому числі за 2-3 квартали 2011 року - на 58309,90 грн., за півріччя 2012 року - на 75454,80 грн., за 2012 рік - на 104119,80 грн. та завищено на 192000,00 грн. суми від'ємного значення об'єкту оподаткування з податку на прибуток; п.185.1 ст.185, п.п.198.1, 198.3, 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, в результаті чого завищено на 188264,00 грн. суми податкового кредиту в деклараціях з ПДВ, в тому числі за липень 2011 року - на 50702,50 грн., за серпень 2012 року - на 68528,35 грн., за вересень 2012 року - на 3333,33 грн., за листопад 2012 року - на 3966,67 грн., за грудень 2013 року - на 23333,34 грн., за квітень 2013 року - на 16533,33 грн., за травень 2013 року на 21866,67 грн.

На підставі вищезазначених порушень, Відповідачем прийнято податкові повідомлення-рішення від 21 травня 2014 року №№ 67426552208, 67526552208, 67626552208, копії яких також наявні в матеріалах справи (Т.1,а.с.33-36), та якими збільшено на 188460,00 грн. суми грошового зобов'язання з податку на прибуток, у тому числі на 162430,00 грн. за основним платежем та на 26030,00 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями, зменшено на 192000,00 грн. суми від'ємного значення об'єкта оподаткування податку на прибуток, збільшено на 235330,00 грн. суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість, у тому числі на 188264,00 грн. за основним платежем та на 47066,00 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями, відповідно.

Як вбачається з пп.1.1 п.1 Договору на поліграфічне обслуговування та кур'єрську доставку № 010711/1 від 01 липня 2011 року, копія якого наявна в матеріалах справи (Т.1,а.с.44-45), укладеного Позивачем, як Замовником, та Товариством з обмеженою відповідальністю «Тасаір», як Виконавцем, Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе обов'язок з надання поліграфічних послуг та послуг кур'єрської доставки протягом строк дії Договору. А відповідно до пп. 3.2 п. 3 Договору, за фактом виконання робіт складається та підписується двосторонній Акт здавання - приймання виконаних робіт (видаткова накладна).

На підтвердження виконання умов зазначеного Договору Позивачем надано: видаткову накладну №РН-0000033 від 21.07.2011 року, Акт приймання-передачі оригінал-макетів для друку від 04.07.2011 року, Акт приймання-передачі інформаційної продукції №1 від 21 липня 2011 року, екземпляри поліграфічної продукції, Податкові накладні від 21.07.2011 року №13 на загальну суму 214715,00 грн., в тому числі ПДВ 35785,83 грн., від 29 липня 2011 року №24 на загальну суму 89500,00 грн., в тому числі ПДВ 14916,67 грн., Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000021 від 29.07.2011 року, відповідні платіжні доручення, копії яких також наявні в матеріалах справи (Т.1,а.с.48-68)

А згідно з пп.1 п.1 Договору на поліграфічне обслуговування та кур'єрську доставку № 14-05/12 від 14 грудня 2012 року, копія якого наявна в матеріалах справи (Т.1,а.с.88-89), укладеного Позивачем, як Замовником, та Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНТЕРКОМ КОМПАНІ», як Виконавцем, Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе обов'язок з надання поліграфічних послуг та послуг кур'єрської доставки протягом строк дії Договору. А відповідно до пп. 3.2 п. 3 Договору, за фактом виконання робіт складається та підписується двосторонній Акт здавання - приймання виконаних робіт (видаткова накладна).

На підтвердження виконання умов зазначеного Договору Позивачем надано: Видаткові накладні №РН-0000021 від 21 грудня 2012 року, №РН-0000023 від 24 грудня 2012 року, Акти приймання-передачі інформаційної продукції №1 від 21 грудня 2012 року, екземпляри поліграфічної продукції, Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000122 від 29.12.2011 року, Податкові накладні від 21.12.2012 року №91 на загальну суму 58900,00 грн., у тому числі ПДВ 9816,67 грн., від 24.12.2012 року №112 на загальну суму 58900,00 грн., у тому числі ПДВ 9816,67 грн., від 25.12.2012 року №122 на загальну суму 22200,00 грн., у тому числі ПДВ 3700,00 грн., відповідні платіжні доручення, копії яких також наявні в матеріалах справи (Т.1,а.с.90-100).

Як вбачається з пп.1 п.1 Договору на поліграфічне обслуговування та кур'єрську доставку № 01-5/08 від 01.08.2012 року, копія якого наявна в матеріалах справи (Т.1,а.с.112-114), укладеного Позивачем, як Замовником, та Товариством з обмеженою відповідальністю «Промтрейд Корпорейшн», як Виконавцем, Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе обов'язок з надання поліграфічних послуг та послуг кур'єрської доставки протягом строк дії Договору. А відповідно до пп. 3.2 п. 3 Договору, за фактом виконання робіт складається та підписується двосторонній Акт здавання - приймання виконаних робіт (видаткова накладна).

На підтвердження виконання умов зазначеного Договору Позивачем надано: Видаткові накладні №№ РН-0000213 від 10 серпня 2012 року, РН-0000214 від 13 серпня 2012 року, РН-0000216 від 14 серпня 2012 року, РН-0000220 від 21 серпня 2012 року, РН-0000223 від 23 серпня 2012 року, РН-0000225 від 27 серпня 2012 року, РН-0000226 від 29 серпня 2012 року, РН-0000253 від 17 вересня 2012 року, РН-0000332 від 13 листопада 2012 року, екземпляри поліграфічної продукції, Акти приймання-передачі інформаційної продукції №1 від 14 серпня 2012 року, від 29 серпня 2012 року, від 13 листопада 2012 року, Акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000559 від 02 серпня 2012 року, №ОУ-0000587 від 17 серпня 2012 року, №ОУ-0000696 від 31 серпня 2012 року, №ОУ0001148 від 30 листопада 2012 року, Податкові накладні від 02.08.2012 року №10 на загальну суму 1710,00 грн., у тому числі ПДВ 285,00 грн., від 10.08.2012 року №41на загальну суму 27560,00 грн., у тому числі ПДВ 4593,33 грн., від 13.08.2012 року №44 на загальну суму 52600,00 грн., у тому числі ПДВ 8766,67 грн., від 14.08.2012 року №54 на загальну суму 52600 грн., у тому числі ПДВ 8766,67 грн., від 17.08.2012 року №64 на загальну суму 25500,00 грн., у тому числі ПДВ 4250,00 грн., від 21.08.2012 року №77 на загальну суму 52600,00 грн., у тому числі ПДВ 8766,67 грн., від 27.08.2012 року №106 на загальну суму 52600,00 грн., у тому числі ПДВ 8766,67 грн., від 23.08.2012 року №96 на загальну суму 52600,00 грн., у тому числі ПДВ 8766,67 грн., від 29.08.2012 року №152 на загальну суму 52600,00 грн., у тому числі ПДВ 8766,67 грн., від 13.11.2012 року №40 на загальну суму 20026,00 грн., у тому числі ПДВ 3337,67 грн., від 30.11.2012 року №115 на загальну суму 3774,00 грн., у тому числі ПДВ 629,00 грн., Прибуткова накладна №ПН-000049 від 10.08.2012 року, відповідні платіжні доручення, копії яких також наявні в матеріалах справи (Т.1,а.с.115-157).

А відповідно до пп.1.1 п.1 Договору про надання маркетингових послуг № 0513 від 01.04.2013 року, копія якого наявна в матеріалах справи (Т.1,а.с.199-202), укладеного Позивачем, як Замовником, та Товариством з обмеженою відповідальністю «ПІЩАНА», як Виконавцем, Замовник замовляє, приймає та оплачує, а Виконавець зобов'язується надавати маркетингові послуги направлені на забезпечення стимулювання збуту продукції Замовника, збільшення ступеня поінформованості постійних покупців, а також клієнтів конкуруючих фірм про продукцію і її переваги шляхом надання мерчендайзингових послуг. Відповідно до пп. 4.1 п.4 Договору загальна сума Договору складається з сум, зазначених у всіх актах приймання-передачі послуг, підписаних відносно Договору.

На підтвердження виконання умов зазначеного Договору Позивачем надано: Акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000008 від 30.04.2013 року, №ОУ-0000011 від 31.05.2013 року, Звіти виконавця ТОВ «Піщана» до актів виконаних послуг мерчендайзерів по договору № 0513 від 01 квітня 2013 року, Податкові накладні від 24.04.2013 року №3 на загальну суму 99200,00 грн., у тому числі ПДВ 16533,33 грн., від 31.05.2013 року №3 на загальну суму 131200,00 грн., у тому числі ПДВ 21866,67 грн., відповідні платіжні доручення, копії яких також наявні в матеріалах справи (Т.1,а.с.203-219).

Згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну, у якій зазначаються в окремих рядках: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку.

Відповідно до ст. 1, частиною першою ст. 3 та частинами першою, другою ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996-ХІV, первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення; метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства; підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій; первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи; первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Згідно з п. 138.2 ст. 138 Податкового кодексу України, витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом ІІ цього Кодексу.

Відповідно до п.п. 198.1, 198.3, 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а)придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду, зокрема, у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; не відносяться до податкового кредиту, зокрема, суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складання податкової накладної.

Тобто, обов'язковою умовою підтвердження реальності здійснення господарських операцій є фактична наявність у платника податків первинних документів, фізичних, технічних та технологічних можливостей для здійснення відповідних операцій та зв'язку між фактом придбання товару (послуги) і подальшою господарською діяльністю.

Як зазначено в Листі Вищого адміністративного суду України від 02.06.2011 року №742/11/13-11, з метою встановлення факту здійснення господарських операцій, формування витрат для цілей визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток або податкового кредиту з податку на додану вартість має бути підтверджено рух активів у процесі здійснення господарських операцій, при цьому дослідженню підлягають усі первинні документи, які належить складати залежно від певного виду господарських операцій: договори, акти виконаних робіт тощо; фізичні, технічні та технологічні можливості певної особи до вчинення тих чи інших дій, що становлять зміст господарських операцій, як-от: наявність відповідних ліцензій та інших дозвільних документів, що необхідні для ведення певного виду господарської діяльності; встановлено зв'язок між фактом придбання товарів (послуг) і господарською діяльністю платника податку.

На виконання господарських зобов'язань, підтвердження надання контрагентом послуг оформлено всі необхідні первинні документи, укладення Договорів спрямовано на реальне настання правових наслідків, вони відповідають економічному змісту та чинному законодавству.

Про відсутність факту здійснення господарських операцій можуть свідчити, зокрема, такі обставини: всупереч даним податкового обліку будь-кого з учасників операції відсутні зміни активів, зобов'язань чи власного капіталу принаймні в одного з таких учасників; результати, відображені у даних податкового обліку будь-кого з учасників господарської операції, фактично не настали внаслідок відсутності відповідних дій будь-кого з учасників такої операції (наприклад, відображення отримання послуг без їх фактичного надання або в разі їх надання іншою особою, ніж та, що вказана у даних податкового обліку чи первинних документах; імітація купівлі товару в особи, яка ніколи його не продавала тощо).

Відповідачем до судів першої та апеляційної інстанцій будь-яких доказів на підтвердження зазначеного та/або відповідних судових рішень щодо визнання Договорів між Позивачем і його контрагентами недійсними не надано, у зв'язку з чим, не доведено «безтоварності», укладених Позивачем з його контрагентом правочинів, а відсутність факту здійснення господарських операцій між Позивачем та його контрагентами спростовується матеріалами справи .

Згідно із частиною другою ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, вимоги якої Відповідачем не виконано .

Відповідач в Акті, як на доказ «безтоварності» здійснених Позивачем господарських операцій, посилається на висновки Актів Державних податкових інспекцій у м.Черкасах, у Києво-Святошинському районі Київської області, у Голосіївському районі Головного управління Міндоходів у м.Києві про неможливість проведення зустрічних звірок та документальних позапланових перевірок його контрагентів. Проте, акти про неможливість проведення зустрічної звірки та/або документальної позапланової перевірки лише фіксують факт неможливості їх проведення та не можуть містити висновки щодо «безтоварності» (фіктивності) або реальності здійснення суб'єктами господарської діяльності господарських операцій.

Відповідно до частини четвертої ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема, вирок суду у кримінальному провадженні є обов'язковим для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок, в зв'язку з чим, посилання Відповідача в Акті на матеріали кримінального провадження, як на доведений факт здійснення посадовими особами контрагентів Позивача кримінальних правопорушень та «безтоварності» (фіктивності) здійснених Позивачем господарських операцій, є безпідставними.

Відповідно до ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є, зокрема, неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

В зв'язку з вищенаведеним, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції неповно з'ясовано обставини справи, судове рішення ухвалено з порушенням норм матеріального справи, що призвело до неправильного вирішення справи, тому, Постанова Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 липня 2014 року скасовується та ухвалюється нова Постанова, якою адміністративний позов задовольняється повністю.

Згідно з частиною першою ст.94 Кодексу адміністративного судочинства, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Керуючись ст.ст. 94, 197, 198, 202, 205, 207, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Арте-Трейд ФДС» задовольнити, Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 липня 2014 року скасувати, ухвалити нову Постанову, якою адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення рішення Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м.Києві від 21 травня 2014 року №№ 67426552208, 67526552208, 67626552208 .

Присудити з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Арте-Трейд ФДС» (код за ЄДРПОУ - 35917826) 2923,20 (дві тисячі дев'ятсот двадцять три) грн. 20 коп. судового збору, сплаченого Платіжними дорученнями від 28 травня 2014 року №235 та від 08 серпня 2014 року №311.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання нею законної сили.

Головуючий суддя Бабенко К.А.

Судді: Кобаль М.І.

Петрик І.Й.

Головуючий суддя Бабенко К.А

Судді: Кобаль М.І.

Петрик І.Й.

Дата ухвалення рішення06.10.2014
Оприлюднено31.10.2014
Номер документу41095055
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/7885/14

Ухвала від 03.03.2016

Адміністративне

Верховний Суд України

Панталієнко П.В.

Ухвала від 28.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Ухвала від 03.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Ухвала від 10.06.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

Ухвала від 17.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Постанова від 06.10.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Ухвала від 22.08.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Постанова від 29.07.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

Ухвала від 23.07.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

Ухвала від 18.06.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клочкова Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні