Постанова
від 21.10.2014 по справі 820/13361/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2014 р. Справа № 820/13361/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Калитки О. М.

Суддів: Бондара В.О. , Кононенко З.О.

за участю секретаря судового засідання Вовченко І.В

за участю представника відповідача: Мосійчука Р.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Індустріальної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 27.08.2014р. по справі № 820/13361/14

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗЛЕКС"

до Індустріальної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області

про визнання протиправними дій,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Індустріальної ОДПІ м.Харкова ГУ Міндоходів Харківської області по проведенню зустрічної звірки ТОВ "БІЗЛЕКС" щодо підтвердження господарських відносин та їх реальності та повноти відображення в обліку за 01.02.14-31.05.14р., за результатами якої складено акт від 22.05.2014 р. №316/20-36-22-03-07/39062656.

- визнати протиправними дії Індустріальної ОДПІ м.Харкова ГУ Міндоходів Харківської області щодо коригування показників податкової звітності в інформаційній системі "Податковий блок" за період з 01.02.2014 - 31.05.2014р., що викладені в акті про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "БІЗЛЕКС" від 22.05.2014 р. №316/20-36-22-03-07/39062656 та зобов'язати Індустріальну ОДПІ м.Харкова ГУ Міндоходів Харківської області вчинити дії щодо коригування і відновлення сум податкового кредиту та податкових зобов'язань ТОВ "БІЗЛЕКС" в Інформаційній системі "Податковий блок" задекларованих ТОВ "БІЗЛЕКС" у податкових деклараціях з податку на додану вартість період з 01.02.2014 - 31.05.14р.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що податковим органом під час проведення зустрічної звірки порушені приписи Податкового кодексу України та Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. № 1232, а саме: податковим органом безпідставно проведено перевірку, без дослідження первинних документів відповідачем неправомірно зроблено висновок про відсутність об`єктів оподаткування по операціях придбаних товарів (послуг) підприємством . Посилаючись на вказані обставини, позивач у судовому засіданні підтримав позов та просив суд ухвалити рішення про задоволення позову.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2014 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗЛЕКС" задоволено в повному обсязі.

Визнано протиправними дії Індустріальної ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів Харківської області по проведенню зустрічної звірки ТОВ "БІЗЛЕКС" щодо підтвердження господарських відносин та їх реальності та повноти відображення в обліку за 01.02.14-31.05.14р., за результатами якої складено акт від 22.05.2014 р. №316/20-36-22-03-07/39062656.

Визнано протиправними дії Індустріальної ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів Харківської області щодо коригування показників податкової звітності в інформаційній системі "Податковий блок" за період з 01.02.2014 - 31.05.2014р., що викладені в акті про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "БІЗЛЕКС" від 22.05.2014 р. №316/20-36-22-03-07/39062656 та зобов'язано Індустріальну ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів Харківської області вчинити дії щодо коригування і відновлення сум податкового кредиту та податкових зобов'язань ТОВ "БІЗЛЕКС" в Інформаційній системі "Податковий блок" задекларованих ТОВ "БІЗЛЕКС" у податкових деклараціях з податку на додану вартість період з 01.02.2014 - 31.05.14р.

Стягнуто з Державного бюджету на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЗЛЕКС" витрати зі сплати судового збору у розмірі 73,08 грн.

У апеляційній скарзі відповідач посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2014 року та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, відповідач посилається на невідповідність висновків судів дійсним обставинам справи та вимогам чинного законодавства.

Представник відповідача в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав з викладених у ній підстав, просив суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову ТОВ "БІЗЛЕКС" у повному обсязі.

Представник позивача в судове засідання суду апеляційної інстанції не прибув, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Заслухавши суддю-доповідача, представника відповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, який міститься в матеріалах справи (а.с.26) - ТОВ "БІЗЛЕКС" зареєстроване в якості юридичної особи 22.01.2014 року та позивач на теперішній час знаходиться на обліку в Індустріальній ОДПІ м.Харкова ГУ Міндоходів Харківської області з 23.01.14 року.

Індустріальною ОДПІ м.Харкова ГУ Міндоходів Харківської області проведено зустрічну звірку ТОВ "БІЗЛЕКС" щодо підтвердження господарських відносин та їх реальності та повноти відображення в обліку за 01.02.2014 - 31.05.2014р., про що складено акт від 22.05.2014 р.№316/20-36-22-03-07/39062656 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "БІЗЛЕКС"(а.с.39-44).

В акті зазначено, що звіркою ТОВ "БІЗЛЕКС" встановлено відсутність об'єктів оподаткування по операціях з придбання товарів (послуг) підприємствам - покупцям та по операціях з продажу товарів (послуг) за лютий 2014 року в розумінні ст.198,185,201 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2756.

Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що ДПІ було порушено підстави та процедуру проведення оспорюваної звірки, а тому висновки названого акта від 22.05.2014 р.№316/20-36-22-03-07/39062656 про неможливість проведення зустрічної звірки не підлягають відображенню в податковій базі.

Колегія суддів частково погоджується із таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право з метою отримання податкової інформації проводити зустрічні звірки суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Підпунктом 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України надано право платникам податків оскаржувати в порядку, встановленому цим Кодексом, рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів (посадових осіб).

Диспозиція цієї статті передбачає оскарження: дій службової особи податкового органу, які пов'язані з порушенням порядку проведення перевірки; дій, які полягають у перевищенні повноважень службовою особою щодо обмеження прав у можливості ознайомлення з результатами контрольного заходу; дій щодо проведення перевірки без установлених законом підстав та/або з порушенням вимог чинного законодавства тощо.

Наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 року № 236 затверджено Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок. Відповідно до пункту 4.4 цих Методичних рекомендацій у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України. При подальшому залученні суб'єкта господарювання (посадових осіб суб'єкта господарювання) до проведення зустрічної звірки відповідальний підрозділ органу ДПС забезпечує проведення такої звірки.

Зі змісту викладеного випливає, що дії з оформлення результатів зустрічної звірки актом про неможливість проведення зустрічної звірки є, по суті, виконанням службовими особами своїх обов'язків, а самі по собі висновки вказаного акту не створюють відносин владного підпорядкування, що є необхідною ознакою публічно-правових відносин. Проведення зустрічних звірок є лише процедурним заходом зі збору податковим органом інформації щодо дотримання платником податкового законодавства у рамках податкового контролю.

Як випливає зі змісту статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин, вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, якщо позивач вважає, що цими рішеннями, діями чи бездіяльністю його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав чи свобод.

Таким чином, у контексті наведених приписів до адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється, позаяк підставою для звернення особи за до суду з позовом є її суб'єктивне уявлення, особисте переконання в порушенні прав чи свобод. Однак обов'язковою умовою здійснення такого захисту судом є об'єктивна наявність відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.

Оскільки дії зі складення зазначених актів не відповідають критерію юридичної значимості, не створюють для платника жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни або припинення його прав та не породжують для нього будь-яких обов'язків, то такі дії не підлягають оскарженню в порядку адміністративного судочинства.

У той же час колегія суддів погоджується з правильністю наданої судом першої інстанції правової оцінки по епізоду відносно відображення ДПІ результатів проведеної звірки в інформаційній базі «Податковий блок» «Детальна інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України».

Так, підпунктом 62.1.3 пункту 6.2.1 статті 62 Податкового кодексу України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом: перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Відповідно до статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.

За правилами пункту 86.1 статті 86 названого Кодексу результати перевірок (крім камеральних) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами органу державної податкової служби та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Згідно з пунктом 58.1 статті 58 та пунктом 86.8 статті 86 Податкового кодексу України на підставі акта перевірки податковим органом приймається податкове повідомлення-рішення.

З метою удосконалення процесу адміністрування податків було створено інформаційну систему „Податковий блок", що включає чотири підсистеми-сегменти операційної діяльності органів податкової служби, таких як: реєстрація платників податків; обробка податкової звітності та платежів; облік платежів; податковий аудит.

Ця система призначена для виконання основних завдань органів ДПС, як-от: інформування платників податків про їх податкові зобов'язання та надання роз'яснень податкового законодавства; податковий облік та реєстрація платників податків; прийом та обробка документів податкової звітності та облік платежів; перевірка податкової звітності на відповідність вимогам та нормам, встановленим законодавчими та нормативними актами України; застосування заходів із погашення податкового боргу у випадках порушення податкової дисципліни з боку платників податків; вирішення спірних питань щодо сум податкових донарахувань та податкового боргу тощо.

Оскільки зустрічна звірка не є податковою перевіркою, то висновки податкового органу, зроблені за наслідками проведення такої звірки, не підлягають відображенню в інформаційних базах податкового органу.

З урахуванням викладеного колегія суддів вважає за необхідне частково скасувати ухвалену у справі постанову та відмовити у відповідній частині позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Індустріальної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області задовольнити частково.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 27.08.2014р. по справі № 820/13361/14 скасувати в частині задоволення позовних вимог щодо визнання протиправними дій Індустріальної ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів Харківської області по проведенню зустрічної звірки позивача, оформленої актом від 22.05.2014р. № 316/20-36-22-03-07/39062656 про неможливість проведення зустрічної звірки.

У цій частині позову відмовити.

В іншій частині постанову Харківського окружного адміністративного суду від 27.08.2014р. по справі № 820/13361/14 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Калитка О.М. Судді (підпис) (підпис) Бондар В.О. Кононенко З.О. Повний текст постанови виготовлений 27.10.2014 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2014
Оприлюднено04.11.2014
Номер документу41143206
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/13361/14

Ухвала від 27.08.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 27.08.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 17.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Зайцев М.П.

Ухвала від 17.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Постанова від 21.10.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калитка О.М.

Ухвала від 12.09.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калитка О.М.

Постанова від 27.08.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 28.07.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 18.07.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні