ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" жовтня 2014 р.Справа № 916/3311/14
Господарський суд Одеської області у складі :
судді Никифорчука М.І.
при секретареві Ніколаєві П.В.
за участю представників сторін :
прокурор: Незовибатько посвідчення № 025789 від 23.04.2014р.;
від позивача: Асташенкова за довіреністю № 156/исх-гс від 18.06.2014 р.;
від відповідача: не з'явися;
від третьої особи: Польщіна Т.Л. за довіреінстю № 01-36/44 від 15.01.2014р.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу №916/3311/14:
За позовом: Прокурора м.Одеси; в особі, якою є Одеська міська рада;
До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "ГАМБРІНУС Лтд";
За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департамент комунальної власності Одеської міської ради
про стягнення 3702897,92 грн., -
в с т а н о в и в :
Прокурор м. Одеси звернувся до господарського суду Одеської області із позовом в інтересах держави, в особі Одеської міської ради (далі - Позивач) до товариства з обмеженою відповідальністю „Гамбрінус ЛТД" (далі - Відповідач) про відшкодування збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів у сумі 3 702897,92грн., посилаючись на наступне.
Відповідно до акту комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 30.05.2014, затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 № 109, станом на 30.05.2014 товариством з обмеженою відповідальністю «Гамбрінус ЛТД» (надалі TOB) не виконано вимоги щодо оформлення документів на земельну ділянку, що розташована за адресою: м. Одеса, проспект Гагаріна,9.
Таким чином, TOB «Гамбрінус ЛТД» є незаконним користувачем земельної ділянки площею 2,0862 га, розташованої за вказаною адресою.
Про відсутність намірів відповідача належним чином оформити земельну ділянку, що розташована за адресою: м. Одеса, проспект Гагаріна, 9, свідчить той факт, що право власності на будівлі та споруди за вказаною адресою отримано позивачем у 2004 році, однак до цього часу жодних заходів щодо належного оформлення земельної ділянки TOB «Гамбрінус ЛТД» не вжило, що призвело до суттєвих збитків територіальній громаді.
Актом перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства Державної інспекції сільського господарства в Одеській області від 10.02.2014 № 000841 встановлено порушення вказаним підприємством ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, а саме відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку за наявності зареєстрованого права власності на будівлі.
Комісією з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам 30.05.2014 складено акт, відповідно до якого розмір збитків, нанесених територіальній громаді м. Одеси, в особі Одеської міської ради, у вигляді неодержаного доходу, який міг би одержати власник земельної ділянки, але не одержав внаслідок її тимчасового зайняття TOB «Гамбрінус ЛТД» та використання без правовстановлюючих документів становить 3 702 897, 92 гривень.
Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 № 109 «Про затвердження актів комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок» затверджено акти комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам земельних ділянок та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок, вказане рішення не скасовано та є чинним.
Відповідно до цього рішення сума збитків становить 3 702 897,92гривень.
Відповідно до п. 5 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284, (далі - Порядок) збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій.
Також місячний термін сплати збитків встановлено рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 № 109.
Про затвердження акту та необхідність сплатити нараховані збитки TOB «Гамбрінус ЛТД» повідомлено листом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 26.06.2014 № 01-13/4705. Окрім того, згідно реєстру поштових відправлень № 01-13/4699 департаменту комунальної власності, акт комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, а також рішення Одеської міської ради від 12.06.2014 № 109 відправлено на адресу товариства 26.06.2014.
Однак, відповідач у встановлений строк не сплатив збитки, визначені актом комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.
Викладені обставини є підставою для стягнення нарахованих збитків в судовому порядку.
Аналогічну правову позицію щодо застосування постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284 у подібних випадках викладено у постановах Вищого господарського суду України від 18.03.2014 (справа № 904/5361/13) та 13.11.2013 (справа № 902/370/13-г).
Згідно п. 2 ст. 121 Конституції України на органи прокуратури України покладається представництво інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Формою представництва прокурором інтересів держави є звернення до суду з позовом про захист інтересів держави.
Статтею 20 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що прокурор у межах своєї компетенції має право звертатись до суду у передбачених законом випадках.
Прокурор самостійно визначає та обґрунтовує в позовній заяві, у чому полягає порушення інтересів держави або в чому існує загроза інтересам держави, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Згідно рішення Конституційного суду України від 8 квітня 1999 року № З-рп/99 під поняттям органу, уповноваженого державою здійснювати . відповідні функції у спірних відносинах, необхідно розуміти орган, на який державою покладений обов'язок здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким чином, відповідно до ст. 6, 7, 13, 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органа виконавчої влади. Орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних стосунках, фактично є позивачем у справах, порушених по позовній заяві прокурора.
Згідно зі ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону
Згідно зі ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень Одеської міської ради належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності.
Таким чином, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, є Одеська міська рада.
Використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів спричиняє державі і територіальній громаді економічні збитки, перешкоджає здійсненню передбаченого Конституцією України права власності на землю, унеможливлює використання Одеською міською радою зазначеної земельної ділянки для державних і суспільних потреб, тягне нераціональне використання земель і створює передумови спричинення збитків оточуючому середовищу.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. 121 Конституції України, ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», прокурор просить позов задовольнити та стягнути з відповідача на користь Одеської міської ради збитки у сумі 3 702 897 грн. 92 коп. - відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.
Відповідач в засідання суду не з'явився, був повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи (поштове повідомлення з посиланням на відсутність (вибуття) адресата у справі).
Відповідно до п.3.9.1 Постанови Пленум Вищого Господарського Суду України від 26 грудня 2011 року N 18 „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", - 3.9.1. Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК.
У разі присутності сторони або іншого учасника судового процесу в судовому засіданні протокол судового засідання, в якому відображені відомості про явку сторін (пункт 4 частини другої статті 811 ГПК), є належним підтвердженням повідомлення такої сторони (іншого учасника судового процесу) про час і місце наступного судового засідання.
За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Згідно наданого Позивачем оригіналу витягу з Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 07.10.2014 р. відповідач зареєстрований за адресою зазначеною у позові. За цією адресою відповідач і повідомлявся про час та місце розгляду справи.
Таким чином, відповідач вважається повідомленим про час і місце розгляду справи судом належним чином. Справа розглянута згідно правил ст. 75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, вислухавши представника позивача, проаналізувавши приписи законодавства, що регулюють правовідносини по даному спору, господарський суд прийшов до наступного висновку.
Відповідно до вимог ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до статті 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Відповідно до ст.. 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Ці дані встановлюються письмовими і речовими доказами.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 01.10.2014р. до участі у справі залучено Департамент комунальної власності Одеської міської ради, в якості третьої особи, яка не заявляє самостіних вимог на предмет спору на стороні позивача.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 15.10.2014р. строк розгляду спору по справі № 916/3311/14 продовжено на 15 днів.
Як випливає з матеріалів справи приведені прокурором обставини повністю підтверджуються наданими ним доказами:
- актом комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 30.05.2014р., затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 № 109, станом на 30.05.2014р. за якими Відповідачем не виконано вимоги щодо оформлення документів на земельну ділянку, що розташована за адресою: м. Одеса, проспект Гагаріна, 9.
- актом перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства Державної інспекції сільського господарства в Одеській області від 10.02.2014 № 000841, яким встановлено порушення вказаним підприємством ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, а саме відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку за наявності зареєстрованого права власності на будівлі;
- приписом № 001753 від 10.02.2014 р. Державної інспекції сільського господарства в Одеській області про усунення виявлених правопорушень за яким Відповідач використовує земельну ділянку площею 2,0862 га., за адресою пр. Гагаріна, 9 в м. Одесі за цільовим призначенням - для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель та споруд (колишнього пивзаводу), з якої 1,0543 га не знаходяться під будівлями та спорудами, всупереч вимогам ст. ст.125.126 Земельного кодексу України, за що відповідно до п. „Б" ст. 211 Земельного кодексу України передбачена відповідальність;
- листом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради на адресу Відповідача № 01-13/4705 від 26.06.2014 р. про необхідність сплати збитків в сумі 3702897,92 грн. на підставі рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 № 109.
Таким чином, Відповідач користується вказаною земельною ділянкою без правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку
Згідно заявленого розрахунку неодержання доходу за користування земельною ділянкою, Відповідачем завдано збитків Одеській міській раді на вказану суму.
Порушенням земельного законодавства спричинено державі, в особі Одеської міської ради, наявні матеріальні збитки, тому як до бюджету територіальної громади не поступила значна сума коштів, які б пішли на благоустрій міста та соціальні виплати громадянам. Ненадходженням плати до бюджету за використання земельної ділянки завдано шкоди державним інтересам.
Статтями 125, 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності та право постійного користування на земельну ділянку посвідчується відповідним державним актом, а право оренди земельної ділянки - договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Частиною 2 ст. 83 Земельного кодексу України встановлено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності.
Відповідно до ст. 12 цього ж кодексу до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад. Статтею 206 цього ж кодексу встановлено, що використання землі в Україні є платним.
Пунктом «д» статті 156 Земельного кодексу України передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відповідно до п. 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
Відповідно до ч. 6 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення.
Вказане рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014р. № 109 не оскаржено, не скасовано і тому, є чинним. Доказів зворотнього Відповідачем не надано. Відтак, воно повинно виконуватись.
Відповідно до цього рішення виконавчого комітету Одеської міської ради сума збитків становить 3 702 897,92 грн.
Зворотного відповідачем в порядку ст. 33 ГПК України не доведено.
Відповідно до п. 5 вказаного вище Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій.
Відповідно до ч. 4 ст. 4 Цивільного кодексу України актами цивільного законодавства є постанови Кабінету Міністрів України.
Відповідно до п. 5 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284, (далі - Порядок) збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій.
Також, місячний термін сплати збитків, встановлено рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 № 109.
Про затвердження акту та необхідність сплатити нараховані збитки Відповідач повідомлений листом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 26.06.2014р. № 01-13/4705. Згідно реєстру поштових відправлень № 01-13/4699 департаменту комунальної власності, акт комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, а також рішення Одеської міської ради від 12.06.2014р. № 109 відправлено на адресу Відповідача 26.06.2014р.
Аналізуючи зміст положень Порядку, можна дійти висновку, що розмір збитків при використанні земель без оформлення правовстановлюючого документа, що посвідчує право оренди (користування) земельної ділянки, дорівнює сумі, яка могла б надійти до місцевого бюджету у разі, якщо б зазначений договір був укладений між орендарем та орендодавцем, або у разі, якщо був би здійснений розрахунок земельного податку. Розмір збитків нараховується на підставі даних нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Правомірність застосування вказаного Порядку, затвердженого вказаною Постановою Кабінету Міністрів України, що підтверджено і Вищим господарським судом України в постановах від 18.03.2014р. (справа № 904/5361/13) та 13.11.2013р. (справа № 902/370/13-г).
З огляду на викладене, господарський суд вважає вимоги прокурора обгрунтованими, законними і тому підлягаючими задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 44, 49 ГПК України судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
Керуючись ст. ст.32, 33, 43, 44, 49, 82-85 господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради - задовольнити повністю.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Гамбрінус ЛТД» (65044, м. Одеса, пр. Гагаріна, буд. 9, код ЄДРПОУ 33017456) на користь Одеської міської ради (65004, м. Одеса, пл. Думська, 1, код ЄДРПОУ 26597691, банк ГУДКСУ в Одеській області, рахунок - 31412544799002, МФО - 828011, код ЄДРПОУ - 38016923, одержувач - УДКСУ у м. Одесі Одеської області, КБК - 24060300 «інші надходження», призначення платежу: «відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам») збитки у сумі 3 702 897 (три мільйони сімсот дві тисячі вісімсот дев'яносто сім) грн. 92 коп.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Гамбрінус ЛТД» (65044, м. Одеса, пр. Гагаріна, буд. 9, код ЄДРПОУ 33017456) до державного бюджету України (рахунок №31210206783008, Одержувач: ГУДКСУ в Одеській області, Код ЄДРПОУ - 37607526, Банк одержувача: ГУДКСУ в Одеській області, МФО: 828011, Код бюджетної класифікації: 22030001, Код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області: 03499997) через ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ Міндоходів в Одеській області 73 080 (сімдесят три тисячі вісімдесят) грн. судового збору.
Повний текст рішення складено та підписано 03.11.2014р.
Суддя М.І. Никифорчук
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2014 |
Оприлюднено | 06.11.2014 |
Номер документу | 41180279 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Никифорчук М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні