Рішення
від 27.10.2014 по справі 911/4220/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Київської області

01032, м. Київ - 32, вул. С.Петлюри, 16тел. 239-72-81

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" жовтня 2014 р. Справа № 911/4220/14

Господарський суд Київської області в складі судді Скутельника П.Ф. , при секретарі Жилі Б.В. , розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи № 911/4220/14

за позовом прокурора міста Ірпеня, місцезнаходження: 08292, Київська обл., м. Буча, вул. Києво-Мироцька, буд. 106, в інтересах держави в особі Ірпінської міської ради, ідентифікаційний код: 33800777, місцезнаходження: 08200, Київська обл., м. Ірпінь, вул. Шевченка, буд. 2-А,

до відповідача 1 - товариства з обмеженою відповідальністю "ТРЕНД КОМПАНІ", ідентифікаційний код: 38726211, місцезнаходження: 04655, м. Київ, вул. Артема, буд. 1-5, офіс 617/3,

відповідача 2 - товариства з обмеженою відповідальністю "ДАВІР-ФІНАНС", ідентифікаційний код: 35730445, місцезнаходження: 01054, м. Київ, вул. Тургенівська, буд. 38, офіс 306,

відповідач 3 - реєстраційна служба Ірпінського міського управління юстиції Київської області, ідентифікаційний код: 37911135, місцезнаходження: 08200, Київська обл., м. Ірпінь, вул. Парижська Комуна 11,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельний кооператив «Е Д Е М», місцезнаходження: 08203, Київська обл., м. Ірпінь, вул. 11-та Лінія, буд. 4, ідентифікаційний номер: 39230172,

про визнання недійсним рішення, скасування державної реєстрації та витребування земельної ділянки ,

за участю представників учасників судового процесу:

прокурор: Шукайло О.І., службове посвідчення № 029267, видане 01.10.2014 року;

від позивача: Семененко Ю.В., яка діє на підставі довіреності від 31.03.2014 року за № 01-20/983;

від відповідача - 1: не з'явився;

від відповідача - 2: не з'явився;

від відповідача - 3: не з'явився;

від третьої особи: Корнет Ю.В., яка діє на підставі довіреності від 24.10.2014 року б/н, -

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

прокурор міста Ірпеня (далі за текстом: Прокурор) звернувся до господарського суду Київської області в інтересах держави в особі Ірпінської міської ради (далі за текстом: Позивач) з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю "ТРЕНД КОМПАНІ" (далі за текстом: Відповідач - 1) та товариства з обмеженою відповідальністю "ДАВІР-ФІНАНС" (далі за текстом: Відповідач - 2) про визнання недійсним рішення, скасування державної реєстрації та витребування земельної ділянки.

Позовні вимоги Прокурор обґрунтовує тим, що Відповідач - 2 протиправно реалізував Відповідачу - 1 земельну ділянку з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою Київська область, АДРЕСА_8, внаслідок чого за Відповідачем - 1 протиправно зареєстровано права та їх обтяження на дану земельну ділянку, в зв'язку з чим Прокурор просить визнати недійсним рішення про реєстрацію прав та їх обтяжень, скасувати, як незаконну, проведену на підставі даного рішення реєстрацію з послідуючим витребування з незаконного володіння на користь держави в особі Позивача цієї земельної ділянки.

Ухвалами господарського суду Київської області від 02.10.2014 року порушено провадження у справі № 911/4220/14, призначено розгляд останньої на 27.10.2014 року, відмовлено в задоволенні заяви Прокурора в забезпеченні позову шляхом накладення арешту на земельну ділянку та заборони вчиняти будівельні роботи, залучено в якості Відповідача 3 - реєстраційну службу Ірпінського міського управління юстиції Київської області (далі за текстом: Відповідач - 3).

27.10.2014 року до суду через відділ діловодства за вхідним номером 23800/14 надійшла заява б/н від 27.10.2014 року обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Е Д Е М» про вступ у справ в якості 3-і особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні Позивача.

27.10.2014 року в судове засідання з'явилися Прокурор та Позивач, які вимоги ухвали суду від 02.10.2014 року не виконали, дали пояснення, позов підтримали та просили задовольнити. Ухвалою суду від 27.10.2014 року задоволено заяву обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Е Д Е М» про вступ у справ в якості 3-і особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні Позивача (далі за текстом: 3-я особа). В судове засідання з'явився представник 3-ї особи, який дав пояснення, позов підтримав та просив задовольнити. Відповідачі - 1, - 2, - 3 в судове засідання не з'явились будучи повідомленими про день та час розгляду справи, про причини неявки суд не повідомили, вимоги ухвали суду від 02.10.2014 року не виконали.

У зв'язку з цим, спір розглядався за наявними у справі матеріалами, після дослідження яких та врахування наданих пояснень Прокурора, Позивача, 3-і особи суд видалився до нарадчої кімнати для прийняття рішення у справі, оголошення якого призначено на 27.10.2014 року.

Згідно абз. 1 п. 3.9.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» від 26.12.2011 року за №18, у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено, що неявка в судове засідання Відповідачів - 1, - 2, - 3 не перешкоджає розгляду справи.

Відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

Оскільки Відповідачі - 1, - 2, - 3 про час і місце судового засідання були повідомлені належним чином, доказів, на які вони би посилалися, як на підставу для відмови в задоволенні позову, суду не надали, то відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Згідно ч. 2 ст. 82 Господарського процесуального кодексу України, рішення приймається господарським судом за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та іншими учасниками господарського процесу, а також доказів, які були витребувані господарським судом, у нарадчій кімнаті.

Детально розглянувши матеріали справи, врахувавши пояснення Прокурора, Позивача, 3-ї особи, з'ясувавши фактичні обставини, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши подані докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

Прокуратурою м. Ірпеня Київської області проведено перевірку щодо законності реалізації Відповідачем - 2 на користь Відповідача - 1 земельної ділянки з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою Київська область, АДРЕСА_8, та виникнення внаслідок такої реалізації у Відповідача - 1 майнових прав на цю земельну ділянку, за наслідками якої виявленні значні порушення чинного законодавства України, що грубо порушують державні інтереси з наступних підстав.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Рішенням Ірпінського міського суду Київської області від 16.07.2013 року у справі № 1013/4595/2012, яке залишено без змін ухвалою апеляційного суду Київської області від 17.10.2013 року та ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 29.01.2014 року, задоволено позов прокурора міста Ірпеня в інтересах держави в особі: Кабінету Міністрів України, Головного управління Держкомзему в Київській області до Ірпінської міської ради, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_1, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, товариства з обмеженою відповідальністю «Давір-Фінанс», третя особа: Ірпінське виробниче управління житлово-комунального господарства», визнано незаконним та скасовано рішення Ірпінської міської ради від 14.04.2011 року за № 440-10-VI «Про визнання нечинними рішень Ірпінської міської ради» в частині визнання нечинним рішення Ірпінської міської ради від 16.06.2009 року за № 3047-70-V «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Ірпінського ВУКГ за адресою м. Ірпінь, вул. 11-Лінія землі рекреаційного призначення (сквер в районі військового шпиталю)» та визначення цільового призначення земельної ділянки рекреаційного призначення, площею 0,9673 га, у м. Ірпінь, вул. 11-Лінія (сквер в районі військового шпиталю), як землі для житлової та громадської забудови.

Цим же Рішенням Ірпінського міського суду Київської області від 16.07.2013 року у справі № 1013/4595/2012 визнано незаконним та скасовано рішення Ірпінської міської ради від 14.04.2011 року за № 437-10-VI «Про внесення змін до рішення Ірпінської міської ради від 19.06.2003 року № 337-12-ХХІV» в частині виключення з переліку об'єктів благоустрою у сфері зеленого господарства призначених для відпочинку населення сквер в районі військового шпиталю (вул. 11-Лінія) та рішення Ірпінської міської ради від 14.04.2011 року за № 444-10-VI «Про надання дозволу громадянам на розроблення проектів землеустрою» в частині надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд громадянам ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_1, ОСОБА_8, по АДРЕСА_1 площами по 0,1 га кожна.

Крім того, Рішенням Ірпінського міського суду Київської області від 16.07.2013 року у справі № 1013/4595/2012 визнано незаконними та скасовано: рішення Ірпінської міської ради від 01.07.2011 року за № 723-13-VI «Про затвердження проекту відведення та передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_4 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_2»; рішення Ірпінської міської ради від 01.07.2011 року за № 722-13-VI «Про затвердження проекту відведення та передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_5 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_3; рішення Ірпінської міської ради від 01.07.2011 року за № 724-13-VІ «Про затвердження проекту відведення та передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_6 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_4»; рішення Ірпінської міської ради від 01.07.2011 року за № 725-13-VІ «Про затвердження проекту відведення та передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_7 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_5»; рішення Ірпінської міської ради від 06.10.2011 року за № 1013-19-VІ «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 в АДРЕСА_6 для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд»; рішення Ірпінської міської ради від 01.07.2011 року за № 726-13-VІ «Про затвердження проекту відведення та передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_8 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_7»; рішення Ірпінської міської ради від 01.07.2011 року за № 727-13-VІ «Про затвердження проекту відведення та передачу у власність земельної ділянки ОСОБА_9 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд в АДРЕСА_8».

Також, вищевказаним рішення Ірпінського міського суду від 16.07.2013 року у справі № 1013/4595/2012 визнано недійсними:

- державний акт серії ЯК № 210939 від 27.07.2011 року на право власності на земельну ділянку ОСОБА_4 з відміткою про перехід права власності ОСОБА_10 та скасовано його реєстрацію;

- державний акт серії ЯК № 210938 від 25.07.2011 року на право власності на земельну ділянку ОСОБА_5, з відміткою про перехід права власності ОСОБА_10 та скасовано його реєстрацію;

- державний акт серії ЯК №210947 від 27.07.2011 року на право власності на земельну ділянку ОСОБА_6 та скасовано його реєстрацію;

- державний акт серії ЯК № 210940 від 27.07.2011 року на право власності на земельну ділянку ОСОБА_7 з відміткою про перехід права власності ОСОБА_10 та скасовано його реєстрацію;

- державний акт серії ЯМ № 410946 від 14.12.2011 року на право власності на земельну ділянку ОСОБА_1 та скасовано його реєстрацію;

- державний акт серії ЯК № 210942 від 27.07.2011 року на право власності на земельну ділянку ОСОБА_8 з відміткою про перехід права власності ОСОБА_10 та скасовано його реєстрацію.

- державний акт серії ЯК № 210944 від 27.07.2011 року на право власності на земельну ділянку ОСОБА_9 з відміткою про перехід права власності ОСОБА_10 та скасовано його реєстрацію.

- державний акт серії ЯМ № 124290 від 10.10.2011 року на право власності на земельну ділянку з відміткою про перехід права власності ОСОБА_10 та скасовано його реєстрацію.

- державний акт серії ЯМ № 331463 від 01.03.2012 року на право власності на земельну ділянку ОСОБА_13 з відміткою про перехід права власності ОСОБА_12 та скасовано його реєстрацію.

- державний акт серії ЯМ № 753555 від 23.04.2012 року на право власності на земельну ділянку ТОВ «ДАВІР-ФІНАНС» та скасовано його реєстрацію.

Крім того, рішення суду визнано недійсними договори купівлі продажу земельної ділянки, площею 0,1 га, з кадастровим номером 3210900000:01:118:0050, розташованої в АДРЕСА_2, укладений 01.08.2011 року між ОСОБА_4 та ОСОБА_10; земельної ділянки, площею 0,1 га, з кадастровим номером 3210900000:01:118:0054, розташований в АДРЕСА_5, укладений 01.08.2011 року між ОСОБА_7 та ОСОБА_10; земельної ділянки, площею 0,1 га, з кадастровим номером 3210900000:01:118:0055, розташований в АДРЕСА_2-а, укладений 01.08.2011 року між ОСОБА_8 та ОСОБА_10; земельної ділянки, площею 0,1 га, з кадастровим номером 3210900000:01:118:0052, розташований в АДРЕСА_8, укладений 01.08.2011 року між ОСОБА_9 та ОСОБА_10; земельної ділянки, площею 0,1 га, з кадастровим номером 3210900000:01:118:0051, розташований в АДРЕСА_3 укладений 01.08.2011 року між ОСОБА_14 та ОСОБА_10; земельної ділянки, площею 0,1 га, з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058, розташований в АДРЕСА_8, укладений 10.02.2012 року між ОСОБА_10 та ОСОБА_13; земельної ділянки, площею 0,1 га, з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058, розташований в АДРЕСА_8, укладений 02.03.2012 року між ОСОБА_13 та ОСОБА_12

Відповідно до ч. 3 ст. 35 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини .

Так, рішенням Ірпінського міського суду Київської області від 16.07.2013 року, яке набрало законної сили, встановлено наступні факти та обставини, які не підлягають новому доведенню та доказуванню:

- рішенням Ірпінської міської ради Київської області від 19.06.2003 року за № 337-12-ХХІV затверджено схему розміщення земельних ділянок в м. Ірпені рекреаційного призначення на період до розробки та затвердження генерального плану міста, в тому числі, визначено рекреаційною зоною по вулицям 11 Лінія - Гостомельське шосе;

- рішенням Ірпінської міської ради від 20.03.2008 року за № 1510-42-V внесено зміни та доповнення до рішення Ірпінської міської ради від 19.06.2003 року за № 337-12-ХХІV, затверджено перелік об'єктів благоустрою у сфері зеленого господарства м. Ірпінь та надано дозвіл Ірпінському ВУКГ виконати інвентаризацію та паспортизацію об'єктів зеленого господарства та землевпорядну технічну документацію на земельні ділянки, зокрема, щодо скверу в районі військового шпиталю по вул. 11 Лінія орієнтовною площею 1 га. В подальшому, на підставі вказаного рішення КП «Ірпінське земельно-кадастрове бюро» на замовлення Ірпінського ВУКГ розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування Ірпінському ВУКГ за адресою: м. Ірпінь, вул. 11 Лінія землі рекреаційного призначення (сквер в районі військового шпиталю).;

- рішенням Ірпінської міської ради від 16.06.2009 року за № 3047-70-V вищевказаний проект землеустрою було затверджено та надано Ірпінському виробничому управлінню комунального господарства (далі - Ірпінське ВУКГ) в постійне користування за рахунок земель запасу Ірпінської міської ради земельну ділянку, площею 0,9673 га, - землі рекреаційного призначення (сквер в районі військового шпиталю) за адресою: м. Ірпінь, вул. 11 Лінія, зобов'язано КП «Ірпінське земельно-кадастрове бюро» винести проект відведення земельної ділянки в натурі, Відділ земельних ресурсів у м. Ірпені внести відповідні зміни в земельно-облікові документи на землю. Однак, державний акт Ірпінському ВУКГ на постійне користування вищевказаною земельною ділянкою не виготовлявся та не реєструвався;

- рішенням Ірпінської міської ради від 14.04.2011 року за № 440-10-VІ визнано нечинним рішення Ірпінської міської ради від 16.06.2009 року за № 3047-70-V про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування Ірпінському ВУКГ земель рекреаційного призначення (сквер в районі військового шпиталю за адресою: м. Ірпінь, вул. 11 Лінія). Цільове призначення земельної ділянки, по якій скасовано рішення про затвердження проектів землеустрою, було віднесено до земель житлової та громадської забудови.;

- рішенням Ірпінської міської ради від 14.04.2011 року за № 437-10-VІ внесено зміни до рішення Ірпінської міської ради від 19.06.2003 року за № 337-12-ХХІV, якими скорочено перелік об'єктів благоустрою у сфері зеленого господарства в м. Ірпінь, призначених для відпочинку населення, а саме виключено з переліку парків (скверів) м. Ірпіня сквер в районі військового шпиталю, вул. 11 Лінія площею 1 га;

- за рахунок скверу в районі військового шпиталю по вул. 11 Лінія, площею 0,9673 га, рішенням Ірпінської міської ради від 14.04.2011 року за № 444-10-УІ надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд громадянам ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_1, ОСОБА_8, ОСОБА_9 по АДРЕСА_1 площами по 0,1 га кожна. В подальшому рішеннями Ірпінської міської ради від 01.07.2011 року за № 723-13-VІ, 722-13-VІ, 724-13-VІ, № 725-13-VІ, № 726-13-VІ, № 727-13-VІ та від 06.10.2011 року за № 1013-19-VІ вказаним громадянам було затверджено проекти землеустрою та передано в приватну власність земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, площею 0,1 га, ОСОБА_4 в АДРЕСА_2 ОСОБА_5 по АДРЕСА_3, ОСОБА_6 по АДРЕСА_4 ОСОБА_7 по АДРЕСА_5 ОСОБА_1 по АДРЕСА_6 ОСОБА_8 по АДРЕСА_7, ОСОБА_9 по АДРЕСА_8, і видано державні акти на право власності на земельні ділянки від 27.07.2011 року ЯК № 210939, від 25.07.2011 року серії ЯК № 210938, від 27.07.2011 року серії ЯК № 210947, від 27.07.2011 року серії ЯК № 210940, від 14.12.2011 року серії ЯМ № 410946, від 27.07.2011 року серії ЯК № 210942, від 27.07.2011 року серії ЯК № 210944, від 27.07.2011 року серії № 210944;

- прокурором м. Ірпеня на вказані вище рішення було внесено протести від 23.02.2012 року за № 74-1787 та за № 1786, за результатами розгляду яких рішеннями Ірпінської міської ради від 27.04.2012 року за № 1869-28-VI та за № 1870-28-VI скасовано рішення Ірпінської міської ради від 14.04.2011 року за № 437-10-VI та за № 440- 10-VІ;

- 01.08.2011 року ОСОБА_5, ОСОБА_15, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 уклали із ОСОБА_10 договори купівлі-продажу спірних земельних ділянок, площею 0,1 га, на підставі яких відділом Держкомзему у м. Ірпені на державних актах на право власності на земельні ділянки було проставлено відмітки про перехід права власності на спірні земельні ділянки до ОСОБА_10 Рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 06.09.2011 року за № 208/6 було об'єднано земельні ділянки, що знаходяться у власності ОСОБА_10 за адресами: АДРЕСА_5, площею 0,10 га, АДРЕСА_8, площею 0,10 га, АДРЕСА_3, площею 0,10 га, АДРЕСА_2 площею 0,10 га, АДРЕСА_7, площею 0,10 га, в одну, загальною площею 0,50 га, та присвоєно новій земельній ділянці адресу: АДРЕСА_8 Після розроблення технічної документації із землеустрою ОСОБА_10 видано державний акт від 10.10.2011 року серії ЯМ № 124290 на право власності на земельну ділянку, площею 0,5 га, з кадастровим № 3210900000:01:118:0058, розташованої в м. Ірпені по АДРЕСА_8.;

- ОСОБА_10 земельну ділянку з кадастровим № 3210900000:01:118:0058 за договором купівлі-продажу від 10.02.2012 року було відчужено ОСОБА_13, на підставі чого ОСОБА_13 було видано державний акт від 01.03.2012 року серії ЯМ № 331463. ОСОБА_13 дану земельну ділянку згідно договору купівлі- продажу земельної ділянки від 02.03.2012 року продала ОСОБА_12, про що відділом Держкомзему у м. Ірпінь було проставлено відмітку на державному акті на право власності на земельну ділянку.;

- протоколом загальних зборів учасників ТОВ «ДАВІР-ФІНАНС» від 02.03.2012 року за № 01/12 було прийнято рішення внести до статутного капіталу товариства придбану учасником товариства ОСОБА_12 земельну ділянку, площею 0,5 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_8 кадастровий номер 3210900000:01:118:0058, після чого за наслідками розроблення відповідної технічної документації із землеустрою, ТОВ «ДАВІР-ФІНАНС» було видано державний акт від 23.04.2012 року серії ЯМ № 753555 на право власності на цю земельну ділянку.

Одночасно встановлено, що Ірпінським міським судом Київської області при розгляді справи № 1013/4595/2012 взято до уваги, що відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України (в редакції на стан прийняття оспорюваних рішень) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу ; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу ; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу ; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу ; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно із ст. 20 Земельного кодексу України , віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодекасу України , сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Земельний кодекс України у ст. 50 передбачає, що до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.

Згідно з ч. 1 ст. 52 Земельного кодексу України , землі рекреаційного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах» (який набрав законної сили 13.04.2011 року), введено мораторій строком на п'ять років на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення незалежно від форми власності в містах та інших населених пунктах, а саме: земельних ділянок зелених зон і зелених насаджень; земельних ділянок об'єктів фізичної культури і спорту.

Згідно з ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України , у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України , способами захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Крім того, рішенням Ірпінського міського суду Київської області від 16.07.2013 року, яке набрало законної сили, з врахуванням вказаних положень Закону України «Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах», Земельного та Цивільного кодексів України встановлено слідуючи факти та обставини, які не підлягають новому доведенню та доказуванню:

- Ірпінською міською радою в межах своїх повноважень рішеннями від 19.06.03 № 337-12-ХХІV, від 20.03.08 № 1510-42-V було віднесено сквер в районі військового шпиталю (м. Ірпінь, вул. 11 Лінія) площею близько 1,0 га до земель рекреаційного призначення;

- Ірпінська міська рада приймаючи рішення від 14.04.11 № 437-10-VІ, по суті змінила цільове призначення такої земельної ділянки під час дії мораторію на такі рішення, внаслідок чого таке рішення судом скасовано;

- приймаючи рішення від 14.04.2011 року за № 444-10-VІ про надання дозволу вищевказаним громадянам на розробку проекту землевідведення земельних ділянок (м. Ірпінь, вул. 11 Лінія) для будівництва та обслуговування житлового будинку надвірних будівель та споруд за рахунок скверу в районі військового шпиталю, Ірпінська міська рада не враховала наявність мораторію, а також те, що земельна ділянка, за рахунок якої особам виділялись земельні ділянки, рішенням Ірпінської міської ради від 16.06.2009 року за № 3047-70-V вже були надані в користування Ірпінському виробничому управлінню комунального господарства. У зв'язку з цим рішення від 14.04.2011 року за № 444-10-VІ визнано незаконним та скасовано в судовому порядку.;

- скасовано та визнано незаконним рішення Ірпінської міської ради від 14.04.2011 року за № 444-10-VІ в зв'язку з тим, що ним безпідставно визнано нечинним рішення Ірпінської міської ради від 16.06.2009 року за № 3047-70-V, яким було затверджено проект землеустрою Ірпінському виробничому управлінню комунального господарства про передачу в постійне користування земельну ділянку, площею 0,9673 га, - землі рекреаційного призначення (сквер в районі військового шпиталю) за адресою: м. Ірпінь, вул. 11 Лінія, через те, що відповідно до абз. 5, 6 п. 5 Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року у справі № 7-рп/2009, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання. З цих же підстав, визнано незаконними та скасовано рішення Ірпінської міської ради від 01.07.2011 року та від 06.10.2011 року про затвердження проектів відведення та передачу земельних ділянок у власність вищевказаним громадянам.

Судом береться до уваги, що Ірпінським міським судом Київської області рішення про передачу у власність земельних ділянок вищевказаних громадян визнано незаконними, а державні акти, видані на їх підставі недійсними, внаслідок чого Ірпінський міський суд Київської області дійшов висновку, що договори купівлі-продажу таких земельних ділянок не відповідають закону, тому визнав їх недійсними, а також визнав недійсними та скасовував державну реєстрацію державних актів, виданих на їх підставі, в тому числі державного акту серії ЯМ № 753555 від 23.04.2012 року на право власності на земельну ділянку ТОВ «ДАВІР-ФІНАНС».

В ході розгляду справи Прокурором та Позивачем доведено і Відповідачами не спростовано те, що 05.08.2013 року ТОВ «ДАВІР-ФІНАНС» незважаючи на ухвалу Ірпінського міського суду від 11.07.2012 року про накладення арешту у справі № 1013/4595/2012, за договором купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_16 з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058 відчужило на користь ТОВ «Тренд Компані» за ціною 2570150 грн. та рішенням Реєстраційної служби Ірпінського міського управління юстиції Київської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.08.2013 року за № 4759765 зареєстровано за останнім право власності на спірну земельну ділянку.

Відповідно до ч.1 ст. 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою ст. 203 цього Кодексу.

Статтею 228 Цивільного кодексу України встановлено, що правові наслідки вчинення правочину, який порушує публічний порядок. Так, правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.

Відповідно до ст. 236 Цивільного кодексу України, нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.

За таких обставин суд погодужується з позицією Прокурора, що договір купівлі-продажу земельної ділянки від 05.08.2013 року, який укладений між ТОВ «ДАВІР-ФІНАНС» та ТОВ «Тренд Компані», що посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_16 з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058, та рішення Реєстраційної служби Ірпінського міського управління юстиції Київської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.08.2013 року за № 4759765 є такими, які порушуються публічний порядок в зв'язку з тим, що грубо порушують законні права та інтереси держави в особі Ірпінської міської ради, як власника, через те, що спрямовані на протиправне заволодіння її майном у вигляді спірної земельної ділянки, з приводу якої протиправно укладався зазначений договір та приймалось вказане протиправне рішення.

Відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, їхніх посадових і службових осіб.

Згідно ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Абзацом 1 п. 2 Роз'яснень Президії Вищого арбітражного суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнання недійсними актів державних чи інших органів» від 26.01.2000 року за N 02-5/35 з послідуючими змінами та доповненням визначено, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі .

Згідно ст. 152 Земельного кодексу України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до ст. 153 Земельного кодексу України, власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Згідно 155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав.

Земельний кодекс України в ст. 126 передбачає, що право власності земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" .

Суд приходить до висновку щодо обґрунтованості та доведеності позиції Прокурора з того приводу, що відновлення в даному випадку інтересів держави можливе лише шляхом визнання недійсним рішення Реєстраційної служби Ірпінського міського управління юстиції Київської області від 05.08.2013 року за № 4759765 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за ТОВ «Тренд Компані» на земельну ділянку з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою АДРЕСА_8 та скасування цієї реєстрації, як незаконної.

Судом береться до уваги, що на час прийняття оспорюваних рішень межі м. Ірпеня не були встановлені, не було здійснено розмежування земель державної та комунальної власності, внаслідок чого земельною ділянкою в межах м. Ірпінь, вул. 11 Лінія, 4, мала право розпоряджатися Ірпінська міська рада.

Відповідно до ст. 387 Цивільного кодексу України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Згідно ч. 1 ст. 388 Цивільного кодексу України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

Прокурором обґрунтовано з врахуванням вищевикладених обставин справи поставлено вимогу про те, що земельну ділянку з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою АДРЕСА_8 необхідно витребувати на користь держави в особі Ірпінської міської ради на підставі ст. ст. 387, 388 Цивільного кодексу України із визнанням недійсним рішення Реєстраційної служби Ірпінського міського управління юстиції Київської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.08.2013 року за № 4759765 за ТОВ «Тренд Компані» та скасуванням, як незаконної, проведеної на підставі даного рішення реєстрації, що узгоджується з правовою позицією, визначеною в п. 10 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 року за № 9 та п. 2.15 постанови Вищого господарського суду України від 29.05.2013 року за № 11.

У зв'язку з наведеним Прокурором вірно обрано спосіб та метод захисту і відновлення інтересів держави відповідно до ст. 121 Конституції України, ст. 29 Господарського процесуального кодексу України, ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" шляхом пред'явлення відповідного позову в порядку господарського судочинства.

Є доведеною та обґрунтованою позиція Прокурора, що у сфері земельних відносин загальносуспільні інтереси переважають над приватними інтересами окремих власників, у зв'язку з чим порушення принципу законності не допускається.

Обґрунтованою та доведеною є позиція Прокурора, що випадки представництва прокуратурою інтересів держави в судах визначені, зокрема ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", якою передбачено представництво прокуратурою у формі звернення до суду із заявою про захист прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави.

Підставою представництва інтересів держави в судах є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних і інших державних інтересів унаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються між ними або з державою.

Прокурор самостійно визначає підстави для представництва у судах, форму його здійснення і може здійснювати представництво в будь-якій стадії судочинства.

Стаття 20 Закону України "Про прокуратуру" надає право прокурору при здійсненні прокурорського нагляду при виявленні порушень закону у межах своєї компетенції звертатися до суду або господарського суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави.

Офіційним тлумаченням Конституційного Суду України від 08.04.1999 визначено, що під органами, уповноваженими державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Прокурором та Позивачем доведено суду та Відповідачами не спростовано те, що продаж 05.08.2013 року ТОВ «ДАВІР-ФІНАНС» земельної ділянки з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058, площею 0,50 га, на користь ТОВ «Тренд Компані» та реєстрація такого права власності за останнім, розцінюється як порушення, закріпленого та гарантованого Конституцією України принципу верховенства права, що є прямим порушенням державних інтересів та інтересів Ірпінської міської ради.

За таких обставин вимоги прокурора є доведеними, обґрунтованими та такими, які підлягають задоволенню в повному обсязі.

Крім того, суд приходить до висновку, що Відповідачі не намагалися вживати заходів щодо усунення виявлених в ході проведеної органами прокуратури перевірки вищевказаних порушень вимог чинного законодавства України та доказів усунення таких порушень суду не надали.

У судовому засіданні, надані Прокурором та Позивачем докази, спростовані не були та не заперечувались Відповідачами в ході розгляду справи.

Відповідно до вимог ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Господарський процесуальний кодекс України у ст. 36 встановлює, що письмовими доказами є документи і матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підстави своїх вимог і заперечень.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що копії документів, які знаходяться в матеріалах справи та надавались Прокурором та Позивачем суду в якості доказів, є належними та допустимими письмовими доказами, які стосуються предмету спору.

Згідно з ч.ч. 2, 3 ст. 49 Господарського кодексу України, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору. Судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

В зв'язку з викладеним, витрати по сплаті судового збору покладаються на Відповідача-2, як сторону, внаслідок неправильних дій якої виник спір .

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов прокурора міста Ірпеня в інтересах держави в особі Ірпінської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю "ТРЕНД КОМПАНІ", товариства з обмеженою відповідальністю "ДАВІР-ФІНАНС", реєстраційної служби Ірпінського міського управління юстиції Київської області про визнання недійсним рішення, скасування державної реєстрації та витребування земельної ділянки, - задовольнити повністю.

2. Визнати недійсним рішення Реєстраційної служби Ірпінського міського управління юстиції Київської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.08.2013 року за № 4759765 за товариством з обмеженою відповідальністю "ТРЕНД КОМПАНІ", ідентифікаційний код: 38726211, місцезнаходження: 04655, м. Київ, вул. Артема, буд. 1-5, офіс 617/3, на земельну ділянку з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою АДРЕСА_8 та скасувати, як незаконну, проведену на підставі даного рішення реєстрацію.

3. Витребувати на користь Ірпінської міської ради, ідентифікаційний код: 33800777, місцезнаходження: 08200, Київська обл., м. Ірпінь, вул. Шевченка, буд. 2-А, з незаконного володіння товариства з обмеженою відповідальністю "ТРЕНД КОМПАНІ", ідентифікаційний код: 38726211, місцезнаходження: 04655, м. Київ, вул. Артема, буд. 1-5, офіс 617/3, земельну ділянку з кадастровим номером 3210900000:01:118:0058, площею 0,50 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою АДРЕСА_8 вартістю 2570150,00 грн. (два мільйони п'ятсот сімдесят тисяч сто п'ятдесят гривень 00 коп.).

4. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ДАВІР-ФІНАНС", ідентифікаційний код: 35730445, місцезнаходження: 01054, м. Київ, вул. Тургенівська, буд. 38, офіс 306, в доход державного бюджету України судовий збір у сумі 52621,00 грн. (п'ятдесят дві тисячі шістсот двадцять одна гривня 00 коп.).

5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його належного оформлення та підписання і може бути оскаржено в апеляційному порядку.

Суддя Скутельник П.Ф.

Повний текст рішення складено та підписано 03 листопада 2014 року

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення27.10.2014
Оприлюднено07.11.2014
Номер документу41218072
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/4220/14

Ухвала від 27.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Фролова Г. М.

Постанова від 09.02.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Зубець Л.П.

Ухвала від 08.12.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Зубець Л.П.

Ухвала від 02.10.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Скутельник П.Ф.

Ухвала від 27.10.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Скутельник П.Ф.

Рішення від 27.10.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Скутельник П.Ф.

Ухвала від 02.10.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Скутельник П.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні