ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2014 року Справа № 808/6135/14 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Калашник Ю.В., за участю представника відповідача - Попової М.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Дюна» до Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області, третя особа Фонд державного майна України, про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
26 вересня 2014 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Дюна» (далі - позивач, ТОВ «Дюна») до Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області (далі - відповідач, Реєстраційна служба Приморського РУЮ), третя особа Фонд державного майна України (далі - третя особа), в якому позивач просить суд:
- скасувати рішення відповідача про державну реєстрацію права та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 1894814 від 23.04.2013 про реєстрацію права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України, Держава, код ЄДРПОУ 00032945, країна реєстрації Україна, адреса 01601, м. Київ, вул. Кутузова, буд. 18/9 на спальний корпус, об'єкт житлової нерухомості (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 48323923248), за адресою: Запорізька обл., Приморський р-н, м. Приморськ, вул. Курортна, буд. 45 б (номер запису про право власності 765826);
- зобов'язати відповідача скасувати реєстрацію права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України, Держава, код ЄДРПОУ 00032945, країна реєстрації Україна, адреса 01601, м. Київ, вул. Кутузова, буд. 18/92 на спальний корпус, об'єкт житлової нерухомості (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 48323923248), за адресою: Запорізька обл., Приморський р-н, м. Приморськ, вул. Курортна, буд. 45 б (номер запису про право власності 765826), шляхом внесення до Державного реєстру прав запису про скасування державної реєстрації прав власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України, Держава, код ЄДРПОУ 00032945, країна реєстрації Україна, адреса 01601, м. Київ, вул. Кутузова, буд. 18/92 на спальний корпус, об'єкт житлової нерухомості (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 48323923248), за адресою: Запорізька обл., Приморський р-н, м. Приморськ, вул. Курортна, буд. 45 б (номер запису про право власності 765826).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що наразі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно власником нерухомого майно - спальний корпус, об'єкт житлової нерухомості, що знаходиться за адресою: Запорізька обл., Приморський р-н, м. Приморськ, вул. Курортна, буд. 45 б, значиться Держава Україна в особі Фонду державного майна України, в той час, як рішенням Вищого господарського суду України скасовано рішення про визнання права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України. Так, наявність рішення відповідача про державну реєстрацію права та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 1894814 від 23.04.2013 про реєстрацію права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України порушує права власності позивача та є перешкодою позивачеві у здійсненні права користування, розпорядження своїм майном на власний розсуд. Враховуючи викладене, для скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України та захисту прав та інтересів, позивач змушений звернутися до суду.
Представник позивача до суду надав клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник відповідача в частині скасування рішення державного реєстратора речових праві вирішення питання залишила на розсуд суду. Крім того, зазначила, що державний реєстратор не зможе виконати норму пункту 41 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1141 від 26.10.2011, оскільки запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не будуть приведені до таких прав, що існували до проведення державної реєстрації прав. Запис права власності на спальний корпус, згідно Інформації з Державного реєстру речових прав, Реєстру права власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру заборон № 28112211 від 23.04.2013 містився у Реєстрі прав власності на нерухоме майно (реєстраційний номер 18260536).
Представник третьої особи до суду також надав клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження, просить винести рішення згідно чинного законодавства.
Відповідно до частини 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Керуючись приписами статей 41, 128 КАС України суд розглянув справу на підставі наявних доказів в порядку письмового провадження, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні докази, їх достатність і взаємний зв'язок у сукупності, суд дійшов до наступних висновків.
23.04.2013, на підставі рішення господарського суду Запорізької області по справі № 5009/2731/12 від 17.09.2012, державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області Поповою Мариною Олександрівною проведено державну реєстрацію права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України, Держава, код ЄДРПОУ 00032945, країна реєстрації Україна, адреса 01601, м. Київ, вул. Кутузова, буд. 18/9 на спальний корпус, об'єкт житлової нерухомості (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 48323923248), за адресою: Запорізька обл., Приморський р-н, м. Приморськ, вул. Курортна, буд. 45 б.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням господарського суду Запорізької області від 17.09.2012 у справі №5009/2731/12 (провадження № 3/63/12) за позовною заявою прокурора Приморського району Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах - Фонду державного майна України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Дюна» визнано право власності за державою Україна в особі Фонду державного майна України на спальний корпус, який знаходиться за адресою: Запорізька область, м. Приморськ, вул. Курортна, 45-б.
Постановою Вищого господарського суду України від 15.05.2013 по справі №5009/2731/12 рішення господарського суду Запорізької області від 17.09.2012 та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 11.12.2012 скасовано, та направлено справу на новий розгляд до господарського суду Запорізької області.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 23.09.2013 відмовлено в задоволені позовних вимог прокурора Приморського району Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах - Фонду державного майна України.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 23.12.2013 рішення господарського суду Запорізької області від 23.09.2013 по справі №5009/2731/12 залишено без змін.
Постановою Вищого господарського суду України від 21.05.2014 по справі №5009/2731/12 постанову Донецького апеляційного господарського суду від 23.12.2013 залишено без змін.
16.04.2014 позивач звернувся Реєстраційної служби Приморського РУЮ із відповідною заявою про скасування рішення про реєстрацію права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України.
Рішенням Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області Попової Марини Олександрівни від 16.04.2014 позивачу відмовлено у скасуванні реєстрації права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України, яке обґрунтовано тим, що єдиною підставою для внесення запису про скасування державної реєстрації права власності є рішення суду про скасування рішення державного реєстратора.
У зв'язку із скасуванням судом касаційної інстанції судового рішення про визнання права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України, Держава, код ЄДРПОУ 00032945, країна реєстрації Україна, адреса 01601, м. Київ, вул. Кутузова, буд. 18/9 на спальний корпус, об'єкт житлової нерухомості (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 48323923248), за адресою: Запорізька обл., Приморський р-н. м. Приморськ, вул. Курортна, буд. 45 б, позивач вважає, що дані у Державному реєстрі прав на нерухоме майно повинні бути приведені у попередній стан, так як Держава Україна в особі Фонду державного майна України втратила законні підстави вважатися власником зазначеного вище майна, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду із відповідним позовом.
Враховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Нормативно-правовими актами, які регулюють спірні відносини є Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-IV (далі іменується - Закон України №1952-IV), який визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна; Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» від 22.06.2011 №703 (далі іменується - Порядок №703) (діяла на момент винесення спірного рішення та втратила чинність 11.02.2014), яка визначала процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, Наказ Міністерства юстиції України «Про затвердження Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» від 12.12.2011 № 3502/2 (далі іменується - Наказ № 3502/5) та Постановою Кабінету міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» від 26.10.2011 № 1141 (далі іменується - Порядок № 1141).
Відповідно до ст. 2 Закону України №1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
Згідно з ст. 8 Закону України №1952-IV орган державної реєстрації прав, серед іншого, проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.
За змістом ч. 2 ст. 9 Закону України №1952-IV державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);
відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;
відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав;
2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав;
3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи;
4) веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна;
5) присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації;
6) видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
7) надає інформацію з Державного реєстру прав або відмовляє у її наданні у випадках, передбачених цим Законом;
8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень;
8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки;
9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.
Стаття 19 Закону України №1952-IV визначає підстави для державної реєстрації прав та їх обтяжень:
1. Державна реєстрація прав проводиться на підставі:
1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом; 2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; 3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; 5) рішень судів, що набрали законної сили; 6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
2. Державна реєстрація обтяжень здійснюється на підставі:
1) встановленої законом заборони користування та/або розпорядження нерухомим майном; 2) рішень судів, що набрали законної сили; 3) ухвали слідчого судді, суду, постанови державного виконавця про накладення арешту на нерухоме майно; 4) накладення заборони на відчуження нерухомого майна нотаріусом; 5) рішення органу місцевого самоврядування про віднесення об'єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду; 6) інших актів відповідних державних органів та посадових осіб згідно із законом; 7) договорів, укладених у порядку, встановленому законом.
Право власності на вище вказане нерухоме майно за ТОВ «Дюна» визнано рішенням господарського суду Запорізької області від 13.10.2006 у справі 15/406/06.
На підтвердження права власності позивачем було отримано Свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 431 від 22.03.2007, видане виконавчим комітетом Приморської міської ради на підставі рішення виконавчого комітету Приморської міської ради про видачу взамін рішення господарського суду Запорізької області від 13.10.2006 по справі 15/406/06 свідоцтва про право власності.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України №1952-IV, у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Пунктом 2.6 Наказу № 3502/5, що для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3 цього розділу.
Згідно із п. 41 Порядку № 1141, державний реєстратор вносить записи до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації прав у разі скасування на підставі рішення суду рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Таким чином, у зв'язку з тим що, рішення господарського суду Запорізької області від 17.09.2012 у справі №5009/2731/12, яким визнано право власності за державою Україна в особі Фонду державного майна України на спальний корпус, який знаходиться за адресою: Запорізька область, м. Приморськ, вул. Курортна, 45-б скасовано, а ТОВ «Дюна» є власником зазначеного майна з 22.03.2007, тобто з моменту отримання Свідоцтва про право власності на нерухоме майно № 431, то суд вважає за необхідне, для повного захисту порушених прав позивача скасувати рішення відповідача про державну реєстрацію права та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 1894814 від 23.04.2013 про реєстрацію права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України.
З наведених вище підстав суд приходить до висновку про обґрунтованість заявлених позивачем вимог щодо скасування оскаржуваного рішення.
Позовна вимога щодо зобов'язання відповідача скасувати реєстрацію права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України на зазначений вище об'єкт нерухомості не підлягає задоволенню оскільки, що ця функція є закріпленою законом за відповідачем, відтак суд не наділений повноваженнями своїм рішенням замінювати орган, до виключної компетенції якого відноситься ця функція.
Згідно з частини 4 статті 9 Закону України №1952-IV державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.
Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора, пов'язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 статті 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 11 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є такими, що підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 3 ст. 94 КАС України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до заявлених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
Керуючись ст.ст. 160, 161, 162, 163, 167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Приморського районного управління юстиції Запорізької області Попової Марини Олександрівни про державну реєстрацію права та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 1894814 від 23.04.2013 про реєстрацію права власності за Державою Україна в особі Фонду державного майна України, Держава, код ЄДРПОУ 00032945, країна реєстрації Україна, адреса 01601, м. Київ, вул. Кутузова, буд. 18/9 на спальний корпус, об'єкт житлової нерухомості (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 48323923248), за адресою: Запорізька обл., Приморський р-н, м. Приморськ, вул. Курортна, буд. 45 б (номер запису про право власності 765826).
В іншій частині позовних вимог відмовити повністю.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Дюна» (код ЄДРПОУ 31467743) 36,54 грн. (тридцять шість гривень 54 копійки) судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України - з дня отримання такої постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ю.В.Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2014 |
Оприлюднено | 14.11.2014 |
Номер документу | 41327273 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні