Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
03 листопада 2014 р. Справа № 820/17266/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Нуруллаєва І.С.,
при секретарі судового засідання - Малишевої І.М.,
за участю: представника позивача- Гордєєва С.В.,
представника відповідача та другого відповідача - Онуфрієнко Ю.М.,
представника третьої особи- ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" до реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області, державного реєстратора прав на нерухоме майно Онуфрієнко Юлії Миколаївни, третя особа ОСОБА_2 про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області, державного реєстратора прав на нерухоме майно Онуфрієнко Юлії Миколаївни, в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати рішення Реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області №15063666 від 11.08.2014 року прийняте державним реєстратором прав на нерухоме майно Онуфрієнко Юлією Миколаївною, яким було відмовлено у державній реєстрації права оренди земельної ділянки, що розташована за адресою Харківська область, Балаклійський район, с/рада Морозівська, кадастровий номер земельної ділянки 6320284400:02:000:0096 та зобов'язати реєстраційну службу Балаклійського районного управління юстиції Харківської області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за реєстраційним номером 7656006 та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства України.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 05.08.2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю «АПК Донець» звернулося до реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області з заявою про проведення державної реєстрації речового права - права оренди земельної ділянки. Документи надані для реєстрації були подані уповноваженою на те особою з додержанням вимог чинного законодавства. Договір оренди землі укладено у повній відповідності з вимогами Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі» та з додержанням положень Постанови Кабінету міністрів України « 220 від 03.03.2004 р. «Про затвердження типового договору оренди землі». Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Онуфрієнко Юлєю Миколаївною №15063666 від 11.08.2014 року було відмовлено в державній реєстрації права оренди земельної ділянки, що розташована Харківська область, Балаклійський район, сільська рада Морозівська, кадастровий номер земельної ділянки 6320284400:02:000:0096 у зв'язку з тим, що «подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують». Позивач з таким висновком не погоджується та вважає його незаконним та необґрунтованим.
Представник відповідача та другий відповідач державний реєстратор прав на нерухоме майно Онуфрієнко Юлія Миколаївна в наданих до суду запереченнях зазначив, що 01.08.2014 року до реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області надійшов лист вх. № 1148 від громадянина ОСОБА_3, уповноваженого представляти інтереси громадянки ОСОБА_2. В листі було зазначено, що заявник не бажає реєструвати договір земельної ділянки, яка знаходиться у використанні ТОВ «АНК ДОНЕЦЬ» у зв'язку з тим, що власником були встановлені межі в натурі 22.07.2014 року ТОВ «Астра», для подальшого оброблення земельної ділянки самостійно. Державним реєстратором речових прав на нерухоме майно 05.08.2014 року біло прийнято на розгляд заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від ТОВ «АПК ДОНЕЦЬ». Під час розгляду зазначеної заяви не було встановлено точну дату укладення договору оренди земельної ділянки, оскільки в даті укладення наявні виправлення, а саме неможливо встановити рік його укладення.
Ухвалою суду від 21.10.2014 року за клопотанням другого відповідача залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, громадянку ОСОБА_2.
Третя особа в наданих до суду поясненнях зазначила, що неодноразово направляла до ТОВ «АПК ДОНЕЦЬ» листи з проханням не обробляти надану в оренду земельну ділянку, оскільки бажає обробляти її самостійно. Відповідей від позивача третя особа не отримувала. Рішення державного реєстратора речових прав на нерухоме майно вважає правомірним та законним.
Представник позивача у судове засідання прибув. Позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити з підстав зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача, реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області, та відповідач, державний реєстратор прав на нерухоме майно Онуфрієнко Юлія Миколаївна, в судовому засіданні проти позову заперечував, з підстав викладених у письмових запереченнях, наданих до суду.
Представник третьої особи, ОСОБА_2, в судовому засіданні проти позову заперечував.
Суд, вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності дійшов наступного висновку.
Як встановлено судом, 17 квітня 2013 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «АПК ДОНЕЦЬ» (орендар) та ОСОБА_2 (орендодавець) було укладено договір оренди земельної ділянки № 1500. За умовами зазначеного договору оренди, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: Харківська область, Балаклійський район, Морозівська сільська рада, кадастровий номер земельної ділянки 6320284400:02:000:0096 загальною площею 3,3604 га, у тому числі рілля - 3,3604 га. (а.с. 11-14).
Згідно зі п. 3 ч. 1 ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є свобода договору.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Частина 3 ст. 203 Цивільного кодексу України волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.
Крім того стаття 204 Цивільного кодексу України закріплює презумпцію правомірності правочину, відповідно до якої правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом не дійсним.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.
Згідно з частиною 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно.
Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а саме ч. 4 ст. 15 встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права за умови їх відповідності законодавству і поданим документам..
Частина 7 статті 16 цього закону передбачає, що державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви правонабувача, сторін (сторони) правочину, за яким виникло право, або уповноважених ними (нею) осіб.
Позивач, ТОВ «АПК ДОНЕЦЬ», звернувся 05 серпня 2014 року до реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області з заявою про проведення державної реєстрації речового права - права оренди земельної ділянки.
Рішенням від 11 серпня 2014 року № 15063666 державним реєстратором прав на нерухоме майно Онуфрієнко Юлією Миколаївною було відмовлено у державній реєстрації іншого речового права оренди земельної ділянки з огляду на те, що документи подані для проведення державної реєстрації не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують
Керуючись положенням статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують та п. 20 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 17.10.2013 року №868, за результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про держану реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації, .
Частиною 4 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав або відмову в такій реєстрації.
Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора, пов'язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Пунктом 28 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 17.10.2014 року № 868 зазначено, що держаний реєстратор прав на нерухоме майно приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
З наданих до суду заперечень, судом встановлено, що підставою для відмови у державній реєстрації іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки, прийнято на підставі порушення конституційних прав особи, яка є орендодавцем за зазначеним договором оренди земельної ділянки №1500.
При прийнятті такого рішення державний реєстратор керувався тим, що 01.08.2014 року до реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області надійшов лист вх. №1148 від громадянина ОСОБА_3, уповноваженого представляти інтереси громадянки ОСОБА_2 (а.с. 37)
В листі було зазначено, що заявник не виявляє бажання реєструвати договір оренди земельної ділянки, державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №192193 від 13.12.2010 року (а.с.53), який знаходиться у використанні ТОВ «АПК ДОНЕЦЬ» у зв'язку з тим, що власником були встановлені межі в натурі 22.07.2014 року ТОВ «Астра» для подальшого оброблення земельної ділянки самостійно.
Таким чином, на думку державного реєстратора порушувались права орендодавця у разі державної реєстрації зазначеного договору .
Також відповідач у судовому засіданні та у поданих запереченнях, наголошував на тому, що підставою для відмови в державній реєстрації слугувало недодержання заявником ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а саме в поданих документах для реєстрації прав та їх обтяжень були наявні виправлення у договорі оренди земельної ділянки.
Проте, судом встановлено, що державним реєстратором не було доведено до відома заявника про наявність недоліків у поданих документах для державної реєстрації земельної ділянки, при прийнятті зави до розгляду.
Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також порядок надання інформації з Державного реєстру прав встановлює Кабінет Міністрів України відповідно до ч. 13 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Пунктом 8 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що для проведення державної реєстрації прав заявник подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові заяву, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст.
Відповідно до пункту 13 Порядку №868 заявник подає разом із заявою органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для державної реєстрації прав документи, визначені цим порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита.
Згідно положень пункту 36 Порядку №868 для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком.
Документами, що підтверджують виникнення, перехід або припинення речових прав на нерухоме майно, відповідно до пункту 36 Порядку, зокрема, є укладений між позивачем та ОСОБА_2 договір, предметом якого є нерухоме майно, чи його дублікат.
Таким чином позивачем були виконані вимоги законодавства щодо надання документів для державної реєстрації іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки.
Перелік підстав для відмову у державній реєстрації права чітко визначений законодавством, а саме Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»
Таким чином, відповідно до частини 1 статті 24 вказаного закону у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) об'єкт нерухомого майна або більша його частина розміщені на території іншого органу державної реєстрації прав;
3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;
4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;
5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;
6) заявлене право вже зареєстровано.
Посилання державного реєстратора на п.4 ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» ґрунтується на тому, що наданий для реєстрації договір оренди земельної ділянки не відповідає вимогам встановленим законодавством, тобто є не укладеним.
Верховним Судом України у постанові від 18 грудня 2013 року у справі № 6-127цс13 висловлено правову позицію стосовно моменту укладення договору оренди землі та наслідків відкликання підпису з укладеного договору до державної реєстрації останнього. Так, ВСУ зазначає, що своє волевиявлення на укладення договору учасник (сторона) правочину виявляє в момент досягнення згоди з усіх істотних умов, складання та скріплення підписом письмового документа. Реєстрація договору є адміністративним актом, тобто елементом зовнішнім щодо договору. Прохання учасника (сторони) правочину не здійснювати реєстрацію договору оренди земельної ділянки, волевиявлення на укладення якого він виявляв у момент досягнення згоди з усіх істотних умов, складання та скріплення підписом письмового документа, не є підставою для визнання договору недійсним у порядку, визначеному частиною третьою статті 203 та частиною першою статті 215 ЦК України.
У постанові від 25 грудня 2013 року у справі № 6-118цс13 ВСУ підтвердив наведене вище правове судження та зазначив, що одностороння незгода сторони з реєстрацією раніше підписаного нею договору не може визнаватися обставиною для визнання його недійсним із підстав, передбачених частиною третьою статті 203 та частиною першою статті 215 ЦК України. Також у зазначеній постанові, Верховний Суд України наголошує, що відповідно до статті 214 ЦК України відмова від двостороннього правочину може відбуватися лише за взаємною згодою сторін.
Відповідно до ст. 204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Верховний суд України у постанові від 14.01.2014 у справі № 21-403а13 зробив висновок, що жодні нормативно-правові акти не передбачали права однієї зі сторін договору на відкликання заяви про його державну реєстрацію, поданої іншою стороною, та відповідного кореспондуючого такому праву обов'язку реєстратора - не реєструвати договір. Крім того ВСУ у зазначений постанові відмічає, що звернення однієї зі сторін договору до державного реєстратора з заявою про відкликання свого підпису в договорі оренди земельної ділянки або вимогою не проводити реєстрацію договору, поданого іншою стороною, не є підставою для відмови у державній реєстрації договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.1 ст. 215 Цивільного Кодексу України підставою недійсності правочина є недодержання в момент вчинення правочину стороною ( сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Частина 3 статті 215 Цивільного Кодексу України встановлює, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Посилання відповідачів на те, що нормами діючого законодавства на них не покладений обов'язок конкретизувати в чому саме полягає невідповідність поданих документів вимогам законодавства чи неможливість встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують не відповідає дійсності.
У Додатку 8 наказу Міністерства Юстиції України «Про затвердження форм рішень державного реєстратора прав на нерухоме майно та вимог до їх оформлення» зазначається, що підстави для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень вказуються відповідно до статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» із зазначенням вичерпного переліку обставин, які стали передумовою для їх застосування.
Крім того, висновок відповідачів про необов'язковість конкретизації в чому саме полягає невідповідність поданих документів вимогам законодавства чи неможливість встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують суперечить позиції викладеної у листі державної реєстраційної служби України № 9355/07-15-14 від 26.08.2014 «Щодо надання роз'яснення деяких питань, пов'язаних із проведенням державної реєстрації речових прав на нерухоме майно». Відповідно до зазначеного листа, така відмова є грубим порушенням вимог законодавства.
Беручи до уваги наведене, суд вважає що позивач звернувся до відповідача з заявою про реєстрацію речового права, яка за змістом та формою відповідала законодавству, а тому у державного реєстратора не було жодних підстав для відмови у державній реєстрації. Крім того, саме по собі формулювання відмови у державній реєстрації на підставі пункту 4 частини першої статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», без конкретизації в чому саме полягає невідповідність поданих документів вимогам законодавства чи неможливість встановити відповідність заявлених прав документам порушує вимоги законодавства
Відповідно до ч. 1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.
Як встановлено приписами ст. 19 Конституції України відповідач - суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти тільки на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та Законами України. Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку, що рішення реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області № 15063666 від 11.08.2014 про відмову у державній реєстрації права оренди земельної ділянки, прийняте державним реєстратором прав на нерухоме майно Онуфрієнко Юлією Миколаївною є протиправним та підлягає скасуванню, як таке, що прийняте з порушенням ч. 3 ст. 2 КАС України, а позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
На підставі вище зазначеного та керуючись ст. ст. 9, 11, 71, 72, 94, 160-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" до реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області, державного реєстратора прав на нерухоме майно Онуфрієнко Юлії Миколаївни, третя особа ОСОБА_2 про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення реєстраційної служби Балаклійського районного управління юстиції Харківської області №15063666 від 11.08.2014 року.
Зобов'язати реєстраційну службу Балаклійського районного управління юстиції Харківської області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "АПК ДОНЕЦЬ" про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за реєстраційним номером 7656006 та прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства України.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови виготовлено 06 листопада 2014 року.
Суддя Нуруллаєв І.С.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2014 |
Оприлюднено | 14.11.2014 |
Номер документу | 41328253 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Нуруллаєв І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні