Постанова
від 12.11.2014 по справі 922/1212/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 листопада 2014 року Справа № 922/1212/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя : Корсак В.А.

судді: Данилова М.В., Данилова Т.Б. (доповідач)

розглянувши матеріали касаційної скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Експро" на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 16.09.2014р. у справі господарського суду№922/1212/14 Харківської області за позовомХарківської міської ради дотовариства з обмеженою відповідальністю "Експро" про внесення змін до договору за участю представників сторін: позивача - відповідача - не з'явився пр. Казюта Д.А. - дов. б/н від 10.08.14р.

В С Т А Н О В И В:

У квітні 2014 року Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Експро" про внесення змін до договору оренди землі №6373/05 від 15.04.2005р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України про земельних ресурсів", шляхом визнання додаткової угоди від 25.11.2013р. до вказаного договору укладеної в редакції, яка викладена в позовній заяві.

Позовні вимоги мотивовані тим, що після укладення між сторонами у квітні 2005 року договору оренди землі, з урахуванням вимог Закону України "Про оцінку земель" на підставі рішень міської ради було змінено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, переданої відповідачу в користування, а відповідно до цього і орендна плата, що є однією з істотних умов договору, також змінилася.

Рішенням господарського суду Харківської області від 23.05.2014р. (суддя Светлічний Ю.В.), яке залишене без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 16.09.2014р. (судді Істоміна О.А., Барбашова С.В., Слободін М.М.) позовні вимоги задоволено, внесено зміни до договору оренди землі від 15.04.2005р. №6373/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в редакції позивача.

Судові рішення попередніх інстанцій мотивовані тим, що позовні вимоги є обґрунтованими, враховуючи наявність правових підстав для внесення змін до спірного договору в редакції позивача у зв'язку із зміною розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки та необхідності приведення договору у відповідність до вимог чинного законодавства.

Не погоджуючись з прийнятими у справі рішенням та постановою, товариство з обмеженою відповідальністю "Експро" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким встановити справедливий розмір ставок орендної плати.

Заслухавши присутнього в судовому засіданні представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, на підставі рішення Харківської міської ради від 23.06.2004р. №92/04 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам", між Харківською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Експро" 15.04.2005р. було укладено договір оренди землі №6373/05 строком дії до 01.07.2054р., за умовами якого позивач (орендодавець) надав, а відповідач (орендар) прийняв в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі рекреаційного призначення, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Сумська, 81, загальною площею 0,4267 га (в тому числі ділянка №1 площею 0,1727 га, ділянка №2 площею 0,0716 га, ділянка №3 площею 0,1824 га).

Відповідно до п.5 договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки №1 площею 0,1727 га згідно довідки №1859/04/1 від 03.03.2005р. становила 1 720 432,00грн.; нормативна грошова оцінка земельної ділянки №2 площею 0,0716 га згідно довідки №1860/04/1 від 03.03.2005р. становила 713 277,00грн.; нормативна грошова оцінка земельної ділянки №3 площею 0,1824 га згідно довідки №1861/03 від 03.03.2005р. становила 1 786 615,00грн.

Згідно з п. 9 договору була встановлена орендна плата за кожну ділянку, яка вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок відділу державного казначейства у м. Харкові.

Відповідно до п.13 договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

Умовами пункту 36 сторони узгодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Як встановлено господарськими судами першої та апеляційної інстанцій, вартість 1 кв. м землі у місті Харкові станом на 01.01.2007р. була визначена на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007р. №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008р. №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", та була введена в дію з 01.03.2008р.

Суди попередніх інстанцій встановили, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.

Відповідно до п.1.1. зазначеного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 цього рішення визначено, що воно вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014р.

Надалі рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 цього рішення зобов'язано Департамент земельних відносин Харківської міської ради попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.09.2012р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди у місті Харкові.

Згідно з п.16.4 цього Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі.

Суди встановили, що на виконання вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин було одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р.; одержано витяги від 17.10.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

На підставі зазначених документів, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 15.04.2005р. №6373/05, який з листами-пропозиціями від 04.12.2013р. №3929/0/225-13 та від 06.12.2013р. №4131/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача та отримано ним.

Відповідач на вказані звернення позивача у встановлений термін відповіді не надав, додаткову угоду до договору оренди землі від 15.04.2005р. №6373/05 не уклав, що й стало підставою для звернення Харківської міської ради до господарського суду з позовом до ТОВ "Експро" про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди від 25.11.2013р. в редакції позивача.

Відповідно до ч.8 ст.93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 15 цього Закону однією з істотних умов договору оренди землі визначено орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України врегульовано, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами, а відповідно до ч.1 ст.15 цього ж закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування).

Відповідно до ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно зі ст.73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Положеннями статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до ч.2 ст.651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Отже, враховуючи вищенаведені правові норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

У пункті 13 договору сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів.

Відтак, оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Крім того, як встановили господарські суди, додатковою угодою до договору оренди землі від 15.04.2005р. №6373/05 позивач змінив редакцію пункту 2 цього договору, включивши до нього відомості про кадастровий номер земельних ділянок, які передаються в оренду.

Відповідно до ст.15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, об'єкт оренди із зазначенням кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

З урахуванням наведеного, суди попередніх інстанцій дійшли підставного висновку про те, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 15.04.2005 року в редакції доданої позивачем до позовної заяви додаткової угоди є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Посилання скаржника у касаційній скарзі на те, що розмір орендної ставки, запропонованої позивачем є завищеним, не враховуються колегією суддів Вищого господарського суду України, оскільки розрахунок розміру орендної плати було проведено позивачем на підставі Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради №41/08 від 27.02.2008р. зі змінами та доповненнями згідно рішення Харківської міської ради №242/08 від 10.09.2008р., водночас відповідач не надав вмотивованого контррозрахунку розміру орендної плати, а відтак не спростував змінений позивачем розмір орендної плати.

Статтею 111 7 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Експро" з підстав, зазначених в касаційній скарзі, оскільки доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів по справі, а судами було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято рішення і постанову з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.

Судові витрати, сплачені касатором до бюджету за подання касаційної скарги, у зв'язку з відмовою в задоволенні касаційної скарги, на підставі ст.49 Господарського процесуального кодексу України залишаються на касаторі.

Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Експро" залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 16.09.2014р. у справі №922/1212/14 господарського суду Харківської області залишити без змін.

Головуючий В. Корсак

Судді М. Данилова

Т. Данилова

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення12.11.2014
Оприлюднено17.11.2014
Номер документу41348198
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1212/14

Ухвала від 14.08.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 08.07.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Рішення від 11.08.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 03.08.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 23.04.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

Ухвала від 17.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 06.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 05.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жельне С.Ч.

Постанова від 12.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 30.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні