cpg1251
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" листопада 2014 р. Справа № 914/2801/14
м. Львів
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого - судді Кордюк Г.Т.
суддів Давид Л.Л.
Якімець Г.Г.
розглянувши апеляційну скаргу Фермерського господарства "Горачек" від 17.10.2014 року
на рішення Господарського суду Львівської області від 06.10.2014 року
у справі № 914/2801/14
за позовом: Ходорівської міської ради, м. Ходорів Жидачівського р-ну Львівської обл.,
до відповідача: Фермерського господарства "Горачек", с. Черемхів Жидачівського р-ну Львівської обл.,
про знесення самовільно збудованої тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності.
За участю представників сторін:
від позивача : Закорчемний І.Б. - представник
від відповідачів: Маліцька Н.В. - представник
Права та обов'язки сторін, передбачені ст.ст. 20, 22 ГПК України роз'яснено, заяви про відвід суддів не поступали, клопотання про технічну фіксацію судового процесу не надходило, тому протокол судового засідання ведеться з дотриманням вимог ст. 81-1 ГПК України без забезпечення повного фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Розпорядженням в.о. голови Львівського апеляційного господарського суду від 19.11.2014 року змінено склад колегії, замість судді Гриців В.М., в склад колегії введено суддю Давид Л.Л..
Рішенням господарського суду Львівської області від 06.10.2014 року у справі № 914/2801/14 (суддя - Яворський Б.І.) задоволено позовні вимоги Ходорівської міської ради : зобов'язано ФГ "Горачек" знести самовільно встановлену тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності (малу архітектурну форму - літню терасу), розташовану за адресою: вул. Кропивницького,1 в м. Ходорові, впритул до тротуару на вул. Т.Шевченка (центральна дорога державного значення).
При винесенні рішення, суд першої інстанції виходив із того, що положення Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011р. вимагають для встановлення тимчасової споруди наявності паспорта прив'язки незалежно від того чи така споруда встановлюється на власній земельній ділянці. Оскільки матеріалами справи підтверджено факт самовільного розміщення спірної літньої тераси, та відсутні докази її демонтажу, позовні вимог підставно задоволено у повному обсязі.
ФГ "Горачек", не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити, оскільки судом першої інстанції порушено і неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права та висновки господарського суду першої інстанції не відповідають обставинам справи. Зокрема, скаржник зазначає, що Ходорівською міською радою було видано дозвіл № 36 на розміщення об'єкту/сфери послуг та торгівлі від 03.11.2010 року за адресою м. Ходорів, вул. Кропивницького, 1 з відповідним затвердженням режиму роботи на безстроковий термін.
В результаті здійснення підприємницької діяльності та надання послуг у сфері торгівлі, ФГ «Горачек» на власній земельній ділянці було облаштовано літню альтанку, як елемент благоустрою земельної ділянки.
На виконання положень Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 року, ФГ «Горачек» звернувся до Відділу архітектури містобудування та інфраструктури Жидачівської РДА Львівської області з відповідною заявою для оформлення паспорта прив'язки тимчасової споруди.
Листом Відділ архітектури містобудування та інфраструктури Жидачівської РДА Львівської області від 27.08.2014 року №34 повідомив відповідача, що відповідно до ст. 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 р. підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки. Так як дана літня альтанка являється елементом благоустрою, а саме - малою архітектурною формою, то оформлення відповідного паспорту прив'язки не передбачено Законом України «Про благоустрій населених пунктів» А тому, ФГ «Горачек» було облаштовано літню альтанку (МАФ) без вищевказаної дозвільної документації, оскільки Закон України «Про благоустрій населених пунктів» не передбачає відповідного.
Окрім цього, апелянт вважає, що вищенаведеним Листом Жидачівської РДА Львівської області від 27.08.2014 року № 34 та Ходорівською міською радою аналогічно, було визнано факт, що дана мала архітектурна форма являється елементом (частиною) об'єктів благоустрою, розміщення якої відповідно до ч. 3 ст. 28 закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 року, здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів», яким не передбачено отримання дозволу на відповідне облаштування. Відтак, місцевим господарським судом не враховано норми матеріального права, а саме ст. 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», що дозвіл на порушення об'єктів благоустрою не вимагається, якщо земляні та ремонтні роботи здійснюються особами, які мають документ, що посвідчує право власності або право користування земельною ділянкою, у тому числі право земельного сервітуту.
Також, апелянт вважає, що місцевий господарський суд дійшов невірного висновку, що даний елемент благоустрою являється тимчасовою спорудою, тоді як сам позивач здійснивши обстеження належно не розмежовує особливості встановлення малої архітектурної форми та тимчасової споруди, ототожнюючи дані елементи (частини), коли законодавство надає чітке розмежування їх, що має наслідком різне правове регулювання оформлення дозвільної документації.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу та представник в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги заперечив, просить рішення господарського суду залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення, оскільки вважає, що лист Відділу архітектури, містобудування та інфраструктурних проектів Жидачівської районної державної адміністрації від 27.08.2014 року №34, повністю регламентує нормативно-правове обґрунтування порядку видачі паспорта прив'язки на встановлення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - літньої тераси, разом з переліком необхідних документів для цього, що не було виконано ФГ "Горачек".
При цьому, даним листом Відділу архітектури, містобудування та інфраструктурних проектів Жидачівської районної державної адміністрації, не було надано відмови про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - літньої тераси, а лише надано ФГ "Горачек" перелік необхідних документів для видачі відповідного дозвільного документу.
Окрім цього, позивач зазначає, що твердження апелянта про те, що спірна конструкція служить для декоративного оформлення ресторанного комплексу "Корчак", що належить ФГ «Горачек» та являється - дерев'яною огорожею альтанкою (МАФ), а саме малою архітектурною формою некомерційного призначення, спростовується заявою відповідача від 19.09.2014 року №12, в якому останній просить про видачу дозволу на встановлення елементу благоустрою будівлі (літня альтанка) для допоміжної роботи ресторану на власній земельній ділянці по вул. Кропивницького, 1.
Також, позивач у доповненні до відзиву на апеляційну скаргу зазначає, що спірна споруда розташована на «червоних лініях» вул. Т.Шевченка, як є центральною дорогою державного значення.
Колегія суддів не приймає до уваги подані апелянтом наступні докази, а саме дозвіл № 36 від 03.11.2010 року на розміщення об'єкту/сфери послуг та торгівлі та рішення Виконавчого комітету Ходорівської міської ради № 161 від 22.06.2001 року, оскільки скаржником в порядку ст. 101 ГПК України не обґрунтовано причини неподання таких доказів місцевому господарському суду.
Поданні позивачем у доповненні до відзиву на апеляційну скаргу докази - викопіювання з генплану м. Ходорів та схема розміщення тимчасової споруди ФГ «Горачек» на перехресті вулиць Шевченка і Кропивницького, колегія суддів приймає до уваги, оскільки положення ст. 101 ГПК України поширюються виключно на сторону заявника (скаржника) (п. 9 постанови Пленум Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування розділу XII Господарського процесуального кодексу України» від 17.05.2011 року № 7 (із змінами і доповненнями)).
Розглянувши апеляційну скаргу, вивчивши матеріали справи, оцінивши наявні в ній докази, заслухавши доводи та заперечення представника позивача та відповідача, колегія суддів вважає, що рішення місцевого господарського суду слід залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення, виходячи з наступного:
Як вбачається з матеріалів справи, ФГ "Горачек" є власником земельної ділянки, яка розташована на вул. Кропивницького, 1, в м. Ходорів Жидачівського району Львівської області, що підтверджується копією Державного акта на право власності на земельну ділянку серія ЯА №205661.
16.06.2014 року Ходорівською міською радою проведено обстеження території ресторану "Корчак" на предмет виявлення самочинно збудованої тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності (малої архітектурної форми - літньої тераси), розташованої на приватній території ресторану "Корчак", який належить фермерському господарству "Горачек", яка розташована за адресою: вул. Кропивницького,1 в м. Ходорові, впритул до тротуару на вул. Т.Шевченка (центральна дорога державного значення).
За результатами обстеження виявлено самовільно збудовану тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності (малу архітектурну форму - літню терасу) впритул до тротуару на вул. Т.Шевченка (центральна дорога державного значення), про що складено відповідний Акт (а.с. 9).
Оскільки відповідач дозвіл на будівництво споруди не отримував, Рішенням виконавчого комітету Ходорівської міської ради №80 від 17.06.2014 р. "Про демонтаж малої архітектурної споруди на вулиці Кропивницького,1 у м. Ходорові" зобов'язано керівника ФГ "Горачек" до 30.06.2014 р. демонтувати зазначену літню терасу за адресою: вул. Кропивницького,1 в м. Ходорові, впритул до тротуару на вул. Т.Шевченка (центральна дорога державного значення).
Листом № 370 від 20.06.2014 р. позивач надіслав ФГ "Горачек" рішення виконавчого комітету міської ради про демонтаж та Акт обстеження території ресторану "Горачек" від 16.06.2014 р., який отримано останнім 26.06.2014 р., що підтверджується повідомленням про вручення та поштовою квитанцією (а.с. 7).
19.09.2014 р. відповідач звертався до міської ради зі заявою про видачу дозволу на розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності.
Однак, листом № 362 від 25.09.2014 р. «Щодо надання дозволу на розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності», Ходорівська міська рада повідомила відповідача про те, що порядок видання такого дозволу, а також перелік необхідної для цього документації визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 р. №244.
Оскільки на момент подання позову, тимчасову споруду не було демонтовано, позивач звернувся з позовом про примусовий її демонтаж.
Як зазначалось вище, Атом обстеження території ресторану "Корчак" від 16.06.2014 року встановлено, що тимчасову споруду для здійснення підприємницької діяльності встановлено впритул до тротуару на вул. Т.Шевченка, що є центральною дорогою державного значення, що суперечить ч. 2 ст. 18 Закону України "Про автомобільні дороги" від 08.09.2005 року № 2862-ІУ (із внесеними змінами та доповненнями) - розташування будь-яких об'єктів, будівель, споруд або їх частин у межах "червоних ліній" вулиці не допускається.
Дозвіл на будівництво споруди ФГ "Горачек" в органах місцевого самоврядування не отримувало, відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 06.09.2005 року № 2807-ІУ (із внесеними змінами та доповненнями), а згідно "Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", який затверджений наказом міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 року №244 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 року № 1330/20068 - самовільне розміщення малих архітектурних форм забороняється.
Окрім цього, як вбачається з викопіювання з генплану м. Ходорів та схеми розміщення тимчасової споруди ФГ "Горачек" на перехресті вулиць Шевченка і Кропивницького, ширину поперечного профілю вул. Шевченка (до вул. Львівської) в межах червоних ліній встановлено - 20 м., а отже тимчасова споруда побудована ФГ "Горачек" на червоній лінії.
Положеннями Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що червоні лінії - визначені в містобудівній документації щодо пунктів геодезичної мережі межі існуючих та запроектованих вулиць, доріг, майданів, які розділяють території забудови та території іншого призначення; лінії регулювання забудови - визначені в містобудівній документації межі розташування будинків і споруд відносно червоних ліній, меж окремих земельних ділянок, природних меж та інших територій (ст. 1 Закону).
Статтею 18 Закону України "Про автомобільні дороги" визначено, що складовими вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є: проїзна частина вулиць і доріг, трамвайне полотно, дорожнє покриття, штучні споруди, споруди дорожнього водовідводу, технічні засоби організації дорожнього руху, зупинки міського транспорту, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, зелені насадження, наземні та підземні мережі.
Частино. 2 ст. 18 Закону України "Про автомобільні дороги", визначено, що межі вулиці за її шириною визначаються "червоними лініями". Розташування будь-яких об'єктів, будівель, споруд або їх частин у межах "червоних ліній" вулиці не допускається.
Згідно ст. 21 вищенаведеного Закону, органи місцевого самоврядування, що управляють функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, відповідають, зокрема, за стан вулиць і доріг міст та інших населених пунктів відповідно до діючих норм, у тому числі щодо безпеки руху транспортних засобів і пішоходів.
Відповідно до п. 26 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони", затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 року № 198, розміщення споруд малих архітектурних форм провадиться за дозволами, що видаються: в межах червоних ліній міських вулиць і доріг - відповідними місцевими виконавчими органами міських рад.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що за змістом чинного законодавства "червоні лінії" меж земель загального користування населених пунктів не можуть бути порушені забудовою чи тимчасовими спорудами власників приватних об'єктів, а оскільки тимчасова споруда ФГ "Горачек" побудована на червоній лінії, то відповідно підлягає примусовому знесенню (демонтажу).
Окрім цього, як вірно зазначено місцевим господарським судом, згідно з ч.1 ст.20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, встановлених законом.
Згідно з п.10 ст.10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить надання дозволу на розміщення на території об'єктів благоустрою будівель і споруд соціально-культурного, побутового, торговельного та іншого призначення.
Відповідно до ст.144 Конституції України та ч.1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів місцевого самоврядування, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов'язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають (ч.4 ст.20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів").
Відповідно до ст.28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Встановлений відповідачем літній майданчик є тимчасовою спорудою.
Згідно з п.2.1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011р. підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки тимчасової споруди. Встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорта прив'язки, відхилення від паспорта прив'язки тимчасової споруди не допускається (п.2.20, 2.21 Порядку). Розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється (п.2.31 Порядку). У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив'язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу (п.2.30 Порядку). Таким чином, наведені положення чинного законодавства для встановлення тимчасової споруди вимагають наявності паспорта прив'язки незалежно від того чи така споруда встановлюється на власній земельній ділянці.
Як зазначалось вище та встановлено місцевим господарським судом, 19.09.2014 року відповідач листом № 12 звернувся до міської ради зі заявою про видачу дозволу на розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності. Проте, у зв'язку з відсутністю переліку необхідної документації, визначеної Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, дозвіл - паспорт прив'язки тимчасової споруди, відповідачу не був наданий, що не заперечено сторонами у справі.
З огляду на наведене, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок місцевого господарського суду, що матеріалами справи підтверджено факт самовільного розміщення спірної літньої тераси, та відсутні докази її демонтажу, а тому позовні вимоги задоволено обґрунтовано.
Покликання апелянта на те, що спірна конструкція служить для декоративного оформлення ресторанного комплексу "Корчак", що належить ФГ «Горачек» та являється - дерев'яною огорожею альтанкою (МАФ), а саме малою архітектурною формою некомерційного призначення, колегія суддів вважає необґрунтованими та такими що спростовуються заявою відповідача від 19.09.2014 року №12, в якому останній просить про видачу дозволу на встановлення елементу благоустрою будівлі (літня альтанка) для допоміжної роботи ресторану на власній земельній ділянці по вул. Кропивницького, 1, а отже для здійснення комерційної діяльності.
Доводи апелянта, що листом Відділу архітектури містобудування та інфраструктури Жидачівської РДА Львівської області від 27.08.2014 року №34 було визнано факт, що дана мала архітектурна форма являється елементом (частиною) об'єктів благоустрою та надано відмову про надання дозволу на розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - літньої тераси, колегія суддів до уваги не приймає, оскільки даним листом лише вказано ФГ "Горачек" про перелік необхідних документів для видачі відповідного дозвільного документу.
Безпідставним є покликання відповідача на ст. 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», оскільки дана норма регулює питання порушення правил об'єктів благоустрою при проведенні земляних робіт, що в даному випадку не встановлено.
Відповідно до п. 1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23 березня 2012 року № 6 «Про судове рішення», рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі. Твердження апелянта про порушення і неправильне застосування місцевим господарським судом норм законодавства при прийнятті постанови не знайшли свого підтвердження, в зв'язку з чим підстав для скасування законного та обґрунтованого рішення, колегія суддів не вбачає. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків викладених у рішенні місцевого господарського суду, а тому колегія суддів не вбачає підстав для задоволення вимог апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В :
1. Рішення господарського суду Львівської області від 06.10.2014 року у даній справі залишити без змін, апеляційну скаргу ФГ «Горачек» - без задоволення.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України в порядку та строки, встановлені ст.ст. 109, 110 ГПК України.
Головуючий - суддя Кордюк Г.Т.
суддя Давид Л.Л.
суддя Якімець Г.Г.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2014 |
Оприлюднено | 01.12.2014 |
Номер документу | 41604902 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Кордюк Г.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні