Постанова
від 25.11.2014 по справі 916/2192/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" листопада 2014 р.Справа № 916/2192/14

Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Мишкіної М.А.,

суддів Будішевської Л.О., Лашина В.В.

(склад судової колегії сформований розпорядженням голови суду №2210 від 11.09.2014р.)

при секретарі судового засідання Бєлянкіній Г.Є.

за участю представників сторін:

від заступника прокурора Одеської області - Коломійчук І.О. - прокурор відділу прокуратури Одеської області;

від Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області - Коломійчук І.О. - прокурор відділу прокуратури Одеської області;

від Біляївської райдержадміністрації Одеської області - не з'явився;

від ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» - Пряхіна Н.В. - за довіреністю;

від Біляївської райради Одеської області - не з'явився;

від Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області - не з'явився

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області

на рішення господарського суду Одеської області від 20 серпня 2014 року

по справі №916/2192/14

за позовом Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області

до

- Біляївської районної державної адміністрації Одеської області;

- Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСЕРВІС 2006»

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:

- Біляївська районна рада Одеської області;

- Усатівська сільська рада Біляївського району Одеської області

про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки площею 3га нормативною вартістю 3573562,67грн., -

Сторони та треті особи належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги.

В судовому засіданні 25.11.2014р. згідно ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

встановив:

06.06.2014р. Біляївський міжрайонний прокурор Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Біляївської районної державної адміністрації Одеської області (надалі - відповідач, Біляївська РДА), Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСЕРВІС 2006» (надалі відповідач, ТОВ «УКРСЕРВІС 2006»), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача Біляївська районна рада Одеської області (надалі - третя особа, Біляївська райрада), в якому просив суд:

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки реєстраційний номер (04.08.516.00010) розташованої на території Усатівської сільської ради за межами населеного пункту, загальною площею 3га, який укладено між ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області 08.08.2008р.;

- повернути до земель запасу Усатівської сільської ради земельну ділянку реєстраційний номер (04.08.516.00010), розташовану на території Усатівської сільської ради за межами населеного пункту, загальною площею 3га та нормативною вартістю 3573562,67грн.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що в ході проведеної у квітні 2014 року перевірки Біляївською міжрайонною прокуратурою виявлено, що договір оренди земельної ділянки (реєстраційний номер 04.08.516.00010) укладено з грубим порушенням вимог діючого земельного законодавства (ст.21 ЗУ «Про оренду землі», ст.ст.13,20,21, 23 ЗУ «Про оцінку земель» (у редакціях, які були чинними на момент виникнення спірних правовідносин), а саме: технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 3га, розташованої на території Усатівської сільської ради за межами населеного пункту, на розгляд до Біляївської райради не надавалась, останньою не затверджувалась та відповідно не має юридичної сили, чим порушено вимоги ст. 23 ЗУ «Про оцінку земель».

З посиланням на норми ст.ст.21,202,203,215,216 ЦК України, ст.ст.122-123 ЗК України, ст.ст.13,20,21,23 ЗУ «Про оцінку земель» Біляївський міжрайонний прокурор Одеської області просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою місцевого господарського суду від 06.08.2014р. залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Біляївську районну раду.

Рішенням господарського суду Одеської області від 20.08.2014р. (суддя Никифорчук М.І.) у задоволенні позову Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області відмовлено повністю.

Рішення суду вмотивовано посиланням на норми абз.2 ч.1 ст.216, ст.215, п.1 ст.203 ЦК України, ст.15 ЗУ «Про оренду землі», п.п.2 п.2 ст.4, п.п.1 п.2 ст.9, п.п.4 п.4 ст.24 ЗУ «Про державну реєстрацію прав та їх обтяжень» та обґрунтовано тим, що прокурор не надав жодного доказу, який би свідчив про недійсність оспореного договору оренди земельної ділянки, із змісту вказаного Договору випливає, що при укладенні Договору оренди сторонами були дотримані всі істотні умови, визначені ст.15 ЗУ «Про оренду землі»; відповідно до цієї статті нормативна грошова оцінка земельної ділянки не є істотною умовою договорів оренди землі, а відповідно до п.4 Договору сторони визначили нормативну грошову оцінку землі як на період будівництва, так і після вводу об'єкта в експлуатацію (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент будівництва становить 714712,53 грн., після вводу об'єкта в експлуатацію - 3573562,67грн.). Крім того, Договір оренди землі зареєстрований належним чином, та державний реєстратор прав на нерухоме майно, здійснивши реєстрацію права оренди за спірним договором, підтвердив відповідність договору вимогам діючого законодавства.

Також суд першої інстанції у своєму рішенні зазначив, що відповідно до ст.17 ЗУ "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23.02.2006 р. № 3477-IV суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, а також практику Європейського суду з прав людини як джерело права. В рішенні від 24.06.2003р. у справі "Стретч проти Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії" Європейський суд з прав людини дійшов висновку, що визнання недійсним договору, згідно з яким особа отримала майно від держави, та подальше позбавлення цього майна на підставі того, що державний орган порушив закон, є неприпустимим. Зазначене рішення Європейського суду з прав людини застосовано Вищим господарським судом України при прийнятті постанов від 23.01.2007р. у справі №47/83, від 04.12.2008р. у справі №2/142-08, від 21.07.2010р. у справі № 8/19пд та ін., При цьому Вищий господарський суд України у вказаних постановах констатував необхідність застосування судової практики Європейського суду з прав людини у національному законодавстві як інструменту функціонування Конвенції про захист прав та основних свобод людини, що є частиною національного законодавства України.

Не погодившись з рішенням господарського суду першої інстанції, Заступник прокурора Одеської області звернувся до Одеського апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою , в якій просить скасувати оскаржене рішення суду від 20.08.2014р. та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги прокурор зазначає, що рішення місцевого господарського суду від 20.08.2014р. прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, зокрема ст.ст.215,216 ЦК України, ст.ст.13,23 ЗУ «Про оцінку земель», ст.21 ЗУ «Про оренду землі», ст. ст.4-7, 43 ГПК України, підлягає скасуванню з наступних підстав:

- у порушення вимог ст.23 ЗУ «Про оцінку земель» технічна документація з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що була передана в оренду, на розгляд до Біляївської райради не передавалась, останньою не затверджувалась та відповідно не має юридичної сили;

- при визначенні розміру орендної плати сторони керувались технічною документацією з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка не мала юридичної сили, у зв'язку із чим її розмір визначено незаконно, а відтак і договір, укладений на її підставі, підлягає визнанню недійсним на підставі ст.215 ЦК України;

- посилання суду першої інстанції на позицію Європейського суду у справі «Стреч проти Об'єднаного Королівства Великобританії і Північної Ірландії» не відповідає обставинам справи, оскільки прокурор звернувся до суду із позовом на захист інтересів держави, що спрямовано на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання про відчуження земель, належних Українському народу, тобто державі, на користь однієї юридичної особи та повернення у власність держави земельної ділянки, яка вибула з її володіння незаконно;

- обставини справи «Стреч проти Об'єднаного Королівства Великобританії і Північної Ірландії» та справи за позовом прокурора істотно відрізняються, а тому висновки щодо справедливої рівноваги між інтересами суспільства і особи в кожній з цих справ не можуть бути тотожними, а висновок Європейського суду з прав людини про порушення прав заявника у відповідній справі не може бути безумовним прецедентом при даної справи за позовом прокурора.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 12.09.2014р. прийнято апеляційну скаргу до провадження та призначено її до розгляду.

30.09.2014р. ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» подало суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржене рішення - без змін.

Ухвалою суду апеляційної інстанції залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, Усатівську сільську раду Біляївського району Одеської області.

В засіданні суду апеляційної інстанції прокурор підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги.

Представник ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» заперечував проти доводів та вимог апеляційної скарги з підстав законності та обґрунтованості оскарженого рішення.

Біляївська райрада Одеської області та Усатівська сільська рада Біляївського району Одеської області своїх представників в засідання суду апеляційної інстанції не направили.

Представник Біляївської райдержадміністрації Одеської області в засіданні апеляційного господарського суду від 06.11.2014р. просив суд залишити оскаржуване рішення в силі.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши прокурора та відповідачів, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для її задоволення виходячи із наступного.

Відповідно до ст.101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. В апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що розпорядженням Біляївської районної державної адміністрації Одеської області від червня 2007р. (дата не читається) дозволено ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» збір матеріалів попереднього розташування земельної ділянки площею 4га пасовищ для відведення в довгострокову оренду терміном на 25 (двадцять п'ять) років для розміщення та експлуатації автосалону, за адресою: 465км. автошляху Київ-Одеса на землях запасу Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області

Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області 05.10.2007р. було прийнято розпорядження №1498/2007 «Про передачу в оренду ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» земельної ділянки для розміщення та експлуатації автосалону для обслуговування територіальних громад району на території Усатівської сільської ради», відповідно до п.1 якого вирішено: затвердити проект землеустрою щодо відведення ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» у довгострокову оренду термін на 25 (двадцять п'ять) років для розміщення та експлуатації автосалону для обслуговування територіальних громад району за адресою: 465км автошляху Київ-Одеса на території Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області, розроблений ТОВ «Консалтингова компанія ЮГСТАР». Передати ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» в довгострокову оренду терміном на 25 (двадцять п'ять) років земельної ділянки загальною площею 3га пасовищ, за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення Усатівської сільської ради для розміщення та експлуатації автосалону для обслуговування територіальних громад району за адресою: 465км автошляху Київ-Одеса на території Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області (п.2 розпорядження).

08.08.2008р. між Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРСЕРВІС 2006» (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір оренди від 08.08.2008р.)

Відповідно до п.1 Договору оренди від 08.08.2008р. Орендодавець надає, а Орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації автосалону, для обслуговування територіальних громад району (код згідно УКЦВЗ - 3.4. «Іншого призначення») - землі запасу Усатівської сільської ради (за межами населеного пункту) Біляївського району Одеської області, яка знаходиться за адресою: Усатівська сільська рада, 465 кілометр автошляху Київ-Одеса. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 3га (п.2 Договору оренди від 08.08.2008р.).

Згідно із п.4 Договору оренди від 08.08.2008р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: на період будівництва 714712,53грн., після вводу об'єкта в експлуатацію - 3573562,67грн.

Договір укладено на 25 років. Після закінчення строку Договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендаря про намір продовжити його дію (п.7 Договору оренди від 08.08.2008р.).

Відповідно до п.8 Договору оренди від 08.08.2008р. орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить: на період будівництва - 71471,26грн., після вводу об'єкта в експлуатацію 357356,28грн. в рік. Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати не пізніше 15-го числа місяця наступного за звітним (п.10 Договору оренди від 08.08.2008р.).

Договір оренди від 08.08.2007р. зареєстрований в Одеській регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру», про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 08.08.2008р. №04.08.516.00010, що підтверджується відповідною відміткою на останньому аркуші Договору.

Прокурор оспорює дійсність Договору оренди, вважаючи, що при його укладанні були грубо порушені вимоги ст.23 ЗУ «Про оцінку земель», оскільки технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки не затверджувалась Біляївською районною радою, що є підставою для визнання договору недійсним згідно положень ст.203 ч.1, ст.215 ЦК України, ст.15 ЗУ «Про оренду землі».

Суд першої інстанції у своєму рішенні дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки при укладенні Договору оренди сторонами були дотримані всі істотні умови, визначені ст.15 ЗУ «Про оренду землі», відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельної ділянки не є істотною умовою договорів оренди землі, а відповідно до п.4 Договору сторони визначили нормативну грошову оцінку землі як на період будівництва так і після вводу об'єкта в експлуатацію (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент будівництва становить 714712,53 грн., після вводу об'єкта в експлуатацію - 3573562,67грн.)

Колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції помилковими з огляду наступного.

Відповідно до ч.1 ст.116 ЗК України (в редакції Закону від 03.06.2008р.) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. (абз.1).

Згідно з ч.1 ст.124 ЗК України (в редакції станом на 08.08.2008р.) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно із ч.4 ст.4 ЗУ «Про оренду землі» (в редакції, чинній станом на день укладання спірного Договору оренди) орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом.

В порушення вимог наведених статей Земельного кодексу України та ЗУ «Про оренду землі» оспорюваний Договір оренди не містить підстави його укладання - зазначення рішення органу виконавчої влади (Біляївської райдержадміністрації Одеської області), у тому числі й посилання на розпорядження Біляївської райдержадміністрації Одеської області від 05 жовтня 2007 року №1498/2007

Згідно із ст.13 ЗУ «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно із ст.15 ЗУ «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а такождля визнання договору недійсним відповідно до закону .

Згідно із ч.1 ст.6 ЗУ «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно ч.1 ст.2 цього Закону відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Іншим законом України, який регулює питання набуття орендарем права оренди земельної ділянки, є Закон України «Про оцінку земель».

Відповідно до ст.1 ЗУ «Про оцінку земель» (в редакції, чинній станом на день укладення спірного Договору оренди землі) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ч. ст.13 ЗУ «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.15 ЗУ «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Згідно із ч.ч.2-3 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів , затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що 07.07.2008р. ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» звернулось до голови Біляївської районної ради з заявою про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. В додатки до вказаної заяви відповідачем була надана копія технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» на 49арк. (розробник в заяві не зазначений).

30.07.2008р. експертами Управління державної землевпорядної експертизи ГУ Держкомзему в Одеській області було складено висновок державної експертизи землевпорядної документації №К76 від 30.07.20108р. - технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» для розміщення та експлуатації автосалону для обслуговування територіальних громад району, розташованої за адресою: Одеська область, Біляївський район, Усатівська сільська рада, 465км. автошляху Київ-Одеса. Розробник технічної документації - Одеська регіональна філія Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах».

Відповідно до п.11 вищезазначеного Висновку представлена на державну землевпорядну експертизу технічна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання. Контроль за усуненням зауважень покладається на Відділ Держкомзему у Біляївському районі. Про усунення зауважень повідомити Головне управління Держкомзему в Одеській області.

При цьому серед зауважень і пропозицій (пункт 10) вказується, що після усунення зауважень нормативна грошова оцінка підлягає затвердженню відповідно до ч.2 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель» та щорічній індексації.

07.10.2008р. Постійна комісія з питань регулювання земельних відносин, адміністративно-територіального устрою, екології та використання природних ресурсів Біляївської районної ради Одеської області відповідно до ч.2 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель», ст.47 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» повторно розглянула клопотання ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» та вирішила відмовити ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» у затвердженні Технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3га, розташованої за адресою 465км. автошляху Київ-Одеса, для експлуатації автосалону на території Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області; винести дане питання на розгляд чергової сесії районної ради (рішення Постійної комісії №146/ПК-2)

Біляївська районна рада Одеської області 24.10.2008р., розглянувши клопотання ТОВ «УКРСЕРВІС 2006», висновки та рекомендації постійної комісії районної ради з питань регулювання земельних відносин, адміністративно-територіального устрою, екології та використання природних ресурсів, прийняла рішення №333-V «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» для розташування та експлуатації автосалону на території Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту)», яким вирішила: відмовити ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3га, розташованої за адресою 465км. автошляху Київ-Одеса, для розташування та експлуатації автосалону на території Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту) (п.1 рішення); рекомендувати ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» провести повторну нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки (п.2 рішення).

Таким чином, судом апеляційної інстанції встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3га, що розташована за адресою 465км. автошляху Київ-Одеса (яка покладена в основу для розрахунку розміру орендної плати за користування відповідачем спірною земельною ділянкою) Біляївською районною радою не затверджувалась, більш того, Біляївська районна рада своїм рішенням від 24.10.2008р. відмовила ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

В порушення вимог ч.3 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель» ТОВу «УКРСЕРВІС 2006» не видавався Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Договір оренди від 08.08.2008р. не містить даних , на підставі чого визначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки.

Відповідно до ч.1 ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно із ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Оскільки судом апеляційної інстанції встановлено недодержання в момент укладення Договору оренди від 08.08.2008р. вимог ч.ч.2,3 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель», спірний договір оренди земельної ділянки підлягає визнанню недійсним на підставі ч.1 ст.203, ст.215 ЦК України.

Колегія суддів вважає юридично неспроможними посилання відповідачів (з якими погодився суд першої інстанції без належного правового аналізу правовідносин у зв'язку із укладанням договору оренди землі), на визначення в оспорюваному договорі оренди усіх істотних умов, встановлених ч.1 ст.15 ЗУ «Про оренду землі».

На думку відповідачів та за висновком місцевого господарського суду, числове визначення розміру річної орендної плати в договорі оренди землі виключає підстави для визнання його недійсним згідно ч.2 ст.15 цього Закону.

Проте ч.2 ст.15 ЗУ «Про оренду землі» окрім відсутності однієї з істотних умов в договорі оренди встановлює таку підставу для визнання його недійсним, як порушення вимог ст.ст.4-6 цього Закону, а ч.1 ст.6 ЗУ «Про оренду землі» передбачає, що право оренди набувається на підставах та в порядку , передбачених цим та іншими законами .

Враховуючи, що право оренди за оспорюваним договором набуто ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» з порушенням порядку, встановленого ч.2 ст.23 ЗУ «Про оцінку земель» , апеляційний господарський суд вважає доведеним недотримання вимог чинного законодавства при укладенні спірного та констатує помилковість висновків суду першої інстанції протилежного змісту.

Відповідно до ч.1 ст.216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

У зв'язку з визнанням недійсним Договору оренди від 08.08.2008р., у відповідності до норм ч.1 ст.216 ЦК України, спірна земельна ділянка підлягає поверненню ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» до земель запасу Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області, зі складу яких вона була передана за Актом приймання-передачі від 08.08.2008р. від Біляївської райдержадміністрації Одеської області до ТОВ «УКРСЕРВІС 2006», складеним комісією при участі голови та землевпорядника Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області.

Суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні послався на рішення Європейського суду з прав людини від 24.06.2003р. у справі «Стретч проти Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії».

Відповідно до ст.17 ЗУ «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 р. № 3477-IV суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, а також практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

У вищезазначеному рішенні Європейський суд з прав людини з прав людини дійшов висновку, що визнання недійсним договору, згідно з яким особа отримала майно від держави, та подальше позбавлення цього майна на підставі того, що державний орган порушив закон, є неприпустимим.

Дослідивши зміст рішення Європейського суду з прав людини від 24.06.2003р. у справі «Стретч проти Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії», колегія суддів дійшла висновку про неможливість його застосування як джерела права при розгляді справи за позовом Біляївського міжрайонного прокурора, оскільки обставини справ істотно відрізняються, а тому висновки щодо справедливої рівноваги між інтересами суспільства і особи в кожній з цих справ не можуть бути тотожними, а висновок Європейського суду з прав людини про порушення прав заявника у відповідній справі не може бути безумовним прецедентом при розгляді справи за позовом прокурора.

ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» було достовірно відомо про порушення норм законодавства під час укладання спірного договору оренди земельної ділянки, оскільки Постійна комісія з питань регулювання земельних відносин, адміністративно-територіального устрою, екології та використання природних ресурсів Біляївської районної ради Одеської області у жовтні 2007р. розглядала клопотання саме ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» та відмовила у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки. Біляївська районна рада Одеської області своїм рішенням від 24.10.2008р. відмовила у затвердженні вищезазначеної технічної документації, порекомендувавши при цьому ТОВ «УКРСЕРВІС 2006» провести повторну нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Порушення закону при укладанні договору оренди землі відбулись також і у зв'язку із порушенням закону ТОВ «УКРСЕРВІС 2006», а не виключно Біляївською райдержадміністрацією Одеської області. Застосування рішення Європейського суду з прав людини від 24.06.2003р. у справі «Стретч проти Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії» в даній справі не є обґрунтованим з тих підстав, що право ТОВ «УКРСЕРВІС» на мирне володіння переданим в оренду майном не зазнавало невиправданого втручання з боку державного органу, який передав це майно у володіння відповідача як орендаря , на відміну від обставин, встановлених у рішенні Європейського суду з прав людини від 24.06.2003р. у справі «Стретч проти Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії». Біляївська райдержадміністрація Одеської області не приймала будь-яких рішень та не вчиняла дій, спрямованих на порушення права Орендаря на володіння земельною ділянкою (порушення ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод), навпаки, в даній справі заперечує проти позовних вимог, маючи процесуальний статус відповідача.

Вищий господарський суд у п.2.29 Постанови Пленуму Вищого господарського суду №6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»» звернув увагу господарських судів на те, що договір оренди земельної ділянки може бути припинений лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування ділянкою. Одночасно з визнанням договору недійсним господарський суд повинен зазначити в рішенні, що цей договір припиняється лише на майбутнє.

Отже визнаний апеляційним господарським судом недійсним договір оренди земельної ділянки від 08.08.2008р., реєстраційний №04.08.516.00010, припиняється на майбутнє.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів скасовує оскаржуване рішення господарського суду Одеської області у зв'язку із невідповідністю висновків суду обставинам, що мають значення для вирішення спору, порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог прокурора у повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги згідно ст.49 ГПК України покладаються на відповідачів в рівних частках - по 1218грн. та 609грн. судового збору відповідно з кожного, виходячи із предмету спору - заявлення двох позовних вимог немайнового характеру та тієї обставини, що спір в суді виник внаслідок неправильних дій обох відповідачів.

Керуючись ст.ст.49,99,101-105 ГПК України, колегія суддів ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу задовольнити.

Рішення господарського суду Одеської області від 20.08.2014р. у справі №916/2192/14 скасувати.

Позов задовольнити.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, реєстраційний номер 04.08.516.00010, розташованої на території Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області за межами населеного пункту, загальною площею 3га, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРСЕРВІС 2006» та Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області 08.08.2008р.

Товариству з обмеженою відповідальністю «УКРСЕРВІС 2006» повернути до земель запасу Усатівської сільської ради Біляївського району Одеської області земельну ділянку, отриману за договором оренди землі від 08.08.2008р., реєстраційний номер 04.08.516.00010, загальною площею 3га, що розташована за адресою: Усатівська сільська рада,465км автошляху Київ-Одеса.

Постанова в порядку ст.105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 01.12 .2014р.

Головуючий суддя Мишкіна М.А.

Суддя Будішевська Л.О.

Суддя Лашин В.В.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення25.11.2014
Оприлюднено03.12.2014
Номер документу41649368
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2192/14

Ухвала від 21.10.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 30.09.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Постанова від 12.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Ухвала від 03.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Ухвала від 16.01.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Постанова від 25.11.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 06.11.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 12.09.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 20.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 06.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні