Постанова
від 18.11.2014 по справі 911/2508/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" листопада 2014 р. Справа№ 911/2508/14

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Іоннікової І.А.

суддів: Тарасенко К.В.

Тищенко О.В.

секретар Бурдейна Н.В.

за участю представників:

від позивача: Шевченко С.В.

від відповідача-1: Колос Ю.В. (представник за довіреністю), Кочмар О.Й. (представник за довіреністю)

від відповідача-2: не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні

апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Девелопмент"

на рішення господарського суду Київської області

від 11.09.2014 р.

у справі №911/2508/14 (суддя Бабкіна В.М.)

за позовом прокурора Макарівського району Київської області в інтересах держави

до 1) Товариства з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Девелопмент"

2) Макарівської районної державної адміністрації Київської області

про скасування розпоряджень голови Макарівської районної державної адміністрації та визнання недійсними державних актів на право власності на землю

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Макарівського району Київської області звернувся до господарського суду Київської області з позовом в інтересах держави (далі - прокурор) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Девелопмент" (далі - відповідач 1), Макарівської районної державної адміністрації Київської області (далі - відповідач 2, Макарівська РДА) про скасування розпоряджень голови Макарівської районної державної адміністрації від 25.10.2007 р. №№ 4027, 4042, 4040, 4038, 4030, 4035, 4034, 4020, 4021, 4041, 4031, 4029, 4037, 4028, 4032, 4025, 4026, 4033, 4022, 4036, 4043, 4024, 4039, 4023 та визнання недійсними державних актів на право власності на землю (перелік яких викладено в позовній заяві).

Позовні вимоги прокурора мотивовані тим, що постанова Макарівського районного суду, на підставі якої відповідачем-2 приймалися спірні розпорядження, була змінена судом апеляційної інстанції, зокрема, в частині зобов'язання райдержадміністрації здійснити зміну цільового призначення спірних земельних ділянок, у зв'язку з чим прокурор вважає, що оспорювані розпорядження були прийняті Макарівською РДА за відсутності повноважень для зміни цільового призначення для земель, що перебувають за межами населеного пункту на "землі для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель", оскільки таке цільове призначення можуть мати виключно земельні ділянки, які перебувають в межах населених пунктів, у даному випадку - в межах с. Мотижин Макарівського району Київської області. У зв'язку з наведеним прокурор вважає спірні розпорядження незаконними та такими, що підлягають визнанню недійсними, як і видані на їх підставі державні акти на право власності на відповідні земельні ділянки.

Рішенням господарського суду Київської області від 11.09.2014 р. у справі №911/2508/14 позовні вимоги задоволено повністю. Визнано недійсними розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 25.10.2007 р. №№ 4027, 4042, 4040, 4038, 4030, 4035, 4034, 4020, 4021, 4041, 4031, 4029, 4037, 4028, 4032, 4025, 4026, 4033, 4022, 4036, 4043, 4024, 4039, 4023. Визнано недійсними розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 11.12.2007 р. №№ 5152, 5133, 5134, 5130, 5138, 5140, 5139, 5132, 5236, 5131, 5149, 5147, 5150, 5136, 5137, 5144, 5151, 5129, 5148, 5143. Визнано недійсними видані Товариству з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Девелопмент" (01021, м. Київ, вул. М. Грушевського, 28/2, н/п № 43, код ЄДРПОУ 34692184) державні акти на право власності на землю від 27.12.2007 р.:

- Серії ЯГ №315978 щодо земельної ділянки площею 8,7875 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:006:0030, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000146;

- Серії ЯГ №315977 щодо земельної ділянки площею 9,0753 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:006:0026, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000145;

- Серії ЯГ №315976 щодо земельної ділянки площею 9,1977 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:006:0036, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000144;

- Серії ЯГ №315975 щодо земельної ділянки площею 8,8425 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:006:0029, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000143;

- Серії ЯГ №315974 щодо земельної ділянки площею 8,8420 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:006:0028, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000142;

- Серії ЯГ №315973 щодо земельної ділянки площею 8,8421 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:006:0027, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000141;

- Серії ЯГ №315972 щодо земельної ділянки площею 9,0785 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:006:0025, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000140;

- Серії ЯГ №315971 щодо земельної ділянки площею 8,8421 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:006:0024, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000139;

- Серії ЯГ №315970 щодо земельної ділянки площею 8,8419 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:004:0099, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000138;

- Серії ЯГ №315969 щодо земельної ділянки площею 8,8424 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:004:0098, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000137;

- Серії ЯГ №315968 щодо земельної ділянки площею 8,8423 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:004:0097, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000136;

- Серії ЯГ №315967 щодо земельної ділянки площею 9,0770 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:004:0096, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000135;

- Серії ЯГ №315966 щодо земельної ділянки площею 8,7880 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:004:0095, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000134;

- Серії ЯГ №315965 щодо земельної ділянки площею 8,9568 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:003:0035, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000133;

- Серії ЯГ №315964 щодо земельної ділянки площею 9,0773 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:003:0032, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000132;

- Серії ЯГ №315963 щодо земельної ділянки площею 9,0784 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:003:0034, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000131;

- Серії ЯГ №315962 щодо земельної ділянки площею 9,0776 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:003:0033, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000130;

- Серії ЯГ №315961 щодо земельної ділянки площею 8,7877 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:003:0031, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000129;

- Серії ЯГ №315960 щодо земельної ділянки площею 8,7878 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:003:0030, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000128;

- Серії ЯГ №315959 щодо земельної ділянки площею 8,7877 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:003:0029, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000127;

- Серії ЯГ №315958 щодо земельної ділянки площею 9,4392 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:002:0029, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000126;

- Серії ЯГ №315957 щодо земельної ділянки площею 9,4391 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:002:0028, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000125;

- Серії ЯГ №315956 щодо земельної ділянки площею 9,4389 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:002:0027, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000124;

- Серії ЯГ №315955 щодо земельної ділянки площею 9,4392 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради з кадастровим номером 3222784800:00:002:0026, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, договорів оренди землі за №020733000123.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Девелопмент" до Державного бюджету України 41412 грн. 00 коп. судового збору. Стягнуто з Макарівської районної державної адміністрації Київської області до Державного бюджету України 41412 грн. 00 коп. судового збору.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Девелопмент" звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Київської області від 11.09.2014 р. у справі №911/2508/14 повністю та провадження у справі №911/2508/14 припинити.

Підставою для скасування рішення суду скаржник зазначив неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд визнав встановленими, а також порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 06.10.2014 р. у справі №911/2508/14 прийнято апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Девелопмент" на рішення господарського суду міста Києва від 11.09.2014 р. у справі №911/2508/14 до провадження, розгляд апеляційної скарги призначено на 04.11.2014 р.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 04.11.2014 р. розгляд справи №911/2508/14 було відкладено на 18.11.2014 р. Зобов'язано прокурора надати суду письмові пояснення щодо строку позовної давності, письмові пояснення щодо порушення відповідачем-1 прав та охоронюваних інтересів держави, в яких також зазначити які саме інтереси держави порушені. Зобов'язано відповідача-2 надати суду відзив на апеляційну скаргу.

В судове засідання апеляційної інстанції представник відповідача-2 не з'явився.

Оскільки явка представників сторін у судове засідання не була визнана судом обов'язковою, а також зважаючи на наявні в матеріалах справи докази належного повідомлення сторін про місце, дату та час судового розгляду, апеляційний суд визнав можливим розглядати апеляційну скаргу у відсутність представника відповідача-2.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник відповідача-1 підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, просив її задовольнити, скасувати рішення господарського суду Київської області від 11.09.2014 р. у справі №911/2508/14 повністю та провадження у справі №911/2508/14 припинити.

Представник прокуратури в судовому засіданні апеляційної інстанції заперечував проти доводів, викладених в апеляційній скарзі, просив залишити її без задоволення, рішення господарського суду Київської області від 11.09.2014 р. у справі №911/2508/14 залишити без змін.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача-1, прокуратури, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, Київський апеляційний господарський суд встановив наступне.

Прокуратурою Макарівського району в ході перевірки додержання та застосування вимог земельного законодавства було встановлено, що ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" на підставі договорів купівлі-продажу землі від 31.11.2006 р. №№ 4695, 4828. 4659, 4683, 4707, 4786, 4725. 4665, 4689, 4671, 4816, 4719, 4701, 4767, 4792, 4713, 4780, 4798, 4804, 4737, 4743, 4761, 4755, 4822, 4749, 4773, 4731, 4810, від 06.12.2006 р. №№ 5125, 5132 набуло у власність земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 216,182 га в межах Мотижинської сільської ради.

У подальшому ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" звернулось до Макарівської районної державної адміністрації із заявою про зміну цільового призначення земельної ділянки з ведення особистого селянського господарства на "для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель".

Листом Макарівської районної державної адміністрації від 09.07.2007 р. ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" було відмовлено у здійсненні такої зміни, оскільки масив земельної ділянки знаходиться за межами населеного пункту.

Не погоджуючись з доводами Макарівської РДА, ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" звернулось до Макарівського районного суду з адміністративним позовом, в якому просило зобов'язати Макарівську районну державну адміністрацію надати дозвіл здійснити зміну цільового призначення земельної ділянки, а в подальшому затвердити проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки.

Постановою Макарівського районного суду від 09.08.2007 р. у справі №2-а-569 позов ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" до Макарівського районного суду про визнання дій протиправними задоволено. Зобов'язано Макарівську райдержадміністрацію Київської області надати ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" дозвіл на підготовку проекту відведення земельних ділянок розміром 216,182 га для зміни їх цільового призначення із ведення особистого селянського господарства на землі для будівництва і обслуговування жилих будинків, господарських будівель та споруд. Зобов'язано Макарівську райдержадміністрацію Київської області прийняти відповідне рішення щодо зміни цільового призначення земельних ділянок, після виготовлення та перепогодження ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" проекту відведення земельних ділянок з органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини та після погодження з цими органами Київському обласному управлінню земельних ресурсів видати позитивний висновок державної землевпорядної експертизи.

На виконання зазначеної постанови суду, Макарівською районною державною адміністрацією прийняті розпорядження від 25.10.2007 р. №№ 4027, 4042, 4040, 4038, 4030, 4035, 4034, 4020, 4021, 4041, 4031, 4029, 4037, 4028, 4032, 4025, 4026, 4033, 4022, 4036, 4043, 4024, 4039, 4023 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок.

Розпорядженнями Макарівської РДА від 11.12.2007 р. №№ 5152, 5133, 5134, 5130, 5138, 5140, 5139, 5132, 5236, 5131, 5149, 5147, 5150, 5136, 5137, 5144, 5151, 5129, 5148, 5143 було затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється, та змінено цільове призначення відповідних земельних ділянок з "ведення особистого селянського господарства" на "землі для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель".

На підставі вказаних розпоряджень відповідача-2, ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" 27.12.2007 р. були видані відповідні державні акти на право власності на зазначені вище земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель на території Мотижинської сільської ради.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2011 р. у справі №2-а-569/07 постанову Макарівського районного суду від 09.08.2007 р. змінено, рішення Макарівської районної державної адміністрації від 09.07.2007 р. про відмову в задоволенні заяви ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" щодо зміни цільового призначення земельних ділянок визнано незаконним. Зобов'язано Макарівську райдержадміністрацію Київської області вирішити питання про надання дозволу на підготовку проекту відведення земельних ділянок, що належать ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" та розташовані на території Мотижинської сільської ради Макарівського району Київської області, загальною площею 216,182 га, для зміни їх цільового призначення із ведення особистого селянського господарства під будівництво та обслуговування жилих будинків, господарських будівель та споруд. Зобов'язано Макарівську райдержадміністрацію Київської області після погодження проекту відведення земельних ділянок розміром 216,182 га, які розташовані на території Мотижинської сільської ради Макарівського району Київської області, що належать ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" та проходження Державної землевпорядної експертизи, прийняти рішення про зміну або відмову у зміні цільового призначення зазначених земельних ділянок під будівництво та обслуговування жилих будинків, господарських будівель та споруд. Зобов'язано Київське обласне управління земельних ресурсів видати з цього питання відповідний висновок державної землевпорядної експертизи.

На думку прокурора, наведене вище свідчить про те, що на даний час підстава для прийняття спірних розпоряджень районної державної адміністрації скасована, а останні прийнято на підставі незаконного судового рішення. Оскільки підставою для набуття права власності ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" на земельну ділянку зі зміненим цільовим призначенням є розпорядження голови Макарівської районної державної адміністрації, які прийняті на виконання судового рішення, що було змінено судом апеляційної інстанції, тобто було визнано незаконним в частині зобов'язання адміністрації прийняти дані розпорядження, то спірні розпорядження та державні акти, видані на їх підставі, мають бути скасовані та визнані недійсними, як такі, що прийняті і видані на підставі незаконних судових рішень. При цьому прокурор наголошував, що зміною цільового призначення земель сільськогосподарського призначення та подальшою видачею незаконних державних актів без належних підстав порушено інтереси держави, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України та Земельному кодексі України.

В апеляційній скарзі відповідач-1 зазначає про те, що даний спір не підвідомчий господарському суду, підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, посилаючись на те, що спір у даній справі є публічно-правовим щодо оскарження рішення суб'єкта владних повноважень про зміну цільового призначення земельної ділянки, а стосується дотримання суб'єктом владних повноважень законодавства при прийнятті рішення про зміну цільового призначення земельних ділянок, які перебувають у приватній власності; даний спір не пов'язаний із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності, а пов'язаний із виконанням функцій суб'єктів владних повноважень щодо забезпечення охорони земель та ґрунтується на засадах підпорядкування приватного суб'єкта органу владних повноважень.

Колегія суддів не погоджується з даним твердженням з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.

Згідно з приписами статті 78 Земельного кодексу України (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них (ч. 2 ст. 78 ЗК України).

Згідно з приписами ст. 373 Цивільного кодексу України, право власності на землю (земельну ділянку) набувається та здійснюється відповідно до закону.

Відповідно до статті 82 Земельного кодексу України (в редакції станом на 06.12.2006 р.) юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) внесення земельних ділянок її засновниками до статутного фонду; в) прийняття спадщини; г) виникнення інших підстав, передбачених законом.

Стаття 90 Земельного кодексу України (в редакції станом на 25.10.2007 р.) встановлює, що власники земельних ділянок мають право: а) продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину; б) самостійно господарювати на землі; в) власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур, на вироблену продукцію; г) використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, лісові насадження, водні об'єкти, а також інші корисні властивості землі; ґ) на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом; д) споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.

Поряд з цим слід зазначити, що стаття 20 Земельного кодексу України (в редакції станом на 25.10.2007 р.) визначала наступний порядок встановлення та зміни цільового призначення земель: віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень; зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення; зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Слід зазначити, що у 2007 році порядок зміни цільового призначення земель був врегульований постановою Кабінету Міністрів України № 502 від 11.04.2002 р. "Про затвердження порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб" (далі - Порядок), згідно з пунктом 2 якого зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту.

Сільська, селищна, міська рада або районна держадміністрація розглядає заяву (клопотання) і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дає дозвіл на підготовку проекту її відведення (п. 3 Порядку).

Виходячи зі змісту з п. 8, п.9 Порядку, районна держадміністрація розглядає подані проектні матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, якщо така зміна пов'язана з наступним використанням цієї ділянки для сільськогосподарських потреб, ведення лісового і водного господарства, будівництва об'єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо). Якщо зміна цільового призначення земельної ділянки, яка розташована за межами населеного пункту, передбачає використання ділянок для інших потреб, ніж визначених пунктом 8 цього Порядку, районна держадміністрація розглядає проектні матеріали, готує свій висновок з цього питання і подає його разом з матеріалами до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної держадміністрації. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна держадміністрація розглядає матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки (крім земель, визначених пунктом 10 цього Порядку).

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, враховуючи те, що зміна цільового призначення земельних ділянок відповідача-1 була пов'язана з наступним використанням цих ділянок для будівництва об'єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад району, тобто для потреб, визначених пунктом 8 Порядку, то пункт 9 Порядку не застосовується, а тому спірні розпорядження прийняті відповідачем-2 в межах наданих йому законом повноважень.

Задовольняючи позовні вимоги щодо визнання недійсним розпоряджень, суд першої інстанції, посилаючись на ст. 38 Земельного кодексу України, виходив з того, що земельним законодавством України (на час виникнення та під час дії спірних правовідносин) не передбачено можливості розміщення житлової забудови на земельних ділянках, що розташовані поза межами населеного пункту, проте колегія суддів вважає, що даний висновок суду є невірним з огляду на наступне.

Згідно зі статтею 38 Земельного кодексу України до житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Тобто, вказана правова норма встановлює лише те, що земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення об'єктів житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування, належать до земель житлової та громадської забудови. При цьому, норма ст. 38 Земельного кодексу України не визначає ні підстав, ні порядку зміни цільового призначення, ні того, які земельні ділянки можуть використовуватись для розміщення об'єктів житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування, не встановлюють жодної заборони стосовно розміщення об'єктів житлової забудови поза межами населеного пункту.

Визнаючи недійсними розпорядження районної державної адміністрації, як такі що прийняті нею з порушенням земельного законодавства та з перевищенням наданих їй законом повноважень, суд першої інстанції не врахував того, що розпорядження про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок, так само, як і розпорядження про затвердження проектів землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок, є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому вказані розпорядження не можуть бути скасовані після їх виконання.

У пункті 5 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 р. №7-рп/2009 Конституційний Суд зазначив, що ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом міщевого самоврядування після їх виконання.

Розпорядження відповідача-2 від 25.10.2007 р. №№ 4027, 4042, 4040, 4038, 4030, 4035, 4034, 4020, 4021, 4041, 4031, 4029, 4037, 4028, 4032, 4025, 4026, 4033, 4022, 4036, 4043, 4024, 4039, 4023 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок та розпорядження відповідача-2 від 11.12.2007 р. №№ 5152, 5133, 5134, 5130, 5138, 5140, 5139, 5132, 5236, 5131, 5149, 5147, 5150, 5136, 5137, 5144, 5151, 5129, 5148, 5143 про затвердження проектів землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому вказані розпорядження не могли бути скасовані після їх виконання.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що позовні вимоги прокурора про скасування розпоряджень голови Макарівської районної державної адміністрації від 25.10.2007 р. є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Також прокурором заявлено вимогу про визнання недійсними державних актів від 27.12.2011 р. про право власності ТОВ "Едельвейс-Девелопмент" на спірні земельні ділянки з мотивів незаконності дій відповідача-2 щодо зміни цільового призначення земельних ділянок.

Визнаючи недійсними видані відповідачу-1 державні акти на тій підставі, що вказані акти видані на підставі розпоряджень, прийнятих районною державною адміністрацією з порушенням земельного законодавства та з перевищенням наданих їй повноважень, суд першої інстанції не врахував того, що наявність порушень з боку органу публічної влади не може бути підставою для позбавлення майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила, і що відповідач-1, який є власником земельних ділянок, не може бути позбавлений права на земельні ділянки лише з тих підстав, що порушення були вчинені з боку відповідача-2 (публічного органу).

Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Виходячи зі змісту рішення Європейського суду з прав людини «Стретч проти Сполученого Королівства» від 24.06.2003 р., наявність порушень з боку органу публічної влади при укладенні договору щодо майна не може бути підставою для позбавлення иього майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила. Оскільки особу позбавили права на його майно лише з тих підстав, що порушення були вчинені з боку публічного органу, а не громадянина, в такому випадку мало місце непропорційне втручання у право заявника на мирне володіння своїм майном та, відповідно, відбулось порушення статті 1 Першого протоколу Конвенції.

Отже, державні акти на право власності на землю від 27.12.2007 р. не підлягають визнанню недійсними судом лише на тій підставі, що вказані акти були видані на підставі розпоряджень, прийнятих відповідачем-2 з порушенням земельного законодавства.

Також колегія суддів зазначає, що судом безпідставно визнано недійсними державні акти серії ЯГ №315956, ЯГ №315955, ЯГ №315964, ЯГ №315959, оскільки розпорядження голови Макарівської РДА №5135, №5142, №5145 та №5146, на підставі яких видані вищевказані державні акти, прокурором не оспорювались, в матеріалах справи зазначені розпорядження відсутні, судом не досліджувались і не були визнані недійсними.

Відповідно до ст. 29 ГПК України, прокурор вправі пред'явити позов до господарського суду для захисту інтересів громадянина або держави.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується прокурором, спірні земельні ділянки в установленому законодавством порядку належать на праві власності ТОВ "Едельвейс-Девелопмент", а тому на думку колегії суддів оспорювані розпорядження жодним чином не впливають на права та інтереси держави в господарських правовідносинах.

Крім того, колегією суддів встановлено, що в суді першої інстанції відповідачем-1 було заявлено про застосування строку позовної давності до заявлених прокурором позовних вимог.

З матеріалів справи вбачається, що про прийняття спірних розпоряджень та видачу відповідачу-1 державних актів, прокурору було відомо ще у грудні 2010 року, оскільки ще у 2010 році прокурором була проведена перевірка дотримання земельного законодавства щодо зміни відповідачем-1 цільового призначення земельних ділянок. За результатами проведення перевірки 22.10.2010 р. прокурор оскаржив постанову Макарівського районного суду Київської області від 09.08.2007 р. у справі №2-а-569 в апеляційному порядку.

Тобто, про прийняття спірних розпоряджень прокурор довідався ще у 2010 році.

Разом з тим, з позовом до господарського суду прокурор звернувся лише 28.06.2014 р. тобто з пропуском позовної давності.

Статтями 256, 257 Цивільного кодексу України встановлено, що позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Згідно з ч.1 ст. 261 Цивільного кодексу України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

У відповідності до частин 3, 4 статті 267 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.

Отже сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, також могло бути підставою для відмови у позові.

В пункті 2.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 р. № 10 «Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів» вказано про те, що перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з'ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв'язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що в позові прокурора про скасування розпоряджень голови Макарівської районної державної адміністрації від 25.10.2007 р. №№ 4027, 4042, 4040, 4038, 4030, 4035, 4034, 4020, 4021, 4041, 4031, 4029, 4037, 4028, 4032, 4025, 4026, 4033, 4022, 4036, 4043, 4024, 4039, 4023 та визнання недійсними державних актів на право власності на землю (перелік яких викладено в позовній заяві та в оскаржуваному рішенні суду) необхідно відмовити за безпідставністю.

Відповідно до ч.1 ст.104 ГПК України підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є: неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

За таких обставин, Київський апеляційний господарський суд приходить до висновку, що суд першої інстанції невірно застосував норми матеріального права, крім того неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні місцевого господарського суду, не відповідають обставинам справи, а тому апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Девелопмент" підлягає частковому задоволенню, рішення суду підлягає скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову в позові.

Керуючись ст.ст. 99, 101 - 105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Едельвейс-Девелопмент" задовольнити частково.

Рішення господарського суду Київської області від 11.09.2014 р. у справі №911/2508/14 скасувати.

Прийняти нове рішення, яким відмовити в позові.

Матеріали справи №911/2508/14 повернути до господарського суду Київської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у встановлені законом порядку та строки.

Головуючий суддя І.А. Іоннікова

Судді К.В. Тарасенко

О.В. Тищенко

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.11.2014
Оприлюднено03.12.2014
Номер документу41650607
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2508/14

Постанова від 21.01.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 22.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Постанова від 18.11.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 06.10.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Рішення від 11.09.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 04.09.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 18.08.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 04.08.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 14.07.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 25.06.2014

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні