Рішення
від 01.06.2009 по справі 1/40
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

1/40

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" червня 2009 р.                     Справа № 1/40.

          За позовом прокурора Кіцманського району Чернівецької області в інтересах  держави в особі Державного комітету України із земельних ресурсів Держземінспекція України та його Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель у Чернівецькій  області

до Сільськогосподарського виробничого кооперативу “Агрофірма  “Оршівська” с. Оршівці Кіцманського району Чернівецької області

про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної  ділянки у сумі 1888,72 грн.

Суддя Б.Є.Желік

Представники:

Від позивача –Костащук В. М. представник

Від відповідача –Чобан А.В.представник

В засіданні приймав участь прокурор Чернівецької обласної прокуратури  Пацарен  В.Я.

СУТЬ СПОРУ:

Ухвалою суду від 01.04.2009 року порушено провадження у справі за позовом прокурора Кіцманського району Чернівецької області в інтересах  держави в особі Державного комітету  України із земельних  ресурсів Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель (Держземінспекції) та Державної інспекції з контролю за використанням земель у Чернівецькій області м. Чернівці про стягнення на користь Іванковецької сільської ради з Сільськогосподарського виробничого кооперативу (СГВК) “Агрофірма “Оршівська” село Оршівці Кіцманського району Чернівецької області - 1888 грн. 72 коп. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття  земельної  ділянки.

Обґрунтовуючи позовні вимоги у справі позивач посилається на наступні обставини і докази.

Відповідно до ч.1, 3 ст. 125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Прокуратурою Кіцманського району спільно з державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Чернівецькій області було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства на території Іванковецької сільської ради, за наслідками якої встановлено, що СГВК “Агрофірма “Оршівська” самовільно зайняв земельну ділянку площею 1,8га, яка розташована за межами території Іванковецької сільської ради, і використовував її для обслуговування будівель та споруд тваринницького комплексу без відповідних документів, що посвідчують право власності на вказану земельну ділянку.

Факт самовільного зайняття земельної ділянки підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 22.01.2009р.

Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну. адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельної ділянки.

Відповідно до вимог ст. 14 Конституції України “земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності гарантується. Це право набувається та реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно до Закону.

Відповідач у відзиві на позов від 14.05.2009 року позовні вимоги у справі заперечує, посилаючись при цьому на наступне.

Постанова № 6 від 22.01.2009р. “Про накладення адміністративного стягнення” за своєю формою не відповідає вимогам ст. 283 Кодексу України Про адміністративні правопорушення, у т.ч. в постанові не вказано, на підставі якого документа СГВК “Агрофірма “Оршівська” користується нежилими приміщеннями, не з'ясовано хто є останнім власником, не вказано період здійснення правопорушення і за який саме період визначена шкода, не вказано в чому саме полягає правопорушення.

Всупереч припису від 22.01.2009р., згідно з яким порушення земельного законодавства повинні бути усунені порушником до 22.02.2009р., державний інспектор вже 22.01.2009р. виніс постанову про притягнення СГВК “Агрофірма “Оршівська” до адміністративної відповідальності у вигляді накладення штрафу та вимог про відшкодування завданої шкоди.

У акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 22.01.2009р. відсутній план-схема земельної ділянки, що суперечить п. 5.6 “Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель” .

СГВК “Агрофірма “Оршівська” була створена в процесі реорганізації та є правонаступником ЗСАТ, а відтак відповідно до частини 5 статті 59 Господарського  кодексу України у разі перетворення одного суб'єкта господарювання в інший (зміна організаційно-правової форми) до новоствореного суб'єкта господарювання переходять усі  майнові права та обов'язки попереднього суб'єкта господарювання (у порядку правонаступництва).

Відповідно до статті 377 Цивільного кодексу України до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором. Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначений, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка необхідна для їх обслуговування. Якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

СГВК “Агрофірма “Оршівська” не порушила інтереси держави, що охороняються Законом, оскільки в діях відсутній факт самовільного захоплення земельних ділянок, а має місце користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, а в Кодексі України про Адміністративні правопорушення відповідальності за таке порушення не передбачено. Тому, при виявленні вказаного порушення державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель повинен був лише скласти акт перевірки, в якому зазначити, що земельна ділянка використовується без правовстановлюючих документів. Одночасно, із складанням акта перевірки особі, яка використовує земельну ділянку, повинен видати припис з вимогою оформити документ, що посвідчує право власності чи право користування земельною ділянкою. У разі невиконання припису, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення і при цьому видається повторний припис із аналогічною вимогою. Відповідно до пункту 6.5 «Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель»  при повторній відмові особи виконати припис та при вжитті до неї усіх можливих заходів адміністративного впливу інспекційний орган Держкомзему інформує про це відповідальний орган прокуратури, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування.

Ухвалою суду від 24 квітня 2009 року за письмовим клопотанням відповідача розгляд справи відкладено на 14.05.2009 року.

У судовому засіданні 14.05.2009 року оголошено перерву до 19.05.2009 року.

Ухвалою суду від 19.05.2009 року розгляд справи відкладено на 01.06.2009 року та зобов'язано представників сторін з урахуванням Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 22 січня 2009 року провести двосторонню перевірку щодо факту самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки з метою встановлення фактичного розміру і схеми розміщення цієї земельної ділянки.

На виконання вимог ухвали суду до початку судового засідання від представник позивача надав Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 27.05.2009 року, яким встановлено використання СГВК “Агрофірма “Оршівська” земельної ділянки, що знаходиться по вул. Ставчанській, 11 за межами с. Іванківці загальною площею 2,0364 га без документів, що посвідчують право на земельну ділянку. Даний акт підписаний представником відповідача без заперечень.

З урахуванням викладеного у судовому засіданні 01.06.2009 року представник відповідача позовні вимоги у повному обсязі визнав.

Заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, оцінивши наявні у матеріалах справи та досліджені у судовому засіданні докази, суд –

ВСТАНОВИВ:

Угодою від 01.03.2008 року № 36 Іванковецькою сільською радою відповідачу до 2009 року передано в тимчасове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться по вул. Ставчанській, 11 за межами с. Іванківці Кіцманського району Чернівецької області.

Відповідно до акту перевірки від 22.01.2009 року позивачем встановлено, що в порушення вимог земельного законодавства СГВК “Агрофірма “Оршівська” без набуття права власності чи права користування земельною ділянкою та встановлення землевпорядними організаціями між земельної ділянки в натурі самовільно зайняв земельну ділянку площею 1,8 га із земель несільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами Іванковецької сільської ради Кіцманського району Чернівецької області.

Відсутність правовстановлюючих документів на землю та самовільне зайняття земельної ділянки також підтверджується Актом обстеження земельної ділянки від 22.01.2009 року та Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 27.05.2009 року

Згідно протоколу про адміністративне правопорушення № 02961 від 22.01.2009 р. та постанови № 6 від 22.01.2009 р. працівника відповідача Чобана А.В. притягнуто до адміністративної відповідальності.

Факт вчинення адміністративного правопорушення відповідачем не спростований, постанова не оскаржувалася.

На підставі викладеного Державним комітетом України по земельних ресурсах Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Чернівецькій області та відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963, позивачем здійснено розрахунок розміру шкоди, яка становить 1888,72 грн.

За таких обставин справи позовна вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Так, статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до частини 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України (далі –ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Статтями 125, 126 ЗК України регламентовано, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладання договору оренди і його державної реєстрації.

Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється. Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

У відповідності з п.3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 № 110 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007р. №963»підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне провадження, які підтверджують факт вчинення правопорушення, а саме:

-          акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

-          протокол про адміністративне правопорушення;

-          припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

-          акт обстеження земельної ділянки.

Пунктом 5.1. Методичних рекомендацій встановлено, що розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі та територіальним громадам, здійснюється інспекціями Мінприроди або Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель (далі - Держземінспекція) та її територіальними органами (п.7 Методики №963). Згідно ст. 211 ЗК України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення як , зокрема, самовільне зайняття земельних ділянок.

Поняття "самовільне зайняття земельних ділянок" визначено у ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (в редакції від 19.06.2003 р.) як будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї, та до його державної реєстрації.

Відповідно до частини 1 статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Статтею 1192 ЦК України передбачено, що з урахуванням обставин справи суд за вибором потерпілого може зобов'язати особу, яка завдала шкоди майну, відшкодувати її в натурі (передати річ того ж роду і такої ж якості, полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати завдані збитки у повному обсязі.

Відповідно до ст. 156 ЗК, ст. 1166 ЦК така шкода відшкодовується у повному обсязі.

Отже для відшкодування шкоди за правилами ст. 1166 ЦК необхідно довести такі факти:

1)протиправної поведінки;

2)шкоди;

3)причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою;

4)вини.

За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Як встановлено судовим слуханням, станом на день вирішення спору правовстановлюючі документи на земельну ділянку не виготовлені, земельна ділянка відповідачем свідомо використовується, що обмежує законного власника у праві розпорядження нею і користування її за своїм призначенням та завдає шкоди державним інтересам. При цьому угода від 01.03.2008 року № 36 про платне користування земельної ділянки несільськогосподарського призначення не приймається судом як належний доказ правомірності користування земельною ділянкою виходячи з того, що спірна земельна ділянка знаходиться за межами села Іванківні, відтак Іванковецька сільська рада не мала права розпоряджатися вказаною землею, оскільки в силу приписів п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповідні органи виконавчої влади.

З урахуванням наведених правових норм та враховуючи доведеність факту порушення відповідачем чинного законодавства, прямого причинного зв'язку та розміру шкоди, суд вважає, що позовні вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної  ділянки у сумі 1888,72 грн. є обґрунтованими та підлягаючими задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати віднести на відповідача, з вини якого спір безпідставно доведено до розгляду судом.

Враховуючи викладене, статтями 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити.

2.          Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу “Агрофірма  Оршівська” с. Оршівці Кіцманського району Чернівецької області (код 03801730):

·           на користь Іванковецької сільської ради (с. Іванківці Кіцманського району Чернівецької області код 04417470) –1888,72 грн. боргу,

·          в доход державного бюджету 102,00 грн. державного мита та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку, передбаченого для оскарження до Львівського апеляційного господарського суду, після чого видати наказ.          

                   Суддя                                                                  Б.Є. Желiк

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення01.06.2009
Оприлюднено31.07.2009
Номер документу4167708
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1/40

Судовий наказ від 07.12.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 28.01.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Ухвала від 10.08.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Соботник В. В.

Ухвала від 19.07.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Соботник В. В.

Ухвала від 28.07.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Соботник В. В.

Ухвала від 01.07.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Демянчук Ю. Г.

Ухвала від 13.08.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Матуляк П. Я.

Ухвала від 31.05.2010

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гулик Г.С.

Ухвала від 11.07.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головіна К.І.

Постанова від 26.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Черкащенко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні