КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 823/1619/14 Головуючий у 1-й інстанції: Руденко А.В. Суддя-доповідач: Василенко Я.М.
У Х В А Л А
Іменем України
25 листопада 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Василенка Я.М.,
суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.,
при секретарі Зубрицькому Д.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Курінної Людмили Миколаївни на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 26.08.2014 у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 до державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Курінної Людмили Миколаївни, відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивачі звернулися до суду першої інстанції із позовом, в якому просили: визнати протиправною дію (бездіяльність) відділу Держземагентства в Шполянському районі Черкаської області, яка пов'язана з порушенням права позивачів на отримання інформації з Державного земельного кадастру про належні їм на правах власності земельні ділянки; зобов'язати відділ Держземагентства в Шполянському районі Черкаської області зареєструвати у встановленому законом порядку документи, отримані за поштовим відправленням з штрих-кодовим ідентифікатором 2060300641792 від 04.12.2013 та розглянути їх за визначеною процедурою; зобов'язати державного кадастрового реєстратора відділу Держземагентства в Шполянському районі Черкаської області видати витяги з Державного земельного кадастру про реєстрацію земельних ділянок позивачів.
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 26.08.2014 позов задоволено.
Не погоджуючись з зазначеним вище судовим рішенням державний кадастровий реєстратор відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Курінна Людмила Миколаївна звернулась із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувану постанову, як таку, що постановлена із порушенням норм матеріального і процесуального права, та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.
В судове засідання сторони не з'явились, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, у зв'язку із чим, колегія суддів, на підставі ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 41, ч. 4 ст. 196 КАС України розглядає справу за їх відсутності без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що зазначена апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Згідно копії Державного акта про право власності на земельну ділянку серії ЧР №045239 ОСОБА_7 є власником земельної ділянки площею 2,09га кадастровий номер 7125786800:02:002:0172 в межах Скотарівської сільської ради Шполянського району Черкаської області.
Згідно копії Державного акта про право власності на земельну ділянку серії ЧР №045032 ОСОБА_8 є власником земельної ділянки площею 2,31га кадастровий номер 7125786800:03:003:0005 в межах Скотарівської сільської ради Шполянського району Черкаської області.
Згідно копії Державного акта про право власності на земельну ділянку серії ЧР №045240 ОСОБА_6 є власником земельної ділянки площею 2,09га кадастровий номер 7125786800:02:002:0173 в межах Скотарівської сільської ради Шполянського району Черкаської області.
Згідно копії Державного акта про право власності на земельну ділянку серії ЧР №048978 ОСОБА_3 є власником земельної ділянки площею 3,24га кадастровий номер 7125787201:02:002:0068 в межах Соболівської сільської ради Шполянського району Черкаської області.
Згідно копії Державного акта про право власності на земельну ділянку серії ЧР №052626 ОСОБА_9 є власником земельної ділянки площею 3,64га кадастровий номер 7125787201:02:002:0015 в межах Соболівської сільської ради Шполянського району Черкаської області.
Згідно копії Державного акта про право власності на земельну ділянку серії ЧР №112103 ОСОБА_4 є власником земельної ділянки площею 4,0417га кадастровий номер 7125787200:03:001:0059 в с. Соболівка Шполянського району Черкаської області.
18.10.2014 ОСОБА_10, представник ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 та ОСОБА_9, звернувся до державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Шполянському районі Курінної Л.М. з письмовою заявою, якою просив видати витяги з Державного земельного кадастру на земельні ділянки площею 2,31 га, 2,31 га, 2,09 га, 2,09 га, 2,32 га, 2,69 га, 3,64 га, 4,0417 га, 3,24 га, 3,21 га, 3,21 га, та 1,04 га. Вказана заява надійшла відповідачеві-1 03.12.2013 та зареєстрована за №1738/1-20.
У відповідь на вказану заяву листом від 03.12.2013р. №1-20/5577/1-20 відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області, що підписаний заступником начальника Шкребтієнком І.О., представнику позивачів ОСОБА_10 надано відповідь про те, що інформація про земельні ділянки, належні вказаним громадянам, 30.08.2013 була незаконно внесена до Національної кадастрової системи невідомою особою, у зв'язку з чим відомості з державного земельного кадастру не можуть бути надані.
Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що оскільки заява від 18.10.2013 про надання витягів з Державного земельного кадастру була адресована державному кадастровому реєстратору Курінній Л.М., яка у листі від 03.12.2013 №1-20/5577/1-20, зазначена як виконавець, то останньою протиправно відмовлено у наданні запитуваних документів.
Апелянт у своїй скарзі зазначає, що заява представника позивачів ОСОБА_10 про надання витягів з Державного земельного кадастру не відповідає формі заяви, яка передбачена додатком №42 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, та не вказані кадастрові номери земельних ділянок, внаслідок чого згідно п. 72 вказаного Порядку прийняти таку заяву неможливо.
Колегія суддів вважає доводи апелянта необґрунтованими та погоджується з рішенням суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 №3613-VІ державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ст. 791 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав та передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Згідно з ч. 2 розділу V11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» документація із землеустрою і технічна документація з оцінки земель подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, відповідно до їх повноважень, визначених цим Законом, разом з електронним документом, що містить результати робіт із землеустрою та оцінки земель. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру здійснюється у строк, що не перевищує чотирнадцяти робочих днів з дня отримання відповідних документів, якщо цим Законом не встановлено інший строк для здійснення цих дій.
Згідно з ст. 23 вказаного Закону документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, подається органу, що здійснює внесення таких відомостей, також у формі електронного документа. Електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді.
Статтею 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.
Згідно з ч. 2 ст. 25 Закону України «Про Державний земельний кадастр» поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга ведеться в паперовій та електронній (цифровій) формі (ч. 3). Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки (ч. 4). До Поземельної книги в паперовій формі долучаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до неї (ч. 5).
Пунктом п. 50 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМ України від 17.10.2012 № 1051 поземельна книга в електронній (цифровій) формі відкривається шляхом її формування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру з використанням даних електронного документа. Поземельна книга в електронній (цифровій) формі засвідчується електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора. Не завірені електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора записи у Поземельній книзі в електронній (цифровій) формі вважаються недійсними. Дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки. Номером Поземельної книги є кадастровий номер земельної ділянки. Внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру (п. 51). До Поземельної книги в електронній (цифровій) формі додаються електронні копії документів, що є підставою для внесення відомостей до неї (п. 52). Таким чином, витяг з Державного земельного кадастру видається у разі відкриття Поземельної книги саме у електронному вигляді через чотирнадцять днів з дати реєстрації заяви.
Як вбачається з письмових пояснень відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області від 13.08.2014 №6989/07-17 та від 19.08.2014 №7208/07-17 до Національної кадастрової системи 30.08.2013 та 31.08.2013 внесено відомості про земельні ділянки, присвоєні кадастрові номери, відкрито Поземельні книги, сформовано витяги з Державного земельного кадастру та здійснено державну реєстрацію земельних ділянок за кадастровими номерами: 7125786800:02:001:0176 (заявник ОСОБА_6); 7125786800:02:001:0175 (заявник ОСОБА_7); 7125786800:03:001:0111; 7125786800:03:001:0110 (заявник ОСОБА_8); 7125787200:02:001:0052 (заявник ОСОБА_10.); 7125786800:03:001:0109 (заявник ОСОБА_10.); 7125786800:02:001:0174; (заявник ОСОБА_10.) 712787200:02:001:056 (заявник ОСОБА_3).
Таким чином, оскільки на вказані земельні ділянки відкриті поземельні книги у електронному вигляді, то державний кадастровий реєстратор відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Курінна Л.М. зобов'язана була видати витяги з Державного земельного кадастру на вказані земельні ділянки.
При цьому, посилання апелянта на відсутність заяв про реєстрацію земельних ділянок, оригіналів технічної документації із землеустрою, електронних документів (обмінних файлів), Поземельних книг та других примірників витягів з Державного земельного кадастру в паперовій формі є необґрунтованим з огляду на аступне.
Згідно з п. 53 Порядку ведення Державного земельного кадастру Поземельна книга в паперовій формі відкривається шляхом роздрукування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відповідної Поземельної книги в електронній (цифровій) формі, та відповідно до п. 59 у разі втрати Поземельної книги її відновлення здійснюється: 1) у паперовій формі - за даними відповідної Поземельної книги в електронній (цифровій) формі; 2) в електронній (цифровій) формі - за даними резервної копії Поземельної книги в електронній (цифровій) формі, створеної за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, а у разі її відсутності - за даними відповідної Поземельної книги у паперовій формі або документації із землеустрою, на підставі якої внесено відомості до Державного земельного кадастру.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону України «Про Державний земельний кадастр» саме державні кадастрові реєстратори за порушення законодавства у сфері Державного земельного кадастру несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність у порядку, встановленому законом. Тобто, відповідальність за правильність державної реєстрації земельної ділянки покладається саме на державного кадастрового реєстратора, а не заявника.
Також, колегія суддів не бере до уваги доводи апелянта про те, що заява про надання витягів не відповідає формі, передбаченій додатком №42 до Порядку №1051, оскільки ч. 8 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачає безоплатну видачу витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику. При цьому, ст. 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначає порядок користування відомостями Державного земельного кадастру, згідно з якою для отримання відомостей Державного земельного кадастру заявник або уповноважена ним особа подає Державному кадастровому реєстратору заяву за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру. Форма такої заяви передбачена додатком №42 до Порядку №1051. Тобто, вказані статті передбачають різні випадки надання витягу з Державного земельного кадастру, однак, для надання витягу у разі підтвердження державної реєстрації земельної ділянки подання заяви відповідної форми не передбачено.
Вказаний висновок підтверджується також тим, що у заяві, форма якої передбачена додатком №42 до Порядку №1051, зазначається кадастровий номер земельної ділянки, в той час як до одержання витягу з Державного земельного кадастру, який підтверджує факт її державної реєстрації, власнику земельної ділянки про такий номер невідомо.
Посилання відповідачів на досудове розслідування у кримінальному провадженні №420132503000000 від 24.12.2013 за фактом незаконного втручання в Національну кадастрову систему щодо державної реєстрації вищезазначених земельних ділянок також є необґрунтованим, оскільки постанови про заборону відповідачам видавати витяги з Державного земельного кадастру органом досудового слідства не виносились.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Апелянт не надав до суду належні докази, що підтверджують факт протиправності рішення суду першої інстанції.
Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 200 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 41, 160, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Курінної Людмили Миколаївни залишити без задоволення, а постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 26.08.2014 - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку та строки, встановлені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий: Василенко Я.М.
Судді: Кузьменко В.В.,
Шурко О.І.
.
Головуючий суддя Василенко Я.М.
Судді: Кузьменко В. В.
Шурко О.І.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2014 |
Оприлюднено | 11.12.2014 |
Номер документу | 41776473 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Василенко Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні