cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
« 02» грудня 2014 р. Справа №922/2113/14
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Лакіза В.В., суддя Гетьман Р.А., суддя Шутенко І.А.,
при секретарі Катренко І.С.,
за участю представників:
позивача - Бахолдіна М.А., за довіреністю №08-11/3987/2-14 від 18.11.2014 року;
відповідача - Скоморох П.Ю., за довіреністю №Д-21/14 від 06.06.2014 року; Гончар К.В., за довіреністю б/н від 20.06.2014 року;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Лекс», (вх.№2619Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 11.08.2014 року у справі №922/2113/14,
за позовом Харківської міської ради, м.Харків,
до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Лекс», м.Харків,
про внесення змін до договору,-
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарського суду Харківської області від 11.08.2014 року у справі №922/2113/14 (суддя Лаврова Л.С.) позов задоволено повністю.
Вирішено внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого 01.11.2005 року за №040567100112 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в такій редакції:
«ДОДАТКОВА УГОДА до договору оренди землі, зареєстрованого "01" листопада 2005 року за №040567100112 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФІРМА "ЛЕКС" (Орендар) в особі керівника з другого боку, домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого 01.11 2005р. за №040567100112 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки № 1 - 6310136300:13:039:0009, земельної ділянки № 2 - 6310136300:13:030:0003."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки № 1 відповідно до витягу з технічної документації № 594 від 24.09.2013 становить 2386418 грн. (два мільйона триста вісімдесят шість тисяч чотириста вісімнадцять гривень), земельної ділянки №2 відповідно до витягу з технічної документації № 594/1 від 24.09.2013 становить 2248993 грн. (два мільйона двісті сорок вісім тисяч дев'ятсот дев'яносто три гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку № 1 згідно з розрахунком №35/14 від 02.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 133639,41 грн. (сто тридцять три тисячі шістсот тридцять дев'ять гривень сорок одна копійка), або в місяць - 11136,62 грн. (одинадцять тисяч сто тридцять шість гривень шістдесят дві копійки); за земельну ділянку № 2 згідно з розрахунком № 34/14 від 02.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 125943,61 грн. (сто двадцять п'ять тисяч дев'ятсот сорок три гривні шістдесят одна копійка), або в місяць - 10495,30 грн. (десять тисяч чотириста дев'яносто п'ять гривень тридцять копійок)."
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "01" листопада 2005 року за № 040567100112 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області
м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/підпис/ Г.А. Кернес
ОРЕНДАР
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФІРМА "ЛЕКС"
61051, м. Харків, вул. Ахсарова, буд. 4/6-А
код 22701364
В особі керівника
/ підпис/ /ПІБ/»
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Лекс» на користь Харківської міської ради 1218,00 грн. судового збору. Зобов'язано видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Відповідач з вказаним рішенням суду першої інстанції не погодився та звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення місцевим господарським судом при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, неправильну оцінку наданих у справі доказів та неповне з'ясування обставин справи, просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 11.08.2014 року та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що ст. 13 Закону України «Про оренду землі» не містить положень щодо обов'язковості внесення змін до договору оренди у зв'язку зі зміною нормативно грошової оцінки землі. Також, скаржник вказує на відсутність підстав для задоволення позову, оскільки внаслідок протиправних дій третіх осіб відповідач не має можливості використовувати землі за своїм призначенням.
Крім того, на думку апелянта, надані позивачем витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 30.10.2013 року №594 та від 30.10.2013 року №594/1 не можуть бути покладені в основу розрахунку розміру орендної плати за користування земельними ділянками, оскільки дані, які в них містяться, не відповідають даним Державного земельного кадастру (витяги НВ-6300549562013 від 10.10.2013 року; НВ-6300549522013 від 10.10.2013 року) в частині цільового призначення земельних ділянок, категорії земель, виду використання земельних ділянок.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 12.09.2014 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Лекс» прийнято до провадження та призначено до розгляду.
Ухвалами суду від 14.10.2014 року, від 28.10.2014 року та від 27.11.2014 року у зв'язку із неявкою в судове засідання представників сторін, а також враховуючи необхідність надання сторонами додаткових документів по справі, розгляд апеляційної скарги відкладався.
28.11.2014 року відповідач надав через канцелярію суду письмові пояснення (вх.№11362), в яких зазначає, що позивач помилково розрахував нормативно грошову оцінку землі більш, ніж має бути встановлено відповідно до фактичного використання земельної ділянки. На думку відповідача, невірний розрахунок, стався через помилку у витягах з державного земельного кадастру про земельні ділянки та порушення позивачем процедури внесення змін до договору оренди землі встановлений «Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» затверджений рішенням 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року №960/12.
До початку судового засідання 02.12.2014 року позивач надав через канцелярію суду відзив на апеляційну скаргу (вх.№11540), в якому просить рішення господарського суду Харківської області від 11.08.2014 року по справі №922/2113/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення, оскільки нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати та в силу приписів чинного законодавства підставою для внесення змін до договору оренди землі, що підтверджується усталеною судовою практикою.
При цьому, позивач зазначає, що доводи, викладені в апеляційній скарзі не можуть бути підставою для скасування рішення суду, оскільки вони не стосуються предмету позову та не впливають на наявні між сторонами спірні правовідносини.
У судовому засіданні 02.12.2014 року представники відповідача підтримали доводи та вимоги апеляційної скарги з урахуванням письмових пояснень до неї у повному обсязі та просили її задовольнити.
Представник позивача проти позиції апелянта заперечував з підстав викладених у його відзиві.
Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та докази на їх підтвердження, їх юридичну силу та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, заслухавши у судовому засіданні пояснення представників сторін, дослідивши правильність застосування господарським судом Харківської області норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила наступне.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, на підставі рішення Харківської міської ради від 24.11.2004 року №191/04 «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів» між Харківською міською радою (орендодавець) та ТОВ Фірма «Лекс» укладено договір оренди землі, зареєстрований 01.11.2005 року за №040567100112 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах».
Відповідно до п.1 вказаного договору позивач надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться: м.Харків, вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної).
Згідно п. 2 договору оренди, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2645 га (в тому числі ділянка №1 - 0,1393 га, ділянка №2 - 0,1252 га).
Відповідно до п. 5 вказаного договору оренди нормативна грошова оцінка:
- земельної ділянки №1 - 0,1393 га: на період будівництва згідно з довідкою №657/05 від 30.03.2005 року становить 155842 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою №658/05 від 30.03.2005 року становить 218179 грн.;
- земельної ділянки №2 - 0,1252 га: на період будівництва згідно з довідкою №659/05 від 30.03.2005 року становить 137860 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою №660/05 від 30.03.2005 року становить 689302 грн.;
Згідно з п. 8 договір укладено строком: на період будівництва до 01.12.2007 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01.12.2029 року.
Пунктом 9 договору визначено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою та порядок внесення її орендарем на рахунок відділу державного казначейства у м.Харкові. Так, розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:
- земельна ділянка №1 - 0,1393 га - на період будівництва: 2005 рік - 322,59 грн., 2006 рік - 474,93 грн., з 2007 року - 896,09 грн.; на період експлуатації - з 01.12.2007 року - 799,99 грн.
- земельна ділянка №2 - 0,1252 га - на період будівництва: 2005 рік - 285,37 грн., 2006 рік - 420,13 грн., з 2007 року - 792,70 грн.; на період експлуатації - з 01.12.2007 року - 2527,44 грн.
За змістом пункту 10 обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Згідно пункту 13 договору розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013» встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року №960/12, і згідно з пунктом 16.4 цього Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.
Харківська міська рада рішенням №41/08 від 27.02.2008 року затвердила Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові.
Дане Положення розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких згідно із земельним законодавством виступає Харківська міська рада.
Згідно з п. 2 ст. 20, п. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача було направлено разом з листом-пропозицією від 07.12.2013 року №4338/0/225-13 проект додаткової угоди до договору оренди землі №040567100112 від 01.11.2005 року, але відповідач додаткову угоду не підписав.
Також, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на виконання рішення позивача від 29.12.2012 року №960/12 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача лист-пропозицію від 07.12.2013 року №4233/0/225-13 про державну реєстрацію договору оренди землі та додаткової угоди до договору оренди землі, яким було запропоновано відповідачеві сплатити кошти: в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та в розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу, та надати оригінали платіжних документів до міської ради.
Відповідно до пункту 36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди спір розв'язується у судовому порядку.
Таким чином, враховуючи, що відповідачем не вчинено дії по підписанню додаткової угоди до договору оренди землі з метою приведення його у відповідність до норм чинного законодавства, позивач, посилаючись на норми ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України «Про оцінку земель», ст.ст. 629. 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 179, 188, 193 Господарського кодексу України, звернувся до суду з позовом, в якому просив суд прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 01.11.2005 року №040567100112, шляхом визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві.
Місцевий господарський суд, обґрунтовуючи прийняте у даній справі рішення, вказує на доведеність наявності у позивача підстав та права вимагати від орендаря приведення договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства України шляхом внесення відповідних змін до нього, а отже наявності підстав для задоволення позову.
Колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду зазначає, що відповідно до положень статті 1 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Виходячи із змісту частини 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно зі статтею 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України «Про оцінку земель», є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтею 20 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно зі статтею 30 Закону України «Про оренду землі» та п. 36 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до пункту 13 договору оренди землі сторони при укладенні договору досягли згоди, що розмір орендної плати збільшується у разі зміни розмірів земельного податку.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, передбачені пунктом 13 договору як підстава для перегляду (зміни) розміру орендної плати.
Таким чином, зміна нормативної грошової оцінки землі може бути підставою для внесення змін до тих умов договору оренди землі, які стосуються розміру орендної плати.
Позивач має право на захист в судовому порядку права по внесенню до діючого договору оренди землі, укладеного між сторонами, змін, що стосуються розміру орендної плати в зв'язку із змінами, що відбулися в нормативній грошовій оцінці землі.
Разом з тим, реалізація такого права повинна здійснюватися відповідно до вимог господарського процесуального права, зокрема щодо співвідношення предмету позову і підстав позову із обсягом прав, що підлягають захисту в судовому порядку.
Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення (п. 3.12. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року №18).
Виходячи із змісту позовної заяви, предметом позову в даній справі, є матеріально-правова вимога про внесення змін до договору оренди землі від 01.11.2005 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в редакції позивача. При цьому, предмет позову визначений позивачем, не співпадає із фактичним предметом позову, оскільки виходячи із резолютивної частини позову мова іде не про внесення змін до договору оренди, а про викладення договору пунктів договору оренди в новій редакції, зміни змісту пунктів договору, включення нових пунктів, які виходять за межі підстав позову.
Підстави позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу (п. 3.12. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року №18).
Як підстави позову, позивачем визначено право на внесення змін до договору у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином, умови, які позивач просить суд змінити, відносяться не тільки до тих, зміна яких передбачена пунктом 13 відповідного договору оренди землі, а саме щодо плати за землю, а й до інших пунктів, зміна яких ні пунктом 13, ні іншими пунктами договору або нормами Закону не передбачена.
При цьому, колегія суддів вважає неможливим самостійний вибір судом тих пунктів із запропонованого проекту договору оренди землі в новій редакції, які складають предмет позову і не виходять за межі підстав позову, оскільки запропонована редакція договору має свою структуру, взаємозв'язок умов.
Позивач, у свою чергу, повинен був у межах підстав позову обґрунтувати необхідність внесення змін до пунктів договору, які не стосуються зміни нормативної грошової оцінки землі. Необхідність зміни решти пунктів договору нормативно не обґрунтована позивачем, наявність законодавчих чи передбачених договором підстав для примушення відповідача погодитись із пропонованими умовами, позивачем не доведена.
Колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до п. 5 додаткової угоди, яку просив затвердити позивач, вказано: нормативно грошова оцінка земельної ділянки №1 відповідно до витягу з технічної документації №594 від 24.09.2013 року становить 2386418 грн.; земельної ділянки №2 відповідно до витягу з технічної документації №594/1 від 24.09.2013 року становить 2248993 грн.
Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 рік, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є власником програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року», здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року №1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року», здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагентства у м.Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:
- одержано витяги з Державного земельного кадастру про земельні ділянки;
- одержано витяг №594 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1393 кв.м. за адресою: м.Харків, вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної) склала 2314832 грн.;
- одержано витяг №594/1 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1252 кв.м. за адресою: м.Харків, вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної) склала 2181522 грн.;
- виконано розрахунок №35/14, розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року, відповідно до якого розмір орендної плати за земельну ділянку площею 1393 кв.м. за адресою: м. Харків, вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної) складає: в рік - 129630,59 грн.; в місяць - 10802,55 грн.
- виконано розрахунок №34/14, розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року, відповідно до якого розмір орендної плати за земельну ділянку площею 1252 кв.м. за адресою: м. Харків, вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної) складає: в рік - 122165,23 грн.; в місяць - 10180,44 грн.
При дослідженні витягу №594 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1393 кв.м. по вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної), колегією суддів встановлено, що розрахунок нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:13:039:0009, яка передана в оренду відповідачу, складено виходячи з того, що функціональне виростання земельної ділянки - землі комерційного використання, застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф в розмірі 2,5 та визначено, що під забудовою на цій земельній ділянці знаходиться 1393 кв.м., що в свою чергу, вплинуло на величину нормативно грошової оцінки.
При дослідженні витягу №594/1 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1252 кв.м. по вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної), колегією суддів встановлено, що розрахунок нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:13:030:0003, яка передана в оренду відповідачу, складено виходячи з того, що функціональне виростання земельної ділянки - землі комерційного використання, застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки Кф в розмірі 2,5 та визначено, що під забудовою на цій земельній ділянці знаходиться 1252 кв.м., що в свою чергу, вплинуло на величину нормативно грошової оцінки.
Відповідно до статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 Земельного кодексу України.
Згідно із ч.1 ст. 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Як вже зазначалося, спірний договір оренди землі було укладено на підставі рішення Харківської міської ради №191/04 від 24.11.2004 року «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів».
Відповідно до пунктів 1, 8, 15 спірного договору, земельна ділянка (землі житлової та громадської забудови) надається в оренду строком до 01.12.2007 року для будівництва та до 01.12.2029 року для подальшої експлуатації.
Колегія суддів зазначає, що безпосередньо в рішенні органу місцевого самоврядування та у спірному договорі визначена категорія переданої в оренду земельної ділянки за функцією її використання. Інших рішень органу місцевого самоврядування про віднесення земельної ділянки по вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної) до категорії земель комерційного використання (тобто, до категорії земель, коефіцієнт функціонального використання яких становить 2,5) матеріали справи не містять.
Згідно ч. 1 ст. 144 Конституції України рішення органів місцевого самоврядування, прийняті в межах визначених законом повноважень, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
З огляду на вказане колегія суддів дійшла висновку, що оскільки на цей час відсутнє рішення органу місцевого самоврядування про віднесення земельної ділянки по вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної) до категорії земель комерційного використання (тобто, до категорії земель, коефіцієнт функціонального використання яких становить 2,5), новий договір оренди землі між позивачем та відповідачем не укладено, спірний договір оренди землі діє в тій редакції, яка була узгоджена та підписана сторонами, позивач не мав права визначати у додатковій угоді нормативну грошову оцінку землі на підставі витягу №594 та №594/1 від 30.10.2013 року, у яких застосоване інше функціональне використання земельної ділянки ніж те, що встановлено в договорі оренди землі.
Згідно Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року за №18/15/21/11 та зареєстрованим в Мін'юсті України 05.04.2006 року за №388/12262, затверджені величини коефіцієнта функціонального використання для земель різних категорій, зокрема, для земель житлової та громадської забудови застосовується коефіцієнт - 1, а для земель категорії відкритих та незабудованих - застосовується коефіцієнт 0,1.
Таким чином, застосування управлінням Держкомзему в місті Харкові при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переданої в оренду відповідачу, коефіцієнта функціонального використання 2,5, який встановлений для земельних ділянок комерційного використання, є неправомірним і не відповідає положенням чинного законодавства.
Зазначене також підтверджується наданим позивачем:
- витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6300549562013 від 10.10.2013 року, щодо земельної ділянки площею 0,1252 га за адресою: м.Харків, вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної), в якому зазначена категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки - для будівництва автостоянки на 50м/місць з благоустроєм прилеглої території;
- витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6300549522013 від 10.10.2013 року, щодо земельної ділянки площею 0,1393 га за адресою: м.Харків, вул. Асхарова (в районі вул. Піхотної), в якому зазначена категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки - для будівництва та подальшої експлуатації центру дитячого дозвілля з благоустроєм прилеглої території.
Згідно з пунктом 3.5 Наказу Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства, від 27.01.2006 року №18/15/21/11 «Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.111998 року №377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 року за №788/3228 відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Позивачем не було надано до суду форму №6-зем, № 6а-зем, №6б-зем, №2-зем для підтвердження правомірності розрахунку нормативної грошової оцінки.
Крім того, спірна земельна ділянка, яку орендує відповідач, не забудована, проте, у витягах №594 та №594/1 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки зазначено, що уся загальна площа 1393 кв.м. та 1252 кв.м. знаходиться під забудовою, та для загальної площі земельної ділянки застосовано коефіцієнт функціонального використання Кф 2,5.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що позивачем не доведено правомірність внесення змін до договору оренди землі шляхом доповнення його, зокрема, пунктом 5, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки №1 відповідно до витягу з технічної документації №594 від 24.09.2013 року становить 2386418 гривень, земельної ділянки №2 відповідно до витягу з технічної документації №594/1 від 24.09.2013 року становить 2248993 гривень.
Крім того, колегія суддів вважає, що позивач безпідставно просить суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки, встановивши, у тому числі, орендну плату у розмірі 5,6% від нормативної грошової оцінки.
В обґрунтування зазначеної позовної вимоги, позивач посилається на «Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в місті Харкові», затвердженого рішенням 19 сесії 5 скликання Харківської міської ради від 27.02.2008 року №41/08.
Відповідно до п.2.4 даного положення, річна орендна плата (О) за земельну ділянку розраховується за формулою:
O = Ц*Б*К1*К2, де:
Ц - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, (у гривнях);
Б - єдина для міста Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці);
К1 - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення;
К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення.
Відповідно до п.2.5 вказаного Положення, розмір поточної базової ставки орендної плати (Б), визначений відповідно до наведених вихідних даних, становить 0,08.
Внаслідок того, що термін оренди є значним (24 роки), позивач застосовує знижку, у вигляді 70% від базової ставки для визначення ставки орендної плати безпосередньо для даного терміну оренди, а саме 8%*70%/100%= 5,6%.
Однак, спірний договір оренди було укладено та проведено його державну реєстрацію 01.11.2005 року, а тому, на час його укладення, вказане Положення не діяло, а зазначене Положення регулює визначення розміру орендної плати саме при укладенні договорів оренди землі.
Так, нормативно-правові акти поширюють свою дію лише на договори, які були укладені після набрання цими актами законної сили, окрім випадків, коли в них зазначено про необхідність приведення вже укладених договорів у відповідність до цих актів.
Як вбачається з матеріалів справи, на час укладення спірного договору, діяло «Тимчасове положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у місті Харкові», затверджене рішенням 18 сесії 24 скликання Харківської міської ради від 24.12.2003 року № 280/03.
Згідно п.2.6 вказаного Положення, річна орендна плата (О) за земельну ділянку розраховується за формулою:
О = Ц*Кс*К1*К2*К3, де:
Ц - грошова нормативна оцінка земельної ділянки, грн.;
С - строк оренди, (роки);
Кс - коефіцієнт строку оренди земельної ділянки, який визначається згідно з таблицею пункту 2.7. цього Положення;
К1 - коефіцієнт складних інженерно-геологічних умов, який визначається згідно з таблицею пункту 2.8. цього Положення;
К2 - коефіцієнт обмеженого використання, який визначається згідно з таблицею пункту 2.8. цього положення;
К3 - коефіцієнт площі земельної ділянки, який визначається згідно з таблицею пункту 2.8. цього Положення.
Відповідно до п.2.7. даного Положення до строку в 24 роки застосовується коефіцієнт КС у розмірі 0,042.
Відповідно до п.2.8 даного положення безпосередньо до даної земельної ділянки коефіцієнт К3 застосовується у розмірі 1.
Таким чином, внаслідок затвердження органом місцевого самоврядування вже після укладення спірного договору оренди землі, нового порядку визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в місті Харкові, змінилась формула розрахунку річної орендної плати та відповідні коефіцієнти.
Але спірний договір оренди землі та чинне законодавство не передбачають такої підстави для зміни договору оренди землі, як зміна органом місцевого самоврядування порядку визначення розміру орендної плати, у разі зміни формули її розрахунку та відповідних коефіцієнтів.
Враховуючи, що рішення Харківської міської ради №191/04 від 24.11.2004 року «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів» так само як і рішення 18 сесії 24 скликання Харківської міської ради від 24.12.2003 року № 280/03, яким затверджено «Тимчасове положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у місті Харкові» є чинними та у встановленому законом порядку не скасовані, колегія суддів дійшла висновку, що не відповідає положенню застосування позивачем ставки орендної плати у розмірі 5,6% від нормативної грошової оцінки землі у запропонованих змінах до договору оренди землі.
Відповідно до п. 3 рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Таким чином, вказане рішення містить у собі імперативне посилання на інший нормативний документ, який визначає яким органом чи установою, в який спосіб, в якій формі та в якому порядку відбувається оформлення додаткової угоди до договору оренди землі, яка пов'язана із зміною розміру орендної плати.
Таким документом відповідно до рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року №1269/13 є Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Зважаючи на імперативний характер, норми п. 3 рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» укладення додаткової угоди до договору оренди про зміну розміру орендної плати у зв'язку із впровадженням нової нормативної грошової оцінки землі у м. Харкові станом на 01.01.2013 року здійснюється виключно і лише у відповідності до Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, що затверджений рішенням 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року №960/12, і який діє на сьогодні.
Це підтверджується і тим, що в тексті спірної додаткової угоди та позовної заяви Департамент земельних відносин та Харківська міська рада посилається на рішення Харківської міської ради від 19.12.2012 року №960/12, як на підставу укладення додаткової угоди до договору оренди землі.
Однак, згідно з п. 29 Порядку оформлення договорів землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року №960/12, цей Порядок не поширюється на договори оренди землі (додаткові угоди) та угоди про розірвання договорів оренди землі, які були підписані міським головою до набрання чинності даним Порядком.
Вказаний порядок оформлення договорів оренди набрав чинності з 01.01.2013 року.
Відповідно до п. 43 договору оренди землі від 01.11.2005 року договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Договір оренди землі між позивачем та відповідачем укладено та зареєстровано 01.11.2005 року, а отже до набрання чинності Порядку затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року №960/12.
Таким чином, дія Порядку оформлення договорів землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року №960/12 не поширюється на договір оренди землі від 01.11.2005 року, та не може бути застосований до вказаних правовідносин оренди.
На даний час, актами Харківської міської ради не визначено порядок оформлення та укладання додаткових угод до договорів оренди землі, які були укладені до 01.01.2013 року, тобто до набрання чинності Порядку оформлення договорів землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року №960/12.
Зважаючи на відсутність Порядку оформлення договорів оренди землі в місті Харкові, який би діяв стосовно договорів оренди укладених до 01.01.2013 року, застосування рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» до спірних правовідносин оренди землі є неможливим та незаконним.
Разом з тим колегія суддів зазначає, що відповідно до підпункту 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі в місті Харкові зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі в порядку, передбаченому цим підпунктом.
У разі наявності зауважень до додаткової угоди до договору з боку заявника, відхилення ним пропозиції або неотримання відповіді на неї у 20-денний термін з дня її направлення (із врахуванням часу поштового обігу), відділ економічного регулювання управління земельних відносин у цей же термін готує та передає до Юридичного департаменту для вжиття заходів щодо врегулювання спору у судовому порядку наступні документи: копію договору оренди землі; копії документів справи документації із землеустрою (за необхідності); примірник акту обстеження земельної ділянки із відповідними фотоматеріалами; довідку державної податкової інспекції про стан розрахунків з бюджетом за використання земельної ділянки; копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; примірник розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку; примірники додаткової угоди до договору оренди землі; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців відносно особи орендаря; копію супровідного листа про направлення примірників додаткової угоди на адресу орендаря та копії документів, які підтверджують його направлення орендареві; копію довідки (витягу) із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію за певним орендарем права власності на нерухоме майно, розташоване на земельній ділянці (за наявності); інші документи, які мають значення для вирішення спору.
Позивач, звертаючись до суду з позовною заявою не надав належних та допустимих доказів у підтвердження виконання ним умов Порядку оформлення договорів оренди землі в місті Харкові, зокрема, щодо оформлення примірнику акту обстеження земельної ділянки із відповідними фотоматеріалами.
Хоча, в підтвердження виконання зазначеного припису позивачем саме до суду апеляційної інстанції надано акти обстеження земельних ділянок із копіями фотоматеріалів.
Проте з актів обстеження земельних ділянок та копій фотоматеріалів вбачається, що вони складені 18.08.2014 року, тобто після звернення до суду з позовною заявою та винесення оскаржуваного рішення по даній справі.
Колегія суддів зазначає, що надання таких документів до суду апеляційної інстанції здійснено позивачем з порушенням приписів ст. 101 Господарського процесуального кодексу України.
Крім того, колегія суддів не може вважати такі документи належними та допустимими доказами у даній справі, оскільки суд першої інстанції такі документи не досліджував і вони не були покладені в основу оскаржуваного рішення.
Також колегія суддів вважає, що істотною обставиною у даній справі є те, що земельна ділянка відповідачем не використовувалася у повному обсязі, у зв'язку із наявною перешкодою, а саме - самовільне зайняття земельних ділянок третіми особами.
З метою усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою ТОВ фірма «Лекс» зверталася до Дзержинського районного суду з позовною заявою (справа №2-6792/2007 рік). При цьому, Харківська міська рада також вступила у вказану справу в якості третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет позову. За результатами розгляду вимог ТОВ Фірми «Лекс» та Харківської міської ради Дзержинським районним судом м.Харкова прийнято рішення від 30.11.2007 року, яким позовні вимоги ТОВ Фірми «Лекс» задоволено частково, а вимоги Харківської міської ради у повному обсязі. Зобов'язано фізичних осіб звільнити самовільно зайняті земельні ділянки, які відповідно до рішення Харківської міської ради від 24.11.2004 року №191/04 «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів» надано в оренду ТОВ Фірма «Лекс».
Матеріали справи не містять доказів, що вказане рішення Дзержинського районного суду м.Харкова виконано і усунено перешкоди у користуванні земельною ділянкою. При цьому, невірним є позначення у витягах №594 та 594/1 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що забудова земельної ділянки №1 і земельної ділянки №2 становить 100%, адже забудова вчинена не була у зв'язку із наявними перешкодами.
Враховуючи, що предмет, заявленого позову та підстави не співвідносяться, а також те, що запропоновані позивачем зміни до договору оренди не відповідають діючим нормам чинного законодавства, а саме щодо вірного розрахунку сум, коефіцієнтів, що підлягають застосуванню, порядку внесення відповідних змін та обставинам, які склалися між сторонами, колегія суддів дійшла висновку, що такі позовні вимоги не підлягають задоволенню, а суд першої інстанції не досліджуючи в повному обсязі обставини справи дійшов до передчасного і необґрунтованого висновку про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди, запропонованої позивачем.
Статтею 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що при прийнятті рішення місцевий господарський суд неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, а висновки викладені у рішенні місцевого господарського суду не відповідають обставинам справи, через що рішення господарського суду Харківської області від 11.08.2014 року по справі №922/2113/14 підлягає скасуванню, а апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «Лекс» - задоволенню.
У відповідності до ст. 49, ч. 2 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України, вирішуючи питання про перерозподіл судового збору пропорційно задоволеним вимогам, враховуючи приписи абз. 4 п. 4.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України №7 від 21.02.2013 року «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України» з огляду на те, що апеляційний господарський суд дійшов висновку про задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції і прийняття нового рішення про відмову в задоволені позовних вимог, витрати позивача зі сплати судового збору за подання позовної заяви не підлягають відшкодуванню, а витрати відповідача зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги підлягають відшкодуванню за рахунок позивача у розмірі 609,00 грн.
Керуючись ст.ст. 43, 44, 49 99, 101, п.2 ст. 103, п. 1, 3 ст. 104, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «Лекс» задовольнити.
Рішення господарського суду Харківської області від 11.08.2014 року по справі №922/2113/14 скасувати.
Прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Стягнути з Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, пл. Конституції, 7, м.Харків, 61200, Одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, Банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку:851011) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «Лекс» (61051, м.Харків, вул. Ахсарова, буд. 4/6-А, код 22701364) 609,00 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.
Повний текст постанови складено 08 грудня 2014 року.
Головуючий суддя Лакіза В.В.
Суддя Гетьман Р.А.
Суддя Шутенко І.А.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2014 |
Оприлюднено | 09.12.2014 |
Номер документу | 41780180 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Лакіза В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні