cpg1251
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.12.2014 року Справа № 904/3686/14
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Джихур О.В. (доповідач)
суддів: Виноградник О.М., Лисенко О.М.
секретар судового засідання: Ситникова М.Ю.
за участю представників сторін:
від скаржника: Іванова Н.А. представник, довіреність № 7/264641 від 27.12.13;
від відповідача-1: Лукомська О.М. представник, довіреність № 34 від 01.10.14;
від відповідача-2: Альохіна Н.І. представник, довіреність № 5309/14-13 від 25.11.13 (була присутня в судовому засіданні 18 листопада 2014 року);
від відповідача-4: Костиль О.І. представник, паспорт АЕ 962609 виданий Бабушкінським від 11.12.97 (був присутнім в судовому засіданні 18 листопада 2014 року);
третьої особи-1: Лісний Ю.М. представник, довіреність №600 від 09.09.14 (був присутнім в судовому засіданні 18 листопада 2014 року);
третьої особи-3: Людовик О.В. представник, довіреність №3260 від 08.09.14 (був присутнім в судовому засіданні 18 листопада 2014 року);
ліквідатор: Москаленко Т.О. арбітражний керуючий, паспорт АН 899174 виданий Саксаганським РВ Криворізького МУ ГУМВС України в Дніпропетровській області від 12.10.10; Садикоглу О.В. представник, довіреність № 02-02/5/71 від 12.09.14 (був присутнім в судовому засіданні 18 листопада 2014 року),
представники третьої особи-2 та позивача в судове засідання не з'явилися, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином
розглянувши матеріали апеляційної скарги Виконкому Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг
на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 11 вересня 2014 року у справі №904/3686/14
за позовом Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування", м. Кривий Ріг
до
відповідача-1 Регіонального відділення Фонду державного майна України в Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ
відповідача-2 Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ
відповідача-3 Виконкому Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг
відповідача-4 Департаменту взаємодії з правоохоронними органами, цивільного захисту та оборонної роботи Дніпропетровської обласної державної адміністрації, м. Дніпропетровськ
Третя особа-1 без самостійних вимог на стороні відповідачів Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконкому Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг
Третя особа-2 без самостійних вимог на стороні відповідачів Управління з питань надзвичайних ситуацій та захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Дніпропетровської обласної державної адміністрації, м. Дніпропетровськ
Третя особа-3 без самостійних вимог на стороні відповідача-3 Управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради, м.Кривий Ріг
про зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 11 вересня 2014 року (суддя Панна С.П.) позов задоволено частково, зобов'язано Виконком Криворізької міської ради прийняти до комунальної власності територіальних громад м. Кривого Рогу від Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування об'єкти державного житлового фонду без додаткових умов, а саме:
- житловий будинок, інвентарний № 0021, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Комуністична, 1а;
- житловий будинок, інвентарний № 0022, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Комуністична, 2б;
- житловий будинок, інвентарний № 0023, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Комуністична, 35а;
- житловий будинок, інвентарний № 0024, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Комуністична, 35б;
- житловий будинок, інвентарний № 0031, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Десятиріччя Жовтня;
- житловий будинок, інвентарний № 0032, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Десятиріччя Жовтня;
- житловий будинок, інвентарний № 0049, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Урицького, 67;
- житловий будинок, інвентарний № 0074, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Єрмолової, 11;
- житловий будинок, інвентарний № 0088, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Єрмолової, 28;
- житловий будинок, інвентарний № 0089, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Єрмолової, 29;
- житловий будинок, інвентарний № 0093, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Єрмолової, 33;
- житловий будинок, інвентарний № 0126, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Каракалпатська, 8;
- житловий будинок, інвентарний № 0144, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Кутаївська, 7;
- житловий будинок, інвентарний № 0146, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Ливарна, 59;
- житловий будинок, інвентарний № 0147, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Ливарна, 61;
- житловий будинок, інвентарний № 0148, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Ливарна, 63;
- житловий будинок, інвентарний № 0149, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Ливарна, 65;
- житловий будинок, інвентарний № 0150, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Ливарна, 67;
- житловий будинок, інвентарний № 0151, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Ливарна, 69;
- житловий будинок, інвентарний № 0157, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Болгарська, 7;
- житловий будинок, інвентарний № 0160, розташований за адресою: м.Кривий Ріг. вул. Болгарська, 13;
- житловий будинок, інвентарний № 0164, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Чередніченко, 13;
- житловий будинок, інвентарний № 0153, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Січнева, 38;
- сарай, інвентарний номер № 0021, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Комуністична, 2;
- сарай, інвентарний номер № 0031, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Урицького, 67;
- сарай, інвентарний номер № 0053, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Урицького, 85;
- сарай, інвентарний номер № 0068, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Єрмолова, 5;
- сарай, інвентарний номер № 0069, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Єрмолова, 6;
- сарай, інвентарний номер № 0074, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Єрмолова, 11;
- сарай, інвентарний номер № 0081, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Єрмолова, 21;
- сарай, інвентарний номер № 0090, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Єрмолова, 30;
- сарай, інвентарний номер № 0091, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Єрмолова, 31, 35;
- сарай, інвентарний номер № 0093, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Єрмолова, 33;
- сарай, інвентарний номер № 0126, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Каракалпатська, 8;
- сарай, інвентарний номер № 0160, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Болгарська, 13;
- сарай, інвентарний номер № 0162, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Халтуріна, 69а;
- сарай, інвентарний номер № 0164, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Чередниченко, 13;
- сарай, інвентарний номер № 0146, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ливарна, 59;
- сарай, інвентарний номер № 0147, розташований за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ливарна, 61;
- вбиральня, інвентарний номер № 141, розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Кутаївська, 5/7;
- вбиральня, інвентарний номер № 149, розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ливарна, 65, 69;
- вбиральня, інвентарний номер № 31, розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Десятиріччя Жовтня, 12;
- вбиральня, інвентарний номер № 45, розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Ливарна, 47а;
- вбиральня, інвентарний номер № 47, розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Урицького, 61-67;
- вбиральня, інвентарний номер № 65, розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Урицького, 79, 81, 83;
- вбиральня, інвентарний номер № 691, розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Урицького, 47;
- вбиральня, інвентарний номер № 694, розташована за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Чередниченко, 13;
- гуртожиток, інвентарний номер № 09035, розташований за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Урицького, 42 та об'єкти інженерної інфраструктури, що його обслуговують, які не увійшли до статутного фонду ВАТ "Криворізький завод гірничого машинобудування".
Стягнено з Виконкому Криворізької міської ради на користь Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" 1218 грн. 00 коп. судового збору.
В решті позовних вимог відмовлено.
Рішення господарського суду мотивовано Законом України "Про управління об'єктами державної власності, "Положенням про управління державним майно, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі", господарський суд дійшов висновку, що оскільки Відкрите акціонерне товариство "Криворізький завод гірничого машинобудування" знаходиться в стадії ліквідації у зв'язку з визнанням його банкрутом, житловий фонд, який знаходиться на балансі вказаного підприємства підлягає передачі до комунальної власності територіальної громади м. Кривого Рогу.
Відмовляючи в задоволенні решти позовних вимог господарський суд зазначив, що по деяких об'єктах нерухомості наявні розбіжності в інвентарних номерах, які вказані в позовній заяві з інвентаризаційними описами основних засобів, що міститься у приватній справі.
Щодо об'єктів цивільної оборони (сховища №№13795, 13917, 13807, 13860) господарський суд дійшов висновку, що ці об'єкти в процесі приватизації не вилучалися як об'єкти державної власності зі статутного капіталу підприємства, згідно п.27 "Порядку використання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) для господарських, культурних та побутових потреб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №253 питання щодо подальшого використання захисної споруди у разі банкрутства (ліквідації) підприємства, на балансі якого вона перебуває, вирішує Комісія з питань подальшого використання захисної споруди, утворена радою Міністрів Автономної Республіки Крим або місцевою держадміністрацією за ініціативою уповноваженого органу управління.
Не погодившись з вказаним рішенням відповідач-3 виконком Криворізької міської ради його оскаржує на предмет невідповідності нормам матеріального права.
Посилаючись на положення Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" скаржник зазначає, що прийняття об'єктів житлового фонду до комунальної власності віднесено до виключної компетенції органу місцевого самоврядування, якими є сільські, селищні, міські, районні ради у містах. Отже, до повноважень виконкому міської ради не входить прийняття об'єктів державного житлового фонду в комунальну власність.
Згідно п.8 "Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організаційґ", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів Укоаїни від 06 листопада 1995 року №891 передача відомчого житлового фонду в комунальну власність проводиться разом з відповідною технічною документацією на будинки (інвентарні справи, акти приймання в експлуатацію, плани зовнішніх мереж та інше), а також документи, що встановлюють право на них.
Скаржник стверджує, що господарським судом не враховано відсутність у відповідача необхідної документації на відомчий житловий фонд.
Посилаючись на приписи ст.10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" відповідач-3 зазначає, що житлові будинки, в яких приватизовано 100% квартир, знаходяться у власності мешканців та не можуть бути прийняті в комунальну власність міста оскільки при цьому відсутні об'єкти передачі.
Зазначаючи вказане, скаржник посилається на певну судову практику, а саме постанову Вищого господарського суду України від 22 серпня 2011 року у справі №5015/301/11).
Скаржник просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 11 вересня 2014 року, в позові відмовити.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 20 жовтня 2014 року виконкому Криворізької міської ради надано відстрочку сплати судового збору до 18 листопада 2014 року.
17 жовтня 2014 року платіжним дорученням №1189 виконком Криворізької міської ради оплатив судовий збір за подання апеляційної скарги в сумі 609 грн. 00 коп. (т.2, а.с.89)
Відповідач -4 доводи апеляційної скарги заперечує, посилається на те, що прийняття виконкомом Криворізької міської ради від Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" до комунальної власності територіальних громад м. Кривого Рогу об'єктів державного житлового фонду без додаткових умов не відноситься до компетенції Департаменту.
Регіональне відділення Фонду державного майна по Дніпропетровській області, Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області доводи апеляційної скарги заперечують, вважають рішення господарського суду законним, просять залишити його без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
В судовому засіданні 18 листопада 2014 року розгляд справи відкладався до 09 грудня 2014 року.
Перевіривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Матеріали справи свідчать, що постановою господарського суду Дніпропетровської області від 21 березня 2013 року у справі № Б26/161-09 визнано банкрутом Відкрите акціонерне товариство "Криворізький завод гірничого машинобудування" та відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 1 рік до 21 березня 2014 року (т.1 а.с.20).
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 26 березня 2014 року у справі № Б26/161-09 строк ліквідаційної процедури Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" та повноваження ліквідатора Аксюк В.В. продовжено до 26 вересня 2014 року (т.1 а.с.22).
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 12 червня 2014 року у справі №Б26/161-09 припинено повноваження арбітражного керуючого Аксюк В.В. як ліквідатора Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" та ліквідатором вказаного заводу призначено арбітражного керуючого Москаленко Т.О. (т.1 а.с.66).
Отже на даний час Відкрите акціонерне товариство "Криворізький завод гірничого машинобудування" знаходиться в процедурі ліквідації.
На балансовому рахунку підприємства -банкрута Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" обліковуються об'єкти державної власності, які не увійшли до статутного фонду підприємства, зокрема житлові будинки, споруди господарського призначення, гуртожиток, захисні споруди цивільного захисту (сховища), а також об'єкти інженерної інфраструктури, що його обслуговують.
Слід зазначити, що сховище №13795, що знаходиться на території підприємства під механозбиральним цехом №1, вул. Халтурна, 3, сховище №13917, що знаходиться на території підприємства під інженерним корпусом по вул. Халтурна, 3, сховище №13807, що знаходиться біля будинку №52а по вул. Урицького, колишньої житлово -комунальної контори №2, сховище №13860, що знаходиться на території підприємства біля житлово -комунального відділу по вул. Халтурна, 3 обліковуються на позабалансовому рахунку підприємства банкрута.
Відповідно до п.13 ст.41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" у разі ліквідації підприємства - банкрута, зобов'язаного згідно із законодавством передати територіальній громаді об'єкти житлового фонду, в тому числі гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об'єкти комунальної інфраструктури, арбітражний керуючий (ліквідатор) передає, а орган місцевого самоврядування приймає такі об'єкти без додаткових умов у порядку, встановленому законодавством.
Відповідно до вимог ст.2, ч.1 ст.4 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності", передача об'єктів до комунальної власності здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних органів - щодо об'єктів, у тому числі житлового фонду та інших об'єктів соціальної інфраструктури, які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації, у тому числі не завершені будівництва.
Разом з житловим фондом, відповідно до ч.2 п.4 ст.7 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" передаються вбудовані і прибудовані приміщення, зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання та водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізації та водопровідні споруди, обладнання тощо).
Ліквідатор заводу неодноразово звертався до виконкому Криворізької міської ради з пропозицією про прийняття до комунальної власності територіальної громади м. Кривого Рогу об'єктів житлового фонду та гуртожитку (т.1, а.с.132-160).
Відповідач-3 заперечував проти прийняття до комунальної власності цих об'єктів, посилаючись на відсутність технічної документації і необхідність виконання певних умов щодо прийняття цих об'єктів до комунальної власності.
Крім того, Регіональне відділення неодноразово листами від 31 травня 2011 року № 05-10-03360, від 28 липня 2011 року № 05-10-04879 зверталось до виконавчого комітету Криворізької міської ради щодо прискорення передачі житлового фонду до комунальної власності.
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області від 06 грудня 2013 року № 12/10-0-УДМ прийнято нове управлінське рішення по передачі до комунальної власності територіальної громади області об'єктів державного житлового фонду, соціальної інфраструктури, інженерної інфраструктури, що їх обслуговує, які в процесі приватизації не увійшли до статутних капіталів господарських товариств, та скасовано наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області від 10 серпня 2009 року № 12/10-21-УДМ.
На виконання вищевказаного наказу, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області листом від 12 грудня 2013 року № 05-10-07267 звернулось до Криворізького міського голови Вілкула Ю.Г. стосовно прийняття до комунальної власності міста об'єктів державного житлового фонду.
Як вбачається з матеріалів справи, на даний час рішення про прийняття вищенаведених об'єктів до комунальної власності Криворізькою міською радою так і не прийнято.
Вказана обставина стала підставою для звернення позивача з даним позовом.
Зобов'язавши виконком Криворізької міської ради прийняти до комунальної власності територіальних громад м. Кривого Рогу об'єкти житлового фонду Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" без додаткових умов, господарський суд погодився з доводами позивача.
Проте, такий висновок господарського суду є помилковим виходячи з наступного.
Відповідно до Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого наказом Фонду держмайна України та Міністерства економіки України від 19 травня 1999 № 908/68, регіональне відділення наділене повноваженнями по управлінню державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі.
Одним із способів такого управління згідно з п.1.4 зазначеного Положення є передача майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності."
Статтею 2 Закону України "Про передачу об'єктів права державної і комунальної власності" передбачено, що нерухоме майно, житловий фонд та інші об'єкти соціальної інфраструктури, які не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації, передаються до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Відповідно до приписів ч.ч.1,2 ст.4 вказаного Закону передача об'єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням:
- Кабінету Міністрів України -щодо об'єктів, визначених у абзацах другому, третьому, п'ятому частини першої статті 2 цього Закону;
- органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об'єктів, визначених у абзацах четвертому та шостому частини першої ст.2 цього Закону.
Передача об'єктів з державної у комунальну власність територіальних громад, сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад, сіл селища, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом.
Аналізуючи приписи ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" вбачається, що право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, в тому числі житловий фонд, нежитлові приміщення, належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах.
Згідно із ч.1 ст.10 вищевказаного закону, міські ради наділена повноваженнями представляти територіальну громаду міста та здійснювати від її імені і в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими законами.
Законодавець чітко визначає, що міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими законами до їх відання, відповідно до ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до п.51 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцев самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання надання згоди на передачу об'єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об'єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об'єктів державної власності.
Законом України "Про приватизацію державного житлового фонду" визначено, що у разі банкрутства підприємств, зміни форми власності, злиття, приєднання, поділу, перетворення, виділу або ліквідації підприємств. установ. організацій, у повному господарському віданні яких перебуває державний житловий фонд, останній (у тому числі гуртожитки) одночасно переається у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських рад (п.9 ст.8 Закону).
Таким чином, до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено вирішення питання щодо передачі об'єктів з державної у комунальну власність.
Відтак, належним відповідачем у даній справі повинен бути представницький орган місцевого самоврядування, тобто Криворізька міська рада, а ні виконавчий комітет Криворізької міської ради.
Отже, пред'явлення позову до неналежного відповідача є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.
Слід зауважити, що здійснити заміну неналежного відповідача належним на стадії апеляційного провадження є неможливим, оскільки позовні вимоги до належного відповідача не були предметом розгляду господарського суду.
Стосовно позовних вимог про зобов'язання Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області прийняти на свій баланс об'єкти нерухомості, що знаходились на позабалансовому обліку підприємства-банкрута Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування", а саме:
- сховище № 13975, що знаходиться на території підприємства під механізованим цехом № 1, вул. Халтуріна, 3;
- сховище № 13917, що знаходиться на території підприємства під інженерним корпусом, вул. Халтуріна, 3;
- сховище № 13807, що знаходиться біля будинку № 52а по вул. Урицького, колишньої житлово-комунальної контори № 2;
- сховище № 13860, що знаходиться на території підприємства біля житлово-комунального відділу по вул. Халтуріна, 3 та вимог про зобов'язання Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області зняти з балансу (позабалансового обліку) підприємства-банкрута ВАТ "Криворізький завод гірничого машинобудування" захисні споруди цивільного захисту, слід врахувати наступне.
Вказані об'єкти в управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області не перебувають та у плані приватизації й в інвентаризаційних описах основних засобів ці захисні споруди не значаться.
Отже, вказані об'єкти в процесі приватизації не вилучались як об'єкти державної власності зі статутного капіталу підприємства.
Окрім того, суд зважає на те, що 25 березня 2009 року постановою Кабінету Міністрів України № 253 затверджено Порядок використання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) для господарських, культурних та побутових потреб, яким встановлено вимоги до використання фонду захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) для господарських, культурних та побутових потреб, особливості їх реконструкції і подальшого використання у разі зміни власника чи балансоутримувача (постанова Кабінету Міністрів України № 253 від 25 березня 2009 року набрала законної сили 06 квітня 2009 року).
Згідно п. 2 Порядку уповноваженим органом управління є центральний чи місцевий орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що здійснює управління відповідно державним та комунальним майном, у складі якого перебувають захисні споруди, або суб'єкт права приватної власності, у власності якого перебувають захисні споруди, чи уповноважений ним орган.
Забезпечення утримання та збереження функціонального призначення захисних споруд здійснюють їх балансоутримувачі (п. 3 Порядку).
Контроль за зберіганням та ефективним використанням захисних споруд, які не увійшли до статутних фондів підприємств під час приватизації (корпоратизації), але залишились у них на балансі, здійснюється державними органами приватизації (засновниками), органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань надзвичайних ситуацій або відповідним структурним підрозділом місцевої держадміністрації та територіальним органом МНС (п. 26 Порядку).
Питання щодо подальшого використання захисної споруди у разі банкрутства (ліквідації) підприємства, на балансі якого вона перебуває, вирішує Комісія з питань подальшого використання захисної споруди, утворена Радою міністрів Автономної Республіки Крим або місцевою держадміністрацією за ініціативою уповноваженого органу управління (п.27 Порядку).
Комісія разом з розпорядником майна, керуючим санацією чи ліквідатором готує пропозиції щодо подальшого використання захисної споруди та вжиття заходів до її зберігання та утримання у належному технічному стані. Відповідно до висновків комісії уповноважений орган управління забезпечує виконання рішення Комісії згідно із законодавством. Координацію дій державних органів, відповідальних за виконання такого рішення, здійснює МНС або його відповідний територіальний орган.
Відповідно до Закону України "Про управління об'єктами державної та комунальної власності" Регіональне відділення фонду державного майна України уповноважене здійснювати функції з управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариства та приймати щодо нього відповідні управлінські рішення.
13 листопада 2009 року Фондом державного майна України видано наказ № 1778, п.2.6 якого начальникам регіональних відділень ФДМУ доручено забезпечення укладення договорів безоплатного зберігання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони), які у процесі приватизації не увійшли до статутних капіталів господарських товариств, але залишились на їх балансі, з урахуванням наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 25 серпня 2009 року за № 582.
Згідно п. 1.3 Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариства у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 19 травня 1999 року № 908/68 управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, полягає у виборі та забезпеченні уповноваженим органом (державні органи приватизації) способу та умов подальшого використання майна в межах чинного законодавства відповідно до таких принципів: забезпечення ефективності використання та збереження державного майна, здійснює заходи контролю; сприяння підвищення ефективності діяльності підприємств, зокрема, покращення фінансового стану господарських товариств, на балансі яких перебуває державне майно, яке не увійшло до статутних капіталів; наявність альтернативних (залежно від груп майна у межах чинного законодавства) способів забезпечення управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі; пріоритетність вибору способів управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, дотримання якого забезпечує надходження коштів до Державного бюджету України.
Згідно документального обліку, який веде Департамент взаємодії з правоохоронними органами, цивільного захисту та оборонної роботи облдержадміністрації захисні споруди №№ 13795, 13917, 13860 перебували на балансовому утриманні заводу "Комуніст" та обліковуються за адресою: м.Кривий Ріг, вул. Халтуріна, 3 (протокол №2 засідання обласної постійно діючої комісії з питань подальшого використання захисних споруд цивільного захисту).
Захисна споруда №13807 перебувала на балансовому утриманні заводу "Комуніст", експлуатувалася житлово-експлуатаційною конторою № 2 та обліковується за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Урицького, 51 А.
На даний час Відкрите акціонерне товариство "Криворізький завод гірничого машинобудування" у ході проведення технічної інвентаризації захисних споруд відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року № 1473-р "Про підготовку та проведення у 2009-2014 роках технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)", із змінами, та голови облдержадміністрації від 03 лютого 2010 року № Р-47/0/3-10, із змінами, оновленні документи лише на дві вбудовані захисні споруди №№ 13917, 13795 (вул.Халтуріна, 3), які відповідно документів увійшли до статутного капіталу підприємства та є приватної форми власності. На окремо стоячі захисні споруди № 13860 (вул. Халтуріна, 3) та № 13807 (вул. Урицького, 51 А) технічна інвентаризація не проведена. Зі слів арбітражного керуючого форма власності не з'ясована.
Згідно довідок позивача (т.1 а.с.108) та витягу з переліку нерухомого майна, яке передається до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" від 03 травня 2001 року за № 12/7-1686 Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області від 21.12.2012 року за № 11-04-07284, захисні споруди № 13795, № 13917, № 13860 увійшли до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" та знаходяться за адресою: вул. Халтуріна, 3.
Відповідно до листа Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області від 29 листопада 2013 року за № 11-10-06927 з додатком, з зазначеного переліку об'єктів державної власності, які не увійшли до статутного капіталу Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" за адресою: вул. Урицького, 51А обліковується вбиральня інв. № 760, а відповідно до паспорту сховища (т.2 а.с.40) за цією адресою знаходиться захисна споруда (сховище) № 13807.
Крім того, наданий до справи протокол № 2 засідання обласної постійно діючої комісії з питань подальшого використання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) у разі банкрутства (ліквідації) підприємств, на балансі яких вони перебувають не містить дати затвердження та як вбачається з даного протоколу, відповідач-4 згідно положення про Департамент взаємодії з правоохоронними органами, цивільного захисту та оборонної роботи Дніпропетровської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 28 грудня 2012 року за № Р-993/0/3-12, не підготував пропозиції для прийняття рішення про подальше використання захисної споруди цивільного захисту державної форми власності (т.2, а.с.33).
Таким чином, виконання рішення комісії забезпечує орган управління, а МНС або його відповідний територіальний орган здійснює лише координацію дій державних органів, відповідальних за виконання такого рішення.
Статтею 17 Кодексу цивільного захисту України встановлено вичерпний перелік повноважень спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері цивільного захисту й прийняття на баланс захисних спору не передбачено.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 03 червня 2009 року у справі № 25/245-08, відповідно до якої при банкрутстві підприємства та відчуженні майна, у складі якого знаходиться об'єкт цивільної оборони, передача такого об'єкту в безпосереднє відання МНС порушує систему цивільної оборони стосовно забезпечення працівників та населення щодо використанні цих об'єктів за призначенням.
Стосовно позовних вимог до відповідача-1 суд зазначає, що до повноважень та компетенції Регіонального відділення Фонду державного України по Дніпропетровській області, визначених п.2 ст.7 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності", не відноситься зняття з балансу/позбалансового обліку підприємств державного майна.
З пояснень Управління комунальної власності міста виконкому Криворізької міської ради від 27 серпня 2014 року за № 3103 вбачається, що відповідно до реєстру об'єктів нерухомого майна комунальної власності м.Кривого Рогу, який складається з інвентаризаційних описів комунальних підприємств, закладів, установ міста, інформація щодо захисних споруд цивільного захисту: сховище № 13795, що знаходиться на території Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" під механозбиральним цехом №1 по вул. Халтуріна, 3, сховище № 13917, що знаходиться на території підприємства під інженерним корпусом по вул. Халтуріна, 3, сховище № 13807, що знаходиться біля будинку № 52а по вул. Урицького колишньої житлово-комунальної контори № 2, сховище № 13860, що знаходиться на території підприємства біля житлово-комунального відділу по вул. Халтуріна, 3, відсутня. Відомості щодо перебування у реєстрі об'єктів нерухомого майна комунальної власності міста Кривого Рогу бомбосховища по вул. Урицького, 51, відсутні. Акти приймання-передачі бомбосховища до комунальної власності територіальної громади м Кривого Рогу в управління комунальної власності міста виконкому міськради відсутні.
Згідно листа Комунального підприємства "Криворізьке бюро технічної інвентаризації" Дніпропетровської обласної ради від 21 липня 2014 року за № 2739 (т.1 а.с.237) сховище № 13975 та сховище № 13917 по вул. Халтуріна, 3 знаходяться на балансі Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" й дій щодо реєстрації прав власності згідно матеріалів архівної справи не проводилось, а стосовно наступних сховищ:
- сховище № 13807 (знаходиться біля будинку № 52а по вул. Урицького);
- сховище № 13860 (знаходиться на території Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" (окремо стояча будівля), біля житлово-комунального відділу по вул. Халтуріна, 3;
- сховище, що знаходиться в підвалі 3-поверхового житлового будинку № 51а по вул. Урицького, в архіві КП ДОР "Криворізьке БТІ" за вищезазначеними адресами відсутні будь-які відомості.
Отже, позивачем не доведено точну адресу, за якою знаходиться бомбосховище № 13807 та вбиральня № 760.
Таким чином, судова колегія погоджується з висновками господарського суду в частині відмови в задоволенні решти позовних вимог.
Отже, в задоволенні позову слід відмовити повністю.
З врахуванням викладеного, судова колегія вважає, що рішення господарського суду в частині зобов'язання виконкому Криворізької міської ради прийняти до комунальної власності територіальних громад м. Кривого Рогу від позивача об'єкти державного житлового фонду підлягає скасуванню на підставі ч.1 п.4 ст.104 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.49, 99, 103 - 105 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Виконкому Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг задовольнити.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 11 вересня 2014 року у справі №904/3686/14 в частині зобов'язання виконкому Криворізької міської ради прийняти до комунальної власності територіальної громади м. Кривого Рогу від Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" об'єкти державного житлового фонду без додаткових умов скасувати.
В цій частині в позові відмовити.
В решті рішення господарського суду Дніпропетровської області від 11 вересня 2014 року у справі №904/3686/14 залишити без змін.
Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Криворізький завод гірничого машинобудування" (50004, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Халтурна, 3, код ЄДРПОУ 00211174) на користь виконкому Криворізької міської ради (50101, м. Кривий Ріг, пл. Радянська, 1, код ЄДРПОУ 04052169) витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 609, 00 грн.
Видати наказ.
Видачу наказу доручити господарському суду Дніпропетровської області.
Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку у двадцятиденний строк до Вищого господарського суду України.
Головуючий суддя О.В. Джихур
Суддя О.М. Виноградник
Суддя О.М. Лисенко
(Дата підписання постанови в повному обсязі 12.12.14 р.)
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2014 |
Оприлюднено | 15.12.2014 |
Номер документу | 41889565 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Джихур Олена Василівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Джихур Олена Василівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Панна Світлана Павлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні