cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/20650/14 02.12.14
за позовом прокурора Володарсько-Волинського району
в інтересах держави в особі: Радицької сільської ради
до товариства з обмеженою відповідальністю «Теосдан»
про стягнення 293710,73 грн.
суддя Шкурдова Л.М.
за участю:
прокурора - П'яних М.Є., посвідчення №029510 від 07.10.2014;
представників позивача - Яремчук Т.О., посвідчення №17; Кузьменко Л.А. ;
представника відповідача - не з'явився;
Суть спору:
29.09.2014 прокурор Володарсько-Волинського району звернувся до господарського суду міста Києва в інтересах держави в особі Радицької сільської ради із позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю «Теосдан», в якій просить суд стягнути з відповідача на користь Радицької сільської ради недоплачену орендну плату в сумі 293710,73 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем не було в повному обсязі сплачено орендну плату за договором оренди земельної ділянки від 17.12.2008 за період 2010-2012, січень-червень 2013 року в сумі 293710,73 грн., оскільки орендна плата сплачувалась за заниженою нормативно-грошовою оцінкою, а не за фактичною.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 01.10.2014 було порушено провадження у справі та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 28.10.2014.
У судовому засіданні 28.10.2014 розгляд справи ухвалою суду відкладений на 19.11.2014.
В судовому засіданні 19.11.2014 було відхилено заяву прокурора про забезпечення позову у цій справі у вигляді заборони відповідачу вчиняти дії, пов'язані із відчуженням належного йому нерухомого та рухомого майна, оскільки прокурором не надано належних та допустимих доказів наявності фактичних обставин, які можуть утруднити чи зробити неможливим виконання рішення у даній справі.
Ухвалою суду від 19.11.2014 розгляд справи відкладений на 02.12.2014.
У судове засідання 02.12.2014 з'явились прокурор та представники позивача, які підтримали позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання 02.12.2014 не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про причини неявки суд не повідомив.
Враховуючи наявність доказів належного повідомлення відповідача про дату, час і місце проведення судового засідання, достатність матеріалів для прийняття рішення по суті, суд розглядає справу за відсутності представника відповідача за наявними в справі матеріалами.
У судовому засіданні 02.12.2014 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши всі фактичні обставини, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
17.12.2008 між Радицькою сільською радою (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Теосдан» (Орендар) укладений договір оренди земельної ділянки (далі - Договір), який був зареєстрований у Володарсько-Волинському районному відділі Житомирської регіональної філії ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України 17.12.2008 за №040820600268.
Згідно пункту 1 Договору орендодавець надає, а орендар приймає на підставі рішення Радицької сільської ради (6 сесії V скликання від 12.01.2007 року та сесії У скликання від 26.08.2008 року) в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться в с. Гайки, вул. Жовтнева Радицької селищної ради Володарсько-Волинського району.
У пункті 2 Договору сторони визначили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,3000 га, у тому числі під проммайданчиком - 2,1834 га, під промисловими будівлями - 0,1166 га.
Відповідно до п.5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 111072 грн. З урахуванням коефіцієнта індексації - 1,028 становить 114182,02 грн.
Пунктом 8 Договору сторони передбачили що цей Договір укладений на п'ятдесят років.
Відповідно до п.9. Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме 13701,84 грн.
Згідно п.10 Договору Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
У п.11 Договору сторони визначили, що орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини орендної плати до 30 числа місяця слідуючого за звітним.
Пунктом 13 Договору передбачено що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря.
Актом приймання-передачі від 17.12.2008 підтверджується передача зазначеної земельної ділянки відповідачу.
18.07.2013 сторони внесли зміни у п.5 та п.9 Договору, оформивши їх у вигляді Додатку до Договору, згідно яких нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 838603,00 грн., а орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме 25158,09 грн.
Актом ревізії сільського бюджету та фінансово-господарської діяльності Радицької сільської ради за період 2010-2012 та завершений звітний період 2013 року №62-09/98 від 23.08.2013, складеним Коростенською об'єднаною державною фінансовою інспекцією, встановлено заниження у Договорі нормативно-грошової оцінки орендованої ТОВ «Теосдан» землі на 724420,98 грн., внаслідок чого встановлено недоотримання бюджетом сільської ради орендної плати за Договором у розмірі 293710,73 грн.
Пунктом 2 вимоги Коростеньської об'єднаної державної фінансової інспекції від 06.09.2013 вих.№62-17/1847 на ім'я сільського голови Радицької сільської ради зобов'язано позивача забезпечити надходження від орендаря - ТОВ «Теосдан» орендної плати до бюджету Радицької сільської ради в сумі 293710,73 грн. та переглянути умови договору оренди шляхом внесення відповідних змін.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 12.03.2014 у справі №806/8589/13-а за позовом Державної фінансової інспекції в Житомирській області до радицької сільської ради про зобов'язання виконати п.2 Вимоги від 06.09.2013 №62-17/1847, встановлено заниження у Договорі нормативно-грошової оцінки орендованої ТОВ «Теосдан» землі, а також недоотримання бюджетом сільської ради орендної плати за Договором у розмірі 293710,73 грн.
Зазначеною постановою від 12.03.2014 у справі №806/8589/13-а позов задоволено, зобов'язано Радицьку сільську раду виконати виконати п.2 Вимоги від 06.09.2013 №62-17/1847.
Претензією №1 від 26.06.2014 вих. №121/14 позивач звернувся до відповідача із вимогою про сплату недоплаченої орендної плати у розмірі 293710,73 грн.
Однак, зазначена претензія позивача була залишена відповідачем без розгляду.
Вказане і стало причиною звернення прокурора в інтересах позивача до суду із цим позовом.
Проаналізувавши обставини справи суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата, є однією із істотних умов договору із зазначенням її розміру. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" №309-VІ від 03.06.2008 внесено зміни до ч.4 ст.21 Закону України "Про оренду землі", згідно із якою річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, а для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12% їх нормативної грошової оцінки.
У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 Закон України "Про плату за землю" втратив чинність згідно частини 2 Прикінцевих положень Кодексу.
Відповідно ст.288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12% нормативної грошової оцінки.
Пунктом 2 ст. 286 Податкового кодексу України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Необхідно зазначити, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу.
Відповідно абз. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Відповідно ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Радицька сільська рада, як суб'єкт владних повноважень, реалізує останні шляхом прийняття рішень.
Також рада може виступати, як учасник цивільно-правових та господарських правовідносин шляхом укладання різного виду угод.
Пунктом "а" ч.1 ст. 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Частиною 1 ст. 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Пункт 34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачає, що питання регулювання земельних відносин (у тому числі надання земельних ділянок) вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Згідно ч.1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішенням чотирнадцятої сесії п'ятого скликання Радицької сільської ради від 22.09.2008 затверджено документацію нормативної грошової оцінки земель в межах території Радицької сільської ради. Пунктом 2 зазначеного рішення встановлено, що дана документація має братись до уваги при нарахуванні орендної плати та земельного податку.
Зазначене рішення було доведено до відома відповідача.
З витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, складених відділом Держземагенства у Володарсько-Волинському районі, вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що орендується відповідачем станом на 01.01.2008 становила 687401,00 грн., станом на 01.01.2009 - 791890,00 грн., а починаючи з 01.01.2010 - 836603,00 грн.
У той же час сторони у п.5 Договору встановили що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 111072 грн., а з урахуванням коефіцієнта індексації - 1,028 становить 114182,02 грн., тобто у Договорі зазначений значно менший розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
Крім цього, пунктом 13 Договору передбачено що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Втім, як вбачається з матеріалів справи з моменту укладення Договору 17.12.2008 та до 01.07.2013 року розмір орендної плати за Договором не переглядався, жодних змін до нього протягом цього часу внесено не було, а орендна плата справлялась у меншому розмірі ніж це передбачено законом та рішенням чотирнадцятої сесії п'ятого скликання Радицької сільської ради від 22.09.2008.
Зазначені обставини підтверджуються Актом ревізії сільського бюджету та фінансово-господарської діяльності Радицької сільської ради за період 2010-2012 та завершений звітний період 2013 року №62-09/98 від 23.08.2013, складеним Коростенською об'єднаною державною фінансовою інспекцією, яким встановлено заниження у Договорі нормативно-грошової оцінки орендованої ТОВ «Теосдан» землі на 724420,98 грн., внаслідок чого встановлено недоотримання бюджетом сільської ради орендної плати за Договором у розмірі 293710,73 грн.
Статтею 627 Цивільного кодексу України визначено, що згідно статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно ч.3 ст.179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або місцевого самоврядування.
Відповідно до положень частини першої статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Положеннями статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Отже, як на час укладання Договору, так і на час виникнення спору, обов'язковим елементом визначення розміру орендних платежів є нормативна грошова оцінка земельних ділянок (ст. 5 Закону України "Про оцінку земель").
При цьому, нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися як зміна розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Таким чином, оскільки всупереч вимогам вищенаведених норм закону та рішення чотирнадцятої сесії п'ятого скликання Радицької сільської ради від 22.09.2008 відповідачем за період з 2010 по січень-червень 2013 року сплачувалась орендна плата у меншому розмірі без врахування реальної нормативно-грошової оцінки землі, суд приходить до висновку, що позивач має право вимагати у відповідача отримання недоплаченої орендної плати за цей період у розмірі 293710,73 грн.
Розрахунок недоплаченої орендної плати за Договором за період з 2010 по січень-червень 2013 року у розмірі 293710,73 грн. судом перевірений та визнаний вірним.
За таких обставини позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
За правилами статті 49 Господарського процесуального кодексу України, оскільки прокурор звільнений від сплати судового збору, з відповідача на користь державного бюджету підлягає стягненню сума судового збору відповідно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 49, 80, 82-85, 115, 116 ГПК України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Теосдан» (вул. Саксаганського, 46, кв.12, м. Київ, 01033, код ЄДРПОУ 33591811) з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання рішення суду, на користь Радицької сільської ради (вул. Щорса, 2а, с.Радичі, Володарсько-Волинського району, Житомирської області, 12115, код ЄДРПОУ 043447545, на розрахунковий рахунок 332110812700125 (код платежу - 1305020000) в ГУДКУ у Житомирській області, МФО 811039) недоплачену орендну плату у розмірі 293710 (двісті дев'яносто три тисячі сімсот десять) грн. 73 коп.
3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Теосдан» (вул. Саксаганського, 46, кв.12, м. Київ, 01033, код ЄДРПОУ 33591811) з будь-якого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання рішення суду, в дохід державного бюджету судовий збір у розмірі 5874 (п'ять тисяч вісімсот сімдесят чотири) грн. 21 коп.
Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.
Повне рішення складено 09.12.2014
Суддя Л.М. Шкурдова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2014 |
Оприлюднено | 16.12.2014 |
Номер документу | 41889898 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні