Ухвала
від 11.12.2014 по справі 2а-9783/10/0470
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 грудня 2014 року м. Київ К/800/59472/13

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі суддів:

Чалого С.Я.

Гончар Л.Я.

Конюшка К.В.

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою Головного управління Міністерства доходів і зборів України у Дніпропетровській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 травня 2013 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2013 року у справі за позовом прокурора Самарського району м.Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради до відкритого акціонерного товариства "Укрспецточмаш", треті особи Державна податкова служба у Дніпропетровській області, Дніпропетровське територіальне управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, товариство з обмеженою відповідальністю "Блік і Ко", товариство з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Гамбит", товариство з обмеженою відповідальністю "Міцар" про визнання недійсним установчих документів,-

в с т а н о в и л а:

У червні 2007 року прокурор Самарського району м.Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом, в якому просив: визнати недійсним запис про проведення державної реєстрації ТОВ "Укрспецточмаш"; визнати недійсними установчі (статутні) документи ТОВ "Укрспецточмаш" з моменту їх реєстрації та свідоцтво про державну реєстрацію з моменту його видачі; визнати недійсним запис про державну перереєстрацію ВАТ "Укрспецточмаш"; визнати недійсними установчі (статутні) документи ВАТ "Укрспецточмаш" з моменту їх реєстрації та свідоцтво про державну реєстрацію з моменту його видачі; визнати недійсною реєстрацію випуску акцій ВАТ "Укрспецточмаш" з моменту внесення інформації про неї до Загального реєстру випуску цінних паперів; визнати недійсним свідоцтво про реєстрацію випуску акцій ВАТ "Укрспецточмаш" з моменту його видачі; припинити юридичну особу ВАТ "Укрспецточмаш".

Постановою Господарського суду Дніпропетровської області від 17 липня 2007 року залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2009 року позов задоволено.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13 липня 2010 року постанову Господарського суду Дніпропетровської області від 17 липня 2007 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2009 року скасовано, справу направлено до суду першої інстанцій на новий розгляд.

При новому судому розгляді, постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 травня 2013 року залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2013 року, в задоволенні позовних вимог прокурора Самарського району м.Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради відмовлено.

Не погоджуючись з зазначеними судовими рішеннями у справі, Головне управління Міністерства доходів і зборів України у Дніпропетровській області звернулося з касаційною скаргою, у якій просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, справу направити до суду першої інстанції на новий розгляд.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами та підтверджується наявними у справі матеріалами, виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради Дніпропетровської області 19 вересня 2005 року зареєстровано товариство з обмеженою відповідальністю «Укрспецточмаш» (код ЄДРПОУ 33806894), про що видано свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи та зроблено запис №12241020000016903.

Статтею 6 Статуту вищевказаного товариства передбачено, що учасниками товариства є громадяни ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, які зобов'язані внести до статутного фонду певні частки у вигляді простих іменних акцій ВАТ «Спецбетон». Дані внески передаються на баланс ТОВ «Укрспецточмаш» не пізніше ніж через один рік від дня реєстрації. До моменту державної реєстрації кожен з учасників вносить до власності товариства 100 % вказаних вище акцій.

15 травня 2006 року Дніпропетровським територіальним управлінням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, у зв'язку із зверненням Державної податкової адміністрації у Дніпропетровській області від 07.04.2006 року № 7109/10/35-311, проведена позапланова перевірка ТОВ «Інкомсток» з питання дотримання реєстратором Положення «Про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів», затвердженого рішенням Комісії від 26.05.1998 р. № 60, під час реєстрації переходу права власності на акції ВАТ «Спецбетон».

Згідно витягу з Журналу записів в реєстрі власників простих іменних акцій ВАТ «Спецбетон», який є додатком до акту перевірки від 15.05 2006р. ТОВ «Інкомсток», зміни в реєстрі власників акцій ВАТ «Спецбетон», у зв'язку із передачею акцій громадянам до статутних фондів підприємств, проведені реєстроутримувачем ТОВ «Інкомсток» 30.11. 2005 року.

02 грудня 2005 року виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради Дніпропетровської області зареєстровано статут ВАТ «Укрспецточмаш» (код СДРПОУ 33806894), затвердженого установчими зборами ВАТ «Укрспецточмаш» від 25 листопада 2005 року (протокол №3).

Відкрите акціонерне товариство «Укрспецточмаш» створене у відповідності до протоколу №2 зборів учасників ТОВ «Укрспецточмаш» від 25 листопада 2005 року шляхом перетворення ТОВ «Укрспецточмаш» у відкрите акціонерне товариство.

Відповідно до п. 1.1. Статуту, відкрите акціонерне товариство «Укрспецточмаш» є правонаступником всіх майнових та немайнових прав та обов'язків ТОВ «Укрспецточмаш».

Місцезнаходження відкритого акціонерного товариства «Укрспецточмаш»: м.Дніпропетровськ, пл. Леніна, буд. 1. Акціонерами є фізичні особи - громадяни України: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6

07 березня 2006 року Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку здійснено реєстрацію випуску відкритим акціонерним товариством «Укрспецточмаш» простих іменних акцій у документарній формі на загальну суму 187 750 000,00 грн. про що видане свідоцтво про реєстрацію випуску акцій за реєстраційним номером 111/1/06.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач не є особою, наділеною повноваженнями щодо ініціювання припинення юридичної особи з підстав визнання недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути.

Колегія суддів погоджує зазначені висновки судів з огляду на їх правомірність та обґрунтованість та вбачає за доцільне зазначити про таке.

Відповідно до пункту 2 статті 121 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Частинами 1, 2 статті 60 КАС України встановлено, що у випадках, встановлених законом, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до адміністративного суду із адміністративними позовами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб і брати участь у цих справах.

Прокурор здійснює в суді представництво інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процесу.

Тобто, прокурор у випадку звернення до адміністративного суду з адміністративним позовом є законним представником сторони, а отже, не може мати більше прав, ніж має сама сторона, в інтересах якої пред'явлено позов.

Згідно приписів статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Стаття 10 вищевказаного закону встановлює, що зокрема міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. В свою чергу, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Стаття 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», яка визначає виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад не відносить до повноважень відповідних рад здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Таку реєстрацію відповідно до приписів ст. 1, 5 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» проводить державний реєстратор - посадова особа у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.

Як вірно враховано судами та підтверджується наявними в справі матеріалами, органом, що здійснив державну реєстрацію ТОВ «Укрспецточмаш» та в подальшому ВАТ «Укрспецточмаш» є виконавчий комітет Дніпропетровської міської ради Дніпропетровської області.

Таким чином, міська рада не є органом місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади щодо здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а тому зазначення прокурором в якості позивача - органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах - Дніпропетровську міську раду є безпідставним та необґрунтованим.

Окрім того, як роз'яснив Пленум Верховного Суду України в п.12 постанови від 24.10.2008р. №13 "Про практику розгляду судами корпоративних спорів", спори про визнання недійсними установчих документів господарських товариств і їх державної реєстрації та припинення юридичної особи порушуються за позовами відповідних органів Державної податкової служби України та інших суб'єктів владних повноважень, що здійснюють контроль за діяльністю товариства.

З урахуванням вищезазначеного, колегія суддів дійшла висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій оскаржувані судові рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для їх скасування не вбачається. Доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують.

Відповідно до частини 1 статті 224 КАС України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 224, 230, 231 КАС України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

у х в а л и л а:

Касаційну скаргу Головного управління Міністерства доходів і зборів України у Дніпропетровській області залишити без задоволення, а постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 травня 2013 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07 листопада 2013 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута з підстав, у строк та у порядку, визначених ст.ст. 235-244-2 КАС України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення11.12.2014
Оприлюднено18.12.2014
Номер документу41943693
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-9783/10/0470

Ухвала від 04.01.2011

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Потолова Ганна Володимирівна

Ухвала від 05.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 11.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 02.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Постанова від 15.05.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Потолова Ганна Володимирівна

Ухвала від 24.04.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Потолова Ганна Володимирівна

Ухвала від 29.03.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Потолова Ганна Володимирівна

Ухвала від 23.09.2011

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Потолова Ганна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні