УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 листопада 2014 р.Справа № 820/15286/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі :
Головуючого судді: Курило Л.В.,
Суддів: Русанової В.Б. , Присяжнюк О.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з додатковою відповідальністю "Сахновщинське ремонтно-транспортне підприємство" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2014р. по справі № 820/15286/14
за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Сахновщинське ремонтно-транспортне підприємство"
до Сахновщинської селищної ради , Державної інспекції сільського господарства в Харківській області , Головного спеціаліста відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління з контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства Котенка Миколи Олександровича
про визнання неправомірними дій та висновків акту перевірки, скасування припису,
ВСТАНОВИЛА:
21.08.2014 року товариство з додатковою відповідальністю "Сахновщинське ремонтно-транспортне підприємство" (далі по тексту - позивач, ТДВ "Сахновщинське РТП") звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати неправомірними дії головного спеціаліста відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління з контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Харківській області державного інспектора сільського господарства Котенка Миколи Олександровича щодо порядку та законності проведення позапланової перевірки ТДВ "Сахновщинське РТП", здійсненої на підставі наказу Державної інспекції сільського господарства в Харківській області від 03.06.2014 р. № 771; визнати висновки, викладені в розділі III уніфікованої форми акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства від 10.06.2014 р. № 492/902 неправомірними; скасувати припис № 642 від 10.06.2014 р.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2014 року в задоволенні адміністративного позову товариства з додатковою відповідальністю "Сахновщинське ремонтно-транспортне підприємство" відмовлено у повному обсязі.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову постанову, якою задовольнити позов в повному обсязі.
В судове засідання суду апеляційної інстанції представники сторін не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені своєчасно та належним чином.
Від представника позивача до суду апеляційної інстанції надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, проте не надано доказів, що підтверджували б поважність причин неявки в судове засідання, у зв'язку з чим вказане клопотання задоволенню не підлягає.
Представник відповідача - Сахновщинської селищної ради Харківської області - надав заяву про розгляд справи без його участі.
На підставі п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, переглянувши в межах апеляційної скарги постанову суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що товариство з додатковою відповідальністю "Сахновщинське ремонтно-транспортне підприємство" (код ЄДРПОУ 03762443) зареєстроване як юридична особа 26.06.1996 р. Згідно витягу з ЄДРПОУ від 03.06.2014 р., наданого Відділом статистики у Сахновщинському районі, видами економічної діяльності ТДВ "Сахновщинське РТП" за КВЕД-2010 є: 33.12- ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення, який відноситься до секції "С" - переробна промисловість (а.с. 10, 36).
Прокурор Сахновщинського району Харківської області звернувся з листом від 16.05.2014 р. за № 04-28-1290 вих-14 до Державної інспекції сільського господарства в Харківській області, в якому просив забезпечити участь спеціаліста Державної інспекції сільського господарства в Харківській області для нарахування заподіяних збитків внаслідок порушень вимог земельного законодавства ТДВ "Сахновщинське РТП" (а.с. 69, 70)
Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області видано наказ № 771 від 03.06.2014 р. "Про проведення позапланової перевірки ТДВ "Сахновщинське РТП" та 03.06.2014 р. оформлено відповідне направлення на проведення позапланової перевірки ТДВ "Сахновщинське РТП", яке вручено директору підприємства 10.06.2014 року, що підтверджується його особистим підписом. (а.с. 61, 71).
Державним інспектором сільського господарства Котенком М.О. 10.06.2014 р. за № 736 на адресу ТДВ "Сахновщинське РТП" направлено клопотання про надання у термін до 12.06.2014 р. документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель (а.с. 72).
На підставі наказу № 771 від 03.06.2014 р. та направлення на перевірку № 4/2081 від 03.06.2014 р. державним інспектором сільського господарства Котенком М.О. у період з 10.06.2014 р. по 17.06.2014 р. проведено позапланову перевірку ТДВ "Сахновщинське РТП", за результатами якої складено уніфіковану форму акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства ( Акт перевірки) від 10.06.2014 р. № 492/902. Вказаний акт був підписаний директором ТДВ "Сахновщинське РТП", що підтверджується його особистим підписом ( а.с. 22-30).
Перевіркою встановлено, що ТДВ "Сахновщинське РТП" для обслуговування нежитлових будівель та споруд використовувало земельну ділянку із земель транспорту загальною площею 5,8658 га. за адресою: вул. Пархоменка, 26, с. Сахновщина, Сахновщинський р-н, Харківська обл., право власності на яку ТДВ "Сахновщинське РТП" на момент перевірки не було оформлено.
Тобто, вказана земельна ділянка ТДВ "Сахновщинське РТП" використовується за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду).
За результатами вказаної перевірки відповідачем винесено припис від 10.06.2014 р. № 642 про усунення виявлених в ході перевірки порушень та надано термін на добровільне його виконання до 10.07.2014 року. Вказаний припис 10.06.2014 року вручено директору ТДВ "Сахновщинське РТП" ОСОБА_2, що підтверджується його особистим підписом (а.с. 32).
10.06.2014 р. державним інспектором сільського господарства Котенком М.О. відносно директора ТДВ "Сахновщинське РТП" ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення № 002673 , в якому останній зазначив, що з актом перевірки та протоколом не згоден (а.с. 76).
За результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення стосовно директора ТДВ "Сахновщинське РТП" ОСОБА_2 державний інспектор сільського господарства Котенко М.О.10.06.2014 р. виніс постанову № 000714 про закриття справи, з направленням матеріалів справи до прокуратури Сахновщинського району Харківської області, оскільки в діях ОСОБА_2 вбачаються ознаки злочину, передбаченого ст.197-1 Кримінального кодексу України. (а.с. 77).
Директором ТДВ "Сахновщинське РТП" ОСОБА_2 акт перевірки від 10.06.2014 р. № 492/902, протокол про адміністративне правопорушення від 10.06.2014 р. № 002673, постанова про закриття справи від 10.06.2014 р. № 000714, припис від 10.06.2014 р. № 642 оскаржено до Державної інспекції сільського господарства в Харківській області. Рішенням Державної інспекції сільського господарства в Харківській області від 20.06.2014 р. у задоволенні скарги відмовлено (а.с. 39-40, 63-66).
Крім того, 16.06.2014 року державним інспектором сільського господарства Котенком М.О. складено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки ТДВ "Сахновщинське РТП". (а.с. 75).
Не погодившись з діями відповідача щодо порядку та законності проведення позапланової перевірки та висновками акту перевірки, а також приписом №642 від 10.06.2014 року, позивач звернувся із зазначеним позовом до суду.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку щодо правомірності дій та рішень відповідача, тому позов не підлягає задоволенню.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указом Президента України від 13.04.2011р. № 459/2011 затверджене Положення про Державну інспекцію сільського господарства України (Держсільгоспінспекція України), яка є центральним органом виконавчої влади, діяльність якої спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Згідно з п.4 цього Положення Держсільгоспінспекція України відповідно до покладених на неї завдань організовує та здійснює державний нагляд ( контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.
В силу пункту 5 зазначеного Положення Держсільгоспінспекція України та її посадові особи в межах своїх повноважень мають право, серед іншого, складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності; безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та організації усіх форм власності, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, для проведення перевірок з питань, що належать до компетенції Держсільгоспінспекції України; отримувати в установленому законодавством порядку від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності документи, матеріали та іншу інформацію, необхідну для виконання покладених на Держсільгоспінспекцію України завдань.
Положеннями статті 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Згідно з частиною 2 статті 188 Земельного кодексу України порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Державна інспекція сільського господарства України через свої територіальні підрозділи здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності та має право проводити перевірки дотримання вимог земельного законодавства, оскільки суб'єкт владних повноважень наділений саме повноваженнями на проведення перевірки, проведення яких є також і його обов'язком у випадку виявлення порушень в сфері земельних правовідносин.
Статтею ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель, давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення.
За змістом п.п.6.1 п.6 Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі Держсільгоспінспекція та її посадові особи в межах своїх повноважень мають право складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності.
Порядком оформлення, вручення (надсилання) приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики і продовольства України від 19.02.2013 р. № 104, встановлено процедуру оформлення, вручення (надсилання) приписів керівникам юридичних осіб та фізичним особам (у тому числі керівникам суб'єктів господарювання та фізичним особам - підприємцям), які вчинили порушення земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності (далі - порушення земельного законодавства), реєстрації приписів, здійснення контролю за виконанням приписів.
Згідно п.1.2 цього Порядку припис - це обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога державного інспектора сільського господарства, яка оформляється, вручається (надсилається) керівникам юридичних осіб та фізичним особам (у тому числі керівникам суб'єктів господарювання та фізичним особам - підприємцям) щодо усунення порушень земельного законодавства.
Відповідно до п.1.3 вказаного Порядку оформлення, вручення (надсилання) приписів державними інспекторами сільського господарства Державної інспекції сільського господарства України та її територіальних органів (далі - інспекційні органи) особам, які вчинили порушення земельного законодавства, передбачено абзацом третім частини першої статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", частинами сьомою та восьмою статті 7, статтею 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", абзацом другим пункту 5 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року N 459, підпунктом 6.1 пункту 6 Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 грудня 2011 року N 770, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 12 січня 2012 року за N 34/20347.
Відповідно до п.2.1. вищезазначеного Порядку з метою припинення порушення земельного законодавства та усунення його наслідків державний інспектор вручає (надсилає) особі, яка його здійснила, чи особі, яка є відповідальною за дотримання вимог земельного законодавства, припис за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку. Строк усунення наслідків правопорушення встановлюється державним інспектором, але не більше 30 днів. Припис складається у двох примірниках. Перший примірник припису залишається у державного інспектора, другий - вручається під підпис або надсилається поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення особі, яка вчинила порушення земельного законодавства ( п.2.2.Порядку).
Згідно з п. 1.4. цього Порядку від імені інспекційних органів оформляти та вручати (надсилати) приписи особам, які вчинили порушення земельного законодавства, здійснювати контроль за їх виконанням мають право: Головний державний інспектор сільського господарства України, його перший заступник та заступник, головні державні інспектори сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, їх перші заступники та заступники, старші державні інспектори та державні інспектори сільського господарства відповідних територій (далі - державний інспектор).
Отже, відповідачу - державному інспектору сільського господарства Котенку М. О. - нормами чинного законодавства надані повноваження щодо оформлення та вручення приписів.
Щодо позовних вимог про визнання неправомірними дій відповідача стосовно порядку та законності проведення позапланової перевірки ТДВ "Сахновщинське РТП" та визнання неправомірними висновків, викладених в розділі III уніфікованої форми акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства від 10.06.2014 р. № 492/902, колегія суддів зазначає наступне.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для здійснення позапланового заходу слугував лист прокурора Сахновщинського району Середи А.О. від 16.05.2014 р. № 04-28-1290 вих-14 (а.с. 69, 70)
За змістом ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ч.ч.1,3,5 ст. 126 цього Кодексу ( в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом на право власності на земельну ділянку; право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою; право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до Закону.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки.
Виходячи із системного аналізу зазначених норм необхідною передумовою набуття права на земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Отже, обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність у неї таких документів є самовільним зайняттям земельної ділянки.
Судовим розглядом встановлено, що ТДВ "Сахновщинське РТП" для обслуговування нежитлових будівель та споруд використовувало земельну ділянку із земель транспорту загальною площею 5,8658 га. за адресою: вул. Пархоменка, 26, с. Сахновщина, Сахновщинський р-н, Харківська обл., право власності на яку ТДВ "Сахновщинське РТП" на момент перевірки не було оформлено.
Тобто, вказана земельна ділянка використовувалась позивачем за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду). Порушення, встановлені під час перевірки, відповідачем зафіксовані належним чином в акті від 10.06.2014 року. Позивачем не надано, а судом не встановлено належних та допустимих доказів на спростування порушень, які встановлені у ході перевірки.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідачі під час проведення перевірки та винесенні оскаржуваного припису діяли в межах повноважень, визначених законом.
Відповідно до ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Колегія суддів вважає, що постанова Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2014 року відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог апелянта - позивача у справі.
Відповідно до ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 197 п.1 ч.1 ст. 198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Товариства з додатковою відповідальністю "Сахновщинське ремонтно-транспортне підприємство" залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 21.10.2014р. по справі № 820/15286/14 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя Курило Л.В. Судді Русанова В.Б. Присяжнюк О.В.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2014 |
Оприлюднено | 23.12.2014 |
Номер документу | 41949129 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні