cpg1251
Господарський суд Чернігівської області
Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua
========================================================================================================================================================================
Іменем України
РІШЕННЯ
02 грудня 2014 року Справа №927/1498/14
За позовом прокурора Корюківського району,
вул. Шевченка, 98, м. Корюківка, 15300 в інтересах держави в особі
позивача: Чернігівської обласної державної адміністрації,
вул. Шевченка, 7, м. Чернігів, 14000,
до першого відповідача: виробничого сільськогосподарського кооперативу "імені Горького", вул. К. Маркса, 89, м. Корюківка, 15300,
до другого відповідача: Корюківської районної державної адміністрації,
вул. Шевченка, 60, м. Корюківка, 15300,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області,
вул. Коцюбинського, 41а, м. Чернігів, 14000,
про повернення земельної ділянки та визнання недійсним розпорядження.
Суддя Блохіна Ж.В.
ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:
від позивача: Стасюк В.М., довіреність №10-05/4165 від 01.10.2014 року,
від першого відповідача: Вахненко М.В., довіреність б/н від 17.09.2014 року,
від другого відповідача: не з'явився,
від третьої особи: не з'явився,
за участю: Курило Я.М. - прокурора відділу прокуратури Чернігівської області, посвідчення №005705 від 25.09.2012 року.
В судовому засіданні 02.12.2014 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурором Корюківського району в інтересах держави в особі позивача: Чернігівської обласної державної адміністрації подано позов, з врахуванням відмови від частини позовних вимог та зміни предмету спору, до першого відповідача: виробничого сільськогосподарського кооперативу „імені Горького", до другого відповідача: Корюківської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області, про:
- визнання недійсним розпорядження Корюківської районної державної адміністрації „Про передачу земельних ділянок лісового фонду до ВСК „Імені Горького" від 17.02.2006 №71;
- зобов'язання виробничого сільськогосподарського кооперативу „Імені Горького" повернути земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 583,50 га на території Корюківської міської ради (за межами населеного пункту), яка перебувала у користуванні колективного сільськогосподарського підприємства „імені Горького" згідно державного акту на право постійного користування землею від 16.01.1996 №002270, у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації, шляхом підписання сторонами акту прийому-передачі.
Присутні в судовому засіданні представник позивача та прокурор підтримують позовні вимоги і просять їх задовольнити повністю.
Представник першого відповідача просить припинити провадження у справі, оскільки даний спір, на його думку, є публічно-правовим, а тому має розглядатись в адміністративному суді. По суті позовних вимог представник першого відповідача заперечує проти позову, посилаючись на його безпідставність та невідповідність законодавству.
Клопотання першого відповідача про припинення провадження у справі задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.
Питання про те, чи підвідомча господарському суду справа у спорі, що виник із земельних правовідносин, повинно вирішуватись залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто чи є вони приватноправовими чи публічно-правовими, та чи відповідає склад сторін у справі статті 1 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК).
У пункті 1.2 розділу 1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено наступне:
„Господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на засадах рівності. Виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 148 Господарського кодексу України (далі - ГК України), земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
1.2.2. З положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам.";
„1.2.4. За змістом статей 13, 14 Конституції України, статті 11 ЦК України, статей 123, 124, 127, 128 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог ЗК України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності).
Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам."
Враховуючи склад сторін, який відповідає ст. 1 ГПК України, предмет позову, підстави позову, вищевикладену постанову Пленуму Вищого господарського суду України, прийняту відповідно до пункту 6 статті 36 Закону України „Про судоустрій і статус суддів" з метою однакового і правильного застосування господарськими судами норм матеріального і процесуального права у розгляді справ у спорах, що виникають із земельних відносин, суд доходить висновку про те, що даний спір, який є предметом розгляду у даній справі, підвідомчий саме господарським судам, а тому клопотання першого відповідача відхиляється, як безпідставне.
Представник другого відповідача в судове засідання не з'явився. Другий відповідач надіслав на адресу суду клопотання про розгляд справи без участі його представника, а також надіслав відзив на позов, в якому не заперечує проти позовних вимог в частині визнання недійсним розпорядження Корюківської районної державної адміністрації „Про передачу земельних ділянок лісового фонду до ВСК „Імені Горького" від 17.02.2006 №71 та просить суд зобов'язати виробничий сільськогосподарський кооператив „Імені Горького" повернути земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 583,50 га на території Корюківської міської ради (за межами населеного пункту), яка перебувала у користуванні колективного сільськогосподарського підприємства „імені Горького" згідно державного акту на право постійного користування землею від 16.01.1996 №002270, не у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації, а у користування районного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства „Корюківкаліс" шляхом підписання сторонами акту прийому-передачі.
Представник третьої особи в судове засідання не з'явився. Третя особа заяв та клопотань не надіслала, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлена належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення. У минулих судових засіданнях представник третьої особи підтримував позовні вимоги і просив їх задовольнити.
У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Оскільки явка представників сторін не визнавалась обов'язковою, суд вважає за можливе розглянути справу у відсутність представників другого відповідача та третьої особи на підставі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними в справі матеріалами.
Розглянувши подані матеріали, вислухавши учасників процесу, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи по суті, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
16 січня 1996 року колективному сільськогосподарському підприємству ім. Горького на підставі рішення Корюківської міської Ради народних депутатів від 28.12.1995 року №180 було видано Державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-ЧН №002270, згідно якого КСП ім. Горького надано у постійне користування для сільськогосподарського використання 923,7 га землі в межах згідно з планом землекористування.
Даний акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №92.
24.03.2000 року була проведена державна реєстрація юридичної особи - виробничого сільськогосподарського кооперативу „імені Горького" (місто Корюківка, вул. К Маркса, 89) в Єдиному державному реєстрі.
Згідно п. 1.1 Статуту виробничого сільськогосподарського кооперативу „імені Горького" Статут (нова редакція) (надалі - Статут) розроблено та затверджено на загальних зборах членів кооперативу відповідно до положень Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року №435-ІV, Господарського кодексу України від 16 січня 2003 року №436-ІV, Закону України від 17 липня 1997 року №469/97-ВР „Про сільськогосподарську кооперацію" та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері створення, діяльності та припинення сільськогосподарських виробничих кооперативів.
Відповідно до п. 1.2 Статуту виробничий сільськогосподарський кооператив „імені Горького" створений його засновниками на добровільних засадах у відповідності з чинним законодавством, на підставі рішення установчих зборів членів кооперативу (протокол №1 від 18 березня 2000 року).
Згідно пункту 2.1 Статуту кооператив є юридичною особою з дня його державної реєстрації відповідно до чинного законодавства України. ВСК „імені Горького" створений у процесі реорганізації шляхом перетворення колективного сільськогосподарського підприємства „імені Горького" і є правонаступником всіх юридичних прав та обов'язків колективного сільськогосподарського підприємства „імені Горького".
26.10.2000р. Чернігівська обласна рада прийняла рішення, відповідно до якого було припинено права постійного користування земельними ділянками лісового фонду колишніми колективними сільськогосподарськими підприємствами, які припинили свою діяльність в процесі реформування та включено ці землі загальною площею 254,6 тис. га до земель запасу.
Рішенням Чернігівської обласної ради від 27.03.2001 року земельні ділянки лісового фонду, які були надані у користування колективним сільськогосподарським підприємствам, що припинили своє існування в процесу реформування і належать до земель запасу, були надані в постійне користування підприємствам, зокрема і Районному комунальному спеціалізованому лісогосподарському підприємству „Корюківкаліс" згідно додатку №2, для ведення лісового господарства.
Рішенням господарського суду Чернігівської області від 12.01.2006 року, яке набрало законної сили, по справі №10/281/32, порушеної за позовом виробничого сільськогосподарського кооперативу ім. Горького до відповідача Районного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства „Корюківкаліс" про повернення в користування самовільно зайнятих земель, позов задоволено повністю. Суд вирішив:
1. Вилучити у Районного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства „Корюківкаліс" самовільно зайняті земельні ділянки лісового фонду площею 590,4 га.
2. Зобов'язати Районне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство „Корюківкаліс" передати земельні ділянки лісового фонду площею 590,4 га виробничому сільськогосподарському кооперативу ім. Горького (м. Корюківка вул. К.Маркса, 89).
Корюківською районною державною адміністрацією Чернігівської області прийнято розпорядження від 17.02.2006 року №71 „Про передачу земельних ділянок лісового фонду до ВСК ім. Горького", яке є предметом спору, яким вирішено:
1. Передати вилучені за рішенням господарського суду Чернігівської області у справі №10/281/32 за позовом виробничого сільськогосподарського кооперативу ім. Горького земельні ділянки лісового фонду загальною площею 590,4 га, розташовані на землях Корюківської міської ради - виробничому сільськогосподарському кооперативу ім. Горького.
2. Врахувати те, що виробничий сільськогосподарський кооператив ім. Горького має право на користування земельними ділянками лісового фонду, яке підтверджено державним актом на право постійного користування вищевказаними ділянками лісового фонду на площі 590,4 га, а також, те, що в підприємстві ВСК ім. Горького відповідно до ст. 9 Лісового кодексу України створено лісогосподарський підрозділ для ведення лісового господарства, що підтверджується протоколом від 26.09.2005 року.
3. Матеріали - лісовпорядкування земель лісового фонду на площі 590,4 га, розташованих на території Корюківської міської ради і вилучених рішенням господарського суду Чернігівської області по справі №10/281/32 передати по акту керівнику ВСК ім. Горького Пилипченку В.С.
4. Зобов'язати керівника ВСК ім. Горького Пилипченка В.С. при здійсненні лісогосподарської діяльності на землях лісового фонду забезпечити дотримання всіх вимог Лісового кодексу України, Земельного кодексу України та інших Законів України, що регулюють ведення лісового господарства і використання лісових ресурсів.
5. Контроль за виконанням розпорядження покласти на першого заступника голови райдержадміністрації Воротинського М.І.
Державною інспекцією сільського господарства в Щорському районі проведено позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства виробничим сільськогосподарським кооперативом „імені Горького", за результатами якої складено уніфіковану форму акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства (акт перевірки) №21 від 16.04.2014 року. Під час перевірки встановлено, що ВСК „імені Горького" використовує 583,5 га земель лісового фонду без оформлення правовстановлюючих документів, що є порушенням ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
16.04.2014 року Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області винесено припис №000053, вручений голові ВСК „імені Горького" Ющенку В.В., яким приписано усунути порушення в 30-ти денний термін.
Провідним спеціалістом - державним інспектором відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Хайлук М.М. складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №23 від 10.06.2014 року. Перевірка дотримання вимог земельного законодавства проводилась у присутності голови ВСК „імені Горького" Ющенка В.В. В результаті перевірки встановлено, що вимоги припису №000053 від 16.04.2014 року не виконано, чим порушено вимоги статті 188-5 КУпАП. На час перевірки встановлено, що ВСК „імені Горького" в особі голови Ющенка В.В. надалі використовує земельні ділянки лісового фонду без оформлених згідно чинного законодавства правовстановлюючих документів на земельні ділянки площею 590,4 га, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
10.06.2014 року Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області винесено припис №000138, вручений голові ВСК „імені Горького" Ющенку В.В., яким приписано усунути виявлене порушення земельного законодавства у 30-ти денний термін.
Управлінням контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області складено протокол №000054 від 10.06.2014 року та винесено постанову №66 від 10.06.2014 року відносно голови ВСК „імені Горького" Ющенка Віктора Володимировича про притягнення його до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн.
Провідним спеціалістом - державним інспектором відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Хайлук М.М. складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 30.07.2014 року. Перевірка дотримання вимог земельного законодавства проводилась у присутності голови ВСК „імені Горького" Ющенка В.В. В результаті перевірки встановлено, що вимоги припису №000138 від 10.06.2014 року щодо усунення виявленого порушення земельного законодавства не виконано. На час перевірки ВСК „імені Горького" в особі голови Ющенка В.В. продовжує використовувати земельні ділянки лісового фонду на території Корюківського району без оформлених згідно чинного законодавства правовстановлюючих документів, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
Суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
16.01.1996р. Корюківською міською радою народних депутатів відповідно до рішення Корюківської міської ради народних депутатів від 28.12.1995р. №180 видано Державний акт на право постійного користування землею ІІ-ЧН №002270 колективному сільськогосподарському підприємству ім.. Горького, м. Корюківка Корюківського району. Вказаному підприємству передано у постійне користування 923,7 гектарів землі в межах згідно з планом користування для сільськогосподарського використання.
Статтею 37 Цивільного кодексу УРСР та статтею 34 Закону України „Про підприємства в Україні" встановлено, що юридична особа припиняється шляхом ліквідації або реорганізації (злиття, поділу, приєднання, виділення, перетворення).
Відповідно до п. 7 ст. 34 Закону України „Про підприємства в Україні" при перетворенні одного підприємства в інше до підприємства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права і обов'язки колишнього підприємства.
Як вбачається з матеріалів справи, колективне сільськогосподарське підприємство ім. Горького було перетворено у виробничий сільськогосподарський кооператив „імені Горького" , який є правонаступником всіх юридичних прав та обов'язків колективного сільськогосподарського підприємства „імені Горького". 24.03.2000 року була проведена державна реєстрація юридичної особи - виробничого сільськогосподарського кооперативу „імені Горького" (місто Корюківка, вул. К Маркса, 89) в Єдиному державному реєстрі.
Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України (в редакції від 13.03.1992р.) міська Рада народних депутатів надає земельні ділянки (крім ріллі і земельних ділянок, зайнятих багаторічними насадженнями) для будь-яких потреб у межах міста.
У статті 22 Земельного кодексу України (в редакції від 13.03.92 р.) передбачено, що „Право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право.
Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється."
Відповідно до ст. 23 Земельного кодексу України (в редакції від 13.03.92 р.) право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
За приписами п.3 ч.1 ст. 27 Земельного кодексу України (в редакції від 13.03.92 р) право користування земельною ділянкою чи її частиною припиняється у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації, селянського (фермерського) господарства.
Відтак, право постійного користування землею площею 923,7 гектарів у колективного сільськогосподарського підприємства ім. Горького припинилось з моменту припинення його діяльності.
24.03.2000 року була проведена державна реєстрація юридичної особи - виробничого сільськогосподарського кооперативу „імені Горького" в Єдиному державному реєстрі, який, як вбачається з його Статуту, є правонаступником всіх юридичних прав та обов'язків колективного сільськогосподарського підприємства ім. Горького.
Оскільки Земельний кодекс України від 13.03.1992 року N 2196-XII не передбачав автоматичного переходу до юридичної особи, яка утворилась в результаті реорганізації іншої юридичної особи, права постійного користування земельною ділянкою, то виробничий сільськогосподарський кооператив „імені Горького" не набув права постійного користування земельною ділянкою площею 923,7 гектарів на підставі державного акту серії ІІ-ЧН №002270 від 16.01.1996р., виданого КСП ім. Горького.
Посилання першого відповідача на п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 02.04.2002р. №449 „Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою", яким встановлено, що „раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю, державні акти на право власності на земельну ділянку та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні у разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб", а тому ВСК „імені Горького" не був позбавлений права отримати державний акт на право користування землею не приймаються судом до уваги, оскільки дане положення стосується саме заміни раніше виданих державних актів на нові.
Проте, ВСК „імені Горького" взагалі не оформив і не отримав Державного акту на право постійного користування землею площею 923,7 га у порядку, встановленому Земельним кодексом України (в редакції від 13.03.92 р.).
Таким чином, перший відповідач не довів належними засобами доказування набуття ВСК „імені Горького" права постійного користування вищевказаною земельною ділянкою на території Корюківської міської ради.
Як вбачається з листа відділу Держземагентства у Корюківському районі Чернігівської області віл 25.09.2014 року №01/01-13/1613 та довідки форми 6-зем, КСП ім. Горького відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ЧН №002270 від 16.01.1996 року мало у постійному користування землю, яка надана для сільськогосподарського використання загальною площею 923,7 га, з яких 267,2 га сільськогосподарські угіддя; лісові площі становлять 583,5 га.
Факт використання ВСК „імені Горького" земель лісового фонду в межах Корюківської міської ради Корюківського району, в якості правонаступника КСП ім. Горького, на підставі вищевказаного Державного акту на право постійного користування землею, виданого КСП ім. Горького, підтверджується актом №102/06 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, складеного Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області 26.06.2014 року за результатами планової перевірки виробничого сільськогосподарського кооперативу „імені Горького".
Факт користування спірними землями лісового фонду перший відповідач не заперечує, вважаючи таке користування правомірним.
Проте, як встановлено судом, ВСК „імені Горького" у встановленому Земельним кодексом України від 13 березня 1992 року N 2196-XII порядку не набуло права постійного користування земельною ділянкою загальною площею 923,7 га, з яких 267,2 га сільськогосподарські угіддя; лісові площі становлять 583,5 га., яка перебувала у постійному користування КСП ім. Горького на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ЧН №002270 від 16.01.1996 року.
Рішенням господарського суду Чернігівської області від 12.01.2006 року по справі №10/281/32, порушеної за позовом виробничого сільськогосподарського кооперативу ім. Горького до відповідача Районного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства „Корюківкаліс" про повернення в користування самовільно зайнятих земель, позов задоволено повністю. Вирішено:
1. Вилучити у Районного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства „Корюківкаліс" самовільно зайняті земельні ділянки лісового фонду площею 590,4 га.
2. Зобов'язати Районне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство „Корюківкаліс" передати земельні ділянки лісового фонду площею 590,4 га Виробничому сільськогосподарському кооперативу ім. Горького (м. Корюківка вул. К.Маркса, 89).
Корюківською районною державною адміністрацією Чернігівської області прийнято розпорядження від 17.02.2006 року №71 „Про передачу земельних ділянок лісового фонду до ВСК ім. Горького", яке є предметом спору, яким вирішено:
1. Передати вилучені за рішенням господарського суду Чернігівської області у справі №10/281/32 за позовом виробничого сільськогосподарського кооперативу ім. Горького земельні ділянки лісового фонду загальною площею 590,4 га, розташовані на землях Корюківської міської ради - виробничому сільськогосподарському кооперативу ім. Горького.
2. Врахувати те, що виробничий сільськогосподарський кооператив ім. Горького має право на користування земельними ділянками лісового фонду, яке підтверджено державним актом на право постійного користування вищевказаними ділянками лісового фонду на площі 590,4 га, а також, те, що в підприємстві ВСК ім. Горького відповідно до ст. 9 Лісового кодексу України створено лісогосподарський підрозділ для ведення лісового господарства, що підтверджується протоколом від 26.09.2005 року.
3. Матеріали - лісовпорядкування земель лісового фонду на площі 590,4 га, розташованих на території Корюківської міської ради і вилучених рішенням господарського суду Чернігівської області по справі №10/281/32 передати по акту керівнику ВСК ім. Горького Пилипченку В.С.
4. Зобов'язати керівника ВСК ім. Горького Пилипченка В.С. при здійсненні лісогосподарської діяльності на землях лісового фонду забезпечити дотримання всіх вимог Лісового кодексу України, Земельного кодексу України та інших Законів України, що регулюють ведення лісового господарства і використання лісових ресурсів.
5. Контроль за виконанням розпорядження покласти на першого заступника голови райдержадміністрації Воротинського М.І.
Згідно статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
У статті 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У статті 118 Конституції України зазначено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
Відповідно до статті 119 Конституції України місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують, зокрема, виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади; реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.
На час прийняття Корюківською райдержадміністрацією спірного розпорядження одним з законодавчих актів України, який регулював земельні відносини, був Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 року №2768-ІІІ (в редакції від 01.01.2006 року).
Статтею 84 Земельного кодексу України (в редакції від 01.01.2006 року) встановлено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.
Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України (в редакції від 01.01.2006 року) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Згідно ст. 21 Закону України „Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація має певні повноваження в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля, зокрема, розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
У пункті 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції від 01.01.2006 року) передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно із статтею 43 Закону України „Про місцеві державні адміністрації" акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.
Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Згідно зі ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції станом на 01.01.2006 року) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
В ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції станом на 01.01.2006 року) передбачено, що надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок.
При цьому проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Таким чином, орган виконавчої влади приймає рішення про надання земельної ділянки у користування юридичній особі за результатами розгляду проекту відведення земельної ділянки, який має відповідати всім вимогам, які до нього ставляться законодавством України.
Розпорядження Корюківської райдержадміністрації від 17.02.2006 року №71 „Про передачу земельних ділянок лісового фонду до ВСК ім. Горького", яке є предметом спору, видано з порушенням вищевказаного законодавства, зокрема ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції станом на 01.01.2006 року), оскільки передача земельної ділянки „лісового фонду загальною площею 590,4 га, розташованих на землях Корюківської міської ради виробничому сільськогосподарському кооперативу ім. Горького" за цим розпорядженням здійснена за відсутності розгляду проекту відведення земельної ділянки, як це передбачено законодавством, а тільки на підставі рішення господарського суду Чернігівської області від 12.01.2006 року по справі №10/281/32, яким вилучено у Районного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства „Корюківкаліс" самовільно зайняті земельні ділянки лісового фонду площею 590,4 га. та зобов'язано Районне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство „Корюківкаліс" передати земельні ділянки лісового фонду площею 590,4 га Виробничому сільськогосподарському кооперативу ім. Горького, хоча такої підстави для надання земельної ділянки в користування земельне законодавством не містить.
В той же час рішення суду не містить будь-яких обставин, які свідчать про наявність або ж відсутність факту одержання ВСК „імені Горького" документа, що посвідчує право користування земельними ділянками площею 590,4 га земель лісового фонду та його державної реєстрації, не містить зобов'язання органу виконавчої влади прийняти рішення про надання, передачу без дотримання вимог законодавства певної земельної ділянки ВСК „імені Горького".
Способи захисту прав на земельні ділянки визначені статтею 152 Земельного кодексу України. За приписами наведеної норми, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно з приписами ч.1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Тобто, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом
Виходячи з вищевикладеного суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги в частині визнання недійсним розпорядження Корюківської районної державної адміністрації „Про передачу земельних ділянок лісового фонду до ВСК „Імені Горького" від 17.02.2006 №71 підлягають задоволенню, оскільки дане розпорядження суперечить Конституції України , законам України.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами.
З наведених правових норм випливає, що за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.
Виходячи з того, що ВСК „імені Горького" у встановленому Земельним кодексом України від 13 березня 1992 року N 2196-XII та Земельним кодексом України від 25 жовтня 2001 року N 2768-III порядку не набуло права постійного користування земельною ділянкою 583,5 га. земель лісового фонду, яка перебувала у постійному користування КСП ім. Горького на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ЧН №002270 від 16.01.1996 року, спірна земельна ділянка підлягає поверненню у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації (ст. 122 Земельного кодексу України), шляхом підписання між сторонами акту прийому-передачі.
Виходячи з вищевикладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відповідно до ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
Відтак, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, покладається на відповідача в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 49, 75, 82-85, Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним розпорядження Корюківської районної державної адміністрації „Про передачу земельних ділянок лісового фонду до ВСК „Імені Горького" від 17.02.2006 №71.
3. Виробничому сільськогосподарського кооперативу „Імені Горького" (вул. К. Маркса, 89, м. Корюківка, Чернігівська область, ідентифікаційний код 30763434) повернути земельну ділянку лісогосподарського призначення площею 583,50 га на території Корюківської міської ради (за межами населеного пункту), яка перебувала у користуванні колективного сільськогосподарського підприємства „імені Горького" згідно державного акту на право постійного користування землею від 16.01.1996 №002270, у власність держави в особі розпорядника - Чернігівської обласної державної адміністрації, шляхом підписання сторонами акту прийому-передачі.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
4. Стягнути з виробничого сільськогосподарського кооперативу „Імені Горького" (вул. К. Маркса, 89, м. Корюківка, Чернігівська область, ідентифікаційний код 30763434, інформація про рахунок відсутня) до державного бюджету (р/р 31217206783002, отримувач - УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, МФО 853592, ідентифікаційний код 38054398, Банк - ГУДКСУ у Чернігівській області, призначення платежу: „Судовий збір, код 03500068 пункт 2.1", код бюджетної класифікації 22030001) 2436 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
В зв'язку з перебуванням судді Блохіної Ж.В. на лікарняному по 19.12.2014 року (п'ятниця) повне рішення складено 22.12.2014 року.
Суддя Ж.В. Блохіна
.
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2014 |
Оприлюднено | 24.12.2014 |
Номер документу | 41986891 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні