КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/2058/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Шулежко В.П.
Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.
ПОСТАНОВА
Іменем України
27 листопада 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Вівдиченко Т.Р.
Суддів: Гром Л.М.
Міщука М.С.
За участю секретаря: Стеценко А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Києва Державної податкової служби на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 квітня 2013 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Техсервіс" до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Києва Державної податкової служби про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Техсервіс" звернувся до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Києва Державної податкової служби про визнання протиправними дій щодо складання Акту від 24 вересня 2012 року про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Техсервіс» щодо документального підтвердження господарських відносин з ПП «Інсайт Плюс», скасування податкового повідомлення-рішення від 08 жовтня 2012 року № 0008302240.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 квітня 2013 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Києва ДПС щодо складання Акту від 24 вересня 2012 року про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Техсервіс» щодо документального підтвердження господарських відносин з ПП «Інсайт Плюс». Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Києва ДПС №0008302240 від 08 жовтня 2012 року. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з постановою суду, відповідач - Державна податкова інспекція у Шевченківському районі м. Києва Державної податкової служби звернувся з апеляційною скаргою, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Заслухавши у відкритому судовому засіданні суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Державною податковою інспекцією у Шевченківському районі м. Києва відповідно до запиту від 20 червня 2012 року №2743/10/15-366 згідно із п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України проведено зустрічну звірку ТОВ «Техсервіс» з питань підтвердження господарських відносин з платником податків ПП «ІНСАЙТ ПЛЮС» за період з 01 квітня 2012 року по 30 квітня 2012 року.
На підставі проведених заходів відповідачем складено Акт про результати проведення зустрічної звірки від 24 вересня 2012 року № 1431/2240/25594466.
Звіркою встановлено порушення пункту 198.1, пункту 198.2, пункту 198.6 ст.198 Податкового кодексу України, що призвело до завищення податкового кредиту за квітень 2012 року на загальну суму 160 537,16 грн.: порушення вимог пункту 198.1, пункту 198.2, пункту 198.6 ст.198 Податкового кодексу України від призвели до порушення пункту 200.1, пункту 200.2 ст.200 Податкового кодексу України, що призвело до заниження сплати в бюджет податку на додану вартість у сумі 160537,16 грн. за квітень 2012 року.
Також, звіркою ТОВ «Техсервіс» документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із ПП «ІНСАЙТ ПЛЮС», їх вид, обсяг, якість та розрахунки.
На підставі викладених в Акті звірки висновків, відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення № 0008302240 від 08 жовтня 2012 року, яким ТОВ «Техсервіс» збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість у розмірі 160 537,00 грн. та нараховано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 40 134,00 грн.
Не погоджуючись з діями відповідача щодо проведення зустрічної звірки, а податкове повідомлення-рішення вважаючи протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З приводу задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Києва Державної податкової служби щодо складання Акту від 24 вересня 2012 року про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Техсервіс» щодо документального підтвердження господарських відносин з ПП «Інсайт Плюс», колегія суддів зазначає наступне.
Згідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового коднексу України, з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. 4.4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених Наказом Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року № 236, у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами Державної податкової служби України.
В силу п. 74.1 ст. 74 Податкового кодексу України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
Колегія суддів зазначає, що сам факт складання (написання) акту про неможливість проведення зустрічної звірки є обставиною, що не порушує охоронюваних законом прав та інтересів позивача з огляду на той факт, що висновки акту є службовим документом, носієм доказової інформації. Тобто сам акт не є рішенням чи дією суб'єкта владних повноважень.
Обов'язковою ознакою дій суб'єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб'єктів відповідних правовідносин і мають обов'язковий характер. Висновки, викладені у акті, не породжують обов'язкових юридичних наслідків.
Таким чином, акт перевірки не є рішенням суб'єкта владних повноважень, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов'язків для осіб, робота (діяльність) яких перевірялися, тому його висновки не можуть бути предметом спору.
В свою чергу, відсутність спірних правовідносин виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту. Акт перевірки є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства суб'єктами господарювання, документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого органу, а тому оцінка акта, в тому числі й оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо його складання, викладення у ньому висновків перевірки, може бути надана судом при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на підставі такого акта.
З огляду на те, що акт перевірки, в якому відображено узагальнений опис виявлених перевіркою порушень законодавства, не є правовим документом, який встановлює відповідальність суб'єкта господарювання та, відповідно, не є актом індивідуальної дії у розумінні частини першої ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України, що, в свою чергу, виключає підстави для задоволення адміністративного позову в частині визнання протиправними дій податкового органу щодо його складення.
З приводу позовних вимог про скасування податкового повідомлення-рішення від 08 жовтня 2012 року № 0008302240, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 58.1. ст.58 Податкового кодексу України, у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.
Тобто, чинним законодавством України не передбачено повноважень податкового органу виносити податкове повідомлення-рішення за результатами проведення зустрічної звірки.
Крім того, відповідно до п. 7.1. та п. 7.2 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, результати проведеної зустрічної звірки суб'єкта господарювання підлягають врахуванню в результатах перевірки платника податків органом ДПС - ініціатором та долучаються до матеріалів такої перевірки. При отриманні матеріалів зустрічної звірки після закінчення перевірки платника податків орган ДПС - ініціатор: у разі підтвердження реальності здійснення господарських відносин із суб'єктом господарювання (їх виду, обсягу, якості, розрахунків тощо) - долучає матеріали зустрічної звірки до матеріалів перевірки; у разі непідтвердження реальності здійснення господарських відносин із суб'єктом господарювання (їх виду, обсягу, якості, розрахунків тощо) - здійснює заходи щодо проведення документальної позапланової перевірки такого платника податків з урахуванням вимог Кодексу.
Як вбачається з матеріалів справи, Державною податковою інспекцією у Шевченківському районі м. Києва проведено зустрічну звірку ТОВ «Техсервіс» з питань підтвердження господарських відносин з платником податків ПП «ІНСАЙТ ПЛЮС» за період з 01 квітня 2012 року по 30 квітня 2012 року.
На підставі викладених в Акті звірки висновків, відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення № 0008302240 від 08 жовтня 2012 року, яким ТОВ «Техсервіс» збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість у розмірі 160 537,00 грн. та нараховано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 40 134,00 грн.
З огляду на те, що на законодавчому рівні не передбачено у податкового органу повноважень виносити податкове повідомлення-рішення за результатами проведення зустрічної звірки, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що при винесені за результатами зустрічної звірки податкового повідомлення-рішення відповідачем порушено норми чинного законодавства.
Аналізуючи обставини справи та норми законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що податкове повідомлення-рішення відповідача № 0008302240 від 08 жовтня 2012 року є протиправним та підлягає скасуванню.
Разом з тим, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Києва Державної податкової служби щодо складання Акту від 24 вересня 2012 року про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Техсервіс» щодо документального підтвердження господарських відносин з ПП «Інсайт Плюс», а тому рішення суду підлягає скасуванню в цій частині із прийняттям нового рішення, про відмову у задоволенні позову в цій частині.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
При цьому, доводи, викладені в апеляційній скарзі, частково спростовують висновки суду першої інстанції та знайшли своє належне підтвердження в суді апеляційної інстанції.
Відповідно до ст. 159 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин у адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Таким чином, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції частково не відповідають встановленим обставинам по справі, допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального права частково призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржувана постанова підлягає скасуванню в частині з прийняттям нового рішення в цій частині.
Згідно ст. 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись ст. ст. 160, 167, 198, 202, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Києва Державної податкової служби задовольнити частково.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 квітня 2013 року скасувати в частині визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Києва Державної податкової служби щодо складання Акту від 24 вересня 2012 року про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Техсервіс» щодо документального підтвердження господарських відносин з ПП «Інсайт Плюс» та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в цій частині.
В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 04 квітня 2013 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя: Вівдиченко Т.Р.
Судді: Гром Л.М.
Міщук М.С.
Повний текст постанови виготовлений 03.12.2014 року.
Головуючий суддя Вівдиченко Т.Р.
Судді: Гром Л.М.
Міщук М.С.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2014 |
Оприлюднено | 30.12.2014 |
Номер документу | 42024774 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Т.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні