Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
12 грудня 2014 р. № 820/19344/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Лук'яненко М.О.,
за участю секретаря судового засідання Звягіна Я.І.,
представників сторін:
позивача - Бурлакова С.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" до управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області про визнання дій незаконними та скасування витягів, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, товариство з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд: визнати дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області стосовно оформлення витягу №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м.) неправомірними; визнати дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області стосовно оформлення Витягу №718 від 26.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.) неправомірними; скасувати витяг №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м.), оформлений управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області; скасувати витяг №718 від 26.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.), оформлений управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що використовує земельні ділянки, що розташовані у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 на підставі договорів оренди землі від 10 квітня 2006 року та від 29 січня 2008 року. 24.09.2013 року та 26.09.2013 року на запит Харківської міської ради відповідачем надано витяги №927 та №718 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, в яких зазначено, що цільовим призначенням земель є експлуатація торгівельного комплексу. Крім того, згідно п.1 договору оренди землі від 29.01.2008 року та п.1 договору оренди землі від 10.04.2006 року орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, землі транспорту, які знаходиться за адресою: м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2. Пунктом 16 договору оренди землі від 29.01.2008 року та договором оренди землі від 10.04.2006 року визначено, що цільове призначення земельних ділянок - землі житлової та громадської забудови. З витягів №927 від 24.09.2013 року та №718 від 26.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки зроблені лише з урахуванням функціонального використання земельної ділянки - землі комерційного використання, але не враховано, що земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови. А тому, відповідачем не вірно визначено площу земельної ділянки, що знаходиться під забудовою та не враховано призначення земельної ділянки, визначене у договорі оренди землі від 29.01.2008 року та від 10.04.2006 року, що в подальшому при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки призвело до неправомірного застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,5. Зазначене призвело до значного завищення нової нормативної грошової оцінки, чим істотно порушені права ТОВ "Роял Моторз" як орендаря.
В судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги і доводи заявленого позову, просив суд прийняти рішення про задоволення позову.
Представник відповідача, проти позову заперечував, надав до суду письмові заперечення позиція яких повністю збігається з викладеною у судовому засіданні, де вказав, що позивачем невірно розуміються положення п. 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово - комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.06.2006 року № 18/15/21/11, згідно з яким коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.98 № 377, зареєстрованого в Мінюсті України 14.12.98 року за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у додатках, що надають юридичним особам органи державної статистики. За судженням відповідача, у даній судові справі спір не пов'язаний із віднесенням земель до певної категорії, а стосується визначення функціонального використання земельної ділянки, що, як вбачається з п. 3.3 Порядку (Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту, тощо) та Таблиці 1.1 Додатку 1 до Порядку, є нічим іншим, як цільовим призначенням (використанням) земельної ділянки. Правовою підставою для використання позивачем земельних ділянок, що розташовані у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2, є договір оренди землі від 10 квітня 2006 року та договір оренди землі від 29 січня 2008 року, зареєстрований 03 березня 2008 року. За договором оренди землі від 29.01.2008 року, земельна ділянка площею 0,4119 га передається в оренду для експлуатації та обслуговування торговельного комплексу. Тому, для застосування при нормативній грошовій оцінці відповідної земельної ділянки коефіцієнту функціонального використання 1,0 (додаток 1, табл. 1.1 Порядку), ця земельна ділянка має належати або до земель індивідуального житлового будівництва і господарських будівель, або до земель малоповерхової і багатоповерхової несадибної забудови, або до земель сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами. Відтак, припущення позивача про неправомірність застосування при нормативній грошовій оцінці земельних ділянок, що розташовані у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2, які використовуються ним на підставі договорів оренди землі від 10.04.2006 року та від 29.01.2008 року для експлуатації та обслуговування торговельного комплексу, коефіцієнту Кф - 2,5, є безпідставними. Просив у прозові відмовити у повному обсязі.
Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.
Судовим розглядом встановлено, що позивач користується земельними ділянками за адресою: м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2, на підставі договорів оренди землі від 10 квітня 2006 року та від 29 січня 2008 року (а.с. 27-31, 34-38).
Згідно п.1 договору оренди землі від 29.01.2008 року та від 10.04.2006 року орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, землі транспорту, які знаходиться за адресою: м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2.
Земельні ділянки передані в оренду позивачу, про що складено акти приймання - передачі земельних ділянок (а.с. 32, 39).
Пунктом 16 договору оренди землі від 29.01.2008 року та від 10.04.2006 року визначено, що цільове призначення земельних ділянок - землі житлової та громадської забудови.
Судом встановлено, що Харківська міська рада Харківської області звернулась до Управління Держкомзему у м. Харкові Харківської області з запитом №960/0/22-5-13 від 13.09.2013 року про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4119,00 кв.м., кадастровий номер 6310136900:09:001:0049, розташованої в м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2. На вказаний запит Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області в адресу Харківської міської ради Харківської області було надано Витяг №927 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м), вих.номер листа 3255/08 від 24.09.2013 року (а.с. 7). З витягу №927 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3969480,00 грн., при цьому визначено цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування торгівельного комплексу і використано коефіцієнт функціонального призначення Кф-2,5 (коефіцієнт комерційного використання).
Також встановлено, що Харківська міська рада Харківської області звернулась до Управління Держкомзему у м. Харкові Харківської області з запитом №960/0/22-5-13 від 13.09.2013 року про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 30798,00 кв.м., кадастровий номер 6310136900:09:001:0034, розташованої в м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (район "Автограду"). На вказаний запит Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області в адресу Харківської міської ради Харківської області було надано Витяг №718 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР (район «Автограду») (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.), вих.номер листа 3255/08 від 24.09.2013 р. (а.с. 8). З витягу №718 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 29571316,00 грн., при цьому визначено цільове призначення земельної ділянки - для експлуатації торговельного комплексу і використано коефіцієнт функціонального призначення Кф-2,5 (коефіцієнт комерційного використання).
Частинами 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України визначено, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового Кодексу, об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Стаття 274 Податкового кодексу України встановлює, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 275.3 статті 275 вище вказаного Кодексу, ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті.
Згідно з пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (пункт 289.1 статті 289 Кодексу).
Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Суд відзначає, що цільовим призначенням земельної ділянки загальною площею 4119,00 кв.м. у м. Харкові, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2, кадастровий номер 6310136900:09:001:0049, згідно з п.15, 16 договору оренди землі від 29.01.2008 р. є землі житлової та громадської забудови, земельна ділянка передана в оренду для експлуатації та обслуговування торговельного комплексу. Зміна цільового призначення земельної ділянки після укладення договору оренди землі не здійснювалась. Цільовим призначенням земельної ділянки загальною площею 30798,00 кв.м. у м. Харкові, пр. П'ятидесятиріччя СРСР (район "Автограду"), кадастровий номер 6310136900:09:001:0034, згідно з п.15, 16 договору оренди землі від 10.04.2006 р. є землі житлової та громадської забудови, земельна ділянка передана в оренду для будівництва торговельного комплексу (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації цього об'єкту. Зміна цільового призначення земельної ділянки після укладення договору оренди землі не здійснювалась.
Позивачем до суду надано копію акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта від 03.10.2006 року (а.с. 19-25), копію рішення Харківської міської ради Харківської області від 04.10.2006 року №840 "Про затвердження акта державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію торговельного комплексу про пр. П'ятидесятиріччя СРСР (район "Автограду") ТОВ "Роял Моторз" у Комінтернівському районі (а.с. 26), копію технічного паспорта на громадський будинок торговельний комплекс літ. "А-2" у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччю СРСР, 2/2 від 12.09.2006 року (а.с. 11), копію свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 09.11.2006 року (а.с. 16-17), копію витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 10.11.2006 року №12459735 (а.с. 18).
Судом, з наданих документів вбачається, що позивачем на земельній ділянці площею 30798,00 кв.м., кадастровий номер 6310136900:09:001:0034 побудований торговельний комплекс загальною площею 14588,3 кв.м., який введено в експлуатацію, з них: торговельний комплекс літ "А-2" площею 14392,6 кв.м., гараж "В-1" площею 63,4 кв.м., газова котельня літ "Б-1" площею 51,3 кв.м., трансформаторна підстанція літ "Г-1" площею 81,0 кв.м. Земельна ділянка площею 4119,00 кв.м., кадастровий номер 6310136900:09:001:0049 не забудована.
Відповідно до статті 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно до Закону України "Про оцінку земель" № 1378-IV від 11.12.2003 року, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (стаття 5 цього Закону).
Відповідно до статей 13, 18 Закону №1378-IV від 11.12.2003 року, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом №18/15/21/11 від 27.01.2006 року Держкомзему, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України, Української академії аграрних наук, Державного комітету України по водному господарству, Державному комітету лісового господарства, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за N 388/12262.
Розділом 3 цього Порядку закріплена нормативна грошова оцінка земель населених пунктів. В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності та становить для категорії земель за функцією використання, зокрема, такі коефіцієнти: землі комерційного використання - Кф = 2,5, землі громадського призначення - Кф = 0,7.
До складу категорії земель комерційного використання відносяться: землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту; землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі; землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт; землі готелів та ресторанів; землі підприємств фінансового посередництва; землі підприємств страхування; землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування; землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найом та послуги юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації; землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам; землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги; землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).
Категорія земель громадського призначення включає у себе: землі громадської діяльності, землі підприємств, що здійснюють колективні, громадські та особисті послуги (за винятком підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг), землі державного управління, землі оборони, землі освіти, землі охорони здоров'я та соціальної допомоги, землі екстериторіальної діяльності, що відповідає секціям O91, O92, L, M, N, Q Національного класифікатору ДК 009:2005 «Класифікація видів економічної діяльності» (КВЕД), прийнятого наказом Держспоживстандарту України № 375 від 26.12.2005 р.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 №377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 р. за №788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Таблиця 1.1 визначає коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки. При цьому, критерієм поділу визначено склад категорії земель (код розділу - за КВЕД).
Згідно п.21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. №213 нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою (7):
де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6 %);
Нк - норма капіталізації (3 %);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.
Витрати на освоєння та облаштування території включають відновну вартість - як первісну вартість, що змінюється після проведення переоцінки, інженерної підготовки головних споруд і магістральних мереж водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання (у тому числі зовнішнього освітлення) слабкострумових пристроїв, газопостачання, дощової каналізації, вартість санітарної очистки, зелених насаджень загального користування, вулично-дорожньої мережі, міського транспорту станом на початок року проведення оцінки.
Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою (8): Км = Км1 х Км2 х Км3, (8)
де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема:
а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення;
б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст;
в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів.
Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема:
а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення;
б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів.
Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.
Судом встановлено, що земельна ділянка за кадастровим номером 6310136900:09:001:0049 (витяг №927 від 24.09.13 р.) та земельна ділянка за кадастровим номером 6310136900:09:001:0034 (витяг №718 від 26.09.13 р.) знаходяться в одній економіко-планувальній зоні №6935 та знаходяться за однією адресою: м. Харків, проспект П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2.
Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою (8): Км = Км1 х Км2 х Км3, (8), де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема: а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення; б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст; в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів. У витягах, що оскаржуються не наведений розрахунок та значення коефіцієнт Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема не вказується чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення, не вказується розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст, не вказується розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів. Представник відповідача не надав розрахунку та значення коефіцієнту Км1, а також не зміг пояснити причини відсутності коефіцієнту Км1 у розрахунку за формулою 8 зазначеної Методики та підстави його неврахування у витязі №927 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки при нормативній грошовій оцінці земельної ділянки за кадастровим номером 6310136900:09:001:0049 та у витязі №718 від 26.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки при нормативній грошовій оцінці земельної ділянки за кадастровим номером 6310136900:09:001:0034. Таким чином, судом встановлено факт неврахування відповідачем при формуванні оскаржуваних витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки коефіцієнту Км1.
Судом встановлено, що у витязі №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки при нормативній грошовій оцінці земельної ділянки за кадастровим номером 6310136900:09:001:0049 та у витязі №718 від 26.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки при нормативній грошовій оцінці земельної ділянки за кадастровим номером 6310136900:09:001:0034 відповідачем однаково застосовано коефіцієнт Км2 (коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів) до обох земельних ділянках у розмірі - 1,24. При встановленні зазначеного коефіцієнту порушень не виявлено.
Разом з тим, судом встановлено, що при однаковому розташуванні та однаковій економіко-планувальної зони коефіцієнт Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території має різні значення, а також застосовані різні найменування локальних факторів. Так, при формуванні і наданні витягу №927 від 24.09.2013 р. локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки площею 4119,00 кв.м. (кадастровий номер 6310136900:09:001:0049) у межах економіко-планувальної зони відповідачем застосовані наступні локальні коефіцієнта з наступними значеннями: а) зони магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,06; б) зони напруження електромагнітного поля - 0,93; в) ареали забруднення ґрунтів - 0,95; г) інші зони - 1,00; д) зони пішохідної доступності до громадських центрів - 1,14. При цьому судом встановлено, що відповідачем безпідставно не застосовані при розрахунку коефіцієнту Км3 значення коефіцієнтів зони забруднення атмосферного повітря у розмірі 0,96659, коефіцієнт зони перевищення припустимого рівня шуму у розмірі 0,98434, які застосовані у витязі №718 від 26.09.13 р., що призвело до завищення значення сукупного коефіцієнту Км3 та збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 6310136900:09:001:0049. При дослідженні витягу №718 від 26.09.2013 р. локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки площею 30798,00 кв.м. (кадастровий номер 6310136900:09:001:0034) у межах економіко-планувальної зони відповідачем застосовані наступні локальні коефіцієнта з наступними значеннями: а) зони магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,11; б) зони напруження електромагнітного поля - 0,93; в) ареали забруднення ґрунтів - 0,95; г) інші зони - 1,00; д) зони пішохідної доступності до громадських центрів - 1,14. При цьому судом встановлено, що відповідачем безпідставно не застосовані при розрахунку коефіцієнту Км3 значення коефіцієнтів зони пішохідної доступності природних об'єктів, який було застосовано при формуванні витягу №3530/08 від 24.09.08 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 6310136900:09:001:0034 та у витязі №718 від 26.09.13 р., що призвело до завищення значення сукупного коефіцієнту Км3 та збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 6310136900:09:001:0034. Представник відповідача не зміг пояснити причини застосування різних коефіцієнтів та їх значення до земельних ділянок у одній економіко-планувальній зоні №6935.
Отже, відповідачем невірно здійснено розрахунок при формуванні та наданні оскаржуваних витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки коефіцієнту Км3, що призвело до безпідставного завищення нормативної грошової оцінки земельних ділянок за кадастровими номерами 6310136900:09:001:0049 та 6310136900:09:001:0034.
З урахуванням наведеного вище, суд приходить до висновку, що при розрахунку коефіцієнту, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), що обчислюється за формулою (8): Км = Км1 х Км2 х Км3 відносно земельних ділянок за кадастровими номерами 6310136900:09:001:0049 та 6310136900:09:001:0034 відповідно, відповідачем не застосовано коефіцієнт Км1 та невірно розраховано коефіцієнт Км3, що унеможливлює розрахунок коефіцієнту Км, а як наслідок, дії відповідача є незаконними, що призвели до незаконності витягу №718 від 26.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.) неправомірними та витягу №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м.), сформованих та оформлених Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.
При дослідженні оскаржуваних витягу №927 від 24.09.2013 року та витягу №718 від 26.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оформленого Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області судом встановлено, що при розрахунку нормативної грошової оцінки квадратного метра земельної ділянки був застосований коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,5. При цьому функціональне використання земельної ділянки визначене як: Землі комерційного використання, а площа земельної ділянки під забудовою встановлена у розмірі 4119,00 та 30798,00 кв.м.
Так, пунктом 3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбуду України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року № 18/15/21/11 передбачено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності та становить для категорії земель за функцією використання, зокрема, такі коефіцієнти: землі комерційного використання - Кф = 2,5, землі житлової забудови - Кф = 1,0. При цьому значення коефіцієнта, яким характеризує функціональне призначення земельної ділянки (Кф) земель змішаного використання.
Враховуючи, що відповідно до п.2 договору оренди землі від 29.01.2008 року в оренду передана земельна ділянка загальною площею 0,4119 га, із яких під забудовою знаходиться 0,0 га, відповідачу при оформленні витягу №927 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вартість нормативної грошової оцінки земельної ділянки необхідно визначати розрахунково, а саме до земельної ділянки, що не знаходиться під забудовою підлягає застосуванню коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, у розмірі 1,0.
Проте, відповідачем при оформленні витягу №927 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки неправомірно застосований до усієї площі переданої в оренду землі коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,5.
Крім того, відповідно до п.2 договору оренди землі від 10.04.2006 року в оренду передана земельна ділянка загальною площею 3,0798 га, із яких під забудовою знаходиться відповідно до технічного паспорту на громадський будинок від 12.09.2006 року (а.с. 11), 12630 кв.м. (1,263 га), відповідачу при оформленні витягу №718 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вартість нормативної грошової оцінки земельної ділянки необхідно було визначати розрахунково, а саме до земельної ділянки, що не знаходиться під забудовою підлягає застосуванню коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, у розмірі 1,0, а до земельної ділянки площею 1,263 га підлягає застосуванню коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, у розмірі 2,5. Тоді як, відповідачем при оформленні витягу №718 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки неправомірно застосований до усієї площі переданої в оренду землі коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,5.
Суд зауважує, що відповідачем до суду не надано доказів, того, що орендовані землі за адресою: м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 є землями комерційного використання, тоді як позивачем надано до суду договори оренди землі, в яких зазначається, що орендовані землі відносяться до земель житлової та громадської забудови.
Таким чином, управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області не надано доказів правомірності визначення у витягах з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №927 та №718 коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки - 2,5.
Згідно з частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З урахуванням викладеного вище, суд дійшов висновку, що відповідачем при визначені коефіцієнту функціонального використання як для земель комерційного використання при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки порушено права та охоронювані законом інтереси позивача, а тому даний позов є обґрунтованими та таким, що підлягає задоволенню у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 8, 19 Конституції України, ст.ст.7-11, ст.ст.158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" до управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області про визнання дій незаконними та скасування витягів - задовольнити у повному обсязі.
Визнати дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області стосовно оформлення витягу №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м.) неправомірними.
Визнати дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області стосовно оформлення Витягу №718 від 26.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.) неправомірними.
Скасувати витяг №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м.), оформлений управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.
Скасувати витяг №718 від 26.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.), оформлений управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у 10-денний строк з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили у порядку, передбаченому ст. 254 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 17 грудня 2014 року.
Суддя М.О. Лук'яненко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2014 |
Оприлюднено | 05.01.2015 |
Номер документу | 42142748 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Лук'яненко М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні