ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 березня 2015 р. Справа № 820/19344/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Сіренко О.І.
Суддів: Любчич Л.В. , Спаскіна О.А.
за участю секретаря судового засідання Медяник А.О.
представника позивача Бурлакова С.Ю.
представника відповідача Коваленка С.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 12.12.2014р. по справі № 820/19344/14
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз"
до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області
про визнання дій незаконними та скасування витягів,
ВСТАНОВИЛА:
01 грудня 2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" (далі - позивач, ТОВ "Роял Моторз") звернувся до суду з позовом, у якому просив:
- визнати дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області стосовно оформлення витягу №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м.) неправомірними;
- визнати дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області стосовно оформлення Витягу №718 від 26.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.) неправомірними;
- скасувати витяг №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м.), оформлений управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області;
- скасувати витяг №718 від 26.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.), оформлений управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.
12 грудня 2014 року постановою Харківського окружного адміністративного суду адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" до управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області про визнання дій незаконними та скасування витягів - задоволено у повному обсязі.
Визнано дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області стосовно оформлення витягу №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м.) неправомірними.
Визнано дії управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області стосовно оформлення Витягу №718 від 26.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.) неправомірними.
Скасовано витяг №927 від 24.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м.), оформлений управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.
Скасовано витяг №718 від 26.09.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.), оформлений управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.
Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області у апеляційній скарзі просить постанову суду першої інстанції скасувати , прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального права, що призвело до помилкових висновків про наявність підстав для задоволення адміністративного позову. Вказує, зокрема, що коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки площею 0,4119 га Кф 1,0 та середньозважене значення коефіцієнтів функціонального використання земельної ділянки площею 3,0798 га як до земельної ділянки змішаного використання був застосований судом необґрунтовано, з порушенням пункту 3, 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року №18/15/21/11, а також п. 26 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 року №513.
Вважає, що застосування коефіцієнту, який характеризує місцеположення земельних ділянок, при оформленні спірних витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок було здійснено відповідно до норм Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та приписів Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів зважаючи на положення Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, затвердженої Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року №1209/13.
Товариством з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" письмових заперечень на апеляційну скаргу подано не було.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача та представника відповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги відповідно до ст. 195 КАС України, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав:
Судом першої інстанції встановлено, що позивач користується земельними ділянками за адресою: м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2, на підставі договорів оренди землі від 10 квітня 2006 року та від 29 січня 2008 року (а.с. 27-31, 34-38).
Згідно п.1 договору оренди землі від 29.01.2008 року та від 10.04.2006 року орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, землі транспорту, які знаходиться за адресою: м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2.
Земельні ділянки передані в оренду позивачу, про що складено акти приймання - передачі земельних ділянок (а.с. 32, 39).
Пунктом 16 договору оренди землі від 29.01.2008 року та від 10.04.2006 року визначено, що цільове призначення земельних ділянок - землі житлової та громадської забудови.
13 вересня 2013 року Харківська міська рада Харківської області звернулась до Управління Держкомзему у м. Харкові Харківської області з запитом №960/0/22-5-13 про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 4119,00 кв.м., кадастровий номер 6310136900:09:001:0049, розташованої в м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2. На вказаний запит Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області в адресу Харківської міської ради Харківської області було надано Витяг №927 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0049, площа земельної ділянки 4119,00 кв.м), вих.номер листа 3255/08 від 24.09.2013 року (а.с. 7). З витягу №927 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3969480,00 грн., при цьому визначено цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування торгівельного комплексу і використано коефіцієнт функціонального призначення Кф-2,5 (коефіцієнт комерційного використання).
13 вересня 2013 року Харківська міська рада Харківської області звернулась до Управління Держкомзему у м. Харкові Харківської області з запитом №960/0/22-5-13 про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 30798,00 кв.м., кадастровий номер 6310136900:09:001:0034, розташованої в м. Харків, пр. П'ятидесятиріччя СРСР, 2/2 (район "Автограду"). На вказаний запит Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області в адресу Харківської міської ради Харківської області було надано Витяг №718 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої у м. Харкові по пр. П'ятидесятиріччя СРСР (район "Автограду") (кадастровий номер земельної ділянки: 6310136900:09:001:0034, площа земельної ділянки 30798,00 кв.м.), вих.номер листа 3255/08 від 24.09.2013 р. (а.с. 8). З витягу №718 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 29571316,00 грн., при цьому визначено цільове призначення земельної ділянки - для експлуатації торговельного комплексу і використано коефіцієнт функціонального призначення Кф-2,5 (коефіцієнт комерційного використання).
Задовольняючи позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз", суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не було надано доказів правомірності визначення у спірних витягах з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №927 та №718 коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки - 2,5, а також допущено порушення у застосуванні коефіцієнта Км3, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території, який при однаковому розташуванні земельних ділянок та при однаковій економіко-планувальній зоні має різне значення для кожної.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до Закону.
Преамбулою Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378 встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
У відповідності до положень статті 5 Закону України "Про оцінку земель" залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
У відповідності до ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин є Державне агентство земельних ресурсів України (далі - Держземагенство), яке відповідно до пункту 2 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.
Відповідно до пп. 6 п. 4 Положення про Держземагенство України та пункту 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства, серед іншого, уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно з ст. 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ( у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Відповідно до п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 гри., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014.
Відповідно до пункту 2.2. рішення Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Комунальне підприємство "Міський інформаційний центр" є користувачем програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, Департаменту земельних відносин для перевірки даних, що містяться у витягах, та виконання інших функцій у межах повноважень та Департаменту самоврядного контролю за використанням та охороною земель для здійснення відповідних контрольних повноважень (пункт 2.3 рішення).
Відповідно до пункту 3.10. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі Порядок) затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УААН від 27.01.2006 року № 18/15/21/11 і зареєстрованого в Мінюсті 05.04.2006 року №388/1226 вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою Цн = Цнз х Кф х КмЗ.
Значення коефіцієнта КмЗ визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частики площа, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад цифрових 100 тисяч чолов. та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Для обчислення КмЗ враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, таблиця 1.7" при чому добуток по факторних оцінок не повинен бути не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Таким чином, розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій.
Аналіз викладеного свідчить, що Управління Держземагентства не розраховує та не впливає на значення зазначеного коефіцієнту.
Значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. та затверджено рішенням Харківської міської ради і внесено до програмного комплексу.
Також, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції в частині застосування до земельних ділянок площею 0,4119 га та 3,0798 га коефіцієнту функціонального використання як для земельних ділянок змішаного використання.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно з ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Відповідно до пункту 3.5. Порядку №18/15/21/11 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (далі - Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією № 377 з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем. ба-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Згідно додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку №18/15/21/11 Таблиці 1.1 визначені категорії земель за функцією використання та значення коефіцієнтів функціонального використання (Кф), які застосовується до цих категорій., серед яких: землі комерційного використання Кф=2,5;землі промисловості Кф=1,2; інші вільні (незабудовані) землі в межах населеного пункту Кф=0,1; землі змішаного використання - розрахункова.
За договором оренди землі від 29.01.2008 року, земельна ділянка площею 0,4119 га передається у оренду для експлуатації та обслуговування торгівельного комплексу. З договору оренди землі від 10.04.2006 року вбачається, що земельна ділянка площею 3,0798 га надана для будівництва та для подальшої експлуатації торгівельного комплексу. До таких земель за функцією використання згідно табл. 1.1 Порядку №18/15/21/11 застосовується значення коефіцієнту функціонального використання -2,5, що відповідає за КВЕД-2010 секції G - землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту, землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі, землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт.
Таким чином, колегія суддів прийшла до висновку, що встановлений Управлінням Держземагентства у місті Харкові у спірних Витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №927 та №718 Кф у розмірі 2,5 повністю відповідає вимогам чинного законодавства.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вбачає підстави для скасування постанови суду першої інстанції про задоволення позову ТОВ "Роял Моторз".
Відповідно до положень п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України, підставою для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ч.1 ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області - задовольнити.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 12.12.2014р. по справі № 820/19344/14 - скасувати.
Ухвалити нову постанову, якою в позові Товариству з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" - відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Сіренко О.І. Судді (підпис) (підпис) Любчич Л.В. Спаскін О.А. Повний текст постанови виготовлений 06.03.2015 р.
Помічник судді Цюпак О.П.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2015 |
Оприлюднено | 18.03.2015 |
Номер документу | 43075187 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Сіренко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні