ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 грудня 2014 року Справа № 813/6998/14
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючий суддя Грень Н.М.,
секретар судового засідання Кіщак К.В.,
представник позивача Гель Н.М,
представник позивача Лащівський Р.А.,
представник позивача Деманджара Я.П.
представник відповідача Волянський О.Р.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Жовківської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Жовківської міжрайонної державної фінансової інспекції про визнання протиправними дій та скасування рішення суб'єкта владних повноважень, -
в с т а н о в и в :
Жовківська районна державна лікарня ветеринарної медицини звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Жовківської міжрайонної державної фінансової інспекції, в якому просить скасувати вимоги зазначені в листі - вимозі Жовківської міжрайонної державної фінансової інспекції № 28-15/673 від 07.08.2014 року "Про пред'явлення обов'язкових до виконання вимог, щодо усунення виявлених порушень законодавства" до Жовківської районної державної лікарні ветеринарної медицини.
Позовні вимоги мотивовані тим, що у вказаній вимозі міститься безпідставна вимога забезпечити поновлення коштів по загальному фонду кошторису установи на суму 196 450,00 грн. Зазначає, що Законом України "Про безпечність та якість харчових продуктів" не визначено, за яких умов офіційні лікарі ветеринарної медицини повинні утримуватися за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України, а за яких - за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету України. Кошториси лікарні ветмедицини за обревізовний період по загальному та спеціальному фонду складено та затверджено в установленому порядку, видатки на заробітну плату та нарахування на заробітну плату були передбачені кошторисами як по загальному так і спеціальному фондах установи. Вважають вимогу відповідача про забезпечення поновлення коштів по загальному фонду кошторису установи на суму 196 450 грн. такою, що суперечить нормам чинного законодавства України, протиправною і такою, що підлягає скасуванню.
Відповідач подав заперечення на позовну заяву в якому зазначив, що Жовківська районна державна лікарня ветеринарної медицини є державною установою ветеринарної медицини для здійснення профілактичних, діагностичних лікувальних, та протиепізоотичних заходів. Зазначає, що позивачем неправомірно включено витрати на оплату праці провідних лікарів ветмедицини-ветсанекспертів, які забезпечували ветеринарний догляд за діяльністю комерційних структур ТзОВ "Варіо курчата"; ТзОВ "Захід тенері"; ТзОВ "Галпрод"; ТзОВ "Еліт Трейд"; ТзОВ "Інтеркомерс"; ТзОВ "Агропобутсервіс"; ПП "АРС - ТОРГ"; ПП "Захід м'ясо"; ПФВ "Мясором"; ФОП "ОСОБА_5."; ПАТ "Володмир - Волинська птахофабрика"; ФОП ОСОБА_6; ФОП ОСОБА_7; ФОП "Ексім Фуд"до видатків загального фонду кошторису установи замість спеціального, що призвело до незаконного покриття за рахунок коштів загального фонду витрат за період з 01.07.2010 року по 31.03.2014 року на загальну суму 233 183,46 грн. Просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав наведених в позові. Просили позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав наведених в запереченні.
Заслухавши представників сторін, розглянувши і дослідивши подані документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що адміністративний позов підлягає до часткового задоволення з огляду на наступне.
В період з 31.03.2014 року по 31.03.2014 року Жовківською міжрайонною державною фінансовою інспекцією проведено ревізію окремих питань фінансово - господарської діяльності Жовківської районної державної лікарні ветеринарної медицини за період з 01.07.2010 року по 31.03.2014 року, про що складено Акт № 28-38/73 від 25.06.2014 року.
Відповідно до Акту, ревізією штатної дисципліни встановлено, що всупереч пункту 3 Переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямів використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2002 №659 (діяла до 17.03.2011 р.), пункту 4 статті 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 №2456 (вступив у дію з 01.01.2011 р.) та пунктів 19, 20 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №228, Лікарнею ветмедицини було включено витрати на оплату праці провідних лікарів ветмедицини-ветсанекспертів, які забезпечували ветеринарний нагляд за діяльністю комерційних структур: ТзОВ "Варіо курчата"; ТзОВ "Захід тенері"; ТзОВ "Галпрод"; ТзОВ "Еліт Трейд"; ТзОВ "Інтеркомерс"; ТзОВ "Агропобутсервіс"; ПП "АРС - ТОРГ"; ПП "Захід м'ясо"; ПФВ "Мясором"; ФОП "ОСОБА_5."; ПАТ "Володмир - Волинська птахофабрика"; ФОП ОСОБА_6; ФОП ОСОБА_7; ФОП "Ексім Фуд", до видатків загального фонду кошторису установи замість спеціального, що призвело до незаконного покриття за рахунок коштів загального фонду витрат за період з 01.07.2010 р. по 31.03.2014 р. на загальну суму 233 183, 46 грн., та завищення вартості виконаних робіт під час виконання поточних ремонтів приміщень на загальну суму 3410,00 грн.
Судом встановлено, що 15 липня 2014 року Жовківська районна державна лікарня ветеринарної медицини подала заперечення на акт ревізії за наслідками якого незаконні видатки понесені по загальному фонду установи на оплату праці офіційним лікарям зменшено на 36732,00 грн. - суму коштів, витрачених на придбання ветеринарних бланків та свідоцтв і становить 196 451, 46 грн.
Жовківська міжрайонна державна фінансова інспекція керуючись п. 7 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" 28.07.2014 року винесла вимогу № 28-15/673 від 07.08.2014 року "Про пред'явлення обов'язкових до виконання вимог щодо усунення виявлених порушень законодавства", згідно якої зобов'язано позивача забезпечити поновлення коштів по загальному фонду кошторису установи на суму 199 860, 00 грн. ( 196 450,00 грн. незаконні витрати на виплату заробітної плати та нарахувань до неї та 3410,00 грн зайве використання коштів на ремонтно - будівельні роботи).
Згідно Положення про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 23 квітня 2011 року №499/2011, Державна фінансова інспекція України (надалі - Держфінінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.
У відповідності до п.7 ч.1 ст.10 ЗУ "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", органу державного фінансового контролю надається право пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.
Згідно пункту 19 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №228 від 28.02.2008 року в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних відносин, спеціальний фонд проекту кошторису передбачає зведення показників за всіма джерелами надходження коштів до цього фонду та відповідними напрямами їх використання.
Розподіл видатків або надання кредитів з бюджету спеціального фонду проекту кошторису проводиться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень, запланованих на цю мету в зазначеному фонді.
Згідно з пунктом 20 вказаного Порядку в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, під час визначення обсягів видатків та/або надання кредитів з бюджету розпорядників нижчого рівня головні розпорядники повинні враховувати об'єктивну потребу в коштах кожної установи, виходячи з її основних виробничих показників і контингентів, які встановлюються для установ (кількість класів, учнів у школах, ліжок у лікарнях, дітей у дошкільних закладах тощо), обсягу виконуваної роботи, штатної чисельності, необхідності погашення дебіторської і кредиторської заборгованості та реалізації окремих програм і намічених заходів щодо скорочення витрат у плановому періоді.
Обов'язковим є виконання вимоги щодо першочергового забезпечення бюджетними коштами видатків на оплату праці з нарахуваннями, а також на господарське утримання установ. Під час визначення видатків у проектах кошторисів установи повинен забезпечуватися суворий режим економії коштів і матеріальних цінностей. До кошторисів можуть включатися тільки видатки, передбачені законодавством, необхідність яких обумовлена характером діяльності установи. Видатки на придбання обладнання, капітальний ремонт приміщень тощо, які не є першочерговими, можуть передбачатися лише за умови забезпечення коштами невідкладних витрат та відсутності заборгованості. При цьому видатки на заробітну плату з коштів спеціального фонду обчислюються залежно від обсягу діяльності, що провадиться за рахунок цих коштів, із застосуванням встановлених законодавством норм, які використовуються установами аналогічного профілю.
У відповідності до пункту 23 зазначеного Порядку видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних надходжень плануються у такій послідовності: за встановленими напрямами використання, на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов'язань за спеціальним та загальним фондом кошторису та на проведення заходів, пов'язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.
Таким чином покриття витрат, пов'язаних з організацією та наданням платних послуг, що надаються бюджетними установами здійснюється за рахунок спеціального фонду у випадку, якщо такі витрати пов'язані виключно з наданням таких послуг. Проте, це не свідчить про необхідність здійснення виплат із спеціального фонду у випадку, наприклад, надання таких послуг штатними працівниками установи, які виконують також і інші покладені на них посадові обов'язки, в межах норм робочого часу без їх перевищення.
Але діяльність Жовківської районної державної лікарні ветеринарної медицини не обмежується наданням лише платних послуг.
Даний структурний підрозділ діє на підставі Положення про Жовківську районну державну лікарню ветеринарної медицини, затвердженого наказом Начальника управління ветеринарної медицини в Жовківському районі № 8 від 23.04.2009 року.
Відповідно до п.4 Положення про Жовківську районну державну лікарню ветеринарної медицини, основними завданнями лікарні ветмедецини є:
- охорона території району від занесення з території інших областей, районів або з карантинної зони збудників інфекційних хвороб тварин, а також недопущення їх розповсюдження за межі території району або карантинної зони;
- ветеринарне обслуговування тварин господарств різних форм власності та фізичних осіб на відповідній території;
- реалізація заходів щодо додержання ветеринарно-санітарних вимог, установлених законодавством;
- профілактика, діагностика інфекційних, інвазійних та незаразних хвороб тварин і їх лікування;
- захист населення від хвороб, спільних для тварин і людей;
- сприяння:
а) упровадженню системи ідентифікації тварин;
б) постійному навчанню та підвищенню кваліфікації спеціалістів ветеринарної медицини;
в) упровадженню у практику та широкому застосуванню досягнень наукової і практичної ветеринарної медицини.
Крім того, відповідно до пункту 5 вказаного Положення лікарня відповідно до покладених на неї завдань безпосередньо, а також через свої структурні підрозділи:
- організовує та здійснює профілактичні, діагностичні, лікувальні заходи;
- здійснює ветеринарно-санітарні та інші протиепізоотичні заходи в разі виникнення інфекційних хвороб;
- здійснює заходи для проведення дезінфекції, дезінсекцій та дератизації на потужностях (об'єктах), що використовуються для виробництва, переробки, зберігання та обігу тварин, продуктів тваринного походження, репродуктивного матеріалу, ветеринарних препаратів, субстанцій, кормових добавок, преміксів та кормів, а також засобів, що використовуються для їх транспортування;
- аналізує причини виникнення заразних і незаразних хвороб, падежу тварин;
- організовує спільно із закладами охорони здоров'я, державною санітарно-епідеміологічною службою, структурними підрозділами МНС роботу із захисту населення від зоонозів та своєчасний обмін інформацією про хвороби тварин;
- разом з управлінням ветеринарної медицини в районі та державною санітарно-епідеміологічною службою бере участь у розслідуванні випадків виникнення серед населення захворювань, спільних для людей і тварин;
- одержує інформацію, необхідну для встановлення епізоотичного стану, виявлення причин захворювання тварин і оцінки ветеринарно-санітарної якості та безпеки продукції тваринного походження;
- веде облік хворих і загиблих тварин;
- бере участь у межах своєї компетенції у проведенні атестації робочих місць, спеціалістів ветеринарної медицини структурних підрозділів Лікарні;
- упроваджує у ветеринарну практику досягнення ветеринарної медицини;
- видає органам страхування висновки щодо причин захворювання, вимушено забитих, загиблих або знищених тварин;
- видає ветеринарні документи;
- веде державну статистичну звітність ветеринарної служби;
- проводить заходи щодо профілактики і ліквідації хвороб тварин (крім випадків, передбачених у статті 98 Закону України "Про ветеринарну медицину") ( 2498-12 ), лікування тварин, які страждають на хвороби та недуги, лабораторних досліджень, ветеринарно-санітарної експертизи товарів, видача відповідних ветеринарних документів здійснюється за рахунок їх власників згідно з тарифами відповідно до статті 99 Закону України "Про ветеринарну медицину".
- здійснює інші функції, необхідні для виконання покладених на них завдань відповідно до законодавства.
Отже, до функцій лікарні ветмедецини входять і інші види діяльності, які не є наданням платних послуг, тому і не можуть бути покриті за рахунок власних надходжень, тобто за рахунок спеціального фонду.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про ветеринарну медицину" серед основних завдань в галузі ветеринарної медицини не містяться надання платних послуг населенню та юридичним особам.
Згідно розділу 13 цього Закону фінансування та матеріально-технічне забезпечення державної служби ветеринарної медицини здійснюється за рахунок коштів загального та спеціального фонду Державного бюджету.
Спеціальний фонд Жовківська районна державна лікарня ветеринарної медицини формує за рахунок надходжень від оплати власниками тваринницької та рослинницької продукції платних послуг, які згідно постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.1992 року № 478 "Про перелік протиепізоотичних, лікувальних, лабораторно-діагностичних, радіологічних та інших ветеринарно-санітарних заходів, що проводяться органами державної ветеринарної медицини за рахунок відповідних та інших бюджетних коштів", дозволено надавати при виконанні основних завдань.
Вказаною Постановою КМУ затверджено перелік заходів, що проводяться органами державної ветеринарної медицини та джерела їх фінансування.
В Додатку 3 до Постанови № 478 наведено Перелік лабораторно-діагностичних досліджень при інфекційних та паразитарних захворюваннях тварин, що проводяться за рахунок коштів державного бюджету, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів.
Додатком 4 до зазначеної Постанови наведено перелік заходів ветеринарної медицини щодо запобігання і ліквідації хвороб тварин (крім зазначених у додатках № 1-3 до цієї постанови), лікування хворих тварин, лабораторних досліджень, ветеринарно-санітарна експертиза продуктів тваринництва і сировини та всіх видів продукції на ринках, які здійснюються за рахунок власників тварин і тваринницької продукції за плату згідно з тарифами.
Отже, працівники Жовківської районної державної лікарні ветеринарної медицини, згідно своїх службових обов'язків, зобов'язані проводити лабораторні дослідження, ветеринарно-санітарні експертизи продуктів тваринництва і сировини та всіх видів продукції на ринках, джерелами фінансування яких законодавчо передбачено як кошти власників тварин і тваринницької продукції, так і кошти державного бюджету за Переліком лабораторно-діагностичних досліджень при інфекційних та паразитарних захворюваннях тварин, затвердженого Постановою КМУ № 478.
При цьому, всі види лабораторних досліджень та ветеринарно-санітарних експертиз, які проводяться як за кошти власників тварин і тваринницької продукції, так і за кошти державного бюджету, проводяться одними і тими ж працівниками в їх робочий час.
Жодною правовою нормою не визначено обов'язку включення до видатків спеціального фонду витрат на виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ, які надають платні послуги. Постановою № 228 взагалі не передбачено, що до видатків бюджету спеціального фонду мають включатися видатки на виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ, що надають платні послуги. Також, чинне законодавство не передбачає здійснення виплати заробітної плати частково із загального фонду, а частково із спеціального фонду бюджету. Розподіл робочого часу працівника бюджетної установи на час, витрачений на надання послуг, та на час, витрачений для виконання інших обов'язків, законодавством не передбачений, та, як наслідок, є невірним здійснення погодинного розрахунку при виконанні працівниками бюджетних установ своїх обов'язків, поділяючи їх на надання послуг, які оплачуються фізичними та юридичними особами бюджетній установі, та які такими особами не оплачуються; так само є невірним і розподіл здійснення видатків на оплату праці таким працівникам із загального та спеціального фондів бюджету.
У зв'язку з наведеним, суд вважає, що джерелом оплати праці лікарів, які перебувають в трудових відносинах з позивачем, відповідно до штатного розкладу, повинні бути доходи загального фонду, а не спеціального фонду бюджету, а тому дана вимога Жовківської міжрайонної державної фінансової інспекції № 28-15/673 від 07.08.2014 року є протиправною, а позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково.
Судом встановлено, що вимога в частині зайво витрачених коштів на ремонтно - будівельні роботи в сумі 3410,00 грн. прийнята до уваги Жовківською районною державною лікарнею ветеринарної медицини та усунена шляхом повернення коштів до бюджету.
Керуючись ст. ст. 7-14, 17-20, 69-71, 86, 94, 158-163, 167 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в :
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправною та скасувати вимогу зазначену в листі-вимозі Жовківської міжрайонної державної фінансової інспекції від 07.08.2014 року за № 28-15/673 «Про пред'явлення обов'язкових до виконання вимог, щодо усунення виявлених порушень законодавства» до Жовківської районної державної лікарні ветеринарної медицини в частині відшкодування видатків на оплату праці (в тому числі шляхом повернення коштів до державного бюджету) в сумі 196 450 грн.
3. У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
4. Стягнути з державного бюджету України на користь Жовківської районної державної лікарні ветеринарної медицини (Львівська область, м. Жовква, вул. Дорошенка, будинок 13497; ЄДРПОУ 00700890) 196 (сто дев'яносто шість) грн. 45 коп. судового збору.
Постанову може бути оскаржено, згідно зі ст. 186 КАС України, протягом 10 днів з дня її проголошення чи отримання копії постанови, шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили, згідно зі ст. 254 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.
Суддя Грень Н.М.
Повний текст постанови складено та підписано 05.01.2015 року.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2014 |
Оприлюднено | 14.01.2015 |
Номер документу | 42220327 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Дякович Віктор Петрович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні