18/114
24.07.09
УКРАЇНА
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Чернігівської області
14000, м. Чернігів, тел. (0462) 67-28-47
проспект Миру, 20
Іменем України
РІШЕННЯ
“ 23 ” липня 2009 року справа № 18/114
За позовом Державної екологічної інспекції в Чернігівській області
14017, м. Чернігів, вул. Малясова, 12
До Менського районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства „Менарайагролісництво”
15600, м. Мена, вул. Леніна, 106-а
про стягнення 7735 грн. 54 коп.
Суддя А.С. Сидоренко
Представники сторін:
від позивача: Іващенко Н.В. –зав. юр. сектору, дов. від 06.11.2008р. № 04-08/3406, Сичов О.В. –гол. спец. –держінспектор, дов. від 15.07.2009р. № 04-08/2901 (в судовому засіданні 16.07.2009р.)
від відповідача: Литвин А.М. –юриск-т., дов. від 06.07.2009р. № 45, Бурдукало С.В. –пом. лісничого, дов. від 06.07.2009р. № 46 (в судовому засіданні 16.07.2009р.)
В судовому засіданні 23.07.2009р., на підставі ч. 2 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
СУТЬ СПОРУ:
Державною екологічною інспекцією в Чернігівській області (надалі –Позивач) заявлено позов до Менського районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства „Менарайагролісництво” (надалі – Відповідач) про відшкодування шкоди в розмірі 7703,54 грн., завданої внаслідок порушення законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, а саме:
6112,50 грн. за незаконне вирубування 11 сухостійних дерев сосни;
1491,00 грн. за незаконне пошкодження 2 дерев вільхи до ступеня припинення росту;
100,04 грн. за порушення порядку вивезення деревини.
В судовому засіданні 23.07.2009р. представником Позивача подано заяву про збільшення розміру позовних вимог. Дана заява мотивована здійсненням помилки при розрахунку шкоди, завданої незаконним пошкодженням 2 дерев вільхи до ступеня припинення росту. У відповідності з Додатком № 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2008р. № 665 розмір шкоди за кожне дерево, вирубане або пошкоджене до ступеня припинення росту, діаметром 12 сантиметрів становить 74,00 грн., а не 42,00 грн., як вказано у позовній заяві. За таких обставин, розмір шкоди, завданої незаконним пошкодженням 2 дерев вільхи до ступеня припинення росту становить 1523,00 грн., а ціна позову –7735,54 грн.
Відповідач позовні вимоги не визнає вказуючи, що порубка 11 сухостійних дерев сосни була здійснена за наслідками лісопатологічного обстеження, згідно плану проведення санітарно –оздоровчих заходів на 2009 рік та на підставі лісорубного квитка від 19.03.2009р. Зазначена в акті невивезена деревина являє собою дрова паливні та технічну сировину, тобто не відноситься до круглих лісоматеріалів та стовбурів за невивезення яких встановлено відповідальність.
Крім того, Відповідач зазначає, що він знаходиться у скрутному фінансовому становищі, має заборгованість по податках, інших загальнообов'язкових платежах та заробітній платі.
В судове засідання 23.07.2009р. представник Відповідача не з'явився, причини неявки до суду не повідомив. Про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином. Оскільки явка представника Відповідача судом не визнавалася обов'язковою, дана обставина не перешкоджає розгляду справи по суті.
Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення повноважних представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:
Менське районне дочірнє агролісогосподарське спеціалізоване підприємство „Менарайагролісництво” зареєстроване розпорядженням Менської районної державної адміністрації від 05.01.2001р. за адресою: м. Мна, вул. Леніна, 106-а, про що у Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців внесені відомості за № 1 050 105 0003 000183.
Дане підприємство створено з метою охорони та відтворення лісів, задоволення потреб юридичних та фізичних осіб у лісових ресурсах на основі їх раціонального використання і отримання прибутку за рахунок задоволення потреб споживчого ринку у лісопродукції та послугах на підставі ефективного використання виробничого і фінансового потенціалу (п. 2.1 Статуту Відповідача)
Державною екологічною інспекцією в Чернігівській області, на підставі наказу від 26.02.2009р. № 417 та направлення № 417, було проведено з 05.03.2009р. по 19.03.2009р планову перевірку дотримання Відповідачем вимог природоохоронного законодавства. За результатами перевірки було складено акт від 19.03.2009р. № 42.
Як вбачається з акту перевірки (стор. 2 Акту), під час проведення перевірки були встановлені наступні порушення:
в кв. 27 вид. 18 пл. 0,8 га СР-2008р. (л/к № 170349 від 28.01.2009р.) ділянка в стадії розробки, остовплена. За межами лісосеки виявлено два дерева вільхи ростучої пошкоджених до ступеня припинення росту, що є порушенням п. 43 Санітарних правил в лісах України. Комісійно проведено заміри діаметрів пошкоджених дерев та складено перелікову відомість;
в кв. 33 вид. 7 виявлено порубку одинадцяти сухостійних дерев сосни, проведену працівниками ДП „Менарайагролісництво” без відповідного дозволу, що є порушенням ст. 69 Лісового кодексу України, Комісійно проведено заміри діаметрів пошкоджених дерев та складено перелікову відомість;
в кв. 20 вид. 5 та вид. 8 СРВ-2008р., сосна. Рубка закінчена, ділянка остовплена. Дров'яна деревина частково не вивезена (згідно довідки, наданої підприємством залишки лісопродукції складають: технічна сировина –6,5 м3, дрова паливні –21 м3), що є порушенням п. 44 Санітарних правил в лісах України.
Акт перевірки підписаний держінспектором з ОНПС в Чернігівській області Сичовим О.В. Керівник Відповідача від підписання акту відмовився.
До акту перевірки додані польові перелікові відомості пнів, складені та підписані уповноваженими представниками сторін 11.03.2009р., а також довідка Відповідача щодо невивезеної деревини в кв. 20 вид. 5 та вид. 8.
Згідно ст. ст. 65, 67 Лісового кодексу України, використання лісових ресурсів може здійснюватися в порядку загального і спеціального використання.
У порядку спеціального використання можуть здійснюватися такі види використання лісових ресурсів:
1) заготівля деревини в порядку рубок головного користування;
2) заготівля другорядних лісових матеріалів;
3) побічні лісові користування;
4) використання корисних властивостей лісів для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, потреб мисливського господарства, проведення науково-дослідних робіт.
Законодавством України можуть передбачатися й інші види спеціального використання лісових ресурсів.
Порядок та умови здійснення спеціального використання лісових ресурсів встановлюються Кабінетом Міністрів України.
У відповідності з ст. 69 Лісового кодексу України, спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом (лісорубний квиток, ордер, лісовий квиток).
Спеціальний дозвіл на заготівлю деревини в порядку рубок головного користування видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства.
Спеціальний дозвіл на інші види спеціального використання лісових ресурсів видається власниками лісів або постійними лісокористувачами.
На виділених лісових ділянках можуть використовуватися лише ті лісові ресурси і лише для цілей, що передбачені виданим спеціальним дозволом.
Спеціальний дозвіл видається власниками лісів або постійними лісокористувачами у встановленому порядку також на проведення інших рубок та робіт, пов'язаних і не пов'язаних із веденням лісового господарства.
Форми спеціальних дозволів і порядок їх видачі затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 84 Лісового кодексу України, з метою поліпшення якісного складу лісів, їх оздоровлення, посилення захисних властивостей власники лісів та постійні лісокористувачі здійснюють лісогосподарські заходи (рубки догляду за лісом, санітарні рубки, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості, рубки, пов'язані з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів тощо).
Згідно пунктів 4, 5, 10, 11 Санітарних правил в лісах України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1995р. № 555, до санітарно –оздоровчих заходів належать, зокрема, вибіркові санітарні рубки.
Санітарно –оздоровчі заходи проводяться на основі відповідних планів незалежно від віку лісонасаджень у лісах усіх груп і категорій захисності.
Плани проведення санітарно –оздоровчих заходів складаються щорічно постійними лісокористувачами за участю спеціалістів лісозахисту на основі матеріалів лісовпорядкування, санітарних та лісопатологічних обстежень, з урахуванням специфіки, ступеня і періоду пошкодження насаджень, біології деревних порід, шкідників та збудників інфекційних хвороб (додаток N 1).
Плани санітарно –оздоровчих заходів затверджуються державними органами лісового господарства Автономної Республіки Крим та областей (на територіях природно –заповідного фонду –погоджуються з органами Мінекобезпеки).
Вибіркові санітарні рубки здійснюються лісокористувачами шляхом вилучення з насаджень сухостійних, усихаючих, сильно ослаблених, пошкоджених шкідниками, хворобами та внаслідок стихійних природних явищ і техногенних впливів окремих дерев або їх груп запасом 5 і більше куб. метрів з гектара за умови, що вилучення цих дерев не призведе до зменшення повноти (всіх ярусів) нижче ніж 0,5 пристигаючих, стиглих та перестійних деревостанів і нижче 0,4 - інших насаджень.
Вибіркові санітарні рубки призначаються постійними лісокористувачами на основі матеріалів лісовпорядкування, санітарного та лісопатологічного обстеження за поданням лісничого, а на територіях природно-заповідного фонду (за винятком заказників та господарських зон національних природних і регіональних ландшафтних парків) - за погодженням з органами Мінекобезпеки.
Таким чином, виходячи з вищенаведених положень чинного законодавства, вибіркові санітарні рубки повинні здійснюватись на основі матеріалів лісовпорядкування, санітарного та лісопатологічного обстеження, плану проведення санітарно – оздоровчих заходів та за наявності спеціального дозволу (лісорубного квитку), виданого власниками лісів або постійними лісокористувачами.
Як вбачається із матеріалів справи, комісією у складі працівників Відповідача було проведено лісопатологічне обстеження хвойних насаджень ДП „Менарайагролісництво” в кв. 33 вид. 7 (акт від 19.01.2009р.). За наслідками обстеження було прийнято рішення про необхідність проведення вибіркової санітарної рубки на площі 2,2 га з видаленням пошкоджених дерев.
Дана рубка була включена до Плану проведення санітарно –оздоровчих заходів у лісах ДП „Менарайагролісництво”, затвердженого 02.02.2009р. начальником Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства.
Проте порубка дерев була здійснена без наявності лісорубного квитка. Даний висновок суду ґрунтується на тому, що правопорушення було зафіксоване 11.03.2009р. (згідно польової перелікової відомості пнів, складеної та підписаної уповноваженими представниками сторін), а лісорубний квиток серії 02 ЛКБ № 161488 на вибіркову санітарну рубку в кв. 33 вид. 7 був виданий лише 19.03.2009р.
На підставі акту перевірки від 19.03.2009р. № 42, керуючись Додатком № 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2008р. № 665 „Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу”, з урахуванням Примітки № 2, Позивачем було розраховано відповідні збитки в розмірі 6112,50 грн.
Втім, суд вважає, що дане правопорушення не завдало шкоди навколишньому природному середовищу, адже необхідність здійснення санітарної рубки не заперечується сторонами. Відповідачем було дотримано вимоги чинного законодавства щодо підготовки до санітарної рубки дерев за винятком видачі лісорубного квитка, який на момент закінчення перевірки був у наявності. В даному випадку, доцільніше було б застосувати заходи дисціплінарної або адміністративної відповідальності до керівника ДП „Менарайагролісництво”.
Відповідно до п. 43 Санітарних правил в лісах України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1995р. № 555, під час розробки лісосік, а також проведення інших робіт забороняється пошкодження дерев, що не підлягають рубці, в тому числі за межами лісосік, а також складання біля дерев зрубаних стовбурів, сортиментів, порубкових решток та інших матеріалів.
Факт пошкодження до ступеня припинення росту двох дерев вільхи за межами лісосеки не заперечується Відповідачем. Незаконне пошкодження дерев представник Відповідача пояснює технологічною необхідністю.
На підставі акту перевірки від 19.03.2009р. № 42, керуючись Додатком № 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2008р. № 665 „Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу”, Позивачем було розраховано відповідні збитки в розмірі 1523,00 грн.
У відповідності з п. 44 Санітарних правил в лісах України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1995р. № 555, вивезення деревини з лісу, а також очищення лісосік від порубкових залишків здійснюється, як правило, одночасно з її заготівлею. Зберігання деревини в лісі допускається за умови додержання вимог, зазначених у пункті 36 цих Правил.
За невивезення з лісосіки деревини в установлений термін або залишення її в місцях рубок, на верхніх складах, вантажних пунктах та інших територіях на відстані менш як 2 кілометри від лісових насаджень (за винятком деревини, зрубаної під час лісовпорядкування, проведення наукових досліджень, інших вишукувальних робіт), якщо залишена деревина не захищена від шкідників та хвороб розмір стягнення встановлюється в двократній таксовій вартості цієї деревини (п. 52 Санітарних правил в лісах України).
На підставі акту перевірки від 19.03.2009р. № 42, керуючись п. 52 Санітарних правил в лісах України, п. 4 та р. ІІ Постанови Кабінету Міністрів України від 20.01.1997р. № 44 „Про затвердження такс на деревину лісових порід, що відпускається на пні, і на живицю”, Позивачем було розраховано відповідні збитки в розмірі 100,04 грн.
Вчинення даного правопорушення підтверджується поясненнями представників сторін та матеріалами справи, зокрема, довідкою Відповідача щодо невивезеної деревини в кв. 20 вид. 5 та вид. 8.
Заперечення Відповідача про те, що відповідальність застосовується лише за невивезення круглих лісоматеріалів та стовбурів, з посиланням на п. 36 Санітарних правил в лісах України, не може бути прийнято судом до уваги, оскільки технічна сировина та дрова паливні являються також деревиною.
Пунктом 52 Санітарних правил в лісах України встановлено відповідальність за невивезення з лісосіки в установлений термін будь –якої деревини.
В п. 44 Санітарних правил в лісах України міститься відсилочна норма на п. 36 цих Правил, який визначає порядок зберігання деревини в лісі, а не види деревини за невивезення яких встановлюється відповідальність.
Враховуючи вищевикладене, підлягає відшкодуванню Відповідачем шкода, завдана внаслідок незаконного пошкодження 2 дерев вільхи до ступеня припинення росту в розмірі 1523,00 грн. та порушення порядку вивезення деревини в розмірі 100,04 грн., а тому позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Згідно ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, державне мито, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати державного мита.
Керуючись ст. 1166 Цивільного кодексу України, ст. ст. 65, 67, 69, 84 Лісового кодексу України, п. п. 4, 5, 10, 11, 43, 44, 52 Санітарних правил в лісах України, ст. ст. 22, 49, 82 – 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Менського районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства „Менарайагролісництво”, м. Мена, вул. Леніна, 106-а (р/р 26004301128 в Менській філії Ощадбанку, МФО 343110, код 31324378) в доход місцевого бюджету Феськівської сільської ради (Одержувач: Місцевий бюджет Феськівської сільської ради, код 21401016, р/р 31510921700302 в ГУДК України в Чернігівській області, МФО 853592, код платежу 24062100) 1523 грн. 00 коп. збитків.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Менського районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства „Менарайагролісництво”, м. Мена, вул. Леніна, 106-а (р/р 26004301128 в Менській філії Ощадбанку, МФО 343110, код 31324378) в доход місцевого бюджету Волосківської сільської ради (Одержувач: Місцевий бюджет Волосківської сільської ради, код 21401016, р/р 3151992170084 в ГУДК України в Чернігівській області, МФО 853592, код платежу 24062100) 100 грн. 04 коп. збитків.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Менського районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства „Менарайагролісництво”, м. Мена, вул. Леніна, 106-а (р/р 26004301128 в Менській філії Ощадбанку, МФО 343110, код 31324378) в доход державного бюджету (Отримувач: Державний бюджет м. Чернігова, код 22825965, рахунок 31111095700002 в ГУДК в Чернігівській області, МФО 853592, код платежу 22090200) 102 грн. 00 коп. держмита.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Менського районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства „Менарайагролісництво”, м. Мена, вул. Леніна, 106-а (р/р 26004301128 в Менській філії Ощадбанку, МФО 343110, код 31324378) в доход державного бюджету (Отримувач: Державний бюджет м. Чернігова, код 22825965, рахунок 31214259700002 в ГУДК в Чернігівській області, МФО 853592, код платежу 22050000) 118 грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
В решті позову відмовити
Суддя (підпис) А.С.Сидоренко
Рішення підписано 24 липня 2009 року.
Суддя (підпис) А.С.Сидоренко
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2009 |
Оприлюднено | 06.08.2009 |
Номер документу | 4225124 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петрова Валентина Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні