6/184-НМ
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" липня 2009 р. Справа № 6/184-НМ
Житомирський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Черпака Ю.К.
суддів: Веденяпіна О.А.
Іоннікової І.А.
при секретарі Бугирі Ю.Г. ,
за участю представників сторін:
від позивача: не з'явився,
від відповідача: Мельничук Л.П. - сільський голова,
Ясюнецький О.О. (довіреність № 148 від 14.07.2009р.),
від прокуратури: Бугайов С.В. (посвідчення № 86),
розглянувши апеляційну скаргу батальйону патрульної служби при УМВС України в
Житомирській області
на рішення господарського суду Житомирської області
від "03" червня 2009 р. у справі
за позовом батальйону патрульної служби при УМВС України в Житомирській області
(м.Житомир)
до Тетерівської сільської ради (с.Тетерівка Житомирського району),
за участю прокуратури Житомирської області
про визнання нечинним рішення,
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2008 року батальйон патрульної служби при УМВС України в Житомирській області звернувся в господарський суд Житомирської області з позовом до Тетерівської сільської ради про визнання нечинним рішення Тетерівської сільської ради 5 сесії 24 скликання від 04.10.2002р. "Про затвердження технічного звіту по встановленню зовнішніх меж земельної ділянки, наданої в оренду ОБППС УМВС України в Житомирській області, та складання договору оренди земельної ділянки"; визнання права користування землею, в тому числі на умовах оренди, відповідно до умов та предмету договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 08.02.2002р., укладеного між Тетерівською сільською радою та батальйоном патрульної служби при УМВС України в Житомирській області.
В судовому засіданні 26.12.2008р. представником прокуратури Житомирської області подано заяву про вступ у справу з метою захисту інтересів держави в особі Тетерівської сільської ради (т.1 а.с.93, 94).
Позивач неодноразово доповнював та уточнював свої вимоги.
27 січня 2009 року батальйон патрульної служби при УМВС України в Житомирській області подав заяву про доповнення позовних вимог, в якій просив суд визнати недійсним рішення Тетерівської сільської ради 5 сесії 24 скликання від 04.10.2002р. "Про затвердження технічного звіту по встановленню зовнішніх меж земельної ділянки, наданої в оренду ОБППС УМВС України в Житомирській області, та складання договору оренди земельної ділянки", визнати дійсним договір на право тимчасового користування землею від 08.02.2002р., визнати за ОБППС УМВС України в Житомирській області право користування землею відповідно до умов та предмету договору на право тимчасового користування землею від 08.02.2002р., зобов'язати Тетерівську сільську раду встановити межі земельної ділянки в натурі (т.1 а.с.96 - 98).
15 травня 2009 року Тетерівською сільською радою подано заяву про застосування позовної давності (т.1 а.с.142).
Рішенням господарського суду Житомирської області від 03.06.2009р. в задоволенні позову відмовлено.
В апеляційній скарзі батальйон патрульної служби при УМВС України в Житомирській області просить скасувати рішення суду від 03.06.2009р. і прийняти нове рішення про задоволення позову в повному обсязі. Вважає, що суд неповно з'ясував всі обставини у справі. Судом залишено поза увагою, що відповідно до п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.1993р. № 197 "Про затвердження Порядку державної реєстрації договорів оренди землі" державна реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради за місцем розташування земельної ділянки. Тобто питання щодо державної реєстрації спірного договору відноситься до повноважень виконавчого комітету Тетерівської сільської ради. Вказує, що на зворотньому боці аркуша договору на право користування землею (в тому числі на умовах оренди) зазначено, що він зареєстрований Тетерівською радою народних депутатів в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 08.02.2002р. № 1, однак журнал реєстрації договорів заведено 17.10.2002р. Один примірник договору з відтиском гербової печатки Тетерівської сільської ради знаходиться у позивача, другий - в Тетерівській сільській раді, третій - в Житомирському районному відділі земельних ресурсів, але на вимогу прокурора був переданий в прокуратуру і у відділ не повернутий. Ні відповідач, ні прокурор не надали суду обгрунтований висновок державного органу земельних ресурсів про відмову в реєстрації договору оренди, відсутнє таке рішення і Тетерівського сільського голови. Підтвердженням існування акту визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та акту приймання-передачі об'єкта оренди є факт оренди земельної ділянки у період з 08.02.2002р. по 04.12.2002р. на підставі укладеного договору від 08.02.2002р. Форма та зміст договору, укладеного між позивачем і відповідачем, відповідає формі і змісту Типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.1993р. № 197 "Про затвердження Порядку державної реєстрації договорів оренди землі".
Рішенням 5 сесії 24 скликання від 04.10.2002р. "Про затвердження технічного звіту по встановленню зовнішніх меж земельної ділянки, наданої в оренду ОБППСМ УМВС України в Житомирській області та складання договору оренди земельної ділянки", яким були внесені зміни в рішення 27 сесії 23 скликання від 08.02.2002р. "Про дотримання вимог земельного законодавства" в частині площі земельної ділянки, наданої в оренду, цільового призначення та терміну оренди Тетерівська сільська рада позбавила позивача права орендувати земельну ділянку площею 18,03 га зменшивши її до 17,10 га та скоротивши термін оренди з 25 років до 5 років, чим порушила ст.141 ЗК України, статті 16 і 24 Закону України "Про оренду землі".
Рішення Тетерівської сільської ради 27 сесії 23 скликання від 08.02.2002р. "Про дотримання вимог земельного законодавства" не змінює та не скасовує рішення виконавчого комітету Тетерівської сільської ради народних депутатів від 14.06.1994р. № 45 "Про виділення земельної ділянки для випасу коней УВС Житомирської області", яке є чинним на даний час (т.2 а.с.3 - 10).
У відзиві на апеляційну скаргу Тетерівська сільська рада просить залишити рішення суду від 03.06.2009р. без змін. Зазначає, що договір оренди земельної ділянки від 08.02.2002р. між сторонами не був укладений. В тексті цього договору відсутні такі істотні умови договору як: умови повернення земельної ділянки орендодавцеві, відповідальність сторін та сторона, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини. Сторони не дійшли згоди і щодо самого об'єкта оренди, а саме: місця розташування, розміру та конфігурації земельної ділянки. Вказує, що укладенню договору оренди земельної ділянки передує визначення її меж на місцевості, тобто встановлення її конфігурації (меж земельної ділянки, суміжних землекористувачів тощо). Акт про встановлення меж земельної ділянки, що передається є невід'ємною частиною договору оренди. Саме на підставі визначення меж земельної ділянки сторони визначають об'єкт, що передається в оренду. Разом з тим, відповідний акт не складався, позивач не надав доказів про встановлення меж земельної ділянки. Також позивач не надав суду доказів нотаріального оформлення договору від 08.02.2002р., його реєстрації в державному підприємстві "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і наявності відповідної реєстраційної справи. Вважає, що такий спосіб захисту порушено права як визнання правочину дійсним не передбачений ст.16 ЦК України. Позивач не зазначив у чому полягає невідповідність оскаржуваного рішення Тетерівської сільської ради від 04.10.2002р. вимогам чинного законодавства та визначеній законом компетенції Тетерівської сільської ради. Вважає, що місцевий господарський суд дійшов правильного висновку стосовно пропуску позивачем позовної давності для звернення до суду (т.2 а.с.18 - 20).
Розгляд апеляційної скарги відбувається за відсутності представника позивача, який був належним чином повідомлений про час та місце судового засідання, тому його неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи. Суд відхиляє клопотання позивача про відкладення розгляду справи у зв'язку з відпусткою представника і службовим відрядженням командира БПС УМВС в Житомирській області, оскільки суд завчасно повідомив сторони про дату апеляційного розгляду справи, а неможливість явки в суд одного представника не перешкоджала позивачу забезпечити явку в судове засідання іншого представника (т.2 а.с.16,17).
Заслухавши пояснення представників відповідача і прокурора, дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Рішенням п'ятої сесії двадцять четвертого скликання Тетерівської сільської ради "Про затвердження технічного звіту по встановленню зовнішніх меж земельної ділянки, наданої в оренду ОБППСМ УМВС України в Житомирській області, та складання договору оренди земельної ділянки" від 04.10.2002р. вирішено затвердити технічний звіт по встановленню зовнішніх меж земельної ділянки, наданої в оренду ОБППСМ УМВС України в Житомирській області, та складання договору оренди земельної ділянки, внести зміни в рішення сьомої сесії 23 скликання від 08.02.2002р. "Про дотримання вимог земельного законодавства" в частині площі земельної ділянки, наданої в оренду, цільового призначення та терміну оренди, а саме: уточнена площа наданої в оренду земельної ділянки 17,10 га, термін оренди п'ять років, цільове призначення - для ведення підсобного сільського господарства. ОБППСМ УМВС України в Житомирській області та сільському голові необхідно укласти договір оренди земельної ділянки і здійснити його державну реєстрацію в книзі державної реєстрації договорів оренди та внести відповідні зміни в земельно-облікові та планово-картографічні матеріали (т.1 а.с.19).
На підставі зазначеного рішення між батальйоном патрульно-постової служби при УМВС в Житомирській області та Тетерівською сільською радою 02.12.2002р. укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 17,103 га, яка знаходиться в межах с.Тетерівка, для ведення підсобного сільського господарства (т.1 а.с.11 - 14, 74 - 75).
Однак даний договір оренди спірної земельної ділянки від 02.12.2002р. визнано недійсним за рішенням господарського суду Житомирської області від 26.03.2008р., яке залишено без змін відповідними постановами апеляційної та касаційної інстанції у справі 10/101-Д ( т.1 а.с. 22 - 28, 42 - 48).
Позивач вважає, що на підставі договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 08.02.2002р., укладеного між Тетерівською сільською радою і ОБППСМ УМВС України в Житомирській області строком на 25 років, має право користуватись спірною земельною ділянкою площею 18,03 га, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, Житомирський район, с. Тетерівка (т.1 а.с.15, 79, 83, 84).
Статею 123 Земельного кодексу України встановлений порядок надання в оренду земельної ділянки, що здійснюється на підставі затверджених повноважним органом проекту відведення земельної ділянки, погоджень меж, встановлення меж в натурі.
Відповідно до ч.1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.
Згідно з пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1998р. № 2073 "Про затвердження Порядку державної реєстрації договорів оренди" для державної реєстрації договорів оренди юридична або фізична особа (заявник) подає особисто або надсилає поштою до відповідного державного органу земельних ресурсів: заяву про державну реєстрацію договору оренди; договір оренди (у трьох примірниках); план (схему) земельної ділянки, яка надається в оренду (у трьох примірниках); рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання в оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності; результати конкурсу чи аукціону - у разі набуття права на оренду земельної ділянки на конкурентних засадах; копію державного акта на право власності на землю, що перебуває у власності фізичних або юридичних осіб. Крім зазначених документів до заяви додаються: акт перенесення меж земельної ділянки, яка надається в оренду, на місцевість - у разі невизначення їх у натурі та проект відведення земельної ділянки - у разі надання її в оренду із зміною цільового призначення.
Пунктом 13 вказаної постанови визначено, що після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.
Як вбачається з матеріалів справи, при наданні в оренду спірної земельної ділянки землевпорядна документація не розроблялась та не затверджувалась.
На запит прокуратури Житомирської області до головного управління Держкомзему в Житомирській області, отримано відповідь в якій зазначається, що документи, на підставі яких між Тетерівською сільською радою та батальйоном патрульно-постової служби при УМВС в Житомирській області було укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на правах оренди) площею 18,03 га строком на 25 років, та дані про державну реєстрацію вказаного договору в управлінні відсутні (т.1 а.с.131).
21 січня 2008 року Тетерівською сільською радою направлено запит до відділу земельних ресурсів у Житомирському районі та отримано відповідь про відсутність документів, на підставі яких було укладено договір оренди на земельну ділянку площею 18,03 га між Тетерівською сільською радою та окремим батальйоном патрульно-постової служби міліції УМВС України в Житомирській області терміном на 25 років, та даних про реєстрацію договору оренди у відділі (т.1 а.с.50).
Відповідно до статтей 18 і 20 Закону України „Про оренду землі” укладений договір оренди набирає чинності після його державної реєстрації .
Недотримання цього порядку тягне за собою недійсність правочину.
Позивач не надав суду доказів реєстрації договору від 08.02.2002р. державним підприємством "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах". У позивача відсутні докази наявності запису про реєстрацію договору від 08.02.2002р. в реєстраційній книзі Тетерівської сільської ради.
Реєстрація договорів згідно з записами в журналі реєстрації договорів оренди земельних ділянок Тетерівської сільської ради починається з 17.10.2002р. У вказаному журналі відсутні записи реєстрації договору від 08.02.2002р.
Частиною 1 статті 16 Закону України "Про оренду землі” встановлено, що договір оренди земельної ділянки набирає чинності після досягнення домовленості з усіх істотних умов, підписання його сторонами та державної реєстрації.
Оскільки договір від 08.02.2002р. не пройшов державної реєстрації, тому виходячи з імперативних норм ст. 16 Закону України "Про оренду землі", вказаний договір не набрав чинності, тобто є неукладеним.
За змістом статті 15 Закону України „Про оренду землі” істотними умовами договору оренди землі є об'єкт (місце розташування та розмір земельної ділянки), строк дії договору оренди, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду, визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини, і відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею є підставою для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Однак в порушення вимог ст.15 Закону України „Про оренду землі” сторонами в договорі від 08.02.2002р. не визначено місце розташування та розмір земельної ділянки, відповідальність сторін та сторона, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини, що свідчить про недосягнення згоди з усіх істотних умов, визначених для даного типу договорів.
Відповідно до ч.3 ст.13 Закону України "Про оренду землі" (в редакції станом на 08.02.2002р.) договір оренди земельної ділянки посвідчується нотаріально за її місцезнаходженням. Даний договір оренди не був нотаріально посвідчений.
Способи захисту цивільного права встановлені в ст.16 ЦК України. Такий спосіб захисту цивільного права як визнання правочину дійсним цією нормою не передбачений, а відтак вимога позивача не підлягає задоволенню.
Статтями 116, 123 і 125 ЗК України визначені порядок і підстави надання в оренду земельної ділянки, що здійснюється на підставі затверджених повноважним органом проекту відведення земельної ділянки, погоджень меж, встановлення меж у натурі (на місцевості).
Перевіркою управління з контролю за використанням та охороною земель у Житомирській області зафіксовані порушення вимог земельного законодавства при наданні в оренду батальйону патрульної служби при УМВС України в Житомирській області земельної ділянки відповідно до договору від 08.02.2002р. та встановлено, що під час оформлення в користування землі окремим батальйоном патрульно-постової служби міліції УМВС України в Житомирській області, землевпорядна документація не оформлялась, також відсутні межові знаки земельної ділянки (т.1 а.с.87, 140).
Рішенням Тетерівської сільської ради від 24.12.2008р. „Про розгляд клопотання начальника управління з контролю за використанням та охороною земель у Житомирській області” вирішено повідомити управління з контролю за використанням та охороною земель у Житомирській області, що рішенням сесії від 04.10.2002р. внесено зміни в рішення сесії від 08.02.2002р., де термін дії оренди тієї ж ділянки змінено на п'ять років, а площа встановлена 17,1 га, затверджено землевпорядну документацію, складено договір оренди земельної ділянки та внесені відповідні зміни в земельно-облікові та планово-картографічні матеріали. Будь-яка документація, яка є невід'ємною частиною договору оренди відповідно до ст. 93 Земельного Кодексу України, в тому числі договір оренди та схема земельної ділянки, кадастровий план земельної ділянки, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), акт приймання–передачі об'єкта, порядковий номер та дату реєстрації земельним відділом договору оренди терміном на 25 років в сільській раді та у відділі земельних ресурсів у Житомирському районі відсутня (т.1 а.с.111, 128).
Крім того, рішенням сесії від 19.12.2007р. № 372 раніш орендована батальйоном патрульно-постової служби міліції УМВС України в Житомирській області земельна ділянка площею 17,01 га прийнята до земель запасу Тетерівської сільської ради (т.1 а.с. 89, 110).
З матеріалів справи вбачається, що при підписанні даного договору не були встановлені межі земельної ділянки, відсутній акт перенесення меж земельної ділянки, що робить неможливим встановлення місця розташування земельної ділянки.
Таким чином, вимога позивача щодо визнання за ним права користування землею, в тому числі на умовах оренди, відповідно до договору на право тимчасового користування землею від 08.02.2002р. також задоволенню не підлягає.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу та інші питання.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до закону.
В п.2 роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000р. № 02-5/35 “Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів” підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації – позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд дійшов висновку, що оскаржене рішення Тетерівської сільської ради від 04.10.2002р. відповідає вимогам чинного законодавства та визначеній законом компетенції ради.
Стосовно доводів відповідача про пропуск позивачем позовної давності без поважних причин слід зазначити наступне.
У пункті 6 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України передбачено, що правила цього Кодексу про позовну давність застосовуються до позовів, строк пред'явлення яких встановлений законодавством, що діяло раніше, не сплив до набрання чинності цим Кодексом.
Відповідно до ст.257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Частиною 1 статті 261 ЦК України встановлено, що перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Перебіг позовної давності щодо вимоги позивача про визнання права користування землею розпочався з 08.02.2002р., тобто з дати, коли у позивача з'явилося таке право згідно з договором. Щодо вимоги про визнання нечинним рішення Тетерівської сільської ради від 04.10.2002р., то перебіг позовної давності розпочався з моменту прийняття цього рішення.
Отже, позивачу було відомо про порушення своїх прав з 2002 року. Разом з тим, батальйон патрульно-постової служби при УМВС в Житомирській області звернувся з позовом у вересні 2008 року, тобто після спливу позовної давності.
Згідно з ч. 4 ст.267 ЦК України сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
За наведених обставин місцевий господарський суд обгрунтовано відмовив у задоволенні позову.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правильні висновки суду першої інстанції.
Враховуючи викладене, відсутні підстави для скасування законного судового рішення.
Керуючись ст.ст. 101,103,105 Господарського процесуального кодексу України, Житомирський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарського суду Житомирської області від 03 червня 2009 року залишити без змін, а апеляційну скаргу батальйона патрульної служби при УМВС України в Житомирській області - без задоволення.
2. Справу № 6/184-НМ повернути до господарського суду Житомирської області.
Головуючий суддя Черпак Ю.К.
судді:
Веденяпін О.А.
Іоннікова І. А.
Повний текст постанови складено та підписано 23.07.2009р.
Надруковано 5 прим.:
1 - в справу,
2 - позивачу,
3 - відповідачу,
4 - прокуратурі Житомирської області,
5 - в наряд.
Суд | Житомирський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2009 |
Оприлюднено | 06.08.2009 |
Номер документу | 4225125 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Житомирський апеляційний господарський суд
Черпак Ю.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні